Het verhaal van de 100-jarige man en zijn 300SL Gullwing

Auteur: , 37 Reacties

Het mysterie rondom de 100 jarige man, zijn Mercedes 300SL Gullwing en Pablo Picasso.

Mercedes-300SL-Duncan

Onlangs bereikte ons via via een aantal foto’s van een Mercedes 300SL Gullwing. De enige informatie die erbij stond was dat de auto eigendom zou zijn van een 100 jarige man en dat er 460.000 kilometer op de teller zouden staan. Twee intrigerende ijkpunten die het startpunt waren van een nieuwe, eerste en misschien laatste aflevering van…autoblog onderzoekt.

Met onze detective hoed op en pijp goed aangemaakt, speurden we het internet af. Wie was deze oude man, wat deed hij en waar was zijn auto? Al snel kwamen we terecht op een dood spoor. Maar toen, net als in een aflevering van spoorloos; de verwachte, onverwachte doorbraak. Een vogel tsjirpte de naam ‘David Douglas Duncan’. Een naam die zo mooi allitereert dat hij wel verzonnen moest zijn, of…toch niet.

Met de naam op zak, verlieten we Google en stevenden af op Wikipedia. Wat blijkt, David is een Amerikaan, net als Tech n9ne geboren in Kansas City, Missouri en wel op januari de 23ste, 1916. Honderd jaar geleden dus, so far so good.

Maar hoe zit het dan met die auto, hoe komt hij er aan en waar is het apparaat nu? Enig speurwerk leerde ons dat David een bekend plaatjesschieter is. Tijdens zijn studie aan de Universiteit van Miami rolde hij de fotografie-game in door kiekjes te schieten voor het lokale universiteitsblad. Een paar jaar later tijdens W.O. II sloegen de Japanners keihard toe met de aanval op Pearl Harbour en zodoende meldde David zich aan bij de Marine om voor het vaderland te vechten. Met zijn fotografie-skills op zak werd hij in dienst van het Amerikaanse leger ingezet als oorlogsfotograaf. Van het een kwam het ander en voordat David D. het zelf waarschijnlijk wist, was hij een beroemd fotograaf die de ellebogen schaafde van mensen als Pablo Picasso en Robert Capa. Zo maakte hij niet alleen foto’s van oorlog, maar ook van de schilderijen van Picasso. Hoewel ‘Guernica’ dan weer een schilderij is dat oorlog in beeld brengt…wow, meta level, mind blown. Hieronder een plaatje van Pablo met zijn tweede vrouw en David achter het stuur van zijn 300SL.

Duncan-Picasso-300SL

Een andere opdracht die de jongere David kreeg was het fotograferen van de nieuwe Mercedes 300 SL Gullwing in Stuttgart, anno ergens jaren ’50. Naar eigen zeggen werd de reportage groots uitgemeten in Sports Illustrated (tsja, als hij het zegt…qua jaartal zou het net kunnen). Een hoge pief van Mercedes was daar vervolgens kennelijk zo tevreden over dat Dave de eerste zwarte 300 SL Gullwing gratis kreeg aangeboden. Iets wat representanten van het huidige spotters-gilde wel zal aanspreken.

Maar dan komen we bij een stukje van het mysterie dat zelfs als we ons vergrootglas erbij pakken niet helemaal duidelijk wordt. Wat is er met de auto gebeurd? Aannemelijk is dat de auto tot 1999 in bezit is gebleven van David D. Duncan, daar hij zelf aangeeft er toen nog mee gereden te hebben. Dat betekent dat de auto minimaal 43 jaar in zijn bezit is gebleven. Wat dat betreft zijn de 460.000 kilometers die op de teller zouden staan ook niet per se ongeloofwaardig. Maar waar de auto nu is, is niet geheel duidelijk. Bronnen speculeren dat de auto overgedaan is aan de zoon van Pablo Picasso, wat op zich niet onlogisch klinkt gezien de vriendschap tussen pa Picasso en David. Maar misschien is de auto ook wel weer doorverkocht, gezien de aanzienlijke waarde van deze auto’s dezer dagen. Reaguurders met een goed ontwikkelde speurneus en wat extra tijd om handen mogen zich melden in de comments. Voor inspiratie nog een plaatje van de 300 SL in Moskou.

300SL-Moskou

UPDATE: van een paar oplettende lezers hebben we vernomen dat de 300SL op dit moment nog in bezit is van Pablo Picasso en zich bevindt in het pittoreske Zwitserse Gstaad. Plusjes voor alle speurneuzen.

Image-Credit: David Douglas Duncan & Gerald Kramer



37 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Misschien staat de Benz bij Jetcars..
@csx3000: gewoon nee
@reggie-boy_rood: “pas ingereden” “1ste eigenaar” “velgen tegen meerprijs”
Man, man man, wat een speculatie.
Neemt niet weg dat al dat giswerk wel leuk lezen is.
Prachtig verhaal
Ach, het is vooral een mooi, sterk verhaal. Of het waar is? Geen idee, het internet staat vol met mooie verhalen.
Wauw mooi stukje journalistiek! Meer van dit hopelijk. Leuker dan de zoveelste update mbt nieuwe led lampjes in een of ander leasesletje.
Vraag me af of er in de komende jaren ooit nog zulke iconen van de band rollen. Van mij mogen ze wel eens auto’s als deze nogmaals in productie nemen. Soort van replica achtig iets alleen dan echt van de originele fabriek.
@mikkeloentje: Iets wat Jaguar al een beetje aan het doen is met de ‘nieuwe’ lightweight E-Types.

Alleen krijg je zo’n wagens de dag vandaag helaas niet meer op kenteken…
@rohrl-fan: Was er niet even praat van dat ze ook nog een lijn XK120’s (of 150’s dat weet ik niet precies meer) gingen doen? Meen dat ergens gelezen te hebben.
@mikkeloentje:
Klaaaaarrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!

http://assets.mbusa.com/vcm/MB/DigitalAssets/Vehicles/ClassLanding/2015/SLS/Overview/2015-SLS-CLASS-COUPE-ROADSTER-CH01-D.jpg
@desjonnies: Mag nog niet in de schaduw staan van de iconische 300 SL gullwing.
@desjonnies: Ja wauw, die heeft echt de charme van zo’n klassieke.
Zou het deze kunnen zijn, mijn Duits is roestig.

http://www.amamaxa.com/tag/300-sl/
@hanse1one: LOL neen dus…
Tot 1999 in bezit en een 100-jarige bezitter die nu in 2016 100 jaar is maar jullie weten niet wat er de laatste 17 jaar heeft afgespeeld?
Op Instagram zag ik gisteren een paar foto’s van een zwarte SL op de Retromobile beurs in Parijs. Hij staat echter niet in de catalogus. Ik had even de hoop dat het ‘m toevallig zou zijn, maar niet dus. Ik kan ook niet zo snel achterhalen aan wie de auto dan wel toebehoort en wat de geschiedenis er van is. In het zwart vind ik ze mooier dan in het grijs.
Hier meer:

http://www.scottgrundfor.com/david-douglas-duncan-and-the-secret-sls/

Je kan beter google’n op secret SLS
edit: stuur me een PM met de kritiekpunten dan check ik het even
En uiteraard trekken we de rode kentekenplaat van de 300 SL op de foto in Moskou na.
En dan komen we in een penibele situatie terecht, waar we eigenlijk geen raad mee weten.
Punt één heeft de man volgens de legende als Amerikaans staatsburger de auto van een Duitse fabrikant gekregen.
In die tijd had er dan, als tax-free auto de volgende Duitse plaat op moeten zitten :

http://www.kennzeichenwelt.de/includes/bilder/251%20Z-6846.jpg

In plaats daarvan zien we een Frans, om precies te zijn Parijs TT kenteken Transit Temporaire.
Op zich is dat verklaarbaar,de man had tijdelijk in Frankrijk kunnen wonen, echter volgens doet de letter B achter de TT afbreuk aan het verhaal.
Naar goed Frans gebruik is eerst alles met de letters TT opgemaakt, dat werd opgevolgd door de combinatie TTA en later, veel later; zo laat dat deze Mercedessen een kwartje de kilo deden (bij wijze van spreken dan) dook de combinatie TTB op.
Genoeg voer voor nog meer speurwerk dus !
Wat een prachtige bak.
Als ik het verhaal goed heb dan is dit de gullwing die ooit gestolen werd. Die vent zn maffia connecties belde en hij opeens met een netjes gestreken jas (die hij erin had laten liggen) terug gebracht werd.
Na 50 seconden zoekwerk op dit prachtige verhaal gestuit:

http://www.motortrend.com/news/gullwing/

Vooral kijken bij het kopje: David Douglas Duncan
A storied history of the man and his Gullwing (onderaan de pagina)

“within the family.”
Volgen het artikel is de 300SL nogsteeds in bezit van de familie Picasso

“marking the 50th anniversary of the car. They both attended the opening and admired “their” Gullwing.”
De auto is uit 1956, het event was dus in 2005 of 2006 (ivm met mogelijk 50 jarige bestaan van het model) Verder is er voor zo ver ik weet nog niks van de auto vernomen sindsdien.

The search continues…..
Update op mijn vorige comment:
Ik heb een interview gevonden met David Douglas Duncan, de interview is van rond Maart 2015 en geeft aan wie de huidige eigenaar is en waar de auto zich bevindt.

http://s12.postimg.org/7lagarap9/Schermafbeelding_2016_02_04_om_20_51_20.png

Als iemand even het handschrift kan ontcijferen (alleen de onderste alinea)
Dank!
@avantgarde541: … Now owned by Pablo Picaszo and is in Gstaad today.
@jkspam: Dat dus.
@jkspam: danku :)
Misschien leuke tip voor de redactie: een autojournalist in een niet-autoblad( quote, esquire?) schreef ooit een mooie reportage over een Bugatti die gevonden werd op de bodem van een meer. De eigenaar zou enige meneer Dreyfuss zijn geweest! Misschien voer voor deel twee? Mijn stem heb je in ieder geval! En vast al
Impliciet te zien in mijn tekst; mooi stuk!
@basbasbas: sorry, twee fouten: wel een autoblad en het mysterie is al bijna opgelost; alsnog voor liefhebbers van ‘automysteries’: http://www.carros.nl/classics/25882-verzonken-bugatti-brescia-een-auto-voor-damiano
In 1976 werd de auto in Haarlem gestolen tijdens een fotoreportage op de set van de film “Een brug te ver”, en was enkele weken spoorloos. Na contact met de mafia en de betaling van een beloning van 12.000 Zwitserse francs kreeg Duncan de auto vijf weken later op de grens met België terug; gewassen, gepoetst en volgetankt. Zelfs zijn in de auto aanwezige jas bleek gewassen en gestreken.
@stephanotis: held!
@stephanotis: dit verhaal bedoelde ik ja, heerlijk!
Geweldig verhaal!
Doorzetten deze rubriek!
Ben ik de enige die enthousiast werd bij de vermelding van Tech N9ne? Mooi om te zien dat Autoblog deze verwijzing maakte naar een van de meest underrated rappers ooit.

OT: Wat een speurwerk en wat een interessant artikel! Ik hoop zeker meer van deze serie te zien!
@aramae: Awoo!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).