Groot feest: voor het eerst in twee jaar is er weer een stijging in het aantal verkochte Jaguars waar te nemen. In april 2008 verkocht het Britse merk 4047 auto’s in Europa – dat is zo’n 70% meer dan in dezelfde maand vorig jaar.
In Jaguars thuismarkt werden zelfs 85% meer auto’s verkocht. Jaguar denkt dat de stijging niet alleen door de nieuwe XF komt (de laatste strohalm), maar ook door de overname door Tata. De toekomst van het merk is hierdoor een stuk zekerder, en dat beweegt mensen weer sneller naar de dealers.
Ook in andere delen van de wereld knallen de verkopen omhoog. De fabrieken draaien inmiddels op volle toeren – van de XF zijn al 18.000 stuks besteld, en terecht wat ons betreft. Ook de antieke X-Type en XJ werden vaker aan de man gebracht.
Ondertussen heeft Tata’s andere speeltje, Land Rover, iets minder leuks te melden: in april verkocht het merk 14,6% minder auto’s in Europa (6023 stuks). Over de eerste vier maanden van dit jaar maakten de verkopen een val van 12,9%. Overigens breekt Land Rover in de rest van de wereld alle verkooprecords, dus het zal wel aan ons liggen. Misschien willen we ze wel weer als ze groen worden… (bron: automotive news)
JPM zegt
Mijn god dat is een beste stijging. De Engelsen zaten duidelijk te wachten op een nieuwe waardige Jaguar zoals de XF, eigenlijk zat de hele wereld te wachten op een goede Jaguar dat blijkt wel.
lincoln zegt
dat schept hoop ..
goed bericht .. ook al vist Ford er nix van op ..
Fout zegt
Wij hebben een XF, ‘en terecht wat ons betreft’! Fantastische wagen!
Goed dat het beter gaat met jaguar maar met wagens als de XK en XF verdienen ze het wel.
Verkoopscijfers voor de USA zijn er niet? Want daar verkoopt de XF als zoete broodjes en zijn de cijfers zo mogelijk nog spectaculairder.
bob zegt
Jaguar verkocht 25% meer auto’s in de VS.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Terecht toch, dat Ford er niets van krijgt? Die hebben tenslotte Jaguar laten verkommeren. Of zie ik dat verkeerd?
VonStroke zegt
Ik vraag mij echt af of er echt iemand is die naar de Jaguar dealer loopt op het moment dat hij hoort dat Jaguar overgenomen wordt door Tata. Het zou voor mij eerder een reden zijn om er niet naar toe te lopen.
Maar ik gun het ze wel, het zou zonde zijn mocht het merk ter zielen gegaan zijn.
bob zegt
@vonstroke: Dat is niet waar … denk je dat mensen hetzelfde denken bij Lotus ? Of nou worden er ook geen Ferrari’s meer verkocht omdat Fiat de eigenaar is ?
markieanta zegt
@Citrofiel, hoe komt die XF er dan?
Sjaaky zegt
@bob,
Fiat of Tata, dat is letterlijk een continent van verschil
lincoln zegt
@Citrofiel .. verkommeren ?? ben je nou helemaal ..
Ford is het heilzaamste wat Jaguar ooit is overkomen ..
victor zegt
@lincoln, ik wou net zeggen die XF is FORD’s idee hoor niet dat tata idee, ben benieuwd wanneer ze weer verlies gaan lijden, zonder ford is jag niks
bob zegt
@lincoln .. ik zou Tata niet onderschatten .. Corus is tegenwoordig ook onderdeel van Tata.
bob zegt
Whoops .. dat had aan Sjaakie moeten zijn.
FiXeR zegt
70% meer dan niks is nog steeds niks.
Rick dos zegt
Leuk en mooi allemaal. En als je een beetje hersens had dan zag je dit na alle poeha rond de XF wel een beetje aankomen.
De grootste uitdaging waar Jaguar nu voor staat is het vasthouden van dit succes. En daar ben ik een beetje bang voor…
Jorden zegt
Gister stond er een ZF voor me bij het stoplicht!
Behoorlijk stijlvollebak! (ik zag het er niet vanaf op de foto’s)
De XJ mag van mij blijven zoals die is, geweldige auto naar mijn mening.
Een beetje bentley arnage idee, ook brits en al jaren zo goed als het zelfde uiterlijk.
KV zegt
Die stijging is niet meer dan logisch: de oubollige S-type werd vervangen door de moderne en supermooie XF
carlos zegt
als ford zo stom is. om precies te gaan verkopen wanneer de bedrijven goed gaan draaien, ASTON MARTIN eerst, en toen JAGUAR..
dekster zegt
Is daimler ook meegegaan in de verkoop aan TATA?
Everhard zegt
wees niet bang dat Ford hier niets uit krijgt ;). Zijn genoeg mogelijkheden waarop Ford hier wat van krijgt. Bijvoorbeeld goodwill…