• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar C-X16 is seriously cool [UPDATE: video]

Auteur: CasperH, gepost 7 september 2011 om 08:54 – 85 Reacties

Jaguar C-X16
Na de eerdere teaserschets klopte menig Jaguarhart een tandje sneller in afwachting van the real deal. Hier is hij dan, de Jaguar C-X16.

Het gaat volgens Jaguar om een ‘1 plus 1’ lichtgewicht concept, voorzien van een 3.0 liter V6 met 380 pk. De samenwerking van Jaguar met Williams F1 lijkt zijn eerste vruchten af te werpen want de C-X16 is voorzien van een KERS-systeem met ‘push-to-pass’-knop. De C-X16 is hybride, waardoor de uitstoot beperkt wordt tot 165 gram CO2 per kilometer.

De gewichtsverdeling is 50:50 en dat is mede te danken aan de lichtgewicht prototype aluminium Supercharged 3.0 V6. Deze is goed voor 380 pk en 450 Nm koppel. De elektromotor is met een druk op de knop beschikbaar en levert dan 95 pk en 235 Nm. De accu’s kan je opladen via een elektrohydraulisch systeem op de achteras. Daarmee wordt namelijk remenergie teruggewonnen die in de accu’s kan worden opgeslagen. Als versnellingsbak is gekozen voor de achttraps automaat met het start/stop systeem die we kennen uit de onlangs geïntroduceerde Jaguar XF 2.2D. De C-X16 kan op de elektromotoren eventueel ook tot 80 km/u emissieloos op de elektromotor rijden. Al deze techniek maakt een gemiddeld verbruik mogelijk van 1 op 14,5. Wij kunnen jullie nu alvast beloven dat niet één eigenaar van een productieversie dat ooit gaat halen.

Waarom niet? Simpel: de C-X16 schiet van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en haalt een topsnelheid van 300 km/u. Dat zijn veel te fijne cijfers om geen gebruik van te maken. En laten we eerlijk zijn: met een auto die er zo lekker uitziet ga je niet als een trutje rondrijden natuurlijk. Hij mag hier zo de oprit op, wat een bak!

Voor een video: klik hier!

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
    Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

C-X16, concept, Coupe, iaa-2011, Jaguar

Vorig bericht: « Audi A2 Concept – Eindelijk foto’s
Volgend bericht: Saab vraagt vrijwillige reorganisatie (surseance) aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. magetwan zegt

    7 september 2011 om 08:59

    Heel erg Aston Martin-achtig! (en dat is niet slecht!)

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      7 september 2011 om 09:53

      @magetwan: Ontzettend mee oneens….

      Login om te reageren
      • Mich zegt

        7 september 2011 om 10:11

        @BJ: Laat gaan joh. Sommige mensen willen per se overal iets anders in zien, vakterm daarvoor is vergelijkingsmongool.. Die voelen zich daar prettig bij ofzo.

        Login om te reageren
        • Pixed zegt

          7 september 2011 om 11:02

          @Mich: volledig akkoord (kan AB geen aparte blog oprichten voor deze vergelijkingssletjes?)

          Login om te reageren
    • porsche993 zegt

      7 september 2011 om 17:22

      @magetwan: meer fisker karma-achtig en dat is ook niet erg.

      Login om te reageren
    • jaguarsaab zegt

      12 september 2011 om 20:38

      @magetwan: FOUT!
      Aston-Martin lijkt heel veel op een Jaguar ;)

      Login om te reageren
  2. dondeboer zegt

    7 september 2011 om 09:03

    Wat een gaaf ding! En die achterkant, wat een plaatje! Klassiek coupé sportwagenontwerp, maar zonder retro te zijn. Perfect. Wannahave. Badly.

    Login om te reageren
  3. baasbas zegt

    7 september 2011 om 09:11

    Gave renders. Maar hoe lichtgewicht is lichtgewicht?

    Maar laten we eerlijk zijn, de rijeigenschappen maken niet uit, als hij er zo uitziet verkoopt hij toch wel :)

    Login om te reageren
    • Ton zegt

      7 september 2011 om 09:31

      @baasbas: 1600 kilootjes.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        7 september 2011 om 09:52

        @Ton:
        Ow boy. Looks can be deceiving…

        Login om te reageren
  4. tonyb zegt

    7 september 2011 om 09:13

    -edit: check, danku, en goedemorgen ;)-

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    7 september 2011 om 09:14

    daar sta je dan ..

    lichtgewicht aluminium .. check ..
    electra meuk .. check ..
    8-traps automaat .. check ..
    icm 450 NM koppel .. check ..

    hartstikke modern in tegen stelling tot die veronderstelde 1 op 14,5 ..

    schitterende auto .. dat zeker wel ..

    Login om te reageren
    • monk zegt

      7 september 2011 om 09:40

      @lincoln:
      waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd ofzo, maar 1 : 14,5 voor een sportcoupe die potentieel 4,4 sec naar de 100 haalt en een top van 300….lijken mij in ieder geval toch behoorlijk moderne waardes

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        7 september 2011 om 09:57

        @monk: jammer wel dat je met die 4.4 naar de 100 en een top van 300 nooit de 1 : 14.5 gaat halen..

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          7 september 2011 om 10:25

          @dennisr: gelukkig betaal je wel belasting over die 1 op 14.5=) daarom verkopen bezineslurpers namelijk niet in Nederland, ze kosten gewoon 40.000 euro meer als een wat minder snelle wagens

          Login om te reageren
        • monk zegt

          7 september 2011 om 23:36

          @dennisr:
          ja dat zou helemaal mooi zijn. maar die tijd komt ook nog wel.

          Login om te reageren
      • lincoln zegt

        7 september 2011 om 10:04

        @monk:

        nope .. je begrijpt me goed ..
        ik zat er een beetje naast door deze bolide als auto te zien ..
        en niet als supersnelle racebak ..

        mijn fout ..

        Login om te reageren
        • monk zegt

          7 september 2011 om 23:32

          @lincoln:
          In dat geval geef ik je gelijk, hij is inderdaad minder zuinig dan een polo blue motion. De golf gti daarentegen….

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            8 september 2011 om 06:14

            @monk:

            mijn ouwe Lincoln Towncar loopt 1 op 10 ..
            mijn ouwe Fiat dieseltje 1 op 22 ..
            en mijn antieke spullen 1 tankbeurt per jaar ..

            dus dat is mijn reverentiekader ..

            Login om te reageren
  6. toon zegt

    7 september 2011 om 09:18

    ben niet zo zeker van die voorkant.. voor de rest mooie auto veel mooier dan en xkr

    Login om te reageren
  7. ErikkNL zegt

    7 september 2011 om 09:19

    De voorkant is misschien iets te agressief vormgegeven, maar de achterkant is prachtig. Zal in het Nederlandse belastingstelsel nog relatief “goedkoop” zijn door de lage uitstoot.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 september 2011 om 09:22

      @ErikkNL: maar wat gaat er eerder komen, de aanpassing van het belasting stelsel of de productieversie van deze Jaguar?

      Login om te reageren
      • ErikkNL zegt

        7 september 2011 om 11:46

        @mashell: Al is de uitstoot-verlaging nog zo snel de belastingambtenaar achterhaald hem wel..

        Inderdaad volgend jaar zijn ze alweer aan de beurt met de verlaging van het aantal grammen voor de verschillende catergoriën.

        Login om te reageren
  8. broodje_aap zegt

    7 september 2011 om 09:19

    Niets aan toe te voegen.. Heerlijke auto. Jag did it again.

    Login om te reageren
  9. floryn zegt

    7 september 2011 om 09:25

    Heilige kriebels. Heerlijk vies.

    Login om te reageren
  10. dotternetta zegt

    7 september 2011 om 09:25

    Zeer geslaagd! Precies goed! Wat een uitstraling!

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    7 september 2011 om 09:28

    Geen lelijke auto maar op weg naar de productie versie kan deze nog wel wat mooier. De single frame grille is veel te groot en Jaguar onwaardig, er zijn iets te veel naadjes te zien. Dat achterste zijruitje ziet net verscholen achter de boog boven het achter wiel, dat kan harmonieuzer. Ook de vorm van dat ruitje kan wel iets mooier. De achter kant is erg imposant maar schijnbaar neemt al dat hybride gedoe zoveel ruimte in dat er helemaal geen kofferruimte is zodat Jaguar ook helemaal geen kofferdeksel gemaakt heeft. Een goede eerste poging maar nog lang niet af.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      7 september 2011 om 09:54

      @mashell:
      Nee hoor, er is een kofferklep (kijk maar op netcarshow waar plaatjes al langer staan). Enkel het glasoppervlakte kan gelift worden, en dit op dezelfde wijze als bij de E-type (naar rechts dus).

      Login om te reageren
  12. Ton zegt

    7 september 2011 om 09:29

    Die acceleratie van 4,4 sec naar de 100 km/h wordt pas behaald als je de push-to-pass knop gebruikt, die maximaal 10 seconden lang 95pk extra uit de elektromotor levert.

    Login om te reageren
  13. Johan-SV zegt

    7 september 2011 om 09:35

    wat een wagen, zeer goed geslaagd
    is die al te bestellen?

    Login om te reageren
  14. mightymike zegt

    7 september 2011 om 09:36

    Ben niet echt een jaguar fan maar dit gaat opzig wel, beetje 599 gto panamera voorkant met een aston zagato achterkantje…apart…..

    Login om te reageren
    • monk zegt

      7 september 2011 om 09:55

      @mightymike: zo, je hebt in iedergeval een levendige fantasie. 599 gto? panamera? AM zagato? lol

      Login om te reageren
    • pier zegt

      7 september 2011 om 10:17

      @mightymike: Ik zie alleen Fisker achterlichten!

      Login om te reageren
  15. fep739 zegt

    7 september 2011 om 09:38

    waar kan ik die bestelbon tekenen ? Oja , wacht … Wat gaat dit kosten ?

    Login om te reageren
  16. lemster zegt

    7 september 2011 om 09:47

    Heeft qua lijn enorm veel weg van die Aston Martin Zagato van een tijdje terug. Dat rooie apparaat.

    Login om te reageren
  17. adyton zegt

    7 september 2011 om 09:47

    Fantastisch!! Er kunnen nog enkele kleine details beter. Maar zeker maker Jaguar. Je wil mijn bestelbon niet mislopen!!

    Login om te reageren
  18. dennisr zegt

    7 september 2011 om 09:59

    Erg mooi, prachtige auto.. mooie foto’s.. maar dan.. dan lees je dat het een hybride is.. en kan je die hele bestelbon weer doorkrassen.. zonde zonde zonde.. waar gaat dat heen..
    ik ben benieuwd wanneer de eerste V12 hybride komt, in plaats van 1:2 dan 1:3 ? :)

    Login om te reageren
  19. pomfriet zegt

    7 september 2011 om 10:08

    gatver

    Login om te reageren
  20. Kvgorp zegt

    7 september 2011 om 10:10

    Super gave bak achterkant ziet er mooi uit. Alleen voor heb ik een beetje twijfels. Hij kijkt een beetje…

    Wordt hij een beetje het formaat van een Toyota FT-86?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      7 september 2011 om 10:50

      @Kvgorp: maak je altijd foto’s van je vriendin tijdens de sex ? :P

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        7 september 2011 om 11:22

        @dennisr: Haha nee die van mij kijkt niet scheel. Op wat voor moment dan ook :)

        Login om te reageren
  21. lowlow zegt

    7 september 2011 om 10:15

    Jaguar is COOL again!! Ofja, dat was het al lang in mijn ogen. Motorisch-technologisch is dit wel een sterk staaltje. Wordt niet altijd verwacht van Jag. Dit hebben we te danken aan Tata (en de financiële steun) ?

    Login om te reageren
  22. Dimglor zegt

    7 september 2011 om 10:22

    Echt prachtige wagen….
    Ziet er echt lekker sportief uit en het heeft wat weg van hun vorige concept car (zijaanzicht achterkant)
    Dit mogen ze meteen in productie nemen…

    Login om te reageren
  23. Hupke zegt

    7 september 2011 om 10:35

    Eerst zien en dan geloven.

    Daarbij werd deze niet gepositioneerd als boxster, Z4, SLK concurrent?
    En kwam er niet nog een snellere om met de ferrari’s te gaan meespelen?
    De cijfertjes zijn anders wel een beetje aan de veelbelovende kant.

    Login om te reageren
  24. HDM zegt

    7 september 2011 om 10:36

    Hij ziet er op zich wel stoer uit, maar dat front doet me erg denken aan een getjoende SLS, dat had wel wat dichter bij de echte Jaguar grille kunnen blijven vind ik.

    Login om te reageren
  25. DennisS65B40 zegt

    7 september 2011 om 10:40

    Hele mooie lijnen en absoluut een eigen gezicht (geen AM dus).

    Login om te reageren
  26. rstyled zegt

    7 september 2011 om 10:44

    Ik moest denken aan een Merc. SLS. Het ziet er wel goed uit.

    Login om te reageren
  27. erikdee zegt

    7 september 2011 om 10:50

    B
    E
    A
    U
    T
    I
    F
    U
    L

    Login om te reageren
    • FredT zegt

      7 september 2011 om 22:21

      @erikdee: ik wou net hetzelfde zeggen

      Login om te reageren
      • FredT zegt

        7 september 2011 om 22:23

        @FredT: wel Jim Carrey – style natuurlijk

        Login om te reageren
  28. eazw zegt

    7 september 2011 om 11:08

    prachtmodel. vorm van roofdier klaar om te springen zit erin. alleen voorkant iets te veel richting Nissan GT-R

    Login om te reageren
  29. Treff zegt

    7 september 2011 om 11:08

    Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … (nu het geld nog)

    Login om te reageren
  30. Freude_am_Fahren zegt

    7 september 2011 om 11:18

    Werkelijk prachtig! Laat maar komen zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  31. blogger zegt

    7 september 2011 om 11:48

    Prachtige auto. Gewoon zo beginnen produceren. En zeker die kofferklep houden die naar de zijkant opengaat.

    Login om te reageren
  32. Brum zegt

    7 september 2011 om 11:53

    Concept? Niks meer aan doen! Gewoon in prodcutie nemen, ik ga op het werk nog iets meer mijn best doen en dan koop ik hem!

    Login om te reageren
  33. W115 zegt

    7 september 2011 om 12:13

    Ziet er wel aardig uit, voorkant oogt een beetje sls/gtr

    Login om te reageren
  34. aJackie zegt

    7 september 2011 om 12:15

    niks te AstonMartin en overige look-a-likes…. dit is gewoon de fantastische nieuwe designtaal die Jaguar is ingeslagen en t wordt allemaal superschitterend

    Voorkant heerlijk agressieg, achterkant superstrak en en lekker gek met het raam dat openklapt en dat interieur is stijl en klasse zoals het hoort bij dit merk, laat maar komen in omgewijzigde vorm AUB!!!!

    Login om te reageren
  35. E550 zegt

    7 september 2011 om 12:44

    Moest gelijk denken aan de Nissan 350Z.

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      7 september 2011 om 13:01

      @e550: De koplampen lijken inderdaad erg op die van de nissan, maar de bumper is dan weer redelijk gebaseerd op de maserati grancoupe.

      Login om te reageren
  36. GOD zegt

    7 september 2011 om 12:53

    Geweldig mooi ding.

    Login om te reageren
  37. Citrofiel zegt

    7 september 2011 om 12:56

    Ik kan nu wel zeggen ‘me likey’, maar ik probeer even te bedenken wat ik ervan had gevonden als het bijvoorbeeld een Japanner was geweest. Dan had ik waarschijnlijk gedacht ‘gave achterkant, veel te drukke voorkant’. Maar goed, gelukkig staat er Jaguar op de auto, dus kan ik gewoon zeggen ‘me likey’. ;)

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      7 september 2011 om 13:00

      @Citrofiel: merk hoer!!! ;)

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        7 september 2011 om 13:40

        @GOD: Ik kom er tenminste voor uit, i.t.t. velen hier. ;)

        Login om te reageren
        • GOD zegt

          7 september 2011 om 14:26

          @Citrofiel: haha dat dan weer wel.

          Login om te reageren
  38. spykerboy zegt

    7 september 2011 om 13:12

    wat een heerlijk ding! stuk beter dan het huidige progamma wat jaguar heeft.

    Login om te reageren
  39. glennvdv911 zegt

    7 september 2011 om 13:15

    wauw lekker interieur

    Login om te reageren
  40. glennvdv911 zegt

    7 september 2011 om 13:15

    lijkt van binnen op een r8 middenconsole

    Login om te reageren
  41. cerra zegt

    7 september 2011 om 13:53

    Verschrikkelijk mooie auto. Als ik veel geld had zou ik deze zeker in m’n collectie willen :).

    Login om te reageren
  42. theblackdude zegt

    7 september 2011 om 13:54

    breng het uit aub Jaguar

    Login om te reageren
  43. love4sportcars zegt

    7 september 2011 om 14:10

    JAAA! mooie wagen, alleen nogal straffe cijfers voor een standaardmodel, ze zouden beter wat bewaren voor een R of R-S versie!

    Login om te reageren
  44. reality2030 zegt

    7 september 2011 om 14:17

    Jaguars en Land Rover zal blijven met nieuwe modellen komen want mr. TATA geeft 1 miljaard pond per jaar alleen voor ontwikkelings kosten voor de technici afdeling….

    Login om te reageren
  45. reality2030 zegt

    7 september 2011 om 14:21

    Veel mooier dan Audi TT en Porsche boxter…. Jaguar haalt nu allemaal in… komende jaren…

    Login om te reageren
  46. PyroZnype zegt

    7 september 2011 om 15:17

    Zow, ze doen het steeds beter bij Jaguar :) Prachtige wagen!

    Login om te reageren
  47. hollander zegt

    7 september 2011 om 16:02

    kan der niks aan doen maar bij de voorkant denk ik aan een mercedes-benz sls

    Login om te reageren
  48. benenwagen zegt

    7 september 2011 om 16:28

    Maken die handel, alleen de achterlichten iets inkorten!

    Login om te reageren
  49. mikeslsamg zegt

    7 september 2011 om 16:47

    woooooooooooooooooooowww hebbe hebbe!!
    ook een leuk E-type detail, die kofferklep die zo opengaat.

    Login om te reageren
  50. Grimmie zegt

    7 september 2011 om 17:48

    1 woord: WAUW!!!

    Ok ok, lijkt een beetje op de GTR van voren en heeft het silhouet van een Aston Martin… maar 100% beter dan de XKR-S, dat is een lelijk hok.

    Login om te reageren
  51. bertuss zegt

    7 september 2011 om 18:19

    Echt heeeel erg mooi. Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit niet mooi vinden.

    Login om te reageren
  52. Lucb zegt

    7 september 2011 om 18:30

    Die zouden ze wat mij betreft met hetzelfde design op de markt mogen brengen.

    Login om te reageren
  53. diffus zegt

    7 september 2011 om 20:26

    Wat een supermooie wagen!! Klein maar fijn :P

    Login om te reageren
  54. The360box zegt

    7 september 2011 om 21:27

    Zo te zien zijn hullie ook op de jaguar nieuwsbrief ge-abboneerd? En die 300 is begrensd dus..

    Login om te reageren
  55. Volvo940polar zegt

    7 september 2011 om 21:43

    Wel leuk maar dan heb je het ook wel gezegd

    Login om te reageren
  56. jippie zegt

    7 september 2011 om 23:43

    Wat een mooie kar is dit zeg!

    Login om te reageren
  57. quattroporte zegt

    8 september 2011 om 01:23

    Eerste jaguar die onder mijn smaak valt. Prachtig

    Login om te reageren
  58. TuttiAlfisti zegt

    15 januari 2012 om 19:51

    Wat een schitterende auto is dit. Dit is wat een Alfist nou ook mooi vind. Die katachtige vloeiende lijnen. In dit geval een Jaguar. Super.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North