Hoe noodzakelijk is de verbreding van de A9?

Auteur: , 6 Reacties

Niemand buiten de milieubeweging heeft bezwaar tegen meer asfalt, want bredere wegen = minder files, althans: in theorie. Toch gaan er stemmen op tegen de geplande verbreding van de A9 van 4 naar 10 rijstroken.

The road to hell - foto: Rijkswaterstaat

De verbreding staat gepland op het traject ter hoogte van de Bijlmer, met een 2×5-layout inclusief wisselstrook. Trouw analyseerde de verkeersstromen over de snelweg, en kwam tot de conclusie dat een verbreding nu weggegooid geld zou zijn, omdat er minder gereden wordt dan berekend.

€ 1.000.000.000

Voor de verbreding is 1 miljard euro uitgetrokken, geld dat volgens critici beter naar andere projecten kan. Aangevoerde redenen voor de lagere verkeersprognose op de A9 zijn het gegeven dat meer mensen thuis gaan werken en een tegenvallende inwonersgroei van Almere, waar ‘naar verwachting de komende jaren meer mensen vertrekken dan er komen wonen’. Logisch: ik zou zelf ook nog eerder in een Liberiaans dorp met een ebola-epidemie willen wonen dan in Almere, maar dat terzijde.

Mocht de situatie op de A9 inderdaad niet snel nijpend worden, dan zouden de plannen in de koelkast kunnen worden gezet. Er zijn nog zat andere infraprojecten die zitten te popelen om financiering, want geld voor Verkeer en Waterstaat is er altijd tekort. Anonieme bronnen verklaren echter tegenover Trouw dat de A9 een prestigeproject is geworden dat koste wat kost doorgeduwd gaat worden.

De A9 loopt van de kop van Noord-Holland tot Amsterdam Zuidoost. Dit laatste stuk zou voor verbreding in aanmerking komen. De snelweg komt voor in een recente lijst met hardnekkige fileknooppunten, maar dan wel op een traject dat een stuk noordelijker ligt, tussen Alkmaar en Amstelveen.

Foto: A9, Rijkswaterstaat.



6 reacties

Mensen uit Almere en de Flevopolder zijn meer gebaat bij een tweede brug (de A6 is echt een bottleneck) en verkeer op de A1 vanuit Amersfoort richting Amsterdam kan ook nog wel wat ruimte gebruiken tussen Amersfoort en Muiden vice versa.

Maar het feit dat dit project als prestigeproject gezien wordt door sommigen, vind ik ronduit schandalig. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het gaat hier wel even om 1 MILJARD belastingcenten wat wordt gespendeerd, en dat is veel te veel om uit te laten geven door een stel egotrippers.
het in het stuk vermelde deel van alkmaar naar amstelveen is met name bij de afslag haarlem / halfweg, en bij badhoevedorp een enorm probleem, omdat men daar de koppeling met de a5 heeft, het verkeer uit haarlem erbij komt, en bij badhoevedorp de boel overgaat naar 2 banen.
daar komt nog bij dat er delen zijn met 2pitsstroken, veel verschillen in maximum snelheid etc.
waar de a9 bij gebaat zou zijn is consequent 3 of 4 rijbanen in beide richtingen, met 1 maximum snelheid van 120km per uur vanaf alkmaar tot aan de A1.
alleen dan ben je van de file’s af.
laat ze dan inderdaad ook mooi om badhoevedorp heen gaan, dan kunnen die mensen ook nog normaal wonen zonder een verkeersader door de dorpskern.
@wimbers: Zo’n beetje al jouw wensen gaan in vervulling hoor. Alleen tussen Alkmaar en Haarlem blijft de A9 vierbaans (2×2, of 2×3 met spitsstrook tussen Haarlem en Beverwijk). De rest van de A9 wordt verbreed, en de omlegging om Badhoevedorp wordt nu al aangelegd.

Overigens wordt Amstelveen straks doorsneden door een 2×4 banen snelweg, maar blijkbaar is dat minder erg dan de 2×2 banen waar Badhoevedorp nu door doorsneden wordt… ;)
A9 Gaasperdammerweg is allang aanbesteed en gewonnen door het consortium Heijmans-Ballast. Dit betekend dat er geen weg meer terug is. Overigens is het project voor €700 miljoen gewonnen door dit consortium. Trouw houdt trouwens geen rekening met het feit dat een verbreding van een wegvak altijd een verkeersaantrekkende werking heeft, hier wordt natuurlijk wel mee gerekend zodat de A9 ook in de toekomst voldoende capaciteit heeft. Heel vervelend als partijen (trouw) die totaal geen verstand van infrastructuur hebben er zich mee gaan bemoeien! Linkse lariekoek dus.
Is dit het stuk waar decennia lang over gesteggeld is? Chipshol?
Verbreding van de A9 Gaasperdammerweg is onderdeel van een veel groter plan, dat behelst verbreding van het traject tussen Badhoevedorp/Schiphol en Almere. Werkzaamheden voor de omlegging van de A1 zijn al in volle gang, inclusief aquaduct bij Muiden. Ook de omlegging van de A9 om Badhoevedorp heen (in plaats van er doorheen) is al begonnen. De verbreding/verdieping/gedeeltelijke overkapping van de A9 tussen Badhoevedorp en A’dam Zuid-Oost zit nog in de planning en gaat er ook komen.

Niks doen aan de Gaasperdammerweg zorgt er dus voor dat die weg in de toekomst een ontzettende flessenhals wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).