
En guns, want Holland & Holland zit niet in de kaas, klompen, holbolletjes of tulpen, maar in de schietpistolen.
Er zijn altijd mensen voor wie een Range Rover Autobiography niet sjiek genoeg is, maar gelukkig voor hen is er sinds kort de Special Vehicle Operations (SVO) van Land Rover. Samen met Holland & Holland maakten zijn deze Range vol maatwerk. Het is niet de eerste generatie, in 2009 kwam zijn voorganger uit, met hulp van veredelaar Overfinch. Aangezien de fabrikant nu zelf een maatwerkdivisie heeft werd Overfinch dit keer buitenspel gezet.

De speciale Range Rover is volledig uitgevoerd in stijlvol groen met chromen details, en komt zowel voor de standaard Range Rover als voor die met een lange wielbasis uit. In de laatste heeft hij een Executive Class seating package met tafeltjes in walnotenhout, bespoke lampjes, alles. Zo ongeveer alles is elektrisch bediend en tjokvol mooie materialen en gravures. Heel Holland Bakt er wat moois van, zou omroep Max zeggen.
De auto is te bestellen als 340 pk sterke SDV8 of als 510 pk tellende 5.0 Supercharged. De prijs? Vanaf £180.000, inclusief onze belastingen zit je dus zo op een euroton of 3. Maar daar krijg je wel wat voor: olifanten afschieten in Zambia ging nog nooit zo comfortabel.











Mooi van buiten mooi van binnen lekker tijdloos zoals een echte Range Rover, als je dit ziet is een Bentley SUV toch compleet onnodig..
Jammer dat er zo’n duidelijke link is met de wapenindustrie, want verder vind ik dit echt een zeer fraaie en smaakvolle uitvoering.
@dondeboer: Ik vind de link wel meevallen. Ik zie alleen een speciale lade in de kofferbak
@marc94: Die speciale lade in de kofferbak zie je in de praktijk niks van, maar er staat ook nog zo’n 30x een logo van Holland&Holland op…
@dondeboer: Tsja Holland & Holland is een eeuwen oud merk van jachtgeweren, het heeft helemaal niets met oorlogstuig en gangsterblaffers te maken. Aangezien er een vrij grote jachtcultuur is in engeland is dit een goede match.
@dondeboer: Ik snap het wel, maar het zijn natuurlijk jachtgeweren en geen assault rifles oid. Voor de echte lullo’s onder ons bestaat er de mogelijkheid om je ook nog eens te kleden conform je bespoke Range Rover Holland & Holland edition. http://www.hollandandholland.com/store/product_catalogue.php?r=156&t=415
@pomoek: True, ergens is het ook wel een stijlvol merk. Al gaat die jachtkleding me wel iets te ver ;)
Schitterend uitgevoerd, prachtige details.
De wapens passen er ook mooi bij.
Oefff, daar krijgt menig rus een natte broek van..
Smaakvol over de top, het kan nog! :)
AB: is het niet tijd om een itempje te plaatsen waar we allemaal kunnen zeuren over vdG die niet genoeg geld heeft gekregen om een stoeltje bij Sauber te kunnen kopen? Ach, iig staat die Nasr niet 12e in de GP2, maar 2e met wat overwinningen achter zijn naam.
De drinksbar uit de vorige heeft het niet gehaald in deze? De vorige is nog bij Top Gear geweest. Daar lagen geweren in die duurder waren dan de auto.
Nice! Zeer fraai! 14% bijtelling?
“Het is de tweede generatie, in 2009 kwam zijn voorganger uit, ”
Ik weet zeker dat ze in de jaren ’90 ook een versie hadden.
Prachtig afgewerkt interieur!
@rotarypowah: iets later, 1999.
http://www.wods.dk/rangerover/pr/ps1999us-hollandandholland/psus1999102601-05.htm
@rotarypowah: Die kan ik mij nog wel herinneren, stond op de autorai in een speciaal afgesloten deel van hun stand. Volgens mij hadden ze er zelfs een verdieping op hun stand voor gemaakt.
Goed punt, aangepast.
Feestelijk hoor. Maar vroeger waren er ook al Holland & Holland edities toch?
Ik neem aan dat je die wapens er niet bij krijgt of wel?
@amgc63: Zeiden ze bij Top Gear niet een keer dat de wapens zelf ongeveer net zo duur zijn als die auto?
Prachtig egt prachtig. Ik wil hem.
@clarkson: een spelfoutje is de mens niet vreemd, maar ‘egt’?
Ik vind dit 10x meer smoel hebben dan een S600, 760Li of A/S8. Britten weten nog wat stijl is.
@Gulli: dit vergelijken met met een s klasse? Vergelijk het dan ook met een ml of g klasse. En dan zeg ik doe mij maar een aangepaste luxe g klasse.
@gerjan: Het is geen geheim dat RR de klanten uit dat soort auto’s wil plukken, anders hadden ze er niet zo’n enorm luxe ding van gemaakt (zelfs zonder verfraaiers zoals Holland&Holland). Je zult verbaasd staan als je ziet hoeveel autopers de vergelijking zelf ook trekt; https://www.google.nl/?q=range+rover+vs+s-class
Een full size RR vergelijken met een ML of G doet de RR geen eer aan.
@Gulli: Ik heb ze allemaal gereden, en een s600 rijdt velen malen beter. Veel stiller/comfortabeler. Overigens de mensen die dit rijden hebben het allebei.. Dus die keuze hoeven ze niet te maken.
Prachtige stijlvolle auto zoals het hoort.
Dan had ik toch op zijn minst een soort landaulet verwacht.
Kunnen de inzittenden, al zittend op hun luie derrière, een beetje met hun Holland & Holland blaffer op het lopende klootjesvolk schieten. Zo is der niks an…
@Rob: Kies je voor een panoramadak, je hebt de shotgun al… Goedkoper dan hem ombouwen naar landaulet denk ik ;)
Wauw, prachtig. Maar die klappertjes pistolen en kist achterin mogen ze houden. Liever een flesje whiskey in de achterbak.
@trustmeiamanengineer: Of echte kwaliteit longfiller sigaar.
@trustmeiamanengineer: de vorige generatie hollandandholland kreeg je dat wel achterin samen met dat geweer en christallen glazen
@trustmeiamanengineer: Misschien is het goed om te weten dat Holland&Holland bekend staat om zijn prachtige wapens, niet om whiskey ;)
Al dat leer in slechts 1 kleur. Doet mij een beetje goedkoop aan.
Holland & Holland is echt de creme de la creme van de jachtgeweren. Triple A merk en belachelijk duur. Wapens van +100.000 euro is geen uitzondering maar een regel. Alles in handgemaakt met toleranties waar je bang van wordt en dat deden ze 100 jaar geleden al. Vakwerk dus daar kan geen CNC freesbank tegen op. Je kunt dus niet zomaar een onderdeeltje bestellen. Het wapen moet dan terug naar de fabriek en pasgemaakt worden op jou wapen. Ik weet even niet of bij deze auto nu de wapens zijn inbegrepen of niet. Als dat wel zo is dan moet je de auto meer zien al het foudraal waar je de wapens in vervoert.
Dat het thema is gebaseerd op high-end Holland & Holland jachtgeweren maakt mij niet zoveel uit. Ik vind wel dat de auto er vanbinnen onvoorstelbaar mooi uitziet, smaakvol en prachtige details… als niet-fanboy ben ik eerlijk gezegd diep onder de indruk hoe dit interieur is ontworpen.