• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van de mysterieuze Ferrari FX

Auteur: nicolasr, gepost 10 april 2016 om 19:01 – 34 Reacties

Afbeelding Het verhaal van de mysterieuze Ferrari FXAfbeelding Het verhaal van de mysterieuze Ferrari FXAfbeelding Het verhaal van de mysterieuze Ferrari FXAfbeelding Het verhaal van de mysterieuze Ferrari FXAfbeelding Het verhaal van de mysterieuze Ferrari FX

Ferarri FX
Het verhaal van een revolutionaire Ferrari, die extreem zeldzaam is.

Het was 1994. Prins Abdul Hakeem uit het steenrijke oliestaatje Brunei klopte aan bij Pininfarina. Hij wilde een Ferrari, speciaal voor hem gebouwd. Op zich was dat niet zo’n heel rare vraag, de koninklijke familie had in de jaren daarvoor een enorme hoeveelheid auto’s laten maken door het roemruchte Italiaanse ontwerphuis.

Maar in deze auto moest iets komen wat vrijwel geen enkele andere auto had en zeker Ferrari’s in die tijd niet; een sequentiële versnellingsbak. De techniek stond in de kinderschoenen en werd eigenlijk alleen nog maar toegepast in de rallysport en in de Formule 1. Geld speelde geen rol, prins Abdul Hakeem had op zijn 18e een fortuin van 1 miljard dollar gekregen en mocht dat niet voldoende blijken, hij had ook de pincodes voor de 40 miljard die de familie verder in hun bezit had.

De man die dit allemaal moest gaan realiseren was Paolo Garella, Pininfarina’s prototype-manager. Die vond de Testarossa een goede donorauto voor dit project. Pininfarina had behoorlijk wat ervaring met die rammer uit de jaren 80, ze hadden hem namelijk zelf ontworpen. Dat was stap 1, maar nu kwam de tweede stap, het vinden van een goede sequentiële versnellingsbak die én zijn werk in relatief comfort kon leveren, maar ook razendsnel kon schakelen én die in de auto paste.

Daarvoor ging hij langs bij verschillende fabrikanten. Eentje daarvan was Prodrive in Engeland, onder meer bekend van de Subaru’s die ze onder handen namen voor de rally’s in begin jaren ’90. Dat bedrijf was al bezig met het ontwikkelen voor een semi-automatische versnellingsbak voor straatauto’s, dus Pininfarina zag wel wat in een samenwerking. Zij hadden een versnellingsbak die misschien wel geschikt was voor de klus, al paste hij niet helemaal in het chassis. Maar Pininfarina zou Pininfarina niet zijn als er geen oplossing werd gevonden. De radiateur werd naar de voorkant van de auto verhuisd, ze pasten het front van de auto aan om toch de nodige koele lucht naar binnen te krijgen en na een heleboel gefrummel konden de verzetten van de handgeschakelde zesbak voortaan met flippers worden ingelegd. Daarna werd de motor lichtjes onder handen genomen, de katalysator werd verwijderd en Tubi werd ingehuurd om een passende sportuitlaat te maken en uiteindelijk leverde de platte V12 420 PK. Wat in die tijd natuurlijk een enorme bak power was.

Nu dat probleem getackeld was, kon het ontwerpen van de body beginnen. Dat kun je wel overlaten aan Pininfarina, dat weten we allemaal. De auto leek in de verte een beetje op de 360 Modena, die Pininfarina pas in 1999 zou maken. Verder had dit model al een doorzichtige motorkap, een trucje dat we vele jaren later pas bij een aantal andere modellen terug zouden zien. Daarbij was de body gemaakt van carbon. In die tijd onbetaalbaar en ook nog zeer moeilijk te bewerken. Slechts een handjevol mensen had er verstand van. Maar het is ze gelukt, tests in de windtunnel wezen uit dat deze Ferrari beter door de lucht sneed dan alles wat ze daarvoor hadden gemaakt. Puik werk.

Pininfarina had voor de zekerheid drie FX-en gemaakt en bij aflevering was prins Hakeem er zo blij mee, dat hij er meteen nog drie bestelde. Alleen moesten deze gebaseerd worden op het chassis van de Ferrari F512M, dat was lichter, stijver en de motor leverde 20 pk extra. De drie eerste FX-en werden meteen naar de tuner gestuurd voor meer power. En die tuner was natuurlijk niet de beunhaas op de hoek, nee, dat was het Formule 1-team van Williams, zeker in die tijd het succesvolste team dat er te vinden was.

En dat team liet er geen gras over groeien. De sequentiële bak werd vervangen door de bak uit de Formule-1 auto en de knopjes waarmee geschakeld kon worden op het stuur werden vervangen voor de flippers die we nu ook zo vaak terugzien

Alles goed en wel, we schrijven inmiddels 1997, maar de markt in Azië kwam in een diepe recessie terecht en ook Brunei moest een beetje inbinden. Of eigenlijk, de broer van de Sultan moest een beetje inbinden. Die man was berucht om zijn uitgaven. Zo had hij een 52 meter lang superjacht met de naam “Tits”. De twee bijboten hadden de namen “Nipple 1″ en Nipple 2” gekregen. Hij had bronzen beelden laten maken van mensen die sex met elkaar hadden, gewoon om zijn ietwat puriteinsere sultanbroer te stangen. Hij was in zijn eentje verantwoordelijk voor ongeveer 80 miljoen aan uitgaven bij Pininfarina en voor de sultan was de maat vol. Zijn broer werd aan de financiële ketting gelegd en zijn auto’s was hij ook kwijt, die gingen achter slot en grendel in een van de loodsen die de familie bezat.

Allemaal, op 1 blauwe Ferrari FX na. Die stond namelijk nog bij Williams.

Williams vond het ongetwijfeld een mooi wagentje, maar zat er niet op te wachten om er daadwerkelijk ook de eigenaar van de worden. Een telefoontje naar een Amerikaanse zakenman loste dat probleem op, een zekere Dick Marconi kocht de Ferrari FX no 4 en verscheepte hem naar Tustin, Califonrnië. En daar staat de auto tot de dag van vandaag. In een museum, samen met andere exoten. Niet afgeschermd voor het publiek, maar je mag er een kijkje komen nemen.

De FX heeft in totaal 1800 mijl op de teller staan en heeft al jaren niet meer gereden. De laatste keer dat de motor werd gestart kwam er namelijk een grote hoeveelheid witte rook uit en de auto is sindsdien niet aangepakt.

Ondanks dat is de FX een voorbode is geweest van de techniek die Ferrari zou gaan toepassen in latere straatauto’s, zoals de F355 F1 bijvoorbeeld, zijn bak was afgekeken van die uit de Fx. Niet slecht toch, voor slechts een speeltje van een extreem rijke verzamelaar?

Met dank aan iedereen voor de tip!

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, Ferrari, pininfarina, sultan-van-brunei, transmissie

Vorig bericht: « Dit zijn de 7 leukste Lancia’s op Marktplaats
Volgend bericht: Imperia is failliet verklaard »

Lees Interacties

Reacties

  1. mdegoede zegt

    10 april 2016 om 19:11

    Ik zie der wel een klein beetje la ferrari in de achterkant

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      10 april 2016 om 19:13

      @mdegoede: Ik denk dat je eerder wat FX in de LaFerrari herke d :p

      Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      10 april 2016 om 19:15

      @mdegoede: Dat is gewoon de ‘standaard’ 90’s/00’s-stijl achterkant van Ferrari. Ik zie de gelijkenis in elk geval niet.

      Login om te reageren
  2. Donstil zegt

    10 april 2016 om 19:12

    Echt mooi is anders.

    Login om te reageren
  3. suheyl zegt

    10 april 2016 om 19:13

    Eerste paar foto’s zijn mooi, maar die laatste met dat front, ugh. Heeft wat weg van zo’n Pontiac

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      10 april 2016 om 19:29

      @suheyl: LOL, inderdaad op een Pontiac. Vooral op de Sunfire. Verder lijkt de auto verdomd veel op elke willekeurige Saturn uit de 90’s, zoals de S-series.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        10 april 2016 om 19:32

        @e550:
        Een Saturn SC:
        [url=http://postimage.org/][img]http://s15.postimg.org/mdjy8619n/landscape_1453134687_saturn_s_series_1997_images.jpg[/img][/url]

        Login om te reageren
  4. talladega zegt

    10 april 2016 om 19:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. goodolddays zegt

    10 april 2016 om 19:16

    Lijkt wel een pontiac firebird, niet echt een compliment…

    Login om te reageren
  6. scottishcarspotter2000 zegt

    10 april 2016 om 19:17

    De voorkant doet me ergens aan een first gen Trans Am denken…

    Login om te reageren
  7. cadrez zegt

    10 april 2016 om 19:19

    Hij is speciaal, maar niet lelijk speciaal. Maar ook niet supermooi. Tjah….

    Login om te reageren
  8. RickB zegt

    10 april 2016 om 19:30

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. rainman zegt

    10 april 2016 om 19:33

    Van de zijkant en achterkant best mooi maar de voorkant is het net niet

    Login om te reageren
  10. Mika_Hakkinen zegt

    10 april 2016 om 19:40

    Allereerst leuk dat jullie wat met mijn tip gedaan hebben! @nicolasr !

    En verder kan ik echt genieten van zn verhalen.. mooi, mooi

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    10 april 2016 om 19:43

    @Nicolasr: Californië is verkeerd gespeld in de tekst.

    On topic; heel gaaf en ik ben blij dat deze ene, vierde in een museum staat. In Brunei staat alles weg te rotten in loodsen.

    Login om te reageren
    • remcog19 zegt

      10 april 2016 om 20:12

      @ghost: Lees dit maar eens door en doe er wat mee: http://m.metronieuws.nl/nieuws/extra/2016/04/bewezen-taalverbeteraars-zijn-onprettige-mensen

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        10 april 2016 om 20:32

        @remcog19: een redacteur wijzen op een tikfout is een teken van gewetensvolheid en geslotenheid volgens dat onderzoek. Autoblog is ook helemaal niet te vergelijken met dat onderzoek, hier help je de Redacteur met z’n stuk, je rekent ‘m niet af op z’n spelfouten. De je-weet-tog-wat-ik-bedoelhouding getuigt trouwens van een lagere intelligentie.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          12 april 2016 om 12:46

          @knipperlichtje: dank, ik wilde hem enkel en alleen helpen. Ik zeg niet dat hij iets is omdat hij die fout maakt. Waarschijnlijk is deze gewoon onopgemerkt gebleven en de fout er zonder te zien ingeslopen.

          Login om te reageren
  12. dwersbongel zegt

    10 april 2016 om 19:52

    Top artikel Nicolas! Interessant en leest lekker weg.

    Login om te reageren
  13. Rick-dos zegt

    10 april 2016 om 19:54

    “Die man was berucht om zijn uitgaven. Zo had hij een 52 meter lang superjacht met de naam “Tits”. De twee bijboten hadden de namen “Nipple 1″ en Nipple 2” gekregen.”

    Sorry, maar na deze drie zinnen gelezen te hebben is het verhaal eromheen ineens totaal niet meer interessant.

    Wat een baas ben je dan! Haha!

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    10 april 2016 om 20:06

    Leuk artikel! Ik kan deze Ferrari niet echt heel mooi vinden!

    Login om te reageren
  15. nissan350z05 zegt

    10 april 2016 om 20:09

    Tits, nipple 1 en nipple 2. Hehe, mooie baas

    Login om te reageren
  16. svdv zegt

    10 april 2016 om 20:23

    Voorkant doet me denken aan een eb110

    Login om te reageren
  17. ffreak zegt

    10 april 2016 om 20:46

    Gaaf! Voor die tijd zeer modern. Je herkent echt al de vormgeving van een 360 Modena erin.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      10 april 2016 om 22:19

      @ffreak: heus? Ik zie er met de beste wil eigenlijk niets in. Eerder een Pontiac Firebird ergens uit 2000…

      Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    10 april 2016 om 21:00

    En absoluut niet mooi….

    Login om te reageren
  19. berrybentley zegt

    10 april 2016 om 21:09

    En erg mooi, zeker als je het vergelijkt met de testa

    Login om te reageren
  20. moveyourmind zegt

    10 april 2016 om 21:37

    Prachtig geschreven verhaal!

    Meer van dit!

    Login om te reageren
    • kapitein187 zegt

      11 april 2016 om 00:33

      @moveyourmind: is meer een samenvatting vind ik van een weldegelijk goed artikel: http://www.theverge.com/2016/4/6/11371554/pininfarina-ferrari-fx-first-semi-automatic-transmission

      Login om te reageren
  21. itsok zegt

    10 april 2016 om 22:14

    Misschien even linken naar het originele artikel?

    Login om te reageren
  22. davelepeef zegt

    10 april 2016 om 22:14

    Mag ik erop wijzen dat de 512BB LM al een transparante “motorkap” bij Ferrari had, halverwege de jaren 70 denk ik? En als je die (en de 308 GT/M!!) vergeet, dan vergeet je toch zeker de 288 Evoluzione en broertje F40 niet als zijnde de voorlopers met transparante kap?

    Login om te reageren
  23. kapitein187 zegt

    11 april 2016 om 00:32

    Hier de inspiratiebron van @nicolasr gok ik zo: http://www.theverge.com/2016/4/6/11371554/pininfarina-ferrari-fx-first-semi-automatic-transmission

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      11 april 2016 om 06:28

      @kapitein187: who cares?

      Login om te reageren
  24. pinut187 zegt

    11 april 2016 om 08:10

    Leuk artikel! Vind de voorkant niet erg mooi maar is wel een leuke aanwinst in je collectie. Zal heel wat wat waard worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North