Na de eerdere teaserschets klopte menig Jaguarhart een tandje sneller in afwachting van the real deal. Hier is hij dan, de Jaguar C-X16.
Het gaat volgens Jaguar om een ‘1 plus 1’ lichtgewicht concept, voorzien van een 3.0 liter V6 met 380 pk. De samenwerking van Jaguar met Williams F1 lijkt zijn eerste vruchten af te werpen want de C-X16 is voorzien van een KERS-systeem met ‘push-to-pass’-knop. De C-X16 is hybride, waardoor de uitstoot beperkt wordt tot 165 gram CO2 per kilometer.
De gewichtsverdeling is 50:50 en dat is mede te danken aan de lichtgewicht prototype aluminium Supercharged 3.0 V6. Deze is goed voor 380 pk en 450 Nm koppel. De elektromotor is met een druk op de knop beschikbaar en levert dan 95 pk en 235 Nm. De accu’s kan je opladen via een elektrohydraulisch systeem op de achteras. Daarmee wordt namelijk remenergie teruggewonnen die in de accu’s kan worden opgeslagen. Als versnellingsbak is gekozen voor de achttraps automaat met het start/stop systeem die we kennen uit de onlangs geïntroduceerde Jaguar XF 2.2D. De C-X16 kan op de elektromotoren eventueel ook tot 80 km/u emissieloos op de elektromotor rijden. Al deze techniek maakt een gemiddeld verbruik mogelijk van 1 op 14,5. Wij kunnen jullie nu alvast beloven dat niet één eigenaar van een productieversie dat ooit gaat halen.
Waarom niet? Simpel: de C-X16 schiet van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en haalt een topsnelheid van 300 km/u. Dat zijn veel te fijne cijfers om geen gebruik van te maken. En laten we eerlijk zijn: met een auto die er zo lekker uitziet ga je niet als een trutje rondrijden natuurlijk. Hij mag hier zo de oprit op, wat een bak!
Voor een video: klik hier!
Heel erg Aston Martin-achtig! (en dat is niet slecht!)
@magetwan: Ontzettend mee oneens….
@BJ: Laat gaan joh. Sommige mensen willen per se overal iets anders in zien, vakterm daarvoor is vergelijkingsmongool.. Die voelen zich daar prettig bij ofzo.
@Mich: volledig akkoord (kan AB geen aparte blog oprichten voor deze vergelijkingssletjes?)
@magetwan: meer fisker karma-achtig en dat is ook niet erg.
@magetwan: FOUT!
Aston-Martin lijkt heel veel op een Jaguar ;)
Wat een gaaf ding! En die achterkant, wat een plaatje! Klassiek coupé sportwagenontwerp, maar zonder retro te zijn. Perfect. Wannahave. Badly.
Gave renders. Maar hoe lichtgewicht is lichtgewicht?
Maar laten we eerlijk zijn, de rijeigenschappen maken niet uit, als hij er zo uitziet verkoopt hij toch wel :)
@baasbas: 1600 kilootjes.
@Ton:
Ow boy. Looks can be deceiving…
-edit: check, danku, en goedemorgen ;)-
daar sta je dan ..
lichtgewicht aluminium .. check ..
electra meuk .. check ..
8-traps automaat .. check ..
icm 450 NM koppel .. check ..
hartstikke modern in tegen stelling tot die veronderstelde 1 op 14,5 ..
schitterende auto .. dat zeker wel ..
@lincoln:
waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd ofzo, maar 1 : 14,5 voor een sportcoupe die potentieel 4,4 sec naar de 100 haalt en een top van 300….lijken mij in ieder geval toch behoorlijk moderne waardes
@monk: jammer wel dat je met die 4.4 naar de 100 en een top van 300 nooit de 1 : 14.5 gaat halen..
@dennisr: gelukkig betaal je wel belasting over die 1 op 14.5=) daarom verkopen bezineslurpers namelijk niet in Nederland, ze kosten gewoon 40.000 euro meer als een wat minder snelle wagens
@dennisr:
ja dat zou helemaal mooi zijn. maar die tijd komt ook nog wel.
@monk:
nope .. je begrijpt me goed ..
ik zat er een beetje naast door deze bolide als auto te zien ..
en niet als supersnelle racebak ..
mijn fout ..
@lincoln:
In dat geval geef ik je gelijk, hij is inderdaad minder zuinig dan een polo blue motion. De golf gti daarentegen….
@monk:
mijn ouwe Lincoln Towncar loopt 1 op 10 ..
mijn ouwe Fiat dieseltje 1 op 22 ..
en mijn antieke spullen 1 tankbeurt per jaar ..
dus dat is mijn reverentiekader ..
ben niet zo zeker van die voorkant.. voor de rest mooie auto veel mooier dan en xkr
De voorkant is misschien iets te agressief vormgegeven, maar de achterkant is prachtig. Zal in het Nederlandse belastingstelsel nog relatief “goedkoop” zijn door de lage uitstoot.
@ErikkNL: maar wat gaat er eerder komen, de aanpassing van het belasting stelsel of de productieversie van deze Jaguar?
@mashell: Al is de uitstoot-verlaging nog zo snel de belastingambtenaar achterhaald hem wel..
Inderdaad volgend jaar zijn ze alweer aan de beurt met de verlaging van het aantal grammen voor de verschillende catergoriën.
Niets aan toe te voegen.. Heerlijke auto. Jag did it again.
Heilige kriebels. Heerlijk vies.
Zeer geslaagd! Precies goed! Wat een uitstraling!
Geen lelijke auto maar op weg naar de productie versie kan deze nog wel wat mooier. De single frame grille is veel te groot en Jaguar onwaardig, er zijn iets te veel naadjes te zien. Dat achterste zijruitje ziet net verscholen achter de boog boven het achter wiel, dat kan harmonieuzer. Ook de vorm van dat ruitje kan wel iets mooier. De achter kant is erg imposant maar schijnbaar neemt al dat hybride gedoe zoveel ruimte in dat er helemaal geen kofferruimte is zodat Jaguar ook helemaal geen kofferdeksel gemaakt heeft. Een goede eerste poging maar nog lang niet af.
@mashell:
Nee hoor, er is een kofferklep (kijk maar op netcarshow waar plaatjes al langer staan). Enkel het glasoppervlakte kan gelift worden, en dit op dezelfde wijze als bij de E-type (naar rechts dus).
Die acceleratie van 4,4 sec naar de 100 km/h wordt pas behaald als je de push-to-pass knop gebruikt, die maximaal 10 seconden lang 95pk extra uit de elektromotor levert.
wat een wagen, zeer goed geslaagd
is die al te bestellen?
Ben niet echt een jaguar fan maar dit gaat opzig wel, beetje 599 gto panamera voorkant met een aston zagato achterkantje…apart…..
@mightymike: zo, je hebt in iedergeval een levendige fantasie. 599 gto? panamera? AM zagato? lol
@mightymike: Ik zie alleen Fisker achterlichten!
waar kan ik die bestelbon tekenen ? Oja , wacht … Wat gaat dit kosten ?
Heeft qua lijn enorm veel weg van die Aston Martin Zagato van een tijdje terug. Dat rooie apparaat.
Fantastisch!! Er kunnen nog enkele kleine details beter. Maar zeker maker Jaguar. Je wil mijn bestelbon niet mislopen!!
Erg mooi, prachtige auto.. mooie foto’s.. maar dan.. dan lees je dat het een hybride is.. en kan je die hele bestelbon weer doorkrassen.. zonde zonde zonde.. waar gaat dat heen..
ik ben benieuwd wanneer de eerste V12 hybride komt, in plaats van 1:2 dan 1:3 ? :)
gatver
Super gave bak achterkant ziet er mooi uit. Alleen voor heb ik een beetje twijfels. Hij kijkt een beetje…
Wordt hij een beetje het formaat van een Toyota FT-86?
@Kvgorp: maak je altijd foto’s van je vriendin tijdens de sex ? :P
@dennisr: Haha nee die van mij kijkt niet scheel. Op wat voor moment dan ook :)
Jaguar is COOL again!! Ofja, dat was het al lang in mijn ogen. Motorisch-technologisch is dit wel een sterk staaltje. Wordt niet altijd verwacht van Jag. Dit hebben we te danken aan Tata (en de financiële steun) ?
Echt prachtige wagen….
Ziet er echt lekker sportief uit en het heeft wat weg van hun vorige concept car (zijaanzicht achterkant)
Dit mogen ze meteen in productie nemen…
Eerst zien en dan geloven.
Daarbij werd deze niet gepositioneerd als boxster, Z4, SLK concurrent?
En kwam er niet nog een snellere om met de ferrari’s te gaan meespelen?
De cijfertjes zijn anders wel een beetje aan de veelbelovende kant.
Hij ziet er op zich wel stoer uit, maar dat front doet me erg denken aan een getjoende SLS, dat had wel wat dichter bij de echte Jaguar grille kunnen blijven vind ik.
Hele mooie lijnen en absoluut een eigen gezicht (geen AM dus).
Ik moest denken aan een Merc. SLS. Het ziet er wel goed uit.
B
E
A
U
T
I
F
U
L
@erikdee: ik wou net hetzelfde zeggen
@FredT: wel Jim Carrey – style natuurlijk
prachtmodel. vorm van roofdier klaar om te springen zit erin. alleen voorkant iets te veel richting Nissan GT-R
Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … Ik wil hem … (nu het geld nog)
Werkelijk prachtig! Laat maar komen zou ik zeggen.
Prachtige auto. Gewoon zo beginnen produceren. En zeker die kofferklep houden die naar de zijkant opengaat.
Concept? Niks meer aan doen! Gewoon in prodcutie nemen, ik ga op het werk nog iets meer mijn best doen en dan koop ik hem!
Ziet er wel aardig uit, voorkant oogt een beetje sls/gtr
niks te AstonMartin en overige look-a-likes…. dit is gewoon de fantastische nieuwe designtaal die Jaguar is ingeslagen en t wordt allemaal superschitterend
Voorkant heerlijk agressieg, achterkant superstrak en en lekker gek met het raam dat openklapt en dat interieur is stijl en klasse zoals het hoort bij dit merk, laat maar komen in omgewijzigde vorm AUB!!!!
Moest gelijk denken aan de Nissan 350Z.
@e550: De koplampen lijken inderdaad erg op die van de nissan, maar de bumper is dan weer redelijk gebaseerd op de maserati grancoupe.
Geweldig mooi ding.
Ik kan nu wel zeggen ‘me likey’, maar ik probeer even te bedenken wat ik ervan had gevonden als het bijvoorbeeld een Japanner was geweest. Dan had ik waarschijnlijk gedacht ‘gave achterkant, veel te drukke voorkant’. Maar goed, gelukkig staat er Jaguar op de auto, dus kan ik gewoon zeggen ‘me likey’. ;)
@Citrofiel: merk hoer!!! ;)
@GOD: Ik kom er tenminste voor uit, i.t.t. velen hier. ;)
@Citrofiel: haha dat dan weer wel.
wat een heerlijk ding! stuk beter dan het huidige progamma wat jaguar heeft.
wauw lekker interieur
lijkt van binnen op een r8 middenconsole
Verschrikkelijk mooie auto. Als ik veel geld had zou ik deze zeker in m’n collectie willen :).
breng het uit aub Jaguar
JAAA! mooie wagen, alleen nogal straffe cijfers voor een standaardmodel, ze zouden beter wat bewaren voor een R of R-S versie!
Jaguars en Land Rover zal blijven met nieuwe modellen komen want mr. TATA geeft 1 miljaard pond per jaar alleen voor ontwikkelings kosten voor de technici afdeling….
Veel mooier dan Audi TT en Porsche boxter…. Jaguar haalt nu allemaal in… komende jaren…
Zow, ze doen het steeds beter bij Jaguar :) Prachtige wagen!
kan der niks aan doen maar bij de voorkant denk ik aan een mercedes-benz sls
Maken die handel, alleen de achterlichten iets inkorten!
woooooooooooooooooooowww hebbe hebbe!!
ook een leuk E-type detail, die kofferklep die zo opengaat.
1 woord: WAUW!!!
Ok ok, lijkt een beetje op de GTR van voren en heeft het silhouet van een Aston Martin… maar 100% beter dan de XKR-S, dat is een lelijk hok.
Echt heeeel erg mooi. Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit niet mooi vinden.
Die zouden ze wat mij betreft met hetzelfde design op de markt mogen brengen.
Wat een supermooie wagen!! Klein maar fijn :P
Zo te zien zijn hullie ook op de jaguar nieuwsbrief ge-abboneerd? En die 300 is begrensd dus..
Wel leuk maar dan heb je het ook wel gezegd
Wat een mooie kar is dit zeg!
Eerste jaguar die onder mijn smaak valt. Prachtig
Wat een schitterende auto is dit. Dit is wat een Alfist nou ook mooi vind. Die katachtige vloeiende lijnen. In dit geval een Jaguar. Super.