• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is grafeen het volgende automotive wondermiddel?

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 juni 2012 om 19:20 – 27 Reacties

Een stukje grafeenpapier (foto: Lisa Aloisio)


De auto-industrie is altijd bezig met vernieuwing: alles moet lichter, sterker, en beter. En plots was daar grafeen: 50-200 keer sterker dan staal, erg licht, flexibel en met een lage dichtheid, en net als CFRP op koolstofbasis. Klinkt goed?

Grafeen staat al een tijdje op de radar van zowel luchtvaart-, electronica- en auto-industrie, met 400 geregistreerde patenten, en een veelvoud aan onderzoekspublicaties. De EU subsidieert onderzoekers met 1 miljard euro, verspreid over 10 jaar, en in de laatste 2 jaar is de vraag naar grafeen met 4.000 % toegenomen. Bovendien ging de Nobelprijs voor de natuurkunde in 2010 naar twee onderzoekers die zich met grafeen bezighouden.

Maar wat is het precies? De meest praktische toepassing zijn Nano Graphene Platelets (NGP’s). Dit is een soort van ‘papier’ dat niet alleen superbuigzaam is, maar ook bijzonder sterk. De toepassingen zijn legio, zoals in-car-entertainment, maar ook als coating om roest tegen te gaan, en wellicht als vervanger van carbon fibre, wat nu pas qua kosten echt interessant begint te worden voor (high-end) fabrikanten.

Onderstaande video’s moeten je een beter beeld geven van de materie, de eerste in Jip en Janneke-taal, de tweede wat complexer:


Toegegeven, de toepassing in de electronica ligt het meest voor de hand (met name dankzij de sterk geleidende capaciteiten van het materiaal), in computerchips en halfgeleiders, maar waarom zou de nanotechnologie op termijn niet door kunnen sijpelen naar de auto-industrie, om onze wagens sterker, lichter, en dus zuiniger te maken. The sky’s the limit, toch?

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « Tellervideo: BMW M5 standaard vs AC Schnitzer M5
Volgend bericht: Ferrari gaat motoren bouwen en ontwikkelen voor Fiat »

Lees Interacties

Reacties

  1. bozewolf zegt

    1 juni 2012 om 19:30

    Good stuff.

    The inexorable advance of science!

    Login om te reageren
  2. zakar36 zegt

    1 juni 2012 om 19:30

    Dat is interessant om te zien(athans vind ik). Geloof ook wel dat het ideaal is voor de automotive wereld.

    Login om te reageren
  3. kickass zegt

    1 juni 2012 om 19:38

    En je kan het zo uit diamant maken! Gewoon grafiet lukt het ook mee… ;)

    Login om te reageren
  4. Vanquish zegt

    1 juni 2012 om 19:41

    Ik hoop dat het de batterij-industrie een boost kan geven. Maar aangezien de doorbraak al twee jaar geleden was, vrees ik dat het evengoed nog een lastige klus is.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    1 juni 2012 om 19:46

    grafeen lijkt me een stuk lichter dan grafsteen ..

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      1 juni 2012 om 20:28

      @lincoln:

      hahahaha :lol: lekker droog weer.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        1 juni 2012 om 20:52

        grafsteen heeft wel meer down-force ..

        six feet below om precies te zijn ..

        Login om te reageren
        • smoked zegt

          1 juni 2012 om 21:24

          @lincoln: ja mooie spoiler boven de 6 plankjes!

          Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    1 juni 2012 om 19:53

    Bye bye carbon-fiber.
    Lijkt me een mooi materiaal, alleen, waarom heeft niemand het eerder ontdekt als je het met een simpel potlood kan doen??

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      1 juni 2012 om 20:00

      @vale46: haha nou carbon fiber zal niet zo snel verdwijnen

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        1 juni 2012 om 20:05

        @MAB: Eens ze dit onder de knie hebben vrees ik er wat voor. Als het macroscopisch ook de eigenschappen heeft van kippengaas (flexibel en lichtjes rekbaar maar niet kapot te krijgen) dan zie ik hier wel toekomst in :)

        Login om te reageren
    • lemster zegt

      1 juni 2012 om 20:16

      @vale46: Er komt nogal wat bij kijken om het praktisch te maken. Wil je er betrouwbare en stevige materialen mee maken dan moet je op moleculair niveau werken.
      Een laagje grafeen zoals te zien is in de video, met het plakband, is niets anders dan stof van het materiaal. Het heeft amper praktische functies, maar het is om inzichtelijk te maken wat voor materiaal het is.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        1 juni 2012 om 21:05

        @lemster: Bij elektronische componenten kunnen ze al tot laagjes van enkele moleculen dik gaan, dus het moe wel lukken peisk :p

        Login om te reageren
        • MAB zegt

          1 juni 2012 om 21:59

          @vale46: ja ik hoop het maar ik denk dat er weinig verschil zullen zien..

          Login om te reageren
  7. norge zegt

    1 juni 2012 om 19:55

    En nu gaan de echte autofielen janken dat ze alleen maar echt staal willen.

    Login om te reageren
    • Justawheelchairguy zegt

      1 juni 2012 om 20:01

      @norge: Ik ben een echte autofiel (denk ik), maar ik juich dit alleen maar toe! Less is more, toch?

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 juni 2012 om 20:06

      @norge: Staal?
      Aluminium FTW ;)

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 juni 2012 om 20:27

      @norge:

      en terecht ..
      onder aan de lijn weegt een kilo staal ongeveer net zoveel als een kilo grafeen ..

      dus het scheelt geen reet ..

      Login om te reageren
      • supermo zegt

        2 juni 2012 om 12:54

        @lincoln: hahaha, ik hoop dat je een grapje maakt. Het gaat om de dichtheid van het materiaal, de massa per volumeenheid. Bij een zelfde volume weegt een ”grafeen-auto” dus wel degelijk minder dan een stalen auto. Het doet er wel toe.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          2 juni 2012 om 13:05

          @supermo:

          idd .. omdat soortelijk gewicht een abstract begrip is ..

          Login om te reageren
  8. faalhaas zegt

    1 juni 2012 om 20:37

    Waarom zo moeilijk doen!? Als iedereen zn auto gewoon met helium vult..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      1 juni 2012 om 20:39

      @faalhaas: faalhaas…… :)

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    1 juni 2012 om 20:39

    Dat geluid dings om tieners weg te jagen uit het filmpje,waar koop je dat? :)

    Login om te reageren
  10. jackl zegt

    1 juni 2012 om 20:41

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    1 juni 2012 om 22:11

    En Glare dan?

    Login om te reageren
  12. Simpson zegt

    2 juni 2012 om 10:24

    Cool stuff. Hopen dat ze hier snel goeie lichte (en oplaadbare) batterijen mee weten te maken, hebben we straks een accupakket in de auto ter grootte van een gewone accu.
    Of een gewone accu ter grootte van een AA batterij en een autoradio/computer ter grootte van een pakje sigaretten.

    Login om te reageren
  13. Megakix zegt

    2 juni 2012 om 12:04

    Diamant is ook grafiet….dus logisch

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North