• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybride voor Porsche Panamera bevestigd

Auteur: chefke, gepost 7 januari 2008 om 13:09 – 22 Reacties

Porsche Panamera Hybride


Er was nog even twijfel maar nu is het toch officieel bevestigd. Porsche komt met een hybride voor de Panamera coupé.

Porsche onderstreept hiermee dat ze hard werken aan hybridetechniek, maar het persbericht houdt stiekem nog een slag om de arm. Eerst komen er twee tradionele motoren in 2009 en afhankelijk van de markt komt er later ook een hybride. Toch mogen we er met de huidige hype rond CO2-uitstoot toch wel vanuit gaan dat die hybride er op korte termijn komt.

We hadden al een Cayenne met hybride-aandrijving en het systeem van de Panamera bouwt dan ook voort op die ontwikkeling. De elektromotor wordt tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak gemonteerd. Hierdoor kan de Panamera door één of door beide motoren worden aangedreven afhankelijk van de condities. Ondanks het extra gewicht die onherroepelijk samenhangt met hybridetechniek wordt de Panamera een sportieve auto die de naam van Porsche hoog moet houden.

Persbericht:

Stuttgart. Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, Stuttgart, will also be building a hybrid drive version of the new Panamera. This four-door Gran Turismo with sporting driving dynamics so typical of Porsche will boast the proven components featured in the Cayenne Hybrid entering the market at the end of the decade. And thanks to its newly developed full parallel hybrid, Porsche’s Sports Utility will offer average fuel consumption of less than 9 litres/100 kilometres.

The new Porsche Panamera will be the first four-door sports model to feature particularly fuel-efficient full parallel hybrid technology. At the same time the Panamera will also benefit from the experience then gained by the Porsche Cayenne as a pioneer in hybrid drive.

The newly developed full parallel hybrid system will consist primarily of the battery unit positioned in the luggage compartment, the power electronics, and the hybrid module between the engine and transmission comprising an additional clutch and the electric motor. Depending on driving conditions, the hybrid module is able to disengage either the combustion engine or the electric motor, or to combine both drive systems as one joint power unit. Hence, the Panamera may be driven in a number of different modes ranging from all-electric drive absolutely free of emissions all the way to the sporting style of motoring so typical of a Porsche.

The fourth model series coming from the sports car manufacturer in Stuttgart also boasts other striking features, the wide and low body offering dynamic proportions and muscular design for an outstandingly sporting and at the same time compact overall look.
The space available inside the car offers a brand-new experience of roominess. The two sporting and comfortable single seats at the rear will allow adults to relax with surprisingly generous headroom, in full comfort and, if they wish, with all the performance and speed of a genuine Gran Turismo.

Sitting in the elegant and modern cockpit with its high-quality materials, the driver will enjoy all the sporting and unmistakable driving dynamics so typical of every Porsche. The new Panamera Gran Turismo will be making its world debut in 2009 and will be introduced initially with proven drive concepts. The hybrid version will follow later, depending on market requirements.

Porsche Panamerica Hybride

Ook interessant!

  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Porsche Panamera brand
    Porsche Panamera brand hangt een luchtje aan
  • Porsche Panamera kopt beton in Hoek van Holland
    Porsche Panamera kopt beton in Hoek van Holland

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, panamera, Porsche

Vorig bericht: « Zelf je promilage checken in de kroeg?
Volgend bericht: Video: E92 M3 vs ’96 Supra, feat Sabine! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Racer X zegt

    7 januari 2008 om 13:17

    Zo te zien wordt het hybridesysteem alleen op de V6 toegepast, zo’n ramp is het wat mij betreft dus niet.

    Login om te reageren
  2. Thibaut zegt

    7 januari 2008 om 13:18

    het blijkt toch dat er geen hybride komt in de huidige cayenne?

    Login om te reageren
  3. Bas zegt

    7 januari 2008 om 13:18

    Word niet echt warm van al die eco-zooi in sportwagens. Echter als Porsche zich er aan waagt om het op de markt te brengen kan je er wel vanuit gaan dat het kwalitatief en qua prestaties indrukwekkend zal zijn!

    Login om te reageren
  4. Jan C. zegt

    7 januari 2008 om 13:20

    verantwoord flaneren met je te dure auto ;)

    Login om te reageren
  5. Thibaut zegt

    7 januari 2008 om 13:22

    http://www.nu.nl/news/1358980/73/Porsche_huiverig_met_hybride.html

    Login om te reageren
  6. gekke turbo zegt

    7 januari 2008 om 13:27

    zoals racer x het al aangaf het is alleen voor de kleinste motorisering die beschikbaar is. ze doen dit zodat die hippies voortaan bij hun weg blijven. want zoals ieder persoon met beetje auto kennis weet is een hybride auto niet zoveel zuiniger dat de aarde in eens gered van co2 wordt.

    en ik denk dat deze hybride model(len) alleen door ceo’s zullen worden gekocht om mensen te laten denken dat ze echt om de milieu geven. de ‘gewone’ rijke personen zullen natuurlijk voor de dikste turbo s versie gaan!!! :twisted:

    Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    7 januari 2008 om 13:35

    maar wanneer gaat de panamera nu eindelijk in de verkoop? :? ik heb alleen nog maar spyshots gezien, ze hebben zelfs geen proto op een beurs gezet toch? en dan nu al weer een hybride model vrijgeven…

    mocht het ze lukken dan is die 9/100 wel erg netjes.

    Login om te reageren
  8. Jan C. zegt

    7 januari 2008 om 13:36

    @Alwood: 2009 als ik het bericht lees

    Login om te reageren
  9. Ejay zegt

    7 januari 2008 om 14:02

    Maargoed, zo gaat de Panamera er van de bovenkant uitzien. 360 Modena voorkant van de bovenkant, maar dat zal wel meevallen in het echie. En de V6 kan wel wat extra power gebruiken, want overhouden doet hij voor een Porsche niet.

    Login om te reageren
  10. Mustang zegt

    7 januari 2008 om 14:23

    Tjah , met die co2 norm moeten we toch gaan ingrijpen:(

    Login om te reageren
  11. frasker zegt

    7 januari 2008 om 14:43

    Eerst een SUV en dan een hybride, Ferrari blijft tenminste zichzelf. (Andere italiaanse merken ook hoor)

    Login om te reageren
  12. Floris zegt

    7 januari 2008 om 14:49

    @frasker,
    Wat zeg je?
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/05/ferrarinieuwtjes-keramische-remschijven-hybride

    Login om te reageren
  13. gekke turbo zegt

    7 januari 2008 om 15:14

    @frasker
    en dan heb je natuurlijk ook nog de maserati kubang

    Login om te reageren
  14. ML zegt

    7 januari 2008 om 15:24

    @frasker
    Ferrari en Porsche kun je mijn inziens qua exclusiviteit en product echt niet zo goed met elkaar vergelijken.

    Login om te reageren
  15. Racer X zegt

    7 januari 2008 om 16:01

    @ Ejay

    Inderdaad, ik zie het hybridesysteem meer als een truc om zo’n V6 uitvoering qua prestaties meer Porsche-waardig te maken. Tevens houden ze de hippies ermee op afstand, dus ik vind het wel handig bekeken van Porsche.

    Login om te reageren
  16. Marco zegt

    7 januari 2008 om 16:31

    Hahah ja hybride maakt ‘m sneller en iets zuiniger, daar kan niemand tegen zijn!

    Login om te reageren
  17. DeFries zegt

    7 januari 2008 om 16:33

    Ik weet wel bijna zeker dat Porsche de electronische hulp ook extra spicy inzet met bijvoorbeeld zo’n Turboboost / launch knop. Ik bedoel, niets is sterker dan een elektromotor in die eerste meters. Kan een heftige 0-100 uit komen lijkt mij.. ;)

    Login om te reageren
  18. ELB zegt

    7 januari 2008 om 17:01

    @ Frasker

    Ferrari komt ook wel, kwestie van tijd. Geniet er nog maar even van.

    Login om te reageren
  19. LC zegt

    7 januari 2008 om 18:53

    @Frasker: http://www.autoblog.com/2008/01/07/ferrari-suv-reportedly-has-codename-f151-concept-coming-in-2010/

    Login om te reageren
  20. classic red zegt

    7 januari 2008 om 20:17

    Een SUV van Ferrari zie ik echt niet komen, maar dat ze hybride techniek gaan toepassen, daar is Felisa duidelijk over.

    Ik ben niet kapot van de Cayenne en zie niets in hybrides. Maar als Porsche dit moet doen om GT 3’s e.d. te kunnen blijven bouwen, dan kan ik er wel mee leven.

    Login om te reageren
  21. Lolly zegt

    7 januari 2008 om 20:59

    Zie ik daar de 3.6-liter VR6 van Volkswagen onder de kap? :P Gewoon één op één over genomen van de Cayenne, maar goed bezig trouwens!

    Login om te reageren
  22. Zoef zegt

    7 januari 2008 om 21:35

    Met die godsvervloekte volgzaamheid doet de auto-industrie zichzelf de das om zal je zien. In plaats van zich te verzetten tegen vooruitgangsvijandige politiekers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North