• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jamais Contente: recordbreker uit de 19e eeuw

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 juni 2012 om 22:10 – 21 Reacties

Jamais Contente
Voor de mensheid is een eeuw geen geweldig lange tijd, maar in de autowereld is het een eeuwigheid. Dit laat zich mooi illustreren aan de hand van dit voertuig, dat in 1899 het landsnelheidsrecord neerzette. Hadden we al gezegd dat het een EV was?

Het huidige landsnelheidsrecord is in handen van Andy Green, die met zijn ThrustSSC in 1997 een supersonische 1228 km/u neerzette. Dit record staat nog, ondanks initiatieven van de recordhouder zelf en anderen om dit aan te scherpen.

Een kleine 100 jaar voor Green echter, in een tijd waarin racen nog aan oude aristocraten en rijke industriëlen voorbehouden was, werden de eerste pogingen om heel hard rechtdoor te gaan ondernomen. Op elektriciteit wel te verstaan, want de EV kent een geschiedenis die erg ver terug gaat.

Jamais Contente met pitspoes

De Belg Camille Jenatzy was de berijder van de elektrische La Jamais Contente (‘nooit tevreden’), en de eerste die boven de 100 km/u uitkwam. Dat moet niet heel comfortabel geweest zijn in dit rare, hoge gevaarte. De aandrijving kwam van twee 25 kW motoren, goed voor 125 ampère elk. Met het bouwsel zette Jenatzy in maart 1899 een snelheid van 105,882 km/u op de klokken, wat twee dingen bewijst: 1) hij was niet bang aangelegd en 2) de meetapparatuur was in de 19e eeuw al verdomd precies.

Echt lang kon hij niet van zijn record genieten. Zo werd al in 1906 de 200 km/u-barrière geslecht door de Stanley Steamer. Bovendien overleed Jenatzy al in 1913 na een ongelukje tijdens de jacht. Overigens maakte Venturi onlangs nog een EV-hommage aan de JC, die in 2010 op de beursvloer van Parijs stond.

Momenteel staat de Jamais Contente in het musée de la voiture te Compiègne. Bekijk voor meer foto’s (die we overigens schaamteloos van Gizmag hebben geript, waarvoor dank) de gallery!

Ook interessant!

  • LOL: 25 km-auto scheurt weg van politie met 130 km/u
  • Video: waarom je niet moet snapchatten met 160 km/u
  • Video: politieachtervolging 200 km/u+ voor spookvoertuig
    Video: politieachtervolging 200 km/u+ vanwege spookvoertuig
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, record

Vorig bericht: « Pikes Peak uitgesteld wegens bosbranden
Volgend bericht: Audi neemt R18 e-tron mee naar Goodwood om te racen »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    28 juni 2012 om 22:14

    ja .. op slicks .. zo kan ik het ook ..

    Login om te reageren
  2. jerry zegt

    28 juni 2012 om 22:16

    Boer Harm lijkt wel een silo tank te hebben verbouwd…
    Nouwja hij is in ieder geval gestroomlijnt, al kan je de bodem nou niet bepaald vlak noemen…

    Login om te reageren
  3. supervla zegt

    28 juni 2012 om 22:21

    Wel apart… dat ze in die tijd al een pc koeler hadden!

    Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    28 juni 2012 om 22:23

    En dan dat zwengeltje om te sturen.
    Dan vraag ik me niet meer af of ie gek of geniaal was.

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      28 juni 2012 om 22:25

      @jrk68: niet alleen de wagen maar ook de maker

      Login om te reageren
    • bbroek zegt

      28 juni 2012 om 22:27

      @jrk68: de maker of de wagen (of natuurlijk allebei)

      Login om te reageren
  5. SimonMc zegt

    28 juni 2012 om 22:25

    De elektrische zetpil dames en heren.

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    28 juni 2012 om 22:33

    Maar de echte vraag?? Kan mijn I Pad erin?

    Login om te reageren
  7. jos1234 zegt

    28 juni 2012 om 22:47

    Is dat een amfibiewagen?

    Login om te reageren
  8. anakiet zegt

    28 juni 2012 om 22:51

    Wat is dit dan ???

    Zie er al helemaal een Japanner met pilotenbril in zitten.

    KAAAMIIIIIKAAAAZIIIEEEEE

    BOEM !!!!

    De term autobom heeft weer een heel andere betekenis gekregen.

    Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      29 juni 2012 om 00:04

      @anakiet: Kon ik maar thumbs down geven…
      Zelden zo’n reactie gezien die zo weinig met het onderwerp te maken heeft.

      Ot: Gaaf dit, maar recordbrekende auto’s als de Thrust SSC zijn nog steeds voorbehouden aan rijke industriëlen.

      Login om te reageren
      • anakiet zegt

        29 juni 2012 om 00:29

        @Ruben00:

        Lijkt toch op een grote oude bom wielen ? :)

        Login om te reageren
  9. MrSkyline zegt

    28 juni 2012 om 23:03

    grappig, ik wist niet dat ze in 1899 al ATX voedingen hadden…

    Login om te reageren
  10. spark1337 zegt

    29 juni 2012 om 08:55

    Zijn tijd heel ver vooruit deze auto! Heel erg knap dat de maker met de techniek van die tijd zoiets gemaakt heeft. De romp wat laten zakken en dan heb je zomaar een vooroorlogse f1 racer qua aerodynamica.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      29 juni 2012 om 10:14

      @spark1337: Rond 1900 waren elektrische auto’s populairder dan auto’s met verbrandingsmotor, echt héél ver vooruit was het dus niet. Neemt niet weg dat het een mooie prestatie was :)

      En dan te bedenken dat er tegenwoordig jongetjes van 16 op hun opgevoerde brommer ook die snelheid bereiken…

      Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    29 juni 2012 om 13:56

    Wat voor type motoren (nuja gelijkstroom is obvious) waren dat? Ik vind enkel het merk.

    25kW/600rpm=400Nm het heeft nog lang geduurd voordat er verbrandingsmotoren waren die met dat cijfer konden rondstrooien, en dan negeren we nog dat het al bij 600rpm was.
    Als er 125A door ging dan moet er minstens 200V overgestaan hebben. (de weerstand van de rotor negeer ik dan nog maar even)

    Prachtig gewoon, bijna zonde dat ze met zoiets bruut en lomp als die zalige verbrandingsmotoren zijn afgekomen.

    Login om te reageren
  12. redneckdarian zegt

    29 juni 2012 om 14:12

    Wat is het bereik?

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      29 juni 2012 om 14:13

      @redneckdarian: Actieradius bedoel ik.

      Login om te reageren
  13. jordy14 zegt

    29 juni 2012 om 14:29

    Dan moet je ook wel lef hebben om in dat ding 100 te gaan met zon stuurtje/zwengel

    Login om te reageren
  14. mercedesfan zegt

    29 juni 2012 om 17:23

    Camille Jenatzy, ook genoemd de Rode Duivel. Dit vanwege zijn rosse haar en waaghalzerij.

    Login om te reageren
  15. Subarrator zegt

    30 juni 2012 om 01:49

    Grappig. Ruim 3 jaar geleden heb ik over deze recordwagen elders ook al eens een stukje geschreven: http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=1229

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North