De spiksplinternieuwe Hyundai Elantra N heeft 280 pk én een handbak!
Hyundai heeft het doek getrokken van een zijn sportieve, compacte sport sedan: de Hyundai Elantra N. Helemaal een verrassing is deze niet, want er waren al links en rechts wat teasers over de auto. Daarbij kwam Automotive Mike de auto ook nog tegen in zijn natuurlijke habitat: de Nürburgring Nordschleife.
Want daar staat die ‘N’ voor: Nürburgring! De Hyundai Elantra N is na de i20 N, Kona N, i30 N en Veloster N het vijfde N-model van Hyundai. In technisch opzicht deelt de auto vrij veel techniek met de i30 N. Sterker nog, exact deze Elantra wordt op sommige markten geleverd als Hyundai i30 Sedan (zoals in Australië).
Motor Hyundai Elantra N
Dit betekent dat ook de motor je bekend voor kan komen. Het is namelijk de ‘Theta II’-motor, een 2.0 viercilinder met een flinke turbo. In dit geval hebben zijn de schoepen 5 millimeter groter dan voorheen. Het maximale vermogen is nu 280 pk (de i30 N komt in Nederland niet verder dan 275 pk). Het koppel bedraagt 392 Nm (de i30 N zit op 353 Nm). Deze krachten worden via een achttraps DCT-automaat met dubbele koppeling overgebracht naar de voorwielen. Goed nieuws voor de purist: een handgeschakelde zesbak komt ook beschikbaar. Een sperdifferentieel is standaard.
N Grin Shift
Maar het wordt beter! De Hyundai Elantra N heeft namelijk zoiets als een ‘N Grin Shift’-modus. Daarmee kan tijdelijk de turbodruk ietsje worden verhoogd en heb je zelfs 290 pk onder de rechtervoet! Van 0-100 km/u sprinten is dan 5,3 seconden achter de rug. Over de topsnelheid wordt met geen woord gerept door de Zuid-Koreanen. We zetten in op 250 km/u.
Maar het zijn niet alleen de prestaties in rechte lijn waarom je de nieuwe Hyundai Elantra N moet kopen. Naast het sper, diverse track-settings en een straffer onderstel is Hyundai nog wat verder gegaan. Wat te denken van de extra verstevigingen? Of de aandrijfas, waarbij de as, wielnaaf en dergelijke allemaal één geheel zijn. Hyundai past deze bouwwijze ook toe op de rallyauto’s en het scheelt 1,7 kg aan onafgeveerd gewicht per kant. Om de auto op tijd tot stilstand te kunnen brengen zijn er 360 mm grote schijven aan de voorzijde, die speciaal voor de N actief gekoeld worden.
Interieur Hyundai Elantra N
Ook in het interieur wordt je eraan herinnerd dat de Hyundai Elantra N iets bijzonders is. Er is een opgewaardeerd infotainmentsysteem, waarbij je kan zien wat de temperatuur van de motorolie en koelvloeistofsysteem is. Uiteraard ontbreekt een laptimer ook niet. Al deze informatie kun je uitwisselen met een app op je smartphone. Om je goed op de plaats te houden zijn er sportstoelen, maar heuse kuipstoelen zijn uiteraard optioneel mogelijk.
Subtiel dik
Ook aan het exterieurdesign is te zien dat je een topmodel hebt uit de range. De kenmerkende lichtblauwe kleur (Performance Blue) met Tomato Red-biesjes, grote wielen en spoiler geven de Elantra een subtiel dikke uitstraling mee.
Wil je iets minder opvallen: andere kleuren zijn mogelijk. Interesse? Dan kun je gaan starten met lobbyen bij de importeur, die de Elantra (en dus ook deze Elantra N) niet naar Nederland haalt. Zonde, want van een praktische, betaalbare sportsedan met sperdifferentieel wordt iedereen zijn leven beter.
Charles Taycan 4S zegt
Leuk! Maar die gaan we dus niet zien in NL..
Johanneke zegt
Jammer van de voorwielaandrijving. Snap dat dat het allemaal wat goedkoper en makkelijker maakt, maar het is meteen de grootste beperking.
christian85 zegt
@Johanneke: dat is je persoonlijke mening, ik vind zijn uiterlijk de grootste beperking
560pk zegt
@christian85: eens! Ik schoof ooit eens zijwaarts tegen een paaltje, toen zag de flank er zo’n beetje zo uit!
scoobyej20 zegt
@Johanneke: niet helemaal mee eens. Als ik zie wat mijn Type R in de bochten doet, dat houd een Golf R of een Quattro echt niet bij met hun enorme onderstuur.
kminne zegt
Je kunt beter lobbyen voor de Veloster N.
bernoulli zegt
Het wordt er allemaal niet echt mooier op bij Hyundai.
Instyle zegt
i10 N-Line 100/120 Pk (staat er niet tussen)? leuk karretje
EnthousiaST220 zegt
In het zijaanzicht klopt er iets niet aan het achtersteven. Op de een of andere manier ziet het er niet helemaal juist uit. Voor de rest wel een geinige kar.
Dutchdriftking zegt
hij is leuk. Zou er ook een C-segment station van komen? Dat zou hem af maken.
cossiekiller zegt
Exact mijn gedachte!
sportabgasanlage zegt
De voorkant is net de bek van een walvishaai. En dat is geen compliment.
mustang750supersnake zegt
leuk zo iedere dag met je helm op forenzen naar je kantoorbaan…..
v10m5 zegt
De ontwerpers en de mensen die hem goedgekeurd hebben moet toch bijna een nekschot krijgen..
Kostbakje krijg je gratis meegeleverd?
machiel zegt
Wat ziet dit er over 5 jaar gedateerd uit
hetkannietsnelgenoeg zegt
Gelukkig komt het kleine zusje i20N wel naar Nederland toe. Heb zelf de i30N, werkelijk een fantastisch rij ijzer
civicfk3 zegt
Helaas, de i20N komt, net zoals de facelift i30n beide niet naar NL!!! Staat zowel vermeld als de i20n facebook pagina als navraag bij Hyundai Nederland.
hetkannietsnelgenoeg zegt
@civicfk3: Ach, dat wist ik niet. Mijn dealer Ursum Barten vertelde dat de i20N wellicht wel zou komen. Echt jammer.
jje003 zegt
Leuk verhaal, maar de N staat toch echt voor ‘Namyang’, de locatie van het R&D center in Z. Korea en niet voor Nurburgring.
civicfk3 zegt
Leuk verhaal maar het klopt wel, van de Hyundai website:
“Hyundai’s ‘N’ represents two important elements. First, the Namyang district in South Korea, the birthplace of the N brand and location of Hyundai’s Global R&D Center. Second, the Nürburgring racetrack in Germany, which is home to Hyundai’s Technical Center which is used to test the N vehicles. Finally, the ‘N’ logo itself is also a representation of a classic chicane or tight serpentine turn in the road.”
https://www.hyundai.com/worldwide/en/n/n-story
marinepower zegt
Ik meende dat origami uit Japan kwam, maar blijkbaar doen ze daar in Korea ook aan.
bisazza zegt
Het spijt me, ik kan hier echt niet warm of koud van worden.
560pk zegt
Peter Schreyer weet toch doorgaans verdraaid klevere ontwerpen uit z’n pen te laten komen (of verleend z’n goedkeuring aan ontwerpen van onderknuppels). Maar iedereen heeft wel eens een offday zullen we maar zeggen.
potjak zegt
Op de detail foto’s zie ik een moderne en krachtige auto. Als ik naar het totaalshot kijk wordt dat totaal te niet gedaan door de verhoudingen van het zij aanzicht. Korte neus, stand van de wielen en een paar te dik aangezette lijnen geven naar mijn mening onbalans en verliest de auto daarmee (optisch) aan kracht.
civicfk3 zegt
Komt niet naar NL, mocht er een Hyundai dealer zijn die toch via een grijze weg één kan importeren voor de normale prijs hoor ik het graag! Kans is groot dat ik een handtekening zet want ik vind dit model geweldig
JamesBond007 zegt
Heb ‘m gezien in NL paar weken terug in Delft. Ik maar zoeken welk model, maar dit was ‘m. 100%. Misschien een import maar er is er een in NL