• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Imperia is failliet verklaard

Auteur: rynnus, gepost 10 april 2016 om 20:19 – 28 Reacties

Afbeelding Imperia is failliet verklaardAfbeelding Imperia is failliet verklaardAfbeelding Imperia is failliet verklaardAfbeelding Imperia is failliet verklaardAfbeelding Imperia is failliet verklaardAfbeelding Imperia is failliet verklaardAfbeelding Imperia is failliet verklaardAfbeelding Imperia is failliet verklaard

Imperia GP
De kogel is door de kerk. Na een zware lijdensweg is het Belgische bedrijf uiteindelijk kopje onder gegaan.

Voor de mensen die iets minder bekend zijn met het automerk, doen we even een kleine refresher. Imperia is een Belgisch automerk dat eind jaren vijftig verdween, maar sinds 2001 met wat hulp van de Luikse Universiteit weer een nieuw leven kreeg ingeblazen. Ze zouden op een elektrische sportwagen broeden, die er in 2013 als rijdend prototype ook daadwerkelijk kwam: de Imperia GT. Men was oorspronkelijk van plan er 200 per jaar van te produceren met een vraagprijs van 125.000 piek.

Hybride
De GT werd voorzien van een zeer geavanceerde hybride aandrijflijn, verpakt in een nostalgisch jasje als iets wat lijkt op een kruising tussen een Morgan en een Wiesmann. Uitgebreide info vind je hier, wij gaan weer terug naar het treurige nieuws.

Het is ze namelijk nooit gelukt om de Imperia GT op ‘grote’ basis te produceren vanwege een financieel tekort. De handelsrechtbank van Luik heeft het bedrijf daarom onlangs failliet verklaard. Verschillende pogingen om het bedrijf een nieuw leven in te blazen van o.a. het succesvolle bepantseringsbedrijf Carat Duchatelet, mochten niet baten. Het getal onder de streep bleef negatief en bloedrood.

Een nieuw leven
Uiteraard blijft oprichter Yves Toussaint zoeken naar een investeerder (hallo? Victor?) die de boel weer op kan pakken. De bedoelingen zijn ronduit sympathiek en het doet altijd pijn om een klein autobedrijf, gedreven door mensen met passie die de koffie met Castrol laten doorsijpelen, te zien ondergaan. Helaas blijft het een harde ondernemerswereld. Bekijk hieronder de gallery, wees voorbereid op natte oogjes. (via Lesoir.be)

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, faillissement, Hybride, imperia

Vorig bericht: « Het verhaal van de mysterieuze Ferrari FX
Volgend bericht: Russische coachbuilder weet wel raad met de DB9 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rb26dett zegt

    10 april 2016 om 20:21

    Nooit van gehoord.

    Login om te reageren
    • denniss00 zegt

      10 april 2016 om 21:51

      @rb26dett: Staat wel in AutoVisie Jaarboeken, bij de exoten.

      Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    10 april 2016 om 20:21

    Gelukkig op basis van de foto’s

    Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    10 april 2016 om 20:21

    Het ziet er goed afgewerkt uit, interieur is zeer netjes, hoogwaardige materialen alleen het design vind ik…mwah.
    Het is apart, maar ik loop er niet warm voor.

    Login om te reageren
  4. f0rza zegt

    10 april 2016 om 20:22

    Qua looks vind ik het maar een slap aftreksel van een Wiesmann. En qua prestaties en rijbeleving zal het vast niet beter geweest zijn…

    Login om te reageren
  5. martijn11 zegt

    10 april 2016 om 20:25

    Had er nog nooit van gehoord misschien was dat ook wel beter

    Login om te reageren
  6. thefmanl zegt

    10 april 2016 om 20:26

    Miss is her wel een wiesmann na-aper maar ik vind hem wel mooi en jammer dat het niet op de markt komt.

    Login om te reageren
  7. c3po zegt

    10 april 2016 om 20:29

    Thank god (hoe lullig ook voor alle werknemers/eigenaren)

    Login om te reageren
  8. adyton zegt

    10 april 2016 om 20:37

    Dat was te verwachten. Hoe lang duurde dat al niet.
    Moet wel zeggen, best leuk interieur vr een kleine bouwer. Niet té eenvoudig en mooi kleurtje!

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    10 april 2016 om 20:39

    Ik vind het wel een lief karretje. Zonde dat niemand er mee verder wil. Van die 200 stuks per jaar had je in het straatbeeld geen ‘last’ gehad, voor degenen die het zo’n dramatisch ontwerp vinden.

    Login om te reageren
  10. kenwood zegt

    10 april 2016 om 20:39

    Ziet er best leuk uit, maar als ik toch geld wil uit geven.
    Kijk ik liever verder.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    10 april 2016 om 20:39

    Als ze nog een berg onderdelen voor de electrische aandrijving hebben liggen is Victor Müller misschien wel ECHT geïnteresseerd..

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    10 april 2016 om 20:39

    Als ik het geld zou hebben, zou ik het alsnog niet hebben gekocht. Blijft natuurlijk wel zonde.

    Login om te reageren
  13. Kvgorp zegt

    10 april 2016 om 20:56

    An other one bites the dust-er.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    10 april 2016 om 21:01

    Tja, eigenlijk is het ook gewoon net Morgan…

    Login om te reageren
  15. FieRo zegt

    10 april 2016 om 21:02

    De verhoudingen van de koets kloppen op veel plekken net niet genoeg…te bol op 1 plek te weinig op een andere plek etc. Ik zie direct waar het helaas misgaat..

    Login om te reageren
  16. henkhupelschoten zegt

    10 april 2016 om 21:03

    Zie ik er nou AMG jetsers op zitten?

    Login om te reageren
  17. Jochempie zegt

    10 april 2016 om 21:05

    Weer iemand die een auto voor zichzelf heeft gebouwd en hoopte dat anderen het ook mooi zouden vinden.

    Login om te reageren
  18. harrie zegt

    10 april 2016 om 21:08

    Jammer, in Duckstad waren ze best populair.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 april 2016 om 21:59

      @harrie:
      Iets voor Victor ‘Dagobert’ Müller misschien !

      Login om te reageren
  19. kobus1967 zegt

    10 april 2016 om 22:33

    Lijkt op de I car van Will I Am, maar zonder suicide doors.

    Login om te reageren
  20. kobus1967 zegt

    10 april 2016 om 22:36

    javascript:;
    Deze dus.

    Login om te reageren
  21. bmwtouring zegt

    10 april 2016 om 23:17

    De oude Imperia fabriek staat in Nessonville, met een testbaan, inclusief kombocht, op het dak!
    De moeite om te zien als je eens in de buurt bent…

    Login om te reageren
  22. goodolddays zegt

    11 april 2016 om 01:12

    Wie?

    Login om te reageren
  23. rotrexv5 zegt

    11 april 2016 om 06:33

    Zelfs apple carplay mocht niet baten… Jammer hoor. Prachtige koets.

    Login om te reageren
  24. pinut187 zegt

    11 april 2016 om 08:04

    Vind het wel een guitig bakkie en mooier dan een Wiesmann. Jammer dat ze het niet hebben gered.

    Login om te reageren
  25. Rob zegt

    11 april 2016 om 08:30

    Geinig retro ding. Lekker cartoonesk. Veel beter gelukt dan zo’n Wiesmann bijvoorbeeld… Had ze een beter lot gegund, maar in ieder geval hulde voor de kopers van die paar auto’s die ze wel verkocht hebben! Iemand enig idee hoeveel?

    Login om te reageren
  26. noreplacementfordisplacement zegt

    11 april 2016 om 15:59

    Hierin wil je toch niet gezien worden man

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North