Met dank aan Bosch bestaat er nu ook een Aston Martin DB9 plug-in hybride met vierwielaandrijving. Wie had dat ooit kunnen bedenken?
Gelukkig is de overheerlijke V12 behouden gebleven, maar daarnaast zijn twee elektromotoren van 115 pk per stuk gemonteerd die de voorwielen aandrijven. Ook is er een extra elektromotor van 34 pk voor zaken als stuurbekrachtiging.
Dankzij een lithium-ion van 8.6 kWh moet het mogelijk zijn om 26 kilometer puur elektrisch te rijden. Ondanks het extra gewicht van de elektromotoren en het accupakket is deze hybride DB9 toch sneller dan zijn normale broertje. Voorlopig gaat het nog om een prototype, maar Bosch zal ongetwijfeld op zoek zijn naar autofabrikanten die dit systeem willen implementeren.
22 reacties
Hopelijk toch geen moeite met die naam, wel? Gewoon La, van lalalalala, duidelijk?
Hij heeft toch altijd met hybrides gereden. Een hybride duikboot wagen, hybride raket slee,…
Hybride is gewoon best of both worlds: erg krachtig en erg schoon en een normale actieradius.
Wen er maar aan.
Niet voor niets stoppen/bezuinigen een hoop auto fabrikanten met het ontwikkelingen van elektrowaggies.
Wordt eens wakker en kijk eens wat verder de wereld in.
Geen enkel merk bouwt auto’s volgens een bepaald concept omdat Rutte dat wil, je geeft lachebekkie nu echt teveel eer..
Kijk bv eens naar California, daar komt de hybride hype vandaan. Dat lapje grond is dan ook van veel groter economisch belang dan onze Duitse provincie….
Het is vooral de pers die steeds geroepen heeft dat hybrides een tussenstation naar EV (dat zijn dus electrowaggies) zou zijn.
Het gaat in alle gevallen om een verbetering van de prestatie/emissie verhouding. Bij elke hybride gebruik je soms de extra boost en soms minimaliseer je je emissie.
Hedde druks op????