De kogel is door de kerk. Na een zware lijdensweg is het Belgische bedrijf uiteindelijk kopje onder gegaan.
Voor de mensen die iets minder bekend zijn met het automerk, doen we even een kleine refresher. Imperia is een Belgisch automerk dat eind jaren vijftig verdween, maar sinds 2001 met wat hulp van de Luikse Universiteit weer een nieuw leven kreeg ingeblazen. Ze zouden op een elektrische sportwagen broeden, die er in 2013 als rijdend prototype ook daadwerkelijk kwam: de Imperia GT. Men was oorspronkelijk van plan er 200 per jaar van te produceren met een vraagprijs van 125.000 piek.
Hybride
De GT werd voorzien van een zeer geavanceerde hybride aandrijflijn, verpakt in een nostalgisch jasje als iets wat lijkt op een kruising tussen een Morgan en een Wiesmann. Uitgebreide info vind je hier, wij gaan weer terug naar het treurige nieuws.
Het is ze namelijk nooit gelukt om de Imperia GT op ‘grote’ basis te produceren vanwege een financieel tekort. De handelsrechtbank van Luik heeft het bedrijf daarom onlangs failliet verklaard. Verschillende pogingen om het bedrijf een nieuw leven in te blazen van o.a. het succesvolle bepantseringsbedrijf Carat Duchatelet, mochten niet baten. Het getal onder de streep bleef negatief en bloedrood.
Een nieuw leven
Uiteraard blijft oprichter Yves Toussaint zoeken naar een investeerder (hallo? Victor?) die de boel weer op kan pakken. De bedoelingen zijn ronduit sympathiek en het doet altijd pijn om een klein autobedrijf, gedreven door mensen met passie die de koffie met Castrol laten doorsijpelen, te zien ondergaan. Helaas blijft het een harde ondernemerswereld. Bekijk hieronder de gallery, wees voorbereid op natte oogjes. (via Lesoir.be)
Nooit van gehoord.
@rb26dett: Staat wel in AutoVisie Jaarboeken, bij de exoten.
Gelukkig op basis van de foto’s
Het ziet er goed afgewerkt uit, interieur is zeer netjes, hoogwaardige materialen alleen het design vind ik…mwah.
Het is apart, maar ik loop er niet warm voor.
Qua looks vind ik het maar een slap aftreksel van een Wiesmann. En qua prestaties en rijbeleving zal het vast niet beter geweest zijn…
Had er nog nooit van gehoord misschien was dat ook wel beter
Miss is her wel een wiesmann na-aper maar ik vind hem wel mooi en jammer dat het niet op de markt komt.
Thank god (hoe lullig ook voor alle werknemers/eigenaren)
Dat was te verwachten. Hoe lang duurde dat al niet.
Moet wel zeggen, best leuk interieur vr een kleine bouwer. Niet té eenvoudig en mooi kleurtje!
Ik vind het wel een lief karretje. Zonde dat niemand er mee verder wil. Van die 200 stuks per jaar had je in het straatbeeld geen ‘last’ gehad, voor degenen die het zo’n dramatisch ontwerp vinden.
Ziet er best leuk uit, maar als ik toch geld wil uit geven.
Kijk ik liever verder.
Als ze nog een berg onderdelen voor de electrische aandrijving hebben liggen is Victor Müller misschien wel ECHT geïnteresseerd..
Als ik het geld zou hebben, zou ik het alsnog niet hebben gekocht. Blijft natuurlijk wel zonde.
An other one bites the dust-er.
Tja, eigenlijk is het ook gewoon net Morgan…
De verhoudingen van de koets kloppen op veel plekken net niet genoeg…te bol op 1 plek te weinig op een andere plek etc. Ik zie direct waar het helaas misgaat..
Zie ik er nou AMG jetsers op zitten?
Weer iemand die een auto voor zichzelf heeft gebouwd en hoopte dat anderen het ook mooi zouden vinden.
Jammer, in Duckstad waren ze best populair.
@harrie:
Iets voor Victor ‘Dagobert’ Müller misschien !
Lijkt op de I car van Will I Am, maar zonder suicide doors.
javascript:;
Deze dus.
De oude Imperia fabriek staat in Nessonville, met een testbaan, inclusief kombocht, op het dak!
De moeite om te zien als je eens in de buurt bent…
Wie?
Zelfs apple carplay mocht niet baten… Jammer hoor. Prachtige koets.
Vind het wel een guitig bakkie en mooier dan een Wiesmann. Jammer dat ze het niet hebben gered.
Geinig retro ding. Lekker cartoonesk. Veel beter gelukt dan zo’n Wiesmann bijvoorbeeld… Had ze een beter lot gegund, maar in ieder geval hulde voor de kopers van die paar auto’s die ze wel verkocht hebben! Iemand enig idee hoeveel?
Hierin wil je toch niet gezien worden man