
De auto-industrie is altijd bezig met vernieuwing: alles moet lichter, sterker, en beter. En plots was daar grafeen: 50-200 keer sterker dan staal, erg licht, flexibel en met een lage dichtheid, en net als CFRP op koolstofbasis. Klinkt goed?
Grafeen staat al een tijdje op de radar van zowel luchtvaart-, electronica- en auto-industrie, met 400 geregistreerde patenten, en een veelvoud aan onderzoekspublicaties. De EU subsidieert onderzoekers met 1 miljard euro, verspreid over 10 jaar, en in de laatste 2 jaar is de vraag naar grafeen met 4.000 % toegenomen. Bovendien ging de Nobelprijs voor de natuurkunde in 2010 naar twee onderzoekers die zich met grafeen bezighouden.
Maar wat is het precies? De meest praktische toepassing zijn Nano Graphene Platelets (NGP’s). Dit is een soort van ‘papier’ dat niet alleen superbuigzaam is, maar ook bijzonder sterk. De toepassingen zijn legio, zoals in-car-entertainment, maar ook als coating om roest tegen te gaan, en wellicht als vervanger van carbon fibre, wat nu pas qua kosten echt interessant begint te worden voor (high-end) fabrikanten.
Onderstaande video’s moeten je een beter beeld geven van de materie, de eerste in Jip en Janneke-taal, de tweede wat complexer:
Toegegeven, de toepassing in de electronica ligt het meest voor de hand (met name dankzij de sterk geleidende capaciteiten van het materiaal), in computerchips en halfgeleiders, maar waarom zou de nanotechnologie op termijn niet door kunnen sijpelen naar de auto-industrie, om onze wagens sterker, lichter, en dus zuiniger te maken. The sky’s the limit, toch?





Good stuff.
The inexorable advance of science!
Dat is interessant om te zien(athans vind ik). Geloof ook wel dat het ideaal is voor de automotive wereld.
En je kan het zo uit diamant maken! Gewoon grafiet lukt het ook mee… ;)
Ik hoop dat het de batterij-industrie een boost kan geven. Maar aangezien de doorbraak al twee jaar geleden was, vrees ik dat het evengoed nog een lastige klus is.
grafeen lijkt me een stuk lichter dan grafsteen ..
@lincoln:
hahahaha :lol: lekker droog weer.
grafsteen heeft wel meer down-force ..
six feet below om precies te zijn ..
@lincoln: ja mooie spoiler boven de 6 plankjes!
Bye bye carbon-fiber.
Lijkt me een mooi materiaal, alleen, waarom heeft niemand het eerder ontdekt als je het met een simpel potlood kan doen??
@vale46: haha nou carbon fiber zal niet zo snel verdwijnen
@MAB: Eens ze dit onder de knie hebben vrees ik er wat voor. Als het macroscopisch ook de eigenschappen heeft van kippengaas (flexibel en lichtjes rekbaar maar niet kapot te krijgen) dan zie ik hier wel toekomst in :)
@vale46: Er komt nogal wat bij kijken om het praktisch te maken. Wil je er betrouwbare en stevige materialen mee maken dan moet je op moleculair niveau werken.
Een laagje grafeen zoals te zien is in de video, met het plakband, is niets anders dan stof van het materiaal. Het heeft amper praktische functies, maar het is om inzichtelijk te maken wat voor materiaal het is.
@lemster: Bij elektronische componenten kunnen ze al tot laagjes van enkele moleculen dik gaan, dus het moe wel lukken peisk :p
@vale46: ja ik hoop het maar ik denk dat er weinig verschil zullen zien..
En nu gaan de echte autofielen janken dat ze alleen maar echt staal willen.
@norge: Ik ben een echte autofiel (denk ik), maar ik juich dit alleen maar toe! Less is more, toch?
@norge: Staal?
Aluminium FTW ;)
@norge:
en terecht ..
onder aan de lijn weegt een kilo staal ongeveer net zoveel als een kilo grafeen ..
dus het scheelt geen reet ..
@lincoln: hahaha, ik hoop dat je een grapje maakt. Het gaat om de dichtheid van het materiaal, de massa per volumeenheid. Bij een zelfde volume weegt een ”grafeen-auto” dus wel degelijk minder dan een stalen auto. Het doet er wel toe.
@supermo:
idd .. omdat soortelijk gewicht een abstract begrip is ..
Waarom zo moeilijk doen!? Als iedereen zn auto gewoon met helium vult..
@faalhaas: faalhaas…… :)
Dat geluid dings om tieners weg te jagen uit het filmpje,waar koop je dat? :)
En Glare dan?
Cool stuff. Hopen dat ze hier snel goeie lichte (en oplaadbare) batterijen mee weten te maken, hebben we straks een accupakket in de auto ter grootte van een gewone accu.
Of een gewone accu ter grootte van een AA batterij en een autoradio/computer ter grootte van een pakje sigaretten.
Diamant is ook grafiet….dus logisch