Met dank aan Bosch bestaat er nu ook een Aston Martin DB9 plug-in hybride met vierwielaandrijving. Wie had dat ooit kunnen bedenken?
Gelukkig is de overheerlijke V12 behouden gebleven, maar daarnaast zijn twee elektromotoren van 115 pk per stuk gemonteerd die de voorwielen aandrijven. Ook is er een extra elektromotor van 34 pk voor zaken als stuurbekrachtiging.
Dankzij een lithium-ion van 8.6 kWh moet het mogelijk zijn om 26 kilometer puur elektrisch te rijden. Ondanks het extra gewicht van de elektromotoren en het accupakket is deze hybride DB9 toch sneller dan zijn normale broertje. Voorlopig gaat het nog om een prototype, maar Bosch zal ongetwijfeld op zoek zijn naar autofabrikanten die dit systeem willen implementeren.
rsvbf1 zegt
Maar hij blijft er erg lekker uitzien
rotjeknor zegt
@rsvbf1: ziet er beter uit dan die leralorrleoaloeleiroaleioilaperaLaFerrari, of niet?
9000cse zegt
@rotjeknor:
Hopelijk toch geen moeite met die naam, wel? Gewoon La, van lalalalala, duidelijk?
ej20g zegt
@9000cse: geen moeilijke naam. Wel een ontiegelijk lelijke.
beukeltje zegt
James bond gaat over op hybride
Hupke zegt
@beukeltje:
Hij heeft toch altijd met hybrides gereden. Een hybride duikboot wagen, hybride raket slee,…
pjp911 zegt
Hoeveel sneller dan? En daalt het verbruik?
nsmeijer zegt
34pk voor de stuurbekrachtiging :-|, ik heb een blok liggen met 28pk voor heel de auto
Den zegt
En Aston Martin schroeft binnenkort een v12 in je bosch boormachine…
glashelder zegt
“Wie had dat ooit kunnen bedenken?” Nou iedereen met een beetje gezond verstand (dus zonder vooroordeel over alles wat anders is dan het oude).
Hybride is gewoon best of both worlds: erg krachtig en erg schoon en een normale actieradius.
Wen er maar aan.
lamborgfan zegt
@glashelder: ja daaaaag… Wen er maar niet aan. Dit soort dingen slaan alleen maar aan in hollandia waar meneer Rutte, centjes toeschuift naar mensen die zulke bomenknuffelaars machines rijden.
Niet voor niets stoppen/bezuinigen een hoop auto fabrikanten met het ontwikkelingen van elektrowaggies.
nsmeijer zegt
@lamborgfan: elektrowaggies zijn iets heel anders als hybrides
lamborgfan zegt
@nsmeijer: Lijkt mij dat hybrides een soort voorbereiding zijn/waren op de plugin hybrides en volledige elektrische wagens. Uiteindelijke doelstelling dat de brandstofmotor zou gaan verdwijnen. Maar dat zal op deze manier nog wel even duren.. (in mijn ogen gelukkig maar!)
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Wordt eens wakker en kijk eens wat verder de wereld in.
Geen enkel merk bouwt auto’s volgens een bepaald concept omdat Rutte dat wil, je geeft lachebekkie nu echt teveel eer..
Kijk bv eens naar California, daar komt de hybride hype vandaan. Dat lapje grond is dan ook van veel groter economisch belang dan onze Duitse provincie….
nsmeijer zegt
@lamborgfan: voor een prius idd wel maar bij dit soort auto’s wordt het hybride gedeelte metname als boost ingezet.
glashelder zegt
@lamborgfan:
Het is vooral de pers die steeds geroepen heeft dat hybrides een tussenstation naar EV (dat zijn dus electrowaggies) zou zijn.
glashelder zegt
@glashelder:
Het gaat in alle gevallen om een verbetering van de prestatie/emissie verhouding. Bij elke hybride gebruik je soms de extra boost en soms minimaliseer je je emissie.
martijn1993 zegt
Dus dit ding heeft meer vermogen dan een AM One-77…
CRX zegt
Als Bosch nou vriendjes wordt met VAG, komt er misschien een Golf met electrische achterwielaandrijving… Of heb ik nu te uitgebreid van de vrijdagmiddag borrel genoten?
ater zegt
dat lijkt me nog ins wat.als je volledig elektrisch rijd rij je dus alleen met voor wiel aandrijving in je Aston?
cocksdriveaudi zegt
Wat een AM hybride???
Hedde druks op????
circlestorm69 zegt
Die naad voor, is niet echt netjes voor een auto van dit kaliber.