Dit had zomaar een creatie van Porsche zelf kunnen zijn, maar dit is het werk van Marc Philipp Gemballa, de zoon van.
De off-road Porsche 911 is een populair subgenre tegenwoordig. We hebben al heel wat gave creaties voorbij zien komen in deze categorie. Daarbij ging het vooral om oudere 911’s die zijn voorzien van een rallylook. De Singer ACS zag er weliswaar vrij modern uit, maar was ook gewoon gebaseerd op een 964. Marc Philipp Gemballa komt ook met een off-road 911, maar pakt het anders aan.
Eerst even een korte introductie. De naam Gemballa ken je waarschijnlijk wel, maar wie is Marc Philipp Gemballa dan? Dat is dus de 27-jarige zoon van de vermaarde (en vermoorde) Porsche-tuner. Zijn vader hield zich sinds de jaren ’80 bezig met het creëren van de foutst mogelijke Porsches. Helaas trok dit ook foute figuren aan: Uwe Gemballa werd in 2010 Zuid-Afrika vermoord.
Treedt zijn zoon nu in de voetsporen van zijn vader? Ja en nee. Hij gaat ook Porsches aanpassen, maar op een andere manier. Zijn eerste creatie is namelijk geen wanstaltig getunede 911, maar een rallyversie van de 911. En niet op basis van een oude 911 (zoals alle andere rally-911’s), maar op basis van een gloednieuwe 992 Turbo S.
Daarmee is deze auto al afwijkend ten opzichte van de eerdere off-road 911’s die we hebben gezien. Daarnaast is ook de inspiratiebron anders. Waar de 911 Safari meestal het grote voorbeeld is, zien we hier eigenlijk een moderne 959 Dakar.
Marc Philipp Gemballa noemt deze creatie de ‘Marsien’, wat Frans is voor Marsbewoner. Een Gemballa mogen we het eigenlijk niet noemen, want de tuner Gemballa bestaat ook nog steeds. De volledige naam is daarom ‘Marc Philipp Gemballa Marsien’.
Zoals gezegd dient de nieuwe Turbo S als uitgangspunt. Deze is voorzien van een nieuw koetswerk dat volledig uit carbon is opgetrokken. Het design oogt buitengewoon clean, iets wat Marc Philipp duidelijk niet van zijn vader heeft afgekeken. We kunnen dus wel stellen dat dit meteen de mooiste Gemballa ooit is.
Voor de aandrijflijn heeft Gemballa Jr. de handen ineengeslagen met RUF. Het vermogen ten opzichte van een standaard Turbo S is dus flink toegenomen. Je kunt rekenen op meer dan 750 pk en 930 Nm aan koppel. Daardoor zou deze auto ondanks de off-road aanpassingen alsnog net zo snel moeten zijn als een reguliere Turbo S met 650 pk. Naar de 100 km/u zou deze zelfs nog een tiende sneller zijn. Mits er een beetje normale banden onder zitten. Mocht 750 pk overigens te mager zijn: als je het vriendelijk vraagt wil RUF er ook 830 pk van maken.
Marc Philipp Gemballa heeft kennelijk goede connecties want naast RUF zijn er nog een paar bekende partijen betrokken bij het project. KW is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het onderstel. Zij hebben ervoor gezorgd dat de de bodemspeling kan variëren van 120 mm op de openbare weg tot 250 mm voor het off-raodwerk. Ook Akropovic heeft zijn steentje bijgedragen, in de vorm van een custom titanium uitlaatsysteem.
De Marc Philipp Gemballa Marsien gaat uiteraard in een zeer beperkte oplage gebouwd worden. Het is de bedoeling dat er 40 exemplaar gemaakt zullen worden. Voor zo’n bloedsnelle off-roader vraagt Gemballa Jr. €495.000. Dat is exclusief belastingen. Oh, en je moet zelf een Porsche 992 Turbo S meebrengen.
MrHyde zegt
Pfoe, €1M voor een retro 959, die niet eens van Porsche zelf afkomt.
En toch is het elke Euro waard. Wel Euro’s die ik niet heb, maar toch.
Dieseltor zegt
@MrHyde: Prachtreactie! Volledig mee eens.
Ben benieuwd wat @Johanneke met het geld zou doen? Viermaal een GT(40) kopen? Toch wel de waardevastere investering.
Charles Taycan 4S zegt
Wat een gave en strakke auto! Leuk idee voor Porsche zelf…😉
huge zegt
Dit project ontstond nadat Marc een schets van designer Alan Derosier gezien had voor een 959 opvolger.
Alan werkte voor een bedrijf in Stuttgart en die hebben het design in 3D omgezet dus de eigenlijke designer is Alan
adyton zegt
@huge: het zag er al heel herkenbaar uit! Klopt. Tof dat ze dit gedaan hebben en het ontwerp niet verprutst hebben door het veel drukker te maken. Zo clean zoals het er nu uitziet… Het is gewoon prachtig!
str8six zegt
Waanzinnig gaaf!!
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf! Op de gekke spiegels na dan, die mogen ze houden.
petroldrinker zegt
Mooiste gemballa ooit, is in mijn ogen toch echt de Mirage GT, wat een bak is dat altijd om te zien 🥵🥵😍😍
Turbo S zegt
Snap niet wat iedereen hier zo mooi aan vindt. Verkrachting van een 992 turbo S is het, meer niet.
mashell zegt
Dit is net zo origineel als het 6e seizoen van Dr.House.
deepep zegt
Leuk ! Een Parijs Dakar 959 reimagine. Ze zouden ermee moeten gaan racen imo.
kniesoor zegt
Voor (zelfs iets minder dan) dat geld liever een Ruf SCR. Maar vind ’t wel een leuk project, die 40 stuks gaan ze vermoedelijk zonder al teveel problemen kwijtraken, genoeg zand in het Midden Oosten, de voormalige Sovjet Unie en de Verenigde Staten.
jmeverts zegt
Zou zo een creatie van Rinspeed kunnen zijn. Die deden ook soortgelijke dingen met oa Porsches
adyton zegt
@jmeverts: het zou gewoon een van de concepts kunnen zijn die Porsche tijdens coronatijd getoond heeft. Ongelofelijk hoe goed en geloofwaardig dit eruit ziet en geen officiele Porsche is.
vacano zegt
welke paddenstoelen gebruikt Marc?
Een half miljoen vragen om je Porsche 992 te verneuken is lef hebben.
550maranello zegt
Prachtig! Echt een super mooi ontwerp. Maar de Gemballa 911 Turbo Avalanche flatnose in parelmoer wit of metallic rood uit de jaren 80 mag er natuurlijk ook nog steeds zijn!
p993 zegt
Ik vind mooi
flatoutmarten zegt
Super clean en sterk ontwerp!