
De topsnelheid van een 25 km-auto laat zich al snel raden, maar de topsnelheid van deze Ford Fiesta die de MMBS ombouw ‘heeft doorstaan’ lag ietsje hoger toen de politie poolshoogte wilde nemen.
Regels, we hebben er allemaal wel eens lak aan. Helemaal als de regels een beetje vreemd zijn. Een perfect voorbeeld daarvan is de MMBS.
MMBS
Hoe zat het ook alweer? Een MMBS (Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) was een manier om een auto zonder registratie de weg op te krijgen. De motor moet dan beperkt worden zodat de auto maar 25 of 45 km/u kan. Er hoeft dan geen kenteken op en dus is de auto ook vrij van apk, MRB en alle andere ongein. Er moet wel een kentekenplaat met ofwel MMBS ofwel 25 of 45 km op, naast een grote driehoek. Je mocht rijden in een MMBS vanaf 16 jaar met rijbewijs T (voor bijvoorbeeld trekkers waar je al vóór je achttiende op mag rijden). De regels zijn intussen iets veranderd en sinds 1 januari 2021 moet een MMBS voorzien zijn van een kenteken (en dus geregistreerd zijn) en de bestuurder moest een rijbewijs B hebben. Zo wordt het meer een praktisch ding voor het platteland en geen manier voor jongeren om de toch wat makkelijk te omzeilen regels aan hun laars te lappen.
Als een haas vandoor
Dat klinkt als een harde claim, maar nabij Orvelte in Drenthe was toevallig een jongere een geweldig praktisch voorbeeld aan het geven van hoe makkelijk het is om de MMBS-regels te omzeilen. De politie kreeg een melding van ‘een 25 km auto die veel harder reed’. Door die melding gingen ze rondom Orvelte posten en kwamen ze de Ford Fiesta met MMBS kenteken en driehoek op het spoor. Een heterdaadje: de Fiesta negeerde het stopteken en schoot er als een haas vandoor. Volgens de politie reden ze tot wel 130 km/u. Je moet echter van betere huize komen om de politie af te schudden in een Fiesta, dus de politie kon de Fiesta tot stoppen dwingen.

Regels breken
Het moge duidelijk zijn dat de Fiesta in kwestie – in ieder geval op moment van pakken – helemaal niet beperkt was tot 25 km/u. De eigenaar heeft er gewoon een 25 km-kenteken op geplakt en een driehoek om het te laten lijken op een MMBS en daarmee de begrenzer eraf gehaald. Voor zover die er ooit op heeft gezeten. Dat alles is wel zo makkelijk, dan hoeft ‘ie ook niet door de apk. In de echte wereld moeten we gewoon allemaal de kosten aftikken voor een volwaardige auto en hem niet vermommen als een MMBS. De politie heeft de bestuurder dan ook zijn rijbewijs ontnomen en de auto in beslag genomen. (via Team Verkeer Noord Nederland op Instagram)
Het is dan ook de meest stupide regeling ooit voor de Nederlandse weg.
Teveel gare bakken langa zien rijden op deze regeling.
Eindelijk een MMBS die niet hopeloos traag in de weg rijdt is het weer niet goed.
Is ook niet zo slim hè – had hij beter met een snelle Fiësta kunnen doen..
@Loek: de auto kan wel degelijk een mmbs voertuig zijn. De auto moet hardware matig begrensd worden en dat is vrij eenvoudig on gedaan te maken.
Rond Zeewolde rijdt er een Nissan Patrol rond met mmbs kenteken, maar kwam mij ook met 120 voorbij stuiven op de Gooiseweg.
Het is stupide regelgeving doordat de doelgroep te handig is om zich aan de regels te blijven houden. Bureaupolitiek….
@Crosscabouter: helemaal gelijk, ik heb dat stukje even verduidelijkt. De begrenzer is inderdaad zo weer eraf gehaald, ervanuitgaande dat ‘ie er ooit op heeft gezeten. Gewoon een 25 KM kenteken en een driehoek erop plakken kan natuurlijk ook.
@Crosscabouter: de regels zijn juist zo dat de begrenzer er juist niet gemakkelijk vanaf te halen moet zijn. Hier zou je de “ombouwer” een economisch delict ten laste kunnen leggen.
Zo zou ik het ook wel willen benaderen, maar zo werkt de wetgeving op dit moment niet. Het is voor een beetje sleutelaar (en dat zijn de meeste meiden en jongens in die mmbs auto’s) redelijk goed te omzeilen.
Je moet alleen niet gepakt worden en laat jeugdige overmoed daar ruimte voor laten bij de lokale agent…..
En hoe ga je aantonen dat de eigenaar van de auto de begrenzer heeft afgehaald of een (bijvoorbeeld) vorige eigenaar. Onschuldig totdat de schuld is bewezen is heel lastig bij deze materie
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zijn jullie geen 16 geweest ? Nooit een brommer op gevoerd ?
Ja, ik ben 16 geweest en nee, ik had mijn brommer nooit opgevoerd.
(Ik kocht hem 2e hands en kon toen al 80+ Km/h.) ;-)
Uhhh nee. Vond ik zonde geld. 2 jaar later kon ik een leuke auto kopen waar je echt wat mee kon. Ipv zo’n stink ding.
En op de fiets was ik toch bijna even snel. Leuke uitvinding die stoplichten.
@Henkie: waar deze voertuigen rijden zijn nauwelijks stoplichten , alleen veel polder wegen
Ja natuurlijk. Mijn snorfietsje reed 45 en later mijn scooter (Honda Vision 🤣) ongeveer 60. Maar er is wel een verschil tussen 60 en 130 rijden, en of je een brommer of auto bestuurt, zonder de juiste rijvaardigheidstraining. Een auto is potentieel een dodelijk wapen.
@sportabgasanlage: je moet een trekker rijbewijs hebben , meestal waarschijnlijk al geoefend op de trekker van pa vanaf een jaar of 8
Als je met een trekker van 8 ton plus wat achter aan hangt over de weg mag lukt een auto ook wel
@supertjeduc: daar raak je de kern van deze idiote regeling: om een vrachtwagen ( en dat is een trekker van 8 ton, sommige zijn absolute high tech parels) te mogen besturen, moet je een gedegen rijvaardigheidstraining volgen, die een behoorlijk stuk verder gaat dan het rijbewijs van de “normale” Nederlandse automobilist. Met bovendien verplichte nascholingen. En dan mag nu een 16 jarige boerenzoon ook met zo’n trekker rijden. Regeling die misschien aanvaardbaar was toen trekkers de maat van een Dinky Toy hadden met een PK of 60, nu te gek voor woorden.
@560pk: ik denk dat als je op zeer jonge leeftijd om leert gaan met bijv een trekker je altijd een voorsprong houd op iemand die dat later gaat doen
Als je gaat racen of motorcrossen moet je daarmee beginnen als je een jaar of 6 bent anders wordt het nooit meer wat
Er zijn tegenwoordig van die zijinstromers die op 40 jarige leeftijd nog even vrachtwagen chauffeur willen worden , een echte chauffeur pikt er die altijd uit
@supertjeduc: zolang je dat op het ouderlijk erf doet, ben ik dat met je eens. Maar een 16 jarige met 8 ton de openbare weg op sturen, is van de zotte. Ik reed vanaf m’n 14e iedere zaterdagochtend vroeg op een verlaten parkeerplaats, en had toen ik 18 werd dus geen enkel probleem met het bedienen van m’n lesauto, maar dat wil niet zeggen dat ik toen ook al verkeersinzicht had.
@supertjeduc: ik ben wel 16 geweest maar zoals al aangegeven vond ik een brommer zonde van mijn tijd. Ik was destijds al bezig met rijlessen en daar heb ik mijn geld in geïnvesteerd. Een auto kopen vond ik een veel beter idee.
@supertjeduc: nope, net zoal wezen fietsen en meteen in een auto gesprongen. Waarom destijds 3000 investering doen om 2 a 2,5 later rijbewijs te kunnen halen. Vond het verloren geld. Dus scooter laten staan en meteen voor de auto gegaan.
Nee, toen ik 16 was heb ik gewoon mijn fiets opgevoerd. Ik heb nooit een brommer gehad.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoe pas je een auto aan zodat die max 25km/u kan? Haal je alles vanaf de 2e versnelling weg, of hoe zit dat?
Mijn auto heeft ook een begrenzer, die zit gewoon op 210.
Probeer eens met een nieuwe Volvo vaart te maken…
Volgens mij alleen de eerste versnelling beschikbaar.
Iets met klok en klepel, maar ik dacht dat de 2e versnelling de hoogste is. Alles vanaf de derde moet worden geblokkeerd. Daarnaast moet de snelheid bij 45km/u begrensd worden zoals de Volvo dat nu doet bij 180.