‘In de toekomst rijden we op plastic wegen’

Auteur: , 32 Reacties

Niet alleen onze auto's worden moderner, ook bij het wegdek waarop we rijden staat de ontwikkeling nooit stil. Is het vandaag te presenteren PlasticRoad een blijvertje of een lege huls?

Als het aan KWS (een dochter van bouwbedrijf VolkerWessels) ligt, is het eerste van toepassing. Tegenover de NOS propageert het bedrijf de verwerking van plastic in aanleg en onderhoud van de wegen. Het heeft verder nog geen publicatie hierover online staan, dus we moeten het maar geloven. KWS zegt met PlasticRoads een wereldprimeur in handen te hebben. Of dit daadwerkelijk zo is durven we niet te zeggen, maar wel is bekend dat er ook al enige tijd in het buitenland naar het verwerken van plastic in wegdek wordt gekeken.

Wie zich enigszins in de details wil verdiepen komt bij onze staatsomroep niet echt ver, maar gelukkig staat er meer op het net. Deze serie slides vat de eigenschappen aardig samen. Plastic is in de basis een olie-product, en deze grondstof schijnt bij verwerking in bitumen voor een wenselijke coating van het materiaal te zorgen.

Natuurlijk klinkt de term PlasticRoads iets mooier dan het is, we gaan natuurlijk niet over een uiterlijk van samengesperste PET-flessen rijden, maar het beestje moet een naam hebben. Naast voorgaande ontwikkelde KWS – geheel in de geest van deze tijd – ook al CO2-neutraal asfalt. Klinkt allemaal mooi, maar uiteindelijk haalt niet alles het productiestadium. In het geval van PlasticRoads schijnen de kosten nog een obstakel te vormen.

Als gezegd, de innovatie staat nooit stil – enkele voorbeelden: stil asfalt, uitrolbaar asfalt, de slimme weg Daan Roosegaarde – wat natuurlijk een goede zaak is. Maar uiteindelijk draait het om wat we in de praktijk terugzien. De toekomst zal uitwijzen of PlasticRoads een blijvertje is.

Update: inmiddels heeft VolkerWessels zelf een persbericht online.



32 reacties

Wat ik mij kan herinneren van civiele techniek is dat het onderhouden van een weg best duurzaam is. De oude slijtlaag wordt eraf geschraapt, verwarmd, voorzien van nieuw toeslag materiaal en weer hergebruikt. Voor de fundering wordt sloopafval ( betonblokken) gebruikt. Bitumen is een bijproduct van olieraffinage. Op zich is een weg dus best duurzaam qua materiaal gebruik. Maar goed is lang geleden civiele techniek, ik kan het mis hebben…
De vraag is niet hoe we het plastic in de weg krijgen maar hoe we het er later weer uithalen. Volgens mij is dit een typisch voorbeeld van downcycling: van een grondstof die te recyclen valt iets maken met een lagere kwaliteit en geen herbruikbaarheid door de mix met andere materialen.
@imaginenl: ze spreken zelf over cradle to cradle (oneindig recyclebaar) dus dat stemt dan weer hoopvol!
Interessante techniek!
@imaginenl: Tot dat over tien jaar blijkt dat de slijtage van plastic van het wegdekoppervlak als stof over de weide omgeving wordt verspreid en we naast een plasticsoup in de zee ook een plasticdust op het land hebben gecreëerd.
Gevaarlijk en erg voorbarig van vooral wijsneustechneuten en hun lobbyisten die totaal geen kijk hebben op het totale plaatje. En de politiek laat zich vervolgens weer inpakken
@gallardogt: Ik moet zeggen dat je argument uitstekend onderbouwd is.
Nu even serieus, de slimmerikken die dit ontwikkeld hebben zullen daar heus wel rekening mee gehouden hebben. ;)
@dikdraak: Wordt wakker ;)
En al het 32 graden is smelt al het plastic ?
@autofreaker: volgens mij smelt standaard polyetheen pas bij 130 graden celcius. Weet niet wat voor polyetheen hier wordt gebruikt, maar als je een concept zo ver uitwerkt; denk ik wel dat je daar over hebt nagedacht
@frank360cs: nah heb vakantie zonde van me tijd
Wat als er een autobrand is? Een gat in de weg en alle onderliggende kabels verbrand. Het gat weer opvullen? Of een nieuw wegdeel er in?
@620henk: je hebt plastics met een heel laag brandpunt/ smelttemperatuur tot aan plastics die temperaturen van 250 Gr. C. en meer kunnen hebben. Ik gok zo dat ze niet voor het eerste gaan 😄
@soes750: een zogenaamde thermoharder.. Hier is het kunsstof van bijvoorbeeld een stopcontact ook van gemaakt.. Al zal een autobrand nog steeds een issue zijn…
@theveenmeister: het lijkt mij niet dat ze hier een PP, PS of ABS gaan gebruiken. Gezien het (relatief) lage smeltpunt van deze kunststoffen niet echt een aanrader. Het grootste probleem zit overigens volgens mij in de chemische bestendigheid van het kunststof. PP zou dan nog goed kunnen, maar overige kunststoffen zijn extreem duur of niet geschikt.
@soes750: laatst met de hittegolf moest er zout gestrooid worden zodat het asfalt niet smelt, laat staan plastic
Ik kan me niet voorstellen, met de kritiek op fossiele bronnen in gedachten, dat dit wat wordt. Tenzij het plastic uit plantaardige kunststoffen wordt verwerkt, maar daarover wordt niks gezegd. Ik weet dat het gewone asfalt ook niet echt eco friendly is, maar toch.
Das wel een beetje cru. Alle auto’s minder uit laten stoten en het asfalt vol pompen met plastic. Ironisch
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het idee is wel leuk, maar is dat plastic niet logischer te recyclen?
Als nou iemand die niet op de payroll van een infrarood bouwer staat durable and easy application asphalt uitvinding dan hebben we die afzetters een stuk minder nodig… Dat is pas winst.
Infrarood moet infra zijn
In de toekomst rijden we niet
Punt
Als ze dat plastic nou kunsstof noemen kunnen ze er meteen een premium prijs voor vragen.
Ik kan me niet anders voorstellen dat dit veel te hard gaat slijten.
Leuk idee maar de uitvoering bevindt zich nog in de utopie fase..
Met een glimlach de reacties hierboven gelezen, gelukkig laten visionairs zich niet afschrikken door wat kritiek…
Als je er nou een paar koolstofvezels aan toevoegt kun je het een veul hippere naam geven….Carbon roads ..
@norge: die staat in de opdracht NA de veel te laag ingeschoten aanbesteding.. En zorgt voor 300% kosten.
Oh, ja @sir_smokalot morderner ?
Mooi als dat lukt.
Mooi als het hetzelfde kan als asfalt is dat geen probleem

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).