Een flukse blik in onze kristallen bol leert het volgende.
Mercedes vs Ferrari
Te beginnen met de dominantie van Mercedes. De Duitsers hebben de touwtjes de afgelopen tijd stevig in handen in de Formule 1, maar daar gaat verandering in komen. Ferrari had al een stijgende lijn te pakken en de Italianen zullen die komend jaar vasthouden. Althans, wat Sebastian Vettel betreft, want Kimi Raikkonen leek er afgelopen jaar bar weinig zin meer in te hebben. Het lijkt ons sterk dat Kimi’s vuurtje komend jaar plots weer gaat branden, dus het zal vooral van Vettel afhangen.
Aan het einde van 2016 loopt het contract van de Fin echter af, maar daarover later meer. De fittie tussen Rosberg en Hamilton gaat vrolijk verder. Nico wordt gespot met Nicole Scherzinger, Lewis huilt uit bij Rihanna.
Red Bull en Toro Rosso
Zoals bekend rijdt Red Bull met een tot Tag Heuer omgekatte Renault-motor. Dat voorspelt niet heel erg veel goeds voor het team, zeker daar dochter Toro Rosso met een Ferrari-blok aan de start verschijnt. Laatstgenoemde motor betreft de specificatie tijdens de laatste race van het afgelopen seizoen, wat maakt dat het pk-verschil tussen de Renault- en de Ferrari-motor zo’n 60 pk zal bedragen.
Met andere woorden: als er geen héle rare dingen gebeuren, is Toro Rosso komend jaar sneller dan Red Bull. Let wel, de budgetten van beide teams zijn niet met elkaar te vergelijken. Er bestaat dus een gerede kans dat Red Bull een raket van een auto bouwt, zelfs met Tag Heuer-blok. De eerste races zullen voor beide teams lastig worden wegens kinderziektes en ander leed.
Verstappen en Sainz
Max Verstappen en Carlos Sainz gaan dan ook voor de subtop. Dit jaar legde Toro Rosso beslag op een zevende stek bij de constructeurs, volgend jaar kan het zomaar zijn dat de twee jonge kemphanen hun team een paar plekjes hoger op de ladder laten eindigen. Terugkomend op het contract van Kimi Raikkonen: de Fin kapt er na komend seizoen mee en z’n stoeltje wordt aangeboden aan Max, die op zijn beurt weigert om tweede viool achter Vettel te spelen. Verstappen pakt overigens wel z’n eerste podiumplaats, we gokken tijdens een regenrace.
Haas F1
Nieuweling Haas F1 gaat waarschijnlijk niet voor verrassingen zorgen. De motor (Ferrari) is in orde, maar dat is bij bijvoorbeeld Sauber ook het geval en het van oorsprong Zwitserse team reed afgelopen jaar niet bepaald de sterren van de hemel. Bovendien zou Haas niet het eerste team zijn dat met veel bombarie de F1-arena betreedt, om na een paar seizoenen weer via de achterdeur te vertrekken. We hopen uiteraard dat de Amerikanen er wél een succes van weten te maken, maar dan wel achter Toro Rosso.
De McLaren-crisis
Het roemruchte Britse team spartelde vorig jaar rond in het rechter rijtje, niet in de laatste plaats dankzij een Honda-motor die nogal te wensen overliet. Coureurs Alonso en Button hebben allebei één of meer kampioenschappen behaald, dus aan de ervaring ligt het niet.
We hebben echter het vermoeden dat met name de Japanners hun huiswerk deze winter hebben gedaan en dat de negatieve spiraal komend seizoen wordt doorbroken, mits Button na het stranden van z’n huwelijk de boel tussen de oren voor elkaar heeft en houdt. Anders zou Stoffel Vandoorne weleens in beeld kunnen komen.
De racekalender
Met 21 stuks staat er een recordaantal races op het programma. De Grand Prix van Amerika staat nog op losse schroeven, maar met wat goed gevulde envelopjes links en rechts moet dat goedkomen. Nieuw is de race in het bruisende Azerbeidzjan. De seizoensstart vindt op 20 maart traditiegetrouw plaats in het Australische Melbourne. Verwacht aldaar een hoop panne en ander leed.
De outsiders
Williams, Force India en Manor Marussia rijden allemaal met Mercedes-motoren, wat ze bij voorbaat kanshebbers maakt op regelmatige puntenfinishes en een podiumplaats hier en daar. Vooruit, afgezien van Manor dan. Lotus/Renault zal net als Red Bull wellicht last krijgen van kinderziektes, maar zodra die eruit zijn en de boel begint te draaien moet ook dit team regelmatig in de top 10 terug te vinden zijn.
Reglementswijzigingen en 2017
Komend jaar verandert er niet heel veel wat de technische regels betreft. Pirelli heeft een nieuwe ultrasoft compound voor die ekte grip en teams moeten hun auto’s een aparte uitlaat geven voor de wastegate. Da’s het resultaat van de discussie omtrent het (gebrek aan) geluid. Verder is 2016 in technisch opzicht vooral een opmaat naar 2017. Dan gaan de auto’s er beter uitzien, harder in de rondte dan ooit tevoren en we moeten weer actie te zien krijgen. Een voorproefje van het uiterlijk checkt u daar.
Conclusie
Het wordt gewoon een mooi en interessant seizoen met puike prestaties én inhaalacties van Max, een minder eentonig beeld op het podium, een escalerende fittie tussen Hamilton en Rosberg en een titelstrijd waar ook Vettel zich in kan mengen. Bovendien keert het circus terug op de Hockenheimring, dus da’s in elk geval iets om naar uit te kijken voor de fan van de wat oudere stempel.
33 reacties
Dromen zijn mooi maar hou het een beetje realistisch.
De teams gaan zich m.i. in 2016 toch vooral voorbereiden op de relatief grote wijzigingen die gepland zijn voor seizoen 2017.
Die oude 2015 Ferrari motor wordt niet beter in 2016, alle 2016 motoren zullen tokens gebruiken en doorontwikkelde worden.
In de tweede helft van het seizoen zat Torro Rosso steeds verder naar achteren verdwijnen door vermogen gebrek.
Max tweede viool spelen bij Ferrari achter Vettel is alleen van toepassing als hij langzamer is, als hij sneller is dan is er weinig sprake van tweede viool spelen.
Verstappen bij mercedes samen met Hamilton lijkt mijn een veel betere keuze.
Beste wensen aan iedereen nog !
Alles zit achter de betaalmuur. En gratis illegale livestreams of op de Duitse RTL kijken is natuurlijk ook driewerf kut.
Ik blijf er iniedergeval niet voor thuis.
Los daarvan gaat niets boven het gemak van een sport1 App en abbonementje.