• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe een Fin de coolste driftauto ooit maakte

Auteur: Alwood, gepost 24 september 2010 om 22:07 – 57 Reacties

EET MIJN FIJNSTOF!!!


Alleen al driften met een diesel verdient een prijs. Met een diesel doordringen in de hoogste regionen van het driften maakt je een held. Teemu Peltola doet het gewoon, hij zocht een fantastische mix van onderdelen bij elkaar om het beste uit zijn Mercedes 300D te halen. Hij rijdt er menig Japanner mee zoek.

Je ontkomt niet makkelijk aan de clichés in de hogere regionen van het driften. Voor een Nissan 240SX, Toyota Supra, Toyota AE86, Mazda MX-5 en ook BMW 3-serie zijn gewoon heel veel onderdelen te vinden. De driftwereld is er op ingericht. Wil je je onderscheiden dan heb je veel kennis van onderdelen en nog meer doorzettingsvermogen nodig. Al helemaal om met een diesel te gaan driften.

Teemu Peltola was bij het instappen in de Pro Class al van plan met een diesel te gaan driften. Eerst was het plan er een in een Supra te bouwen, toen kwam hij deze Mercedes 300D tegen.

Totaal niet sportief, lui, comfortabel geveerd. Niet geschikt om mee te driften in ieder geval. Dus de aandrijflijn gaat er uit. De motor wordt vervangen door een recenter exemplaar van Mercedes; een 3.0 diesel uit een ’98 E-klasse. Extra uitgerust met een Garrett GT40 turbo van een Scania truck. De versnellingsbak wordt vervangen voor een Tremec TKO 600, vervolgens klapt bij de eerste driftsessie de Mercedes achteras in duizend stukjes uit elkaar.

Omdat ook de besturing van de standaard W123 niet helemaal aan de wensen kan voldoen worden de assen, voor en achter, van een Lexus GS overgezet. Achter wordt dit gecombineerd met de vering van een Mazda RX8, voor worden stuurhuis en aanverwante onderdelen van een oude Volvo gemonteerd. Dat levert een lekker grote stuuruitslag op, en een prima wegligging.

Mercedes VOOR

Mercedes NA

De motor is inmiddels goed voor ongeveer 450pk en 750Nm. Binnenkort moet er een tweede turbo op, om het totaal naar 500pk en 850Nm te tillen. Niet voor de acceleratie, maar gewoon om nog harder te roken. (via: Jalopnik)

Het legendarische drift-filmpje:

Interview met Teemu:

Ook interessant!

  • Video: drift fail met een Audi
    Video: drift fail met een Audi
  • Video: Scania V8 drift op een rotonde
    Video: Scania V8 drift op een rotonde
  • Video: tel het aantal overtredingen
  • Video: deze drift loopt wel/niet goed af

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, driften, e-klasse, Klassiekers, Mercedes

Vorig bericht: « 480km/u met een soja-Mustang, dat moet je durven
Volgend bericht: Range Rover Evoque vijfdeurs staat klaar! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Cem zegt

    24 september 2010 om 22:10

    Dit is pas gekkenwerk

    Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    24 september 2010 om 22:12

    Epic! Wat een held :D Heel leuk om jezelf op deze manier te onderscheiden.

    En dat rookgordijn wat hij opwerpt heeft nog taktisch nut ook :D

    Login om te reageren
  3. ed zegt

    24 september 2010 om 22:13

    lekker veel koppel in de lage toeren

    Login om te reageren
  4. Wild2Mild zegt

    24 september 2010 om 22:16

    en als je het uiterlijk hetzelfde houd!

    Login om te reageren
  5. bozewolf zegt

    24 september 2010 om 22:17

    Jammer dat het filmpje alleen maar een schuingaande auto is. Dat heb je na 3 mins ook wel gezien. Niks over het project, over de auto, de build.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      24 september 2010 om 22:30

      @bozewolf: u vraagt, wij draaien. Ook even een interview opgeduikeld ;)

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        24 september 2010 om 23:13

        @Alwood: Top!

        Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      25 september 2010 om 14:04

      @bozewolf: Ik dacht dat dat juist de bedoeling was? ;) Ben het wel met je eens, het verveeld erg snel. Ben zelf ook al eens naar een driftdag geweest en moet zeggen, vind de prachtige huilende hoogtoerig reffende motoren veel leuker als hetgeen wat er te zien is. Dus meer een auditief dan een visueel spektakel.

      Login om te reageren
  6. mikkeey zegt

    24 september 2010 om 22:18

    ik vind het best vet :P

    Login om te reageren
  7. Relief zegt

    24 september 2010 om 22:32

    @bozewolf

    Kijk eens naar het laatste filmpje :)

    Login om te reageren
  8. bpc zegt

    24 september 2010 om 22:38

    ik zou nooit hieraan beginnen maar voor de gemakkelijke oplossing gaan ford sierra volvo 440 bmw e30 supro mr2 ,…

    Login om te reageren
    • hardermach zegt

      25 september 2010 om 19:00

      @bpc:

      Dan ga jij lekker driften met je 440 joh!
      Alleen is die voorwiel aangedreven dus word dat nogal lastig!

      Login om te reageren
  9. bpc zegt

    24 september 2010 om 22:38

    supro moet supra zijn

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      24 september 2010 om 22:48

      @bpc: en 440 moet wss 340 of 740 ofzo zijn.
      Want de 440 is een voorwielaandrijver

      Login om te reageren
    • bpc zegt

      24 september 2010 om 23:45

      @bpc: ik bedoelde de 300 serie idd sorry verwar die 2 wel vaak

      Login om te reageren
  10. Dennis21 zegt

    24 september 2010 om 23:20

    zet er dan ook een roetfilter op als je toch bezig bent ;)
    anders kunnen die jappen zowiezo niet inhalen haha

    Login om te reageren
  11. negativan zegt

    24 september 2010 om 23:20

    In dieselland is Scania (voorlopig) ook weer de baas, met de nieuwe V8 reeks.

    Topmodel heeft 730pk met een koppel van 3.500nm!

    Moet volgens mij wel passe in een G-klasse.

    Hint?

    Login om te reageren
  12. marcel zegt

    24 september 2010 om 23:34

    Bedankt voor deze oninteresante vrachtwagen info

    Login om te reageren
  13. BaySideBlueBoy zegt

    24 september 2010 om 23:55

    Dit is cheating! Lekker zwarte dieselrook vermengen met bandenrook zodat het nog indrukwekkender lijkt. :P

    Login om te reageren
  14. negativan zegt

    24 september 2010 om 23:55

    Graag gedaan Marcel, al denk ik dat het woord truck, met deze getallen, de lading beter dekt.

    Vond dat koppel zelf wel impossant.

    Sorry daarvoor.

    Login om te reageren
  15. aston martin zegt

    25 september 2010 om 00:10

    Het klinkt niet als een diesel klinkt eigenlijk best goed :P

    Login om te reageren
  16. Arnold zegt

    25 september 2010 om 00:14

    das wel erg wreed al heb ik helaas nog geen geluid gehoord :) lijkt me wel dik zon dikke oude merc :D

    Login om te reageren
  17. TSI-tje zegt

    25 september 2010 om 00:58

    Tjees, dat ding zal je wel nijdig hoog in de toeren moeten houden om zo’n monster van een (vrachtwagen)turbo op druk te krijgen en te houden… Cool met zo’n ouwe Benz gewoon meedoen met de rest..

    Login om te reageren
  18. fuzzer zegt

    25 september 2010 om 01:17

    Ik vind deze kerel een held!
    Volgende keer een VOLVO.

    Login om te reageren
  19. E34M5touring zegt

    25 september 2010 om 01:23

    Zou ie er ook mee op vakantie gaan met een blauw zeil op het dak

    Login om te reageren
  20. T-Mon zegt

    25 september 2010 om 01:30

    En wat ook een vermelding waard is, het is een standaard mercedes blok. Dat met 450 pk. behoorlijk netjes. dus oude zuigers, oude krukassen, oude krukaslagers (mss dat het blok gereviseerd is natuurlijk)

    Login om te reageren
  21. Osca zegt

    25 september 2010 om 01:55

    zijn engels is echt top..

    nja Diesel & Station respect! :P

    Login om te reageren
  22. patrick zegt

    25 september 2010 om 02:00

    Lekker hoor! netjes gedaan!

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    25 september 2010 om 02:54

    Gewoon omdat het kan: Altijd de beste reden.

    Login om te reageren
  24. Raf zegt

    25 september 2010 om 08:24

    3 liter 6 in lijn is bere-sterk, als dit motorblok compleet standaard is –> respect. Je wil niet weten wat de kleppen en de injectors op hun donder krijgen. Standaard 177pk nu 450pk, bijna 3-voud. Weg met de v6-CDI ik wil terug de 6inlijn. Zelfs het geluid bij stationair is typisch mercedes, heerlijk!!!

    Login om te reageren
  25. Hupke zegt

    25 september 2010 om 10:11

    Zalig, dit soort samenraap projecten kan ik heel goed apprecieren.

    Hij is wel niet de meest vloeiende drifter. Ik bedoel dat hij best hard gaat enzo maar dat hij nogal brute overgangen heeft. Nochtans met zo’n koppel en vermogen zou de wagen toch ook bij minder al moeten kunnen uitbreken.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      25 september 2010 om 14:05

      @Hupke: Misschien heeft ie hem niet genoeg gespert?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        25 september 2010 om 20:16

        @Freewarefreak:

        Misschien maar ik denk niet dat je dat zou vergeten/laten.

        Eerder z’n persoonlijke rijstijl (een heel direct stuur in combinatie met een ongeduldige brute bestuurder) of iets mis met de balans van de W123 station waardoor het nodig is.
        Ik weet het niet, driften is nu niet m’n specialiteit en meer dan een filmpje heb je niet.

        Login om te reageren
  26. Larrs zegt

    25 september 2010 om 10:16

    Misschien ook wat voor Paul Vlasblom om een BMW met diesel in te zettten?

    Login om te reageren
  27. Rotary1 zegt

    25 september 2010 om 10:36

    Denk niet dat je Paul Vlasblom snel in een diesel zult zien, die is veel te blij met z’n M3 Touring :P

    Maar deze Fin: Held van het jaar!

    Login om te reageren
  28. jack_abarth zegt

    25 september 2010 om 10:51

    Haha zeker gaaf project, wel toevallig dat alleen nog de motor en de koets Duits is. Verder is onderhand de complete auto alsnog Japans ;)

    Login om te reageren
  29. GTR zegt

    25 september 2010 om 10:58

    Heerlijk, ben echt zeer onder de indruk!
    Dat hij er echt werk van heeft gemaakt, dat respecteer ik ook nadrukkelijk. Het is toch mijn droom om zo’n project te beginnen en dat wil ik ook echt zeker een keer doen.

    Hij is ook zeker een goede drifter, hij heeft ziekelijke hoeken en hij heeft meeeeer dan genoeg snelheid daarbij. Maar wat wil je met 750nm aan koppel!

    Login om te reageren
  30. lamborgfan zegt

    25 september 2010 om 11:59

    En ik maar denken dat mijn engels mondeling slecht was..:P

    Login om te reageren
  31. mr.zap76 zegt

    25 september 2010 om 12:15

    ik ben een grote jap liefhebber, maar dit zie ik graag
    eindelijk weer wat anders zien driften!

    Login om te reageren
  32. Laue zegt

    25 september 2010 om 13:19

    Diesel heeft toch een veel hoger koppel, dus makkelijker te driften?

    Login om te reageren
  33. tarquesh zegt

    25 september 2010 om 13:29

    Wat een mooie tijdloze kracht is die Mercedes. Gewoon een drift ster.

    Login om te reageren
  34. Benz.. zegt

    25 september 2010 om 14:50

    Leuk om te zien: Een oude Mercedes-station die tussen de vele jappen z’n driftkunsten vertoont!

    Respect!

    Login om te reageren
  35. lowrider46 zegt

    25 september 2010 om 15:48

    top top top! eindelijk een ander die serieus met een w123 drift. grapje, ik doe het niet serieus. ik oefen het alleen vaak.

    Login om te reageren
  36. Emile_Benz zegt

    25 september 2010 om 16:26

    @ Allemaal: Er ligt een dieselblok uit 1998 in. Lezen mensen, lezen… :roll:

    Login om te reageren
  37. MRStephan zegt

    25 september 2010 om 16:31

    Tof om zo’n wagen te zien driften, alleen in de hoogste klasse blijven de Japanners hem toch voor.

    Login om te reageren
  38. tarquesh zegt

    25 september 2010 om 16:46

    w123 is gewoon een prachtige benz. Prima dat zoiets als de w123 is geweest.

    MB de auto van alle auto’s.

    Login om te reageren
  39. WoutH zegt

    25 september 2010 om 17:03

    ‘T IS EEN DIESEL!! :D moet die vent nog ff roepen

    tijdens het driften verraadt alleen de zwarte roetwolk de aard van het beestje.. maar op 3/4 van ’t eerste filmpje ofzo draait ie ff stationair en gaat het heerlijk des diesels het gaat van toef toef toef :P ge-wel-dig

    Login om te reageren
  40. Vanquish zegt

    25 september 2010 om 18:04

    Een verschrikkelijk lelijke auto die het verbazingwekkend goed doet^^

    Login om te reageren
  41. 620henk zegt

    25 september 2010 om 20:02

    hele vette auto
    die is heel erg opgefokt

    Login om te reageren
  42. Arnold zegt

    26 september 2010 om 00:29

    da’s pas premium style driften :D

    Login om te reageren
  43. Dimglor zegt

    26 september 2010 om 11:05

    Prachtig van deze man… En ik vind deze eigenlijk zelf mooier dan zo’n Nissan 240sx… :p

    Login om te reageren
  44. M52B28 zegt

    26 september 2010 om 13:44

    Wat een Koning

    Login om te reageren
  45. MDA zegt

    26 september 2010 om 18:30

    Wat een koning! Zo droog als ie over zijn kar vertelt. Bril-fucking-jant.

    Login om te reageren
  46. Seroo zegt

    26 september 2010 om 21:03

    Only in Finland :P

    Login om te reageren
  47. Neal zegt

    27 september 2010 om 11:35

    Ze hebben een Facebook pagina onder black smoke racing

    Login om te reageren
  48. Cantago zegt

    27 september 2010 om 20:37

    Driften? Met een diesel? Hoeveel pk? Check die turbo! Jongens wat een geweld zeg, heerlijk!

    Login om te reageren
  49. V10 zegt

    27 september 2010 om 21:52

    Lol ziet er geniaal uit, en wat is die benz lelijk zeg, zooi lelijk ik vind em gewoon weer mooi :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North