• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ingenieur: “Toro Rosso in bochten net zo snel als de top”

Auteur: Author, gepost 10 februari 2016 om 17:49 – 32 Reacties


James Key, technische baas bij Toro Rosso, doet in een interview een interessant boekje open over het reilen en zeilen binnen de kweekvijver van Red Bull.

In het uitgebreide interview geeft Key een leuke inkijk binnen het team van Toro Rosso. Voor wie geen trek heeft om the whole shebang te lezen hebben we de hoogtepuntjes er voor je tussenuit gepikt. Daar doen wij helemaal niet moeilijk over.

De vergelijking Max vs Carlos

Zoals te verwachten viel prijst Key onze landgenoot vanwege z’n agressieve en dappere rijstijl. Daarbij blaakt Verstappen van het zelfvertrouwen, wat ook is gebleken uit de prachtige inhaalacties van Max. Daarover later meer. Sainz daarentegen heeft zich binnen Toro Rosso geprofileerd als een zeer gedisciplineerde coureur die goed nadenkt over waar hij precies mee bezig is. Bovendien zou de Spanjaard zich meer focussen op de langere termijn en dus ook wat anders omgaan met bandenslijtage en inhaalmanoeuvres.

De inhaalacties van Max

Verstappen drukte een stevig stempel op afgelopen seizoen met de meest geniale inhaalacties. Volgens Key gaat het er echter allemaal wat minder impulsief aan toe dan je wellicht zou denken. De acties worden namelijk van tevoren besproken, wat weer te maken heeft (of beter gezegd: had) met het gebrek aan power. Key benadrukt echter wel dat de inhaalmanoeuvres niet vooraf worden gepland. Daarbij hebben we Max natuurlijk ook al eens bezig gezien op een virtueel Spa-Francorchamps. Wat hij daar liet zien was bijna een exacte kopie van de move die hij later buitenom in Blanchimont zou uithalen.

De kwaliteit van het Toro Rosso-chassis

Dat de Toro Rosso met name in bochten goed mee kon draaien met de rest, of misschien wel top van het veld, is geen nieuws. Toch is het interessant om van Key zelf te horen hoe de verhoudingen nou precies liggen. De technische man verklapt dat de bochtensnelheid van de STR10 bijvoorbeeld in Barcelona alleen een Mercedes voor zich moest dulden in de snelle bochten van het circuit. Da’s serieus rap en een duidelijk teken dat het chassis van de Italiaanse renstal echt heel goed was.

Toro Rosso in 2016

Omdat het team goed in de smiezen heeft waarom de STR10 zo’n verbetering was ten opzichte van de STR9, denkt Key dat de renstal in 2016 nog beter uit de verf zal komen. Over de nieuwe (of oude, wat je wilt) Ferrari-motor doet hij echter geen uitspraken. Over het hoe en waarom achter deze keuze kan eindeloos worden gespeculeerd, maar dat laten we graag aan jullie over.

In elk geval hebben we zin in komend seizoen! Over een kleine twee weekjes, op 22 februari, staat de eerste testsessie gepland op het circuit van Barcelona. De rondetijden die op die dag zullen worden gereden bieden absoluut geen garanties voor de rest van het seizoen, maar we hebben na een lange winter weer wat om op Formule 1-gebied naar uit te kijken!

Het gehele interview met Sky Sports lees je hier.

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: hierdoor werd Verstappen wereldkampioen!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos Sainz, Formule 1, Max Verstappen, Racing, toro-rosso

Vorig bericht: « Kies maar: B7 xDrive, S8 Plus of S63 AMG [poll]
Volgend bericht: Carnaval 2016: zoveel rijbewijzen nam de politie in »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    10 februari 2016 om 17:53

    Ik heb er zin in. Max je kan het!

    Login om te reageren
    • pieterpoes zegt

      11 februari 2016 om 08:52

      @dutchdriftking: Ik denk dat hij wel het Max-imale eruit gaat halen.

      Login om te reageren
      • hight96 zegt

        11 februari 2016 om 09:07

        @pieterpoes: Oh you did not!

        Login om te reageren
    • ericd zegt

      11 februari 2016 om 13:01

      @dutchdriftking: Nog een paar weken…. Vol verwachting klopt ons hart.

      Login om te reageren
  2. cliosport2000 zegt

    10 februari 2016 om 17:57

    Klinkt veel belovend! Maar eerst zien, dan geloven ;)

    Login om te reageren
  3. naamloos3 zegt

    10 februari 2016 om 18:02

    top, gas op die lollie

    Login om te reageren
  4. theyoungsaablover zegt

    10 februari 2016 om 18:10

    Nou das mooi toch

    Login om te reageren
  5. adhd1001 zegt

    10 februari 2016 om 18:20

    Welk team was torro Rosso ook alweer voor de overname door red bull?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      10 februari 2016 om 18:36

      @adhd1001: Minardi

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        10 februari 2016 om 19:44

        @MauritsH: Als je het zo bekijkt hebben alle nederlandse coureurs van de afgelopen jaren bij het zelfde team gereden. Max, albers, doornbos en jos natuurlijk!

        Login om te reageren
  6. coffeecup zegt

    10 februari 2016 om 18:44

    Mooi stuk. Jammer dat de F1 nog maar amper te volgen is via de reguliere kanalen met het wegvallen van de BBC…

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      10 februari 2016 om 19:16

      @coffeecup: en dat deel je met ons omdat?

      Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        10 februari 2016 om 19:31

        @awesome: om even wat persoonlijke frustratie te kunnen uiten. Lucht op. En doorrr

        Login om te reageren
    • ronnys zegt

      10 februari 2016 om 19:55

      @coffeecup: Volgens mij valt dat nog wel mee, de meesten hebben Ziggo sport, en RTL deutschland.
      En 6 wedstrijden worden op de BBC uit gezonden.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        10 februari 2016 om 20:25

        @ronnys: de BBC zend niks uit.

        Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        10 februari 2016 om 20:30

        @ronnys: geen Ziggo maar KPN. En een pay-tv abonnement, met rare dingen als voetbal, voor enkel wat F1 races vertik ik.
        Channel4 heeft de F1 van de BBC overgenomen…

        Login om te reageren
        • snorrie zegt

          10 februari 2016 om 21:20

          @coffeecup: lekker blijven klagen joh. Wordt het zeker opgelost.

          Login om te reageren
        • awesome zegt

          11 februari 2016 om 00:19

          @coffeecup: en NASCAR, Indycar, DTM etc.
          Sterker nog: je krijgt gewoon een kanaal volledig gewijd aan autosport! Voor eigenlijk maar 50 cent per dag!

          Login om te reageren
          • 87sandyd zegt

            11 februari 2016 om 10:07

            @awesome: ik wou al zeggen. Als ik niets te doen hebt staat de race zender altijd aan. Komen ook erg leuke specials op zo nu en dan. Iedereen wil altijd alles maar gratis. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten bestaat niet.

            Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    10 februari 2016 om 18:47

    Dat de Toro Rosso een fantastisch chassis heeft en een goede wegligging heeft, bewees het onboard filmpje wel van Kimi Räikkönen toen in Austin toen Max in gevecht was met en Vettel en Kimi. Max reed weg van Kimi en maakte Vettel het erg moeilijk. Ik ben echt heel erg benieuwd naar de nieuwe auto, kan echt niet wachten op het nieuwe seizoen.

    Login om te reageren
  8. vtechlover zegt

    10 februari 2016 om 18:57

    Dat wisten we al, hoe zit het meuj de peekaa’s..

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      10 februari 2016 om 18:59

      @vtechlover: Je moet denken aan een PK-winst van tussen de 40 tot 80PK.

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      10 februari 2016 om 19:17

      @vtechlover: wel meer PK’s dan die Renault, hopen dat de driveability ook een beetje lekker is in de Torro Rosso.
      Je kan wel een miljoen PK hebben, maar als die op het verkeerde moment vrij komen ben je alsnog gezien.

      Login om te reageren
  9. edftw zegt

    10 februari 2016 om 19:00

    Goed om te horen, kan Max wellicht een paar podiumplekken pakken, of is dat nog wat te hoog gegrepen?

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      10 februari 2016 om 19:19

      @edftw: de rest van het veld heeft ook niet stilgezeten.
      Als het gebeurt, dan is het voor ze Europa in gaan, vanaf dan komen de upgrades…

      Login om te reageren
  10. niekie1999 zegt

    10 februari 2016 om 19:22

    Er staat een kleine fout in: de str9 stamt uit 2014 en str10 uit 2015, deze moeten str10 en str11 zijn.

    Login om te reageren
  11. woutel zegt

    10 februari 2016 om 20:03

    Volgens mij ziet het er goed uit voor Toro Rosso en Max in 2016: http://www.duimspijker.com/sport/de-kansen-van-max-verstappen-in-2016/

    Login om te reageren
  12. dillinger zegt

    10 februari 2016 om 20:56

    Alles samen denk ik (hoop ik vooral) dat het een zeer leuke race met verrassingen zal worden aangezien we veel nieuws gaan te zien krijgen, max met een ferrari motor en een uitstekend chassis, een compleet nieuw team, nieuwe rijders en vooral, komen de teams dichter bij mercedes want die zullen nog steeds volgens mij de top aanvoeren… Als belg heb ik geluk, telenet play sports toont alle races en kwalificaties live uit op meerdere kanalen. Laat maar komen dat nieuw F1 seizoen!

    Login om te reageren
  13. marieke zegt

    10 februari 2016 om 22:25

    Racen gaat er niet om hoe hard je een bocht ingaat, het gaat erom hoe hard je er uit komt. En inhalen….tja dat kan Max wel

    Login om te reageren
  14. thierryvth zegt

    11 februari 2016 om 09:48

    Ik denk nog steeds dat die Ferrari motor en het hals over de kop in Monaco gaan wonen een optel som is. Met 500K heb je in Monaco niks te zoeken

    Login om te reageren
  15. 87sandyd zegt

    11 februari 2016 om 10:11

    Ben benieuwd na het nieuwe seizoen. Dat is natuurlijk een inkoppertje maar toch. Denk ook niet dat we teveeeel moeten verwachten van max. Het is denk ik niet zo dat hij constant op het podium zal gaan finishen. Het blijft natuurlijk een team met beperkte middelen. Als Max weer lekker gaat strijden rond plek 7 ben ik tevreden, vooral als er weer wat leuke inhaalacties bijzitten. Af en toe een uitschieten naar boven en naar onder zal er ook tussen zitten. Het gaat er bij Max vooral om dat hij de steigende leercurve kan continueren. Als dat gebeurd ben ik een tevreden mens

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      11 februari 2016 om 13:36

      @87sandyd: ik denk ook niet dat men meer verwacht, zal gelijk zijn aan vorig jaar, 2017 word interessant zeker als hij zich ook dit jaar kan profileren als vorig jaar

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North