Meer dan 50% van onze ministers wordt gereden in een Audi. Af en toe komt er eens een Volvo S80, Mercedes E-Klasse of S-Klasse het binnenhof oprijden, maar daar blijft het wel zo’n beetje bij qua ministerieel vervoer. Hoe anders was het toen Herman Heinsbroek de scepter zwaaide op Economische Zaken. Zijn dienstauto weigerde hij, en in plaats daarvan ging hij per Bentley van en naar Den Haag. Voor die tijd had hij al een andere Bentley, dat is dit exmeplaar. Een Azure Convertible.
De man die zijn fortuin (€182 miljoen, aldus Quote) vergaarde met platenmaatschappij Arcade doet momenteel iets met Aziatische kunst. Politiek actief is hij al even niet meer en wat de beste man nu in zijn garages heeft staan is ons een raadsel. Wat wel wel weten is dat zijn dakloze Azure uit ’96 binnenkort bij Bonhams onder de hamer gaat. Daar moet hij tussen de 75.000 & 80.000 euro’s in het laatje brengen.
De bolide is in de kleur Aegean Blue gespoten en destijds nieuw door Hessing aan Herman geleverd. In al die jaren -waarvan er ook een aantal in Spanje zijn doorgebracht- heeft de auto 70.000 kilometer aangetikt op de teller. De Azure heeft een 6.75-liter V8 aan boord, die met behulp van een turbo 400 pk’s op de achterwielen legt.
Op 18 juni wordt bekend voor welk bedrag de Bentley van eigenaar wisselt. Voordeeltje voor de Nederlanders: hij staat al op NL-kenteken. Bieden & info bij Bonhams.





Nee dank je :D
*liter
OT: Ze vragen er echt veel te veel voor. 75000-80000 (WTF!)
@gerard1710: Houden hun waarde goed vast en met reden. Dit zijn prachtige echte Bentley’s.
@floryn: Ze zijn misschien dan wel prachtig en de motor is net ingelopen, maar er is toch helemaal geen markt voor luxeauto’s uit die jaren? Als iemand zich zo’n auto kan veroorloven (en dan niet alleen qua aankoopprijs), gebeurt het erg vaak dat men zo gauw als er nieuw model verschijnt hun auto inruilen voor een nieuwe. Ik vraag me daarom oprecht af wie dit gaat kopen.
@floryn:
” Houden hun waarde goed vast”????????
Hoeveel wil je er hebben voor rond de $ 60000 ?
Trouwens, met deze kom je echt aan de beurt bij de volgende service beurt
Dan moeten van Mijnheer Bentley o.a. alle rem slangetjes vervangen worden.
Inkoop : €1800 en dan de montage nog.
’t is een droomauto = Vooral van blijven dromen.
Dan zit er zo een mooi interieur in, en een cheap ass rubber stuurtje… Wtf?
@Northwestern: dat is gewoon zwart leer hoor.
@robbie: herstel: donkerblauw leer.
@robbie: …maar het oogt inderdaad als een cheapass…
@Megakix: Precies
Ik mis in het lijstje de Citroën C6 van Brinkhorst en heden de C6 van Maxime Verhagen.
Bij wheeler dealers pikken ze de sedanversie op voor iets van 2000 pond. Het lijkt me ‘uitdagend’ om een 15 jaar oud exemplaar met 70.000 km te verkopen voor die prijs.
@floryn ’tuurlijk jongen. Niks zo’n soliede belegging als 10 – 20 jaar oude Bentleys.
@mout: Een aftandse Citroen DS doet ook niet zoveel. Koop je echter een zeer gave cabriolet, dan kost die ook ongeveer 90.000. Dus niet zo zeiken, koop dan maar een Audi a6 als je zo verstandig wil doen.
@Joost1990_2:
Nee een aftandse DS die door een overjarige Hippie op LPG is gereden met een half Pallas interieur niet, maar een echte zonder LPG en die ‘hard’ is altijd wel een paar centen waard. Uiteraard een kost DSpecial minder dan een 21 of 23 Pallas maar dat is eigenlijk te verwaarlozen.
Ook de DS cabriolet vind ik overgewaardeerd, zeker als je ziet hoe mijnheer Chapron ze “bouwde”(slordig dus)
Ik adviseer dit soort mensen een 504 cabrio 4 of 6 cilinder, maakt nix uit eigenlijk.
Ding met deze Bentleys is simpel:
1. Zij die hem kunnen betalen kopen gewoon een nieuwe
2. Zij die er eentje als deze kopen, relaiseren zich vaak niet hoeveel het kost om zo’n kreng op de weg te houden.
Neem simpelweg de prijs ven een liter benzine en de houderschapsbelasting en verzekering.
Overal waar je voor een beurt komt wordt je voor ‘vol’ aangezien en zullen er ook volle prijzen gerekend worden.
Voor velen is de lol er dan snel af.
Dan volgt de grijze import, vooral uit de VS waar je een gebruikte goedkoop kunt oppikken, transport en invoerrechten zijn laag (invoerrechten omdat het gewoon een oude auto is)
Dus met dit soort auto’s is het : bezint eer Ge begint.
@mout: De laagstgeprijsde die ik nu zie kost anders wel 70.000 en dat is heel iets anders dan ‘de sedan’. Dat is trouwens geen model, maar je zult waarschijnlijk een Mulsanne of een Turbo bedoelen. De Azure, zoals hierboven is afgebeeld is gebaseerd op de Continental R. Bijna elke Mercedes, BMW of Audi wisselt inderdaad na tien jaar voor minder dan twintig mille van eigenaar, maar een Bentley is meer. Zo is er ook nooit een tijd geweest dat je een F40 voor een prikje kon kopen.
En natuurlijk is 99% van alle auto’s een gebruiksvoorwerp dat onderhoud vergt en geen belegging. Dat hoef je mij niet uit te leggen. Misschien jezelf. Doe je dat dan ook zo uit de hoogte?
Kabinets-leden krijgen Audi A6 van de zaam; gebruiken vaak doktersbriefje (zgn rugpijn oid) en krijgen zo dan een A8 (L)
Zag maandag trouwens een VW Phaeton met Pieter van Vollenhoven erin. (eruit stappend later)
Zaam=zaak
Het verbaast me dat die man nog steeds zo bekend is.
@bobb: hoezo? Je hoort toch niks meer van die kerel?? (gelukkig…)
@Svenska_Aeroplan_AB: eigenlijk best wel een beetje jammer. Hij was zonder enige twijfel de slechtste minister die we ooit gehad hebben. Zijn ego was gewoon te groot voor het krappe binnenhof. Maar het was een grappige tijd, ik was als de dood dat de LPF het land ten grabbel gooide maar ze gooiden vooral zichzelf ten grabbel. Wat dat betreft is de PVV (die ook een “ander geluid” laat horen en ook de populistische toon niet schuwt) stukken professioneler en effectiever.
Voor dat geld rijdt je ook een ‘oud’ model Bentley GTC.
Heb ik die toch echt liever.
Wat een stijfe auto.
De Bentley is er qua interieur ongeveer 1000% op vooruit gegaan, sinds de overname door Audi….Heinsbroek heeft nog tegen het stoffige imago aan moeten kijken…brr..
Hij heeft nog een Z8 en een F50 staan, dus qua wagenpark komt hij nog aardig vooruit!