• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het vriest vandaag in de hel, Porsche bouwt eerste diesel

Auteur: robbie, gepost 29 december 2008 om 18:23 – 110 Reacties

Porsche Cayenne DieselJawel, het was al aangekondigd dat Porsche een Cayenne met dieselmotor zou gaan bouwen. Maar vandaag heeft dit heuglijke historische moment dan eindelijk plaatsgevonden. En Porsche is er zelfs zo trots op dat ze een persbericht de wereld ingestuurd hebben.

Ik zou het zelf lekker stil houden en mezelf in een hoekje gaan zitten schamen, maar blijkbaar is Porsche al haar heritage vergeten en zijn ze heel trots op een oliestoker van Audi in het vooronder van hun SUV. Waar gaat het heen met deze wereld?

Eerste Porsche met zelfontbrandingsmotor
PORSCHE START PRODUCTIE CAYENNE DIESEL

Leusden, 29 december 2008 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart is gestart met de productie van de nieuwe Cayenne Diesel. De auto wordt geproduceerd in de Porsche-fabrieken in Leipzig. Porsche voorziet de SUV van een 3,0-liter V6-turbodieselmotor met een vermogen van 240 pk/176 kW. Deze motor wordt geleverd door Audi AG.

De motor van de nieuwe Cayenne onderscheidt zich door zijn spontane voertuigreactie. Het sterke koppel, met een maximum van 550 Nm, staat garant voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging. Daarnaast biedt deze Cayenne het pure rijplezier dat kenmerkend is voor Porsche. Niettemin kent de Cayenne Diesel een gemiddeld brandstofverbruik van bijna 1 op 11 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 244 gram per kilometer. Met de komst van de Cayenne Diesel zijn er zes uitvoeringen van de Porsche Cayenne beschikbaar.

De Cayenne Diesel is vanaf heden te bestellen en zal vanaf februari 2009 te bewonderen zijn in de dealershowrooms. De auto is standaard uitgerust met de beproefde zestraps Tiptronic S automatische versnellingsbak en lederen bekleding. De prijzen van de dieseluitvoering van de Cayenne beginnen bij 86.500 euro.

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Diesel, Porsche

Vorig bericht: « Te koop: BMW Z4 V10 met 550 pk!
Volgend bericht: Australische upgrade voor Nissan GT-R transmissie »

Lees Interacties

Reacties

  1. B100 zegt

    29 december 2008 om 18:27

    Ha, dit wordt de eerste Porsche die ik er uit trek in mijn 320d. (En hopenlijk ook de laatste.)

    Login om te reageren
  2. Tombnolz zegt

    29 december 2008 om 18:27

    Ik ga me effe afreageren op de volgende voorbijganger.

    Login om te reageren
  3. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    29 december 2008 om 18:27

    Diesel… bleh

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    29 december 2008 om 18:27

    Hoezo Porsche? Dit is toch gewoon de VW motor met een paar kleine aanpassingen? Lijkt me dat die gewoon bij VW van de band rolt…. niet? Of hebben ze wat mensen van Porsche met overall in beeld gezet om het plastic afdekplaatje met Porsche erop op de motor te plakken?

    Login om te reageren
  5. WieAndersDasAuto zegt

    29 december 2008 om 18:30

    Het moet toch niet gekker worden? Een Porsche koop je niet omdat je te zuinig bent op je geld…
    Whats next? Een 2.0 TDI 170 pk…?

    Login om te reageren
  6. vla zegt

    29 december 2008 om 18:31

    Okee, aannemende dat alle autoliefhebbers van heel Nederland en België hier zitten: ik stel een boycot voor! Elke Porsche van na 2007 is niet meer cool! Hoewel het plaatje wel klopt (SUV+ diesel), is het weer een typisch commercieel stuntje van Porsche. We houden de boycot aan tot ze weer eens een V10 hypercar bouwen!

    Login om te reageren
  7. Rakim zegt

    29 december 2008 om 18:34

    hadden ze dan niet beter die boxer diesel van subaru kunnen gebruiken ;)

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    29 december 2008 om 18:37

    @w0o0dy, dat blok moet toch echt in een Cayenne gehangen worden. En dat doet Audi niet voor ze :D

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    29 december 2008 om 18:39

    @robbie: maar de cayenne wordt toch ook in een VW fabriek in elkaar gezet? In Leipzig meen ik?

    Login om te reageren
  10. C6.R zegt

    29 december 2008 om 18:40

    Voormalig sportwagenmerk Porsche…

    Login om te reageren
  11. Bert zegt

    29 december 2008 om 18:41

    240 pk uit een 3 liter diesel is al niet om over naar huis te schrijven,
    maar dat Porsche er nog over opschept dat deze motor voor een typische Porsche rij-ervaring zorgt is wel erg bar!
    Van een Porsche hoor je als bestuurder een klein beetje bang te worden, zo hoort het gewoon.

    Login om te reageren
  12. Bob zegt

    29 december 2008 om 18:41

    LOL . .straks ook nog een Porsche minivan … en een bouwbusje.

    Login om te reageren
  13. GeoBem007 zegt

    29 december 2008 om 18:43

    Ze hadden dan toch minstens de 4.2 V8 in mogen lepelen..

    Zonde. Schande.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    29 december 2008 om 18:45

    Misschien hadden ze beter de twin turbo van Jaguar kunnen kopen….. 275pk uit 3 liter en 600nm koppel…. of de 3 liter van de 535D of zo…

    Login om te reageren
  15. WieAndersDasAuto zegt

    29 december 2008 om 18:46

    Toen ze met de Cayenne aan kwamen zetten toen klaagde iedereen ook.
    Want het paste niet bij Porsche enzovoort.
    Maar nu zie je overaal Cayennes rijden dus ik neem aan dat die door de meeste mensen geaccepteerd is…

    En nu komen ze met een Cayenne diesel aan zetten… Je ziet iedereen schrijven dat het niet bij Porsche past enzo. Ik vind het persoonlijk ook schandalig maar het is niet anders. Het zal vast wel goed rijden. En over 2/3 jaar zie je ook veel van die Caynnes met diesel.
    En ik hoop wel dat het bij Cayenne blijft… Anders is Porsche geen Porsche meer…

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    29 december 2008 om 18:46

    Diesel, tot daar aan toe. Ze hebben tenslotte ook een SUV, dat hoort net zo goed (slecht) bij Porsche. En diesel hoort bij SUV. Dus. Maar dan aub wel een V8 of V10. :(

    @ vla; Ik doe mee! Ook wanneer je hem opheft. ;)

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    29 december 2008 om 18:50

    Porsche is nog wel Porsche…. alleen stelt het qua imago natuurlijk geen reet meer voor sinds ze meer van die SUV hokken maken/verkopen dan sportwagens….. to bad, you’ve been downgraded to boring.

    Login om te reageren
  18. jOnas zegt

    29 december 2008 om 18:51

    Het is wachten op de eerste porsche Pickup

    Login om te reageren
  19. Toy zegt

    29 december 2008 om 18:52

    Voor de liefhebbers: http://cc.porsche.com/icc_euro/ui/pva/fs_global.jsp?RT=1230573133991&PARAM=parameter_internet_de&LANG=de&USER=DE&BOS=win&BV=7&BF=ie4&BORG=microsoft

    Login om te reageren
  20. WieAndersDasAuto zegt

    29 december 2008 om 18:54

    @ wOoOdy

    Porsche is nog wel Porsche maar als het zo door gaat met ze, zijn ze dan het sport wagen merk zijn wel waardig?
    Ik bedoel je ziet een Ferrari toch ook geen 3.0 diesel in de 599 lepelen?
    Ik ben benieuwd wat de volgende stappen van Porsche zijn, de toekomst zal het wijzen…

    Login om te reageren
  21. robbie zegt

    29 december 2008 om 18:55

    @w0o0dy, nope de bodies van Touareg/Cayenne en Q7 worden gezamelijk gemaakt in Bratislava (Slowakije). Maar de Cayenne’s worden uiteindelijk in elkaar gezet in Delitzsch (vlakbij Leipzig).

    De V8 motoren worden volgens mij in Zuffenhausen gebouwd. Van de V6 weet ik het niet zeker. Want dat is natuurlijk ook meer een aangepaste VW motor.

    Login om te reageren
  22. VonStroke zegt

    29 december 2008 om 18:56

    Een diesel in een Porsche is al om van te janken maar dat zijn de cijfers precies ook. Ronduit zwak, zeker voor een Porsche nota bene. Moeten ze maar even kijken wat Jaguar uit hun hoed kan toveren, of BMW inderdaad.

    Login om te reageren
  23. rs zegt

    29 december 2008 om 18:57

    V6? geen boxer? ik dacht nu met subaru diesel…

    Login om te reageren
  24. Timmie zegt

    29 december 2008 om 19:00

    @ w0o0dy:

    1) Die motor is volgens mij amper aangepast… In pakweg een Audi A5 levert ie ook 240 pk en 500 Nm koppel. Volgens mij zijn de aanpassingen beperkt tot een andere (lees: sportiever klinkende) uitlaat.

    2) Ja, misschien was die 3.0l twinturbodiesel wel beter geweest voor de Cayenne, maar die motor is nog niet eens geintroduceerd. En het testwerk met zo’n motor vraagt toch wel enkele maanden. Met dit scenario zou de Cayenne diesel nog zeker een jaartje uitgesteld zijn… En Porsche doet het toch enkel maar uit winstbejag. Daarom mogen ze de diesel-SUV-kar niet missen.

    Snappie?

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    29 december 2008 om 19:01

    (A) dit een noodsprong zijn omdat het zo slecht met ze gaat ??

    (B) dit is een weloverwogen beslissing omdat ze het zich kunnen permiteren ??

    (C) wordt dit just another cashcow ??

    (D) dit is gewoon stom .. omdat het gewoon stom is ??

    Login om te reageren
  26. Timmie zegt

    29 december 2008 om 19:06

    Sorry, deze gaat er blijkbaar 550 ipv 500 Nm krijgen… Zou men het verschil met de Q7 3.0 TDi duidelijk willen houden?

    Login om te reageren
  27. WieAndersDasAuto zegt

    29 december 2008 om 19:09

    @ Timmie

    Een Q7 3.0 TDI heeft ook 550 Nm… Alleen de A4 en A5 hebben 500 Nm…

    Login om te reageren
  28. M-lover zegt

    29 december 2008 om 19:10

    het gaat echt slecht bij porshe… ;)

    Login om te reageren
  29. Timmah zegt

    29 december 2008 om 19:14

    Eerst een rouwstoet , nu al een protestmars…
    What’s next? Collectieve zelfmoord van alle autoblog leden…

    Login om te reageren
  30. Apache zegt

    29 december 2008 om 19:18

    Porsche zal toch ergens een grens moeten stellen aan deze massamarketing… Ze verliezen hun gezicht nogal.

    Login om te reageren
  31. Jigzoz zegt

    29 december 2008 om 19:19

    “Het sterke koppel, met een maximum van 550 Nm, staat garant voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging.”

    De eerste keer dat ik zoiets lees. Een hoog koppel dat garant staat voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging. Heel bijzonder.

    Login om te reageren
  32. Pannekoek zegt

    29 december 2008 om 19:20

    Can someone explain this please..??

    ”Niettemin kent de Cayenne Diesel een gemiddeld brandstofverbruik van bijna 1 op 11 l/100 km.”

    Login om te reageren
  33. slk 32amg zegt

    29 december 2008 om 19:20

    “De motor van de nieuwe Cayenne onderscheidt zich door zijn spontane voertuigreactie.”

    Dit roept associaties op met de dafjes van weleer; menig eigenaar liep knie letsel op door de kruipneiging van het voertuig en beklemd raakte tussen garage deur en bumper

    Login om te reageren
  34. bozewolf zegt

    29 december 2008 om 19:22

    LMAO. De typische Porsche rij-ervaring? In een brok metaal van ruim over de twee ton en een 240 pk diesel in het vooronder?

    Kom op, nou. :)

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    29 december 2008 om 19:22

    Het verbaast me dat nog niemand dit plaatje gepost heeft:

    *zucht, ik moet hier ook alles zelf doen* ;)

    Login om te reageren
  36. sven zegt

    29 december 2008 om 19:27

    dit wordt een auto voor de vrouw van iemand die net de lotto gewonnen heeft en zijn vrouw haar nissan almera 1.3 dci wil vervangen met iets aan wat hij geld kan uitgeven. hoe komt porsche er maar bij om diesel te gaan gebruiken, laat staan plant om in de volgende serie boxer/cayman een blokje zelfontbrander te gaan leggen. schaamte alom

    Login om te reageren
  37. Ingenieur zegt

    29 december 2008 om 19:28

    Een Porsche Cayenne met een, niet in eigen huis ontwikkelde, dieselmotor “… onderscheidt zich door zijn spontane voertuigreactie”. Niet alleen de producent van de auto’s is de weg kwijt blijkbaar, zelfs de importeur doet er nog een schepje bovenop.

    Login om te reageren
  38. Mcello zegt

    29 december 2008 om 19:30

    Ze moeten wel he met die EU normen…!

    Login om te reageren
  39. Esprit_de_Flandre zegt

    29 december 2008 om 19:31

    Tja, natuurlijke evolutie zeker.

    Trouwens, voor al zij die gruwelen van Porsche-hybrides: Dit is de Lohner-Porsche Mixte Hybrid van 1902, ontwikkeld door Ferdinand hem zelve.

    Login om te reageren
  40. RS zegt

    29 december 2008 om 19:34

    ‘Het sterke koppel, met een maximum van 550 Nm, staat garant voor sportieve rijeigenschappen en een meesterlijke wegligging. ‘

    Hoe kan een ‘sterk’ koppel garant staan voor een meesterlijke wegligging?

    Login om te reageren
  41. Guan zegt

    29 december 2008 om 19:35

    Ah, eindelijk gerechtigheid. In een tractor hoort een diesel, of er nu Porsche op staat of niet!

    Login om te reageren
  42. tdj zegt

    29 december 2008 om 19:37

    Who cares, de cayenne is toch geen echte Porsche.

    Login om te reageren
  43. JPM zegt

    29 december 2008 om 19:38

    Onvermijdelijk! Als dat is wat de consumenten danwel de overheden willen dat zal Porsche eraan gehoor geven.

    Login om te reageren
  44. Eibo zegt

    29 december 2008 om 19:43

    @ jOnas,

    Bedoel je deze:
    Misschien ook wel te krijgen met de diesel motor in de toekomst…. Blegh, diesel stinkt!

    Login om te reageren
  45. Thibaut zegt

    29 december 2008 om 19:44

    Beetje als de 924 dan? Of de 914.

    Draai of keer het, ’t zullen altijd de 911’s en afgeleiden (en voorlopers uiteraard) zijn die als ‘echte’ Porsches beschouwd worden. Dus wat maakt het uit dat ze in een Cayenne een Audi-diesel lepelen?

    Login om te reageren
  46. Eibo zegt

    29 december 2008 om 19:46

    Tja, waar is de tijd gebleven dat ze porsche motoren in seat’s bouwden? niet dat dat alles was, maar het was tenminste een benzine!

    Login om te reageren
  47. brennie zegt

    29 december 2008 om 19:51

    die trek je er zo uit met een 420cdi ML:)
    majah is toch wel mooi wagentje

    Login om te reageren
  48. Potver7 zegt

    29 december 2008 om 19:56

    Porsche heritage????? Die waren ze al uit het oog verloren toen de eerste Porsche-marketeer op het lumineuze idee kwam om een SUV op de markt te zetten (en daarvoor nog een omgebouwde Volkswagen voor te gebruiken ook).

    De enige heritage die ik daarin zie, is dat ze uit een onmogelijk voertuigconcept (te veel gewicht op de verkeerde plek) proberen een goed rijdende sportauto te creeren. Iets wat bij de 911 na lang oefenen redelijk gelukt is, en zo’n Cayenne… tsja, het blijft raar om een sportauto te willen maken van iets dat daar in beginsel niet voor geschikt is. Dus zo’n dieselmotor, ach die kan daar ook nog wel bij.

    Login om te reageren
  49. Raptor zegt

    29 december 2008 om 19:57

    240pk voor een auto van 2400kg ?
    Die van mij heeft “maar” 136pk maar weegt slechts de helft. In verhouding meer pk/kg dan die Porsche dus…

    Login om te reageren
  50. S.A.B zegt

    29 december 2008 om 20:00

    als je een diesel doet, doe het dan goed….v12 tdi, v10 tdi of die dikke v8.

    Ales beter dan die vreselijke v6. Ik ga mijn gt2 maar eens inruilen voor een Gallardo, BAH! vreselijk dit en dat voor een pracht merk als porsche, ik ben er helemaal klaar mee :(

    greets!

    Login om te reageren
  51. Bert zegt

    29 december 2008 om 20:05

    @ Das Auto, inderdaad…. toen de Cayenne kwam vond ik het niks.
    En alhoewel er smakeloze mensen zat zijn en in zo’n VW / Porsche “SUV” rondrijden vind ik het nog steeds niks, en ik zal het nooit wat gaan vinden.

    Porsche hoort gewoon sportcoupé’s te maken, daar zijn ze goed in…
    de Cayenne voegt echt totaal niks toe en is nergens beter in als wat er al rondrijdt.

    Compleet nutteloos dus in tegenstelling tot een Cayman ofzo, dat is logisch.

    Login om te reageren
  52. Bartholomeo zegt

    29 december 2008 om 20:07

    240 pk in een auto van 2400 kg met de ch waarde van een container.
    In hoeveel gaat hij dan van 100-200 ?

    Login om te reageren
  53. GOD zegt

    29 december 2008 om 20:07

    @ Raptor

    laat me raden…. BMW E36 318IS

    Login om te reageren
  54. old boys club zegt

    29 december 2008 om 20:11

    –stapt morgenochtend in zijn 1979 4,5L nog geen 1500 kg v8 porsche, ook 240 pk–

    Login om te reageren
  55. Klassiekerrally zegt

    29 december 2008 om 20:18

    @ old boys club: way to go!
    Een 928 is tenminste een echte Porsche, al ziet ’t merendeel van de wereldbevolking dat niet in (gelukkig maar?).

    Login om te reageren
  56. Tripple zegt

    29 december 2008 om 20:20

    volgende keer zal porsche wel rekening houden met een paar slimmeriken van autoblog, ja nu blij, iets wat verkoopt kan nooit slecht zijn.

    Login om te reageren
  57. Audi0freak zegt

    29 december 2008 om 20:23

    oh nee… een boycot is mischien wel een goed idee, vind die Panamera ook al niks! Vind dit niks, zit je op de snelweg in je gloednieuwe Cayenne, wordt je ingehaald door een Q7 v12 TDI, of nog erger, een 1993 Ford Transit

    Login om te reageren
  58. Endlezz zegt

    29 december 2008 om 20:32

    Wel grappig, dezelfde motor zit in onze Audi, alleen weegt die een pak minder. Leuk aan de verkeerslichten binnenkort ;)

    Login om te reageren
  59. old boys club zegt

    29 december 2008 om 20:36

    @ Klassiekerrally
    :) Nou bedankt, zeker gelukkig.

    Login om te reageren
  60. SimonMc zegt

    29 december 2008 om 20:44

    Ah, what’s the problem here.Een porsche onwaardige motor die in een auto zit die geen echte porsche is.

    Werkt voor mij.

    Login om te reageren
  61. Quicknick1987 zegt

    29 december 2008 om 20:50

    Niks mis mee vindt ik, als je tegenwoordig al naar de autosport kijkt (WTCC en Le Mans) tel je niet eens meer mee als je geen diesel hebt, en het is lekker zuinig :-)

    Login om te reageren
  62. mashell zegt

    29 december 2008 om 20:50

    Wat een puristisch gezeur: “Porsche moet zich bij sportcoupes houden”. Mensen die zo simpel denken hadden zich bij luiervullingen produceren moeten houden. Ik snap dat simpele zielen niet tegen verandering kunnen en ze ook nooit zullen begrijpen dat er dan ook geen verbetering kan komen, maar het maakt me wel somber voor de toekomst.

    Het enige wat Porsche bij deze diesel te verwijten valt is: nu pas?

    Login om te reageren
  63. Bertus zegt

    29 december 2008 om 20:58

    Tsja, begonnen met trekkers, misschien eindigen ze er ook mee…

    Login om te reageren
  64. thegreencowboy zegt

    29 december 2008 om 20:58

    Dat Porsche een, ook nog eens lullige, diesel in de Cayenne aanbiedt, tsja… Vergeet niet dat het gewoon een commercieel bedrijf is; durf te wedden dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan.

    Ik heb plaatsvervangende schaamte voor degene die zoiets koopt, of least. Van eigenaren van Cayennes kon je, tot nu toe, in ieder geval nog zeggen meer geld dan smaak te hebben.

    Maar ik ben wel blij dat ik eindelijk eens Porsche’s van die linkerbaan kan af knipperen. Met m’n dieseltje… (sorry, moet diesel leasen…)

    Kortom; goed nieuws!

    Login om te reageren
  65. Bert zegt

    29 december 2008 om 21:06

    @ Mashell, Ben je een simpele ziel als je dit persbericht bekritiseert?

    Niet alle verandering is goed te noemen en je bent pas een simpele ziel als je daar zelf geen mening over kunt vormen en daarom maar andere mensen naar benden haalt.
    Dat maakt jou niet beter hoor, alleen maar een megalomaan.

    De Cayenne is gewoon een slechte merk extensie, alleen op financieel gebied goed te lullen en met 240 pk in dat hok rij je echt letterlijk en figuurlijk voor lul.
    Dat ding weegt ik weet niet hoeveel, en dan ga je er een tractor motor in lepelen en opscheppen over de gunstige uitstoot?

    Login om te reageren
  66. Supreem zegt

    29 december 2008 om 21:27

    @ Bert:

    Zonder Cayenne, in gelijk welke vorm, geen Turbo’s of GT2/3’s. Zo simpel is het.

    En al dat puristisch gelul over heritage slaat nergens op. Business as usual in Stuttgart, en maar goed ook.

    Login om te reageren
  67. hans smeulders zegt

    29 december 2008 om 21:45

    ja, heb kennis die met een porsche rijdt en heb er zelf al eens mogen mee rijden. Inderdaad ’t is een sublieme motor die 3.8 en die sound,… zalig…

    maar echt exclusief is het toch niet meer om een porsche te zien rijden op straat.

    ’t Zal ter nu zeker niet op verbeteren nu ze gaan diezelen…

    Porsche das toch een sportmerk enne nen diesel in nen sportwagen… komaan zeg…

    nie goe bezig mijn gedacht…

    ’t Is zelfs nog gene porschemotor maar nen VW-motor… helemaal belachelijk…

    Login om te reageren
  68. Oxymoron zegt

    29 december 2008 om 22:07

    Porsche bestaat om geld te verdienen, daar slagen ze tot dusver heel best in. En als de wetgeving van ze eist om modellen te maken die zuinig zijn omdat ze anders de onzuinige niet meer mogen bouwen, dan moet dat maar. Van purisme roken de schoorstenen niet.

    Login om te reageren
  69. Bob zegt

    29 december 2008 om 22:16

    Is dit nog een pompverstuiver?

    Login om te reageren
  70. Mo zegt

    29 december 2008 om 22:42

    Amen Oxymoron.
    En wie van jullie heeft er nou echt een Porsche thuis staan? Zeiken om het zeiken.

    Login om te reageren
  71. Jandepandaman zegt

    29 december 2008 om 23:07

    :-( Ik ga pas gillen als iemand Porsches gaat laten rondrijden op puur electriciteit….

    …

    :shock: Shit….!

    :!: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!!!!!

    Login om te reageren
  72. CSL zegt

    29 december 2008 om 23:32

    Begint op de Fiat groep te lijken, die zelfs hun V8 hier en daar in gooien. Maar Audi/VW uiteraard met een veel hogere kwaliteit.
    Er blijven weinig echte merken bestaan zo.
    Wie riep BMW en Mercedes?

    Login om te reageren
  73. Tombnolz zegt

    30 december 2008 om 01:35

    Ik loop er nu al een hele dag over te tubben, over deze klere-Cayenne. Ik kan het maar niet vatten dat ze de makkelijke weg hebben gekozen door het gewone, armtierige, 3-liter blok van VW erin te rammen… Kijk eens naar BMW -> 3.0sd (BI-turbo) of naar Mercedes -> ML 420cdi (8 cilinders).

    Nu is Porsche ook nog eens een van de automerken die nog zeer veel winst boekt, toch minstens (en waarschijnlijk veel meer dan) zoveel als Subaru. Kunnen zij niet wat honderduizende euro’s missen om een eigen supersportieve diesel in mekaar te knutselen? Nee? BMW kan het toch? Subaru kan als mini-fabrikant toch ook z’n eigen blok bouwen? Volvo kon het…

    Ik beschouw de Cayenne niet als een echte Porsche, het heeft ook niks te maken met wat Porsche tot nog toe was. Dus dat ze daar een diesel in aanbieden, ze doen maar, mijn respect zijn ze toch verloren, maar doe het dan meteen goed hé. Neen, ze hangen liever de hoer uit… Ze moeten het weten, over een jaar rijden er minstens dubbel zoveel Cayenne D’s rond en er rijden er al zoveel… Is dat wat een sportwagenfabrikant dan ambieert? Een auto met hun embleem erop op élke straathoek? Ik zeg u, het zal ze tegenwerken.

    Login om te reageren
  74. Tombnolz zegt

    30 december 2008 om 01:47

    Ik ga nog eens naar de ouwe Gone In 60 Seconds kijken… Te opgefokt om te gaan slapen…

    Login om te reageren
  75. super zegt

    30 december 2008 om 01:51

    @Tombnolz
    gone in 60 seconds, niet overdrijven hoor, ik denk dat ie 0-100 in wel 15 seconds doet.

    Login om te reageren
  76. blokker5 zegt

    30 december 2008 om 02:36

    Ze moeten bij porsche inderdaad zich maar eens achter de oren krabben wat voor merk ze (willen) zijn

    Login om te reageren
  77. stefaan zegt

    30 december 2008 om 03:34

    Beste mensen, de cayenne diesel is een goede zet naar de toekomst toe, vooral in belgie maar ook nog vele andere landen (diesellanden) vergeet niet dat op de 3.0TDI van de q7 niet rechtstreeks in de cayenne gaat, er komt namelijk een Variabele turbo op van de 997 Turbo (VTG) die zal zorgen voor de 550NM, verder laten we de andere VW motoren niet vergeten zoals de Golf 4 R32 motor in de Cayenne V6 en de passat R36 motor in de Cayenne V6 facelift, dit zijn namelijk correct dezelfde blokken en in eerste slecht 250 PK ! en tweede instantie 290 PK! maar met bergen minder koppel dan de TDI, wat enkel alleen maar goed zal staan op de 2300 kg wegende Cayenne! en dit alles aan zeer concurrentiele prijzen aangezien de Tiptronic al in het basispakket van 58.000 euro’s

    Login om te reageren
  78. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    30 december 2008 om 08:59

    @ Lincoln: Antwoord C…

    Want hoewel diesel natuurlijk voor homo’s is, gaat dit zeeeeeeeker verkopen aan midlife-crisis-mannen-met-buikje die dan trots kunnen zeggen dat ze een ‘Pors’ hebben!

    Zeker met zo’n vanaf-prijs.
    Een beetje auto kost zo 86 mille tegenwoordig.

    Login om te reageren
  79. janjoopjorisjaapjacco zegt

    30 december 2008 om 10:03

    En niemand beseft dat Porsche dit alleen maar doet om de gezamenlijke uitstoot van zijn modellen naar beneden bij te stellen. Hierdoor kan er aan de bovenkant van het gamma weer een extra gasguzzler worden geplaatst. (Een Cayenne Turbo S ofzo).

    Ik durf mijn voet eronder te verwedden dat er binnenkort ook een Boxter/Gayman met een 2.0 turboblokje wordt gemaakt. Gaat alleen maar om het voldoen aan die belachelijke uitstootnormen die overheden stellen.

    Oftewel, wees blij dat Porsche dit doet, jullie hoeven er niet in te rijden (want jullie kunnen hem toch niet betalen), maar hierdoor kan de 911 wel gewoon gemaakt blijven worden.

    Die jullie ook niet kunnen betalen, dus waar doet iedereen zo moeilijk over?

    Login om te reageren
  80. Rick dos zegt

    30 december 2008 om 10:26

    The ends justify the means.

    Er zal heus wel vraag naar zijn en wellicht is het ook onder invloed van de strengere milieu eisen gedaan. Uiteindelijk winnen ze dus op twee fronten.

    Het betekent allemaal wel dat ze onafhankelijk kunnen blijven. Dit integenstelling tot hun Italiaanse rivalen. Sterker nog, ze zijn instaat om een groter bedrijf over te nemen. O, en ze hoeven ook niet te overleven op de verkoop van petjes en vlaggetjes. Je toekomst gooien op petjes en vlaggetjes is natuurlijk ook niet bewondernswaardig…

    Login om te reageren
  81. mashell zegt

    30 december 2008 om 11:35

    “De Cayenne is gewoon een slechte merk extensie, alleen op financieel gebied goed te lullen”
    Huh? Niet alleen heeft de Cayenne eigenhandig Porsche van de ondergang gered (wordt soms wel iets te gemakkelijk vergeten) het wagentje heeft er ook voor gezorgd dat Porsche genoeg rendement heeft gehaald om Volkswagen te kunnen opkopen.

    En als je dan de auto zelf neemt dan is het gewoon een goede auto. Met superieure asfalt eigenschappen en goede terrein eigenschappen. Hoogwaardig afgewerkt en met een best acceptabel imago voor een SUV.

    Waarom mogen van de aartsconservatieve puristen merken als Porsche, Ferrari, Bentley niet hun gamma uitbreiden? Zelfs als dat noodzakelijk is voor hun overleven? Merken als Mercedes, BMW en Audi springen in elk gaatje van de markt waar maar een paar euro te verdienen is (er roept niemand dat Audi geen R8 nodig heeft en het niet past bij hun merktraditie) en de andere mooie merken moeten omwille van purisme maar creperen? Kom op toch. Met een Cayenne diesel maak je eigenlijk het ultieme statement dat het voortbestaan van het merk Porsche je aan het hart gaat.

    Ik zou me niet schamen om een Cayenne diesel te rijden, ik zou er trots op zijn! En me drommels goed realiseren dat iedereen die er wat over te zeuren heeft hun jaloezie achter purisme probeert te verbergen.

    Login om te reageren
  82. Emil zegt

    30 december 2008 om 12:32

    Eens met mashell!

    Login om te reageren
  83. RenesisHP zegt

    30 december 2008 om 12:37

    Ik geloof dat ik met de mx5 nog sneller accelereer dan deze dieselcontainer. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van Porsche? :roll:

    Als ze dan toch een VW blok willen gebruiken…. Die v10 is best monsterlijk…

    Login om te reageren
  84. de sjonnies zegt

    30 december 2008 om 12:58

    Oh Oh wat zullen ze lachen als over een jaar of drie als elke derde verkochte Cayenne een dieseltje is!
    en dan gauw ook nog een dieseltje voor de Panamerica, want die Cayenne TDi’tjes doen het zo lekker; dus dan ook maar een Boxtertje met een TDI’tje erin; weet je wat, waarom proberen we VAG gewoon niet over te nemen ?
    Dan sterven we van de dieseltjes !

    Login om te reageren
  85. janjoopjorisjaapjacco zegt

    30 december 2008 om 13:27

    mx5/rx8owner 12:37

    Ik geloof dat ik met de mx5 nog sneller accelereer dan deze dieselcontainer. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van Porsche?

    Dat gelul over die kapperswagentjes van jou altijd… We weten dat je in een inferieure neproadster en een ander soortig japanees misbaksel toert, maar dat hoef je niet elke keer te vertellen. Autoliefhebbers houden daar niet van namelijk.

    Login om te reageren
  86. Esprit_de_Flandre zegt

    30 december 2008 om 13:42

    @Bert: “de Cayenne voegt echt totaal niks toe”

    Jawel, het voegt een pak geld toe aan de bankrekening van Porsche. En daar is het hun toch om te doen zeker, zoals bij elk bedrijf.

    Login om te reageren
  87. RenesisHP zegt

    30 december 2008 om 13:59

    @janjoopjorisjaapjacco.

    Goh. Ik heb nog nooit eerder een reactie van je gelezen.

    Is dit nu daadwerkelijk het beste wat je kan verzinnen?

    “inferieure neproadster”.

    Zonder de mx5 hadden er misschien helemaal geen Z4’s of dergelijken geweest. Mazda deed de roadster herleven.

    Beetje huiswerk kan geen kwaad. Scheelt een hoop domme reacties. ;)

    Login om te reageren
  88. w0o0dy zegt

    30 december 2008 om 14:05

    @mx5/rx8 owner: tja sommige mensen raken een tikkie gefrustreerd dat zij met zo’n ellendige MPV rond moeten rijden vanwege de rotzooi die vrouw en kinders met zich meeslepen op vakantie en kunnen het dan slecht hebben dat anderen wel lol hebben… niet teveel van aantrekken, na z’n scheiding kan hij misschien wel een leuke auto kopen en dan komt het allemaal weer goed.

    Overigens zijn de woorden inferieur en nep bij dit artikel dan wel weer op de plek, alleen niet mbt de mx5 ;)

    Login om te reageren
  89. w0o0dy zegt

    30 december 2008 om 14:14

    Waarom zou iemand in godensnaam de Cayenne Diesel kiezen tov de X5 35d Executive of de MB ML320 cdi met opties voor hetzelfde geld als de Cayenne in basisuitvoering? Beide zijn mooier, sneller en net zo zuinig en toch niet duurder….. conclusie? Badgesnobs kiezen de Cayenne, de rest doet er verstandig aan snel naar de BMW dealer te gaan.

    Login om te reageren
  90. janjoopjorisjaapjacco zegt

    30 december 2008 om 14:15

    Wooooooooody en RX5 owner;

    MPV rijder? Ik? Hahahahaha.

    Nee hoor, ik dacht het niet. Ik rij gewoon een simpele hatchback, niks bijzonders. Dat wil alleen niet zeggen dat ik op welke manier dan ook gefrustreerd zou zijn omdat ik niet in een plastic dameskapperswagentje van een flutmerk of een kijk-mij-eens-gaaf-klapdeurtjes-hebben-mensen -denken-vast-dat-ik-een-Phantom-rij kleutermobiel rondrij.

    En de Z4 vind ik ik ook een hok.

    Ik word alleen zo moe van dat gehuil over die prutsmazda’s iedere keer.

    Login om te reageren
  91. Rick dos zegt

    30 december 2008 om 14:20

    Login om te reageren
  92. w0o0dy zegt

    30 december 2008 om 14:20

    @janjoopjorisjaapjacco: misschien moet je maar eens met een mx5 gaan rijden…. dan snap je waarom vrijwel iedereen die er mee gereden heeft er van onder de indruk is en kun je in het vervolg reacties uit onwetendheid achterwege laten.

    Login om te reageren
  93. w0o0dy zegt

    30 december 2008 om 14:38

    @janjoopjorisjaapjacco: als je zegt ik wordt moe van iedere keer dat geklets over de mx5 zul je mij verder niet horen, dat is een prima mening, moet kunnen. De mx5 voor inferieure neproadster of prutsmazda uitmaken is gewoon domme onwetendheid. Mensen rijden die auto’s niet omdat ze er mensen mee willen imponeren…. ze houden van autorijden en weinig auto’s zorgen voor zoveel plezier, laat staan tegen de kosten.. superspul dus, ook al staat het uiterlijk je misschien niet aan.

    Login om te reageren
  94. janjoopjorisjaapjacco zegt

    30 december 2008 om 14:39

    Ik heb weleens in een MX5 gereden en ik was niet onder de indruk. Te klein, te traag, te japans, te lelijk. Ook vond ik de wegligging helegaar niet indrukwekkend. Te weinig vermogen om met de achterkant te spelen, mits je op een zandweggetje rijdt.

    Dan heb ik het nog niet eens over de algehele kwaliteitsindruk die zeer onder de maat is. En laten we de reacties van mensen die een man in zo’n barbiemobiel zien rijden maar helemaal buiten beschouwing laten.

    Ik word allen, zoals ik nu voor de derde keer zeg, moe van telkens het laten vallen dat je een bepaalde auto hebt. En als het dan nog een auto van een premium merk is, kan ik het begrijpen, maar mazda?

    Login om te reageren
  95. janjoopjorisjaapjacco zegt

    30 december 2008 om 14:40

    En zullen we het nou weer over Porsches met een dieselmotor hebben?

    Login om te reageren
  96. RenesisHP zegt

    30 december 2008 om 14:44

    Wow, ik kan ook nooit eens rustig douchen. :lol:

    @wOoOdy.

    Sommige mensen zullen/willen het nooit begrijpen. Des te leuker voor ons. ;)

    @janjoopjorisjaapjacco.

    Jezus, wat een hoop J’s.

    “Dat wil alleen niet zeggen dat ik op welke manier dan ook gefrustreerd zou zijn omdat ik niet in een plastic dameskapperswagentje van een flutmerk of een kijk-mij-eens-gaaf-klapdeurtjes-hebben-mensen -denken-vast-dat-ik-een-Phantom-rij kleutermobiel rondrij.”

    Mooie belediging. :D
    Lucht het nou op?

    Wat wil je hiermee bereiken? Wil je zonodig je gelijk hebben?
    Nou, alsjeblieft. Je krijgt gelijk.

    Zal mij niet beletten om extra veel plezier te hebben met;
    De van volledig lederen interieur voorziene plastic dameskapperswagentje.
    De Phantom wannabee kleutermobiel met een waanzinnig motorblokje.

    Verdere pogingen tot beledigingen(make my day) worden pas later op deze dag beantwoord. Ik ga nu even winkelen voor mijn vriendin.

    Ik heb geloof ik wat goed te maken. :oops:

    Login om te reageren
  97. Tombnolz zegt

    30 december 2008 om 14:54

    janjoopjorisjaapjacco:

    Dat je niet van een MX-5 moet weten is je verdomde recht. Iedereen houdt – terecht of onterecht – van bepaalde modellen en niet van andere. Maar wat voor zin heeft het om iemand die met een MX-5 rijdt zo hard te beledigen? Voel je je daar goed bij? Stel dat jij met een Golf rijdt, zou jij het dan appreciëren moest ik dat model afdoen als bompa-auto, grijze muis, 13 in een dozijn, pompverstuivertdi…? En zeg aub niet ja!

    Login om te reageren
  98. RenesisHP zegt

    30 december 2008 om 14:54

    @janjoopjorisjaapjacco.

    Nog 1 dan…

    “Te weinig vermogen om met de achterkant te spelen, mits je op een zandweggetje rijdt.”

    Daar heb ik met mijn mx5 dus weinig last van. Kwestie van aanpassen van het onderstel.

    “Dan heb ik het nog niet eens over de algehele kwaliteitsindruk die zeer onder de maat is.”

    Het lijkt onder de maat, totdat je ziet hoe verschrikkelijk lang het probleemloos mee gaat. Wat nou onder de maat?

    “En als het dan nog een auto van een premium merk is, kan ik het begrijpen, maar mazda?”

    Gaan we weer. Premium? WTF…

    Maar om jou blij te maken… Ik zal er zeker niet mee stoppen.

    Liever een dameskapper mx5 dan een stinkende dieseltank. ;)

    “En laten we de reacties van mensen die een man in zo’n barbiemobiel zien rijden maar helemaal buiten beschouwing laten.”

    Goh, verdomd positief. Vreemd…

    Login om te reageren
  99. elcaminokid zegt

    30 december 2008 om 17:47

    wat een gelul weer allemaal.

    geef gewoon toe: Porsche is een hoer. diegenen die beweren dat het te doen is om de CO2 omlaag te halen om de rest van het gamma te bevoordelen: lees het persbericht nog is door…deze baksteen op wielen haalt in z’n basisversie toch nog altijd 244g/km. da’s 22g meer dan de enige echte Porsche die er op het moment gemaakt wordt, de Cayman. En daar mag van mij gerust een 2.0 of 2.2 benzine Turbo in komen, dat zal minder smet zijn op (of wat er nog van rest) het imago van ooit een der coolste sportwagen makers ter wereld.

    Zoals sommige hierboven vermelden: deze auto is idd enkel voor de ‘badge’ janetten. Als het om rijcomfort te doen is, koop een 4-deurs of een wagon, als je echt off-road will koop een Land Rover. En als je dan toch iets op hoge wielen wil, de competitie is ‘mooier’.

    Login om te reageren
  100. w0o0dy zegt

    30 december 2008 om 20:54

    Zoals eerder gezegd…. iedereen die dit hok overweegt kan maar beter naar de BMW dealer rennen en een x535d exec halen…. it wipes the floor with this shit.

    Login om te reageren
  101. w0o0dy zegt

    30 december 2008 om 21:01

    @janjoopjorisjaapjacco: noem mij maar eens een auto die na 14 jaar (130.000km) lekker toeren (en af en toe voluit knallen) niet meer kost dan 300 euro voor onderhoud, apk en een reparatie van 3 tientjes….. PER JAAR! Bijna onverwoestbaar die auto.

    Daarnaast…. dat jij de auto niet dwars kan krijgen dat ligt aan je rijkunst niet aan de auto. Ik krijg het ding “full oposite lock”-dwars ook op droog asfalt…. maar goed ik krijg de lease station met voorwielaandrijving ook een halve mini-rotonde driftend rond in de regen…. if you know what you’re doing you can drift about anything.

    Back on-topic….. of dit hok te driften valt of dat ie dan op z’n kant gaat dat valt te bezien. Al moet het qua gewicht wel lukken om er goed mee te glijden. But who would want to?

    Login om te reageren
  102. blokker5 zegt

    30 december 2008 om 21:29

    Je kan heel dramatisch roepen dat de cayenne Porsche van zijn ondergang gered heeft maar dat zijn van die wat-als situaties die ik ook bij astrotv hoor. Kijk maar naar een merk als spyker die eigenlijk al jaren terug failiet verklaard zou moeten zijn en porsche zal zijn financieën toch wel (ook voor de cayenne) wat beter op orde hebben dan zo’n klein merkje.

    Login om te reageren
  103. janjoopjorisjaapjacco zegt

    31 december 2008 om 07:08

    @Tombnolz,

    Wat is een bompa auto?

    Bompa is toch die dode clown van de Pfaffs?

    Login om te reageren
  104. lincoln zegt

    31 december 2008 om 07:22

    wie gebruikt er dan meer dan 240 peekaa in het verkeer ??

    ooowww .. jullie zouden dat wel doen als je een Porsche had ..
    vraag je dan ook effe af waarom je geen Porsche bezit ..

    Login om te reageren
  105. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 december 2008 om 09:57

    Wat is die JanJoopJoris… irritant zeg!

    OT en nogmaals: ‘de sjonnies’ heeft helemaal gelijk: dit apparaat gaat echt wel TOP verkopen. Er zijn ook landen (bijv. Frankrijk) waar 80% diesels rondrijden. Komt wel goed

    Login om te reageren
  106. janjoopjorisjaapjacco zegt

    31 december 2008 om 10:34

    @Svenska Aeroplan AB,

    Doe eens huilie doen…

    Jammer dat je niet beargumenteert waaróm ik zo irritant ben.

    Login om te reageren
  107. Jitze van der Meer zegt

    31 december 2008 om 18:15

    Zo vreemd is de “Porsche” nu ook weer niet, want de Touareg en de Cayenne zijn “baugleich”.

    De rare 924 van Porsche, die Porsche vroeger had, was ook grotendeels opgebouwd uit Volkswagen en Audi componenten.

    De familiebanden zijn trouwens al heel oud.

    De Volkswagen kever, de Porsche sportwagen met luchtgekoelde motoren achterin, de Tatra personenauto en ook de Tatra vrachtwagen zijn alle gebaseerd op de constructie van Professor Hans Ledwinka.

    Het oudste prototype van de latere kever is een Tatra.

    Login om te reageren
  108. Guido zegt

    31 december 2008 om 18:40

    En dan nog een lelijke leen-diesel tttttttt :P

    Login om te reageren
  109. saasken zegt

    14 januari 2009 om 15:35

    en porsche komt ook met diesel voor de boxster en de cayman…

    Login om te reageren
  110. Patrick zegt

    6 februari 2009 om 17:21

    Wat is daar mis mee?
    En hoezo een leen diesel!! Is het niet een fima dan vw,audi, en porsche? In ieder geval is het wel duits en wast een hand de ander hand!
    Dat kun van Spyker niet zeggen, die lenen alle onderdelen, want zij maken niks zelf…dan heb je wat!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North