• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybride Mini met 640 pk door PML

Auteur: Dennis, gepost 22 juli 2006 om 22:02 – 25 Reacties

Hybride Mini door PML

Deze week zagen we de elektrische Tesla Roadster, een sportauto met 248 pk, goed voor een acceleratie van 4 seconden en een top van 210 km/u, maar het kan altijd gekker, bruter, dikker, sneller. Maak kennis met de PML MINI QED. Dit is een Mini die door de engineers van het Britse PML totaal 640 pk kreeg, waarbij ieder wiel wordt aangedreven door een 160 pk sterke elektro-motor. Hiermee sprint de Mini in 4,5 seconde naar de 100 en wordt de top bereikt bij 240 km/u.

Ter ondersteuning van het elektrische geweld, heeft de Mini ook nog een 250cc 2-cilinder benzinemotor aan boord, die tijdens de langere trips voor extra elektriciteit kan zorgen. Wanneer je de accu’s weer helemaal in topvorm wilt brengen, kan de auto ook aan het stopcontact gehangen worden. Ten aanzien van het prestatieniveau kan de bestuurder kiezen uit de standen Eco, Normal en Sport, waarbij de laatste stand het beest in de Mini los laat. Vooralsnog heeft PML zelf geen commerciele plannen voor de MINI QED, maar staat wel open voor een eventuele samenwerking met andere bedrijven om de techniek bijvoorbeeld toe te passen op andere modellen. De volledige specificaties van de Mini QED kun je hier (PDF) vinden (via: channel4.com).

Met dank aan June voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Elektrische MINI door AC Schnitzer kan problemen oplossen
  • Spectre Type 10
    Spectre Type 10 is Mini met 230 pk en RWD
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, MINI

Vorig bericht: « Koenigsegg CCX, een plaatje
Volgend bericht: Britse studenten ontwerpen de Concept Climax »

Lees Interacties

Reacties

  1. SLRfann zegt

    22 juli 2006 om 22:07

    eindelijk: verantwoord scheuren!:)

    Login om te reageren
  2. pietje zegt

    22 juli 2006 om 22:18

    mooi concept, maar met zoveel pk zou je toch wel wat betere prestaties verwachten. Of is hij zo ontzettend zwaar geworden door alle accu’s etc?

    Login om te reageren
  3. Ejay zegt

    22 juli 2006 om 22:19

    240? Ik heb wel eens in een mini gereden die harder ging.

    Login om te reageren
  4. Junior (BMW Liefhebber) zegt

    22 juli 2006 om 22:30

    Het word steeds gekker vandaag de dag!

    Login om te reageren
  5. Ejay zegt

    22 juli 2006 om 22:32

    Verder vraag ik mij af hoe street/legal hij is met de banden half onder de spatborden stekend.

    Login om te reageren
  6. SimonMc zegt

    22 juli 2006 om 23:17

    In 4.5 seconden naar 100??Das wel traag moet ik zeggen!
    Ik heb eens met een mini cooper S meegereden met iets meer dan 200 pk, en hij claimde dat die van 0-100 in 6.5 seconden deed.Toen hij accelereerde kon ik hem niet anders als gelijk geven :-).

    Login om te reageren
  7. dekster zegt

    22 juli 2006 om 23:21

    @SimonMc
    die electromotoren en baterijen voegen volgens mij wel een gigantisch gewicht toe bij de mini

    Login om te reageren
  8. SimonMc zegt

    22 juli 2006 om 23:26

    Mja daar heb je wel een punt…

    Login om te reageren
  9. JH zegt

    23 juli 2006 om 00:24

    Waarschijnlijk is de versnellingsbak niet hoger gegeared en de aerodynamica van een mini is niet optimaal te noemen…

    Login om te reageren
  10. KeeZ zegt

    23 juli 2006 om 00:58

    Gaaf concept… met vier onafhankelijk aangedreven wielen kun je leuke fratsen uithalen!

    Login om te reageren
  11. midi zegt

    23 juli 2006 om 11:35

    Uuh JH, welke versnellingsbak als ik vragen mag!?

    Login om te reageren
  12. Michiel_vd_Brink zegt

    23 juli 2006 om 14:42

    Gaaf project!

    @eJAY: Banden die buiten de spatborden uitsteken zijn in Nederland niet toegestaan.
    In de VS mogen ze er 3cm buiten steken.
    Maar het is natuurlijk nog slechts een prototype, een rijdende vitrinekast voor de techniek.
    Deze auto heeft nog geen remmen en met de electromotoren in de wielen is het onafgeveerde gewicht fors toegenomen.
    Echt comfortabel zal dit bakkie nog niet rijden…

    @JH: deze auto heeft geen versnellingsbak, maar draait gewoon op de toeren van de electromotoren naar de 240 km/u.
    Heftig! Een onaflatende stroom van koppel van 0 tot 240 km/u!

    Login om te reageren
  13. Michiel_vd_Brink zegt

    23 juli 2006 om 14:47

    Remmen wordt gedaan op de electromotoren die daarmee weer energie opwekken.
    Geen nieuwe techniek en het rendement daarvan is ook nog niet optimaal, maar alle kleine beetjes helpen.

    Login om te reageren
  14. KeeZ zegt

    23 juli 2006 om 15:40

    @Michiel: het wachten is volgens mij op een betere manier om electrische eergie op te slaan. Ik verwacht dat de ontwikkeling van electrische aandrijving in een stroomversnelling zal geraken wanneer accu’s grotere capaciteit/lager gewicht/hogere laadsnelheden kunnen bereiken.

    Dit in combinatie met een verbrandingsmotor op methanol lijkt mij een mooie tussenstap in afwachting op de brandstofcel.

    Login om te reageren
  15. Michiel van den Brink zegt

    23 juli 2006 om 15:44

    Het is inderdaad een kwestie van tijd.
    Helaas ligt het rendement van electromotoren die ook als generator kunnen werken nog lager dan gewone electromotoren.
    Maar het algehele voordeel wat met die dubbelwerkende motoren behaald kan worden lijkt mij toch groot genoeg.

    Er worden ook al gescheiden systemen toegepast.
    Electromotoren voor de aandrijving en een losse generator die de remenergie opvangt en opslaat in de accu’s.
    Dit lijkt een zeer efficiënte techniek, maar deze combinatie brengt weer wel meer gewicht in de schaal.

    Login om te reageren
  16. KeeZ zegt

    23 juli 2006 om 15:53

    Tja… ontwikkeling zal altijd geschieden door middel van vallen en opstaan, in dit geval zal het niet anders zijn.

    Ik betreur het alleen dat de “gevestigde”namen in automobielland nog zo weinig bezig zijn met ontwikkeling in deze richting. Waar zou dat aan kunnen liggen? Of ben ik slechts slecht geinformeerd?

    Login om te reageren
  17. Michiel van den Brink zegt

    23 juli 2006 om 15:57

    De gevestigde orde is daar weldegelijk mee bezig, maar laat daar weinig over los.

    Login om te reageren
  18. Ejay zegt

    23 juli 2006 om 16:09

    Maar er was toch al een banden fabrikant geloof ik die al een tijd met onafhankelijke electromotren aan het researchen is? Michelin of Good Year geloof ik.

    Login om te reageren
  19. Michiel van den Brink zegt

    23 juli 2006 om 16:14

    Klopt, maar dat soort “third parties” hebben iets te winnen bij publiciteit, want hun technieken moeten keihard verkocht worden, net als de techniek in deze Mini.
    Autofabrikanten houden hun nieuwe ontwikkelingen natuurlijk angstvallig geheim voor de concurrentie.

    Login om te reageren
  20. Peter Voermans zegt

    24 juli 2006 om 08:50

    Vier electromotoren, ik mag toch hopen dat deze motoren niet in de wielen gemonteerd zijn.
    Dit zou het bewegende deel van de wielophanging wel heel erg zwaar maken, waardoor het onafgeveerde gewicht (het gewicht dat de op en neer gaande bewegingen van de wielen volgt) wel heel erg hoog maaakt, terwijl dit gewicht nu juist zo laag mogelijk moet worden gehouden.
    BMW en andere fabrikanten maken de laatste jaren niet voor de lol het deel van de wielophanging dat in verbinding staat met de wielen van lichtmetalen legeringen!
    Volgens mij is dit een onhandelbaar wagentje en heb ik het idee dat de prestaties zijn gemeten op de rollenbank, ik zou met dit karretje van z’n leven geen 240 km/uur op de weg en zelfs niet op een circuit durven rijden.

    Login om te reageren
  21. Niels zegt

    25 juli 2006 om 17:32

    Dat onafgeveerde gewicht is niet zo’n probleem. Niet in het minst omdat het gewicht van de body immers ook fors toegenomen zal zijn. Een stuiterbakje zal het wel zijn, maar niet gevaarlijk.
    Ik vraag me meer af hoe ze zonder mechanische remmen toe kunnen. Wat te doen als de accu’s volzitten en er toch geremd dient te worden? Die energie moet toch ook ergens blijven?
    Overigens ligt het rendement van de electromotoren niet zo heel laag (70%) maar de inverter schijnt de bottleneck te zijn.
    Leuk concept. Ik ga eens uitzoeken wat voor accutechnologie ze gebruiken en hoeveel koppel die electromotoren leveren.

    Login om te reageren
  22. Fred van Waaijen zegt

    30 juli 2006 om 14:54

    Tegenwoordige alternators (dynamo/generator) halen veel vermogen met een hoog rendement. Door revolutionaire ontwikkeling zoals op de TGV liggen de rendementen erg hoog. Een borstelloze alternator heeft een omkeerbaar magnetisch veld en werkt dan als generator die bijna net zo hard afremt als trekt. In de Fokker 50 hadden we 2 50 kW (ca 70 PK) alternators die nauwelijks groter waren dan de dynamo op mijn R1100RS. Die 160 PK geloof ik wel maar hoe koelen ze het zaakje als de je twee keer hard optrekt en remt. Waarschijnlijk met oilspray koeling. Zeer effectief met kleine radiatortjes.
    Ik blijf nog even bij de nieuwe Cooper S turbo, een motortje dat in de Peugeot komt, BMW zelf en misschien in Leight Weight MUV´s en SUV´s. De FlexValveTronic is een super uitvinding. Een zesbak met een koppel beneden de 2000 toeren avn 240 NM en als je optrekt 260 NM. Eigenlijk is het een geknepen 190 PK motortje.
    Leuke uitleg is; Worddoc: mini_fahrdynamik_workshop_d_fv_pc.doc
    Fred van Waaijen, Aalsmeer

    Login om te reageren
  23. Cuore sportivo zegt

    30 juli 2006 om 19:04

    lees :
    248pk;0-100 in 4s
    640pk;0-100 in 4.5s

    waar is het misgelopen ??

    Login om te reageren
  24. Steven zegt

    1 augustus 2006 om 16:36

    Sta je met je dikke audi A8 (of A6) bij het stoplicht…
    Komt deze mini naast je staan..
    Jij denkt: je maakt toch een grapje dat die mini me er wil uittrekken!
    Word je toch ff dik voor lul gezet, door zo’n coole mini!!!!

    Login om te reageren
  25. RenJie zegt

    20 juli 2007 om 01:01

    @Cuore sportivo

    zoals dekster al zei, het komt waarschijnlijk door het extra gewicht dat de accu’s, batterijen etc. toevoegen en daardoor zwaarder is, en dus minder snel naar de 100 gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North