• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘In de toekomst rijden we op plastic wegen’

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 juli 2015 om 07:49 – 32 Reacties

Afbeelding ‘In de toekomst rijden we op plastic wegen’Afbeelding ‘In de toekomst rijden we op plastic wegen’Afbeelding ‘In de toekomst rijden we op plastic wegen’

Voila, uw weg van de toekomst
Niet alleen onze auto’s worden moderner, ook bij het wegdek waarop we rijden staat de ontwikkeling nooit stil. Is het vandaag te presenteren PlasticRoad een blijvertje of een lege huls?

Als het aan KWS (een dochter van bouwbedrijf VolkerWessels) ligt, is het eerste van toepassing. Tegenover de NOS propageert het bedrijf de verwerking van plastic in aanleg en onderhoud van de wegen. Het heeft verder nog geen publicatie hierover online staan, dus we moeten het maar geloven. KWS zegt met PlasticRoads een wereldprimeur in handen te hebben. Of dit daadwerkelijk zo is durven we niet te zeggen, maar wel is bekend dat er ook al enige tijd in het buitenland naar het verwerken van plastic in wegdek wordt gekeken.

Wie zich enigszins in de details wil verdiepen komt bij onze staatsomroep niet echt ver, maar gelukkig staat er meer op het net. Deze serie slides vat de eigenschappen aardig samen. Plastic is in de basis een olie-product, en deze grondstof schijnt bij verwerking in bitumen voor een wenselijke coating van het materiaal te zorgen.

Natuurlijk klinkt de term PlasticRoads iets mooier dan het is, we gaan natuurlijk niet over een uiterlijk van samengesperste PET-flessen rijden, maar het beestje moet een naam hebben. Naast voorgaande ontwikkelde KWS – geheel in de geest van deze tijd – ook al CO2-neutraal asfalt. Klinkt allemaal mooi, maar uiteindelijk haalt niet alles het productiestadium. In het geval van PlasticRoads schijnen de kosten nog een obstakel te vormen.

Als gezegd, de innovatie staat nooit stil – enkele voorbeelden: stil asfalt, uitrolbaar asfalt, de slimme weg Daan Roosegaarde – wat natuurlijk een goede zaak is. Maar uiteindelijk draait het om wat we in de praktijk terugzien. De toekomst zal uitwijzen of PlasticRoads een blijvertje is.

Update: inmiddels heeft VolkerWessels zelf een persbericht online.

Ook interessant!

  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord
  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Video: iets te hard achteruit rijden
    Video: iets te hard achteruit rijden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

asfalt, milieu, plastic, Techniek

Vorig bericht: « Hier staan de vakantiefiles in België en Luxemburg
Volgend bericht: Dit Skoda Yeti-vel is de ultieme mancave-accessoire? »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    10 juli 2015 om 08:15

    Wat ik mij kan herinneren van civiele techniek is dat het onderhouden van een weg best duurzaam is. De oude slijtlaag wordt eraf geschraapt, verwarmd, voorzien van nieuw toeslag materiaal en weer hergebruikt. Voor de fundering wordt sloopafval ( betonblokken) gebruikt. Bitumen is een bijproduct van olieraffinage. Op zich is een weg dus best duurzaam qua materiaal gebruik. Maar goed is lang geleden civiele techniek, ik kan het mis hebben…

    Login om te reageren
  2. imaginenl zegt

    10 juli 2015 om 08:17

    De vraag is niet hoe we het plastic in de weg krijgen maar hoe we het er later weer uithalen. Volgens mij is dit een typisch voorbeeld van downcycling: van een grondstof die te recyclen valt iets maken met een lagere kwaliteit en geen herbruikbaarheid door de mix met andere materialen.

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      10 juli 2015 om 11:45

      @imaginenl: ze spreken zelf over cradle to cradle (oneindig recyclebaar) dus dat stemt dan weer hoopvol!
      Interessante techniek!

      Login om te reageren
      • gallardogt zegt

        10 juli 2015 om 15:23

        @imaginenl: Tot dat over tien jaar blijkt dat de slijtage van plastic van het wegdekoppervlak als stof over de weide omgeving wordt verspreid en we naast een plasticsoup in de zee ook een plasticdust op het land hebben gecreëerd.
        Gevaarlijk en erg voorbarig van vooral wijsneustechneuten en hun lobbyisten die totaal geen kijk hebben op het totale plaatje. En de politiek laat zich vervolgens weer inpakken

        Login om te reageren
        • dikdraak zegt

          10 juli 2015 om 17:45

          @gallardogt: Ik moet zeggen dat je argument uitstekend onderbouwd is.
          Nu even serieus, de slimmerikken die dit ontwikkeld hebben zullen daar heus wel rekening mee gehouden hebben. ;)

          Login om te reageren
          • gallardogt zegt

            10 juli 2015 om 19:54

            @dikdraak: Wordt wakker ;)

            Login om te reageren
  3. autofreaker zegt

    10 juli 2015 om 08:19

    En al het 32 graden is smelt al het plastic ?

    Login om te reageren
    • frank360cs zegt

      10 juli 2015 om 10:37

      @autofreaker: volgens mij smelt standaard polyetheen pas bij 130 graden celcius. Weet niet wat voor polyetheen hier wordt gebruikt, maar als je een concept zo ver uitwerkt; denk ik wel dat je daar over hebt nagedacht

      Login om te reageren
      • autofreaker zegt

        10 juli 2015 om 13:14

        @frank360cs: nah heb vakantie zonde van me tijd

        Login om te reageren
  4. 620henk zegt

    10 juli 2015 om 08:28

    Wat als er een autobrand is? Een gat in de weg en alle onderliggende kabels verbrand. Het gat weer opvullen? Of een nieuw wegdeel er in?

    Login om te reageren
    • soes750 zegt

      10 juli 2015 om 09:36

      @620henk: je hebt plastics met een heel laag brandpunt/ smelttemperatuur tot aan plastics die temperaturen van 250 Gr. C. en meer kunnen hebben. Ik gok zo dat ze niet voor het eerste gaan ?

      Login om te reageren
      • TheVeenmeister zegt

        10 juli 2015 om 12:59

        @soes750: een zogenaamde thermoharder.. Hier is het kunsstof van bijvoorbeeld een stopcontact ook van gemaakt.. Al zal een autobrand nog steeds een issue zijn…

        Login om te reageren
        • soes750 zegt

          10 juli 2015 om 14:05

          @theveenmeister: het lijkt mij niet dat ze hier een PP, PS of ABS gaan gebruiken. Gezien het (relatief) lage smeltpunt van deze kunststoffen niet echt een aanrader. Het grootste probleem zit overigens volgens mij in de chemische bestendigheid van het kunststof. PP zou dan nog goed kunnen, maar overige kunststoffen zijn extreem duur of niet geschikt.

          Login om te reageren
      • ivana6 zegt

        10 juli 2015 om 18:09

        @soes750: laatst met de hittegolf moest er zout gestrooid worden zodat het asfalt niet smelt, laat staan plastic

        Login om te reageren
  5. granlusso zegt

    10 juli 2015 om 08:29

    Ik kan me niet voorstellen, met de kritiek op fossiele bronnen in gedachten, dat dit wat wordt. Tenzij het plastic uit plantaardige kunststoffen wordt verwerkt, maar daarover wordt niks gezegd. Ik weet dat het gewone asfalt ook niet echt eco friendly is, maar toch.

    Login om te reageren
  6. keeper1 zegt

    10 juli 2015 om 08:52

    Das wel een beetje cru. Alle auto’s minder uit laten stoten en het asfalt vol pompen met plastic. Ironisch

    Login om te reageren
  7. a3aan zegt

    10 juli 2015 om 08:58

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. dennisdd zegt

    10 juli 2015 om 09:33

    Inmiddels hebben ze zelf wat meer online staan: http://www.volkerwessels.com/nl/nieuws/detail/volkerwessels-lanceert-plastic-weg-concept

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      10 juli 2015 om 10:03

      Ah mooi, heb m toegevoegd

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    10 juli 2015 om 09:34

    Het idee is wel leuk, maar is dat plastic niet logischer te recyclen?

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    10 juli 2015 om 09:34

    Als nou iemand die niet op de payroll van een infrarood bouwer staat durable and easy application asphalt uitvinding dan hebben we die afzetters een stuk minder nodig… Dat is pas winst.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    10 juli 2015 om 09:39

    Infrarood moet infra zijn

    Login om te reageren
  12. baasbas zegt

    10 juli 2015 om 09:45

    In de toekomst rijden we niet
    Punt

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    10 juli 2015 om 09:46

    Als ze dat plastic nou kunsstof noemen kunnen ze er meteen een premium prijs voor vragen.

    Login om te reageren
  14. clarkson zegt

    10 juli 2015 om 10:07

    Ik kan me niet anders voorstellen dat dit veel te hard gaat slijten.

    Login om te reageren
  15. sagaris zegt

    10 juli 2015 om 10:19

    Leuk idee maar de uitvoering bevindt zich nog in de utopie fase..

    Login om te reageren
  16. Dreke zegt

    10 juli 2015 om 11:20

    Met een glimlach de reacties hierboven gelezen, gelukkig laten visionairs zich niet afschrikken door wat kritiek…

    Login om te reageren
  17. norge zegt

    10 juli 2015 om 11:42

    Als je er nou een paar koolstofvezels aan toevoegt kun je het een veul hippere naam geven….Carbon roads ..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      10 juli 2015 om 12:09

      @norge: die staat in de opdracht NA de veel te laag ingeschoten aanbesteding.. En zorgt voor 300% kosten.

      Login om te reageren
  18. norge zegt

    10 juli 2015 om 12:56

    Oh, ja @sir_smokalot morderner ?

    Login om te reageren
  19. philipf zegt

    10 juli 2015 om 16:42

    Mooi als dat lukt.

    Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    10 juli 2015 om 19:12

    Mooi als het hetzelfde kan als asfalt is dat geen probleem

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North