• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Japan verkiest Honda CR-Z tot Auto van het Jaar

Auteur: Dennis, gepost 11 november 2010 om 09:42 – 27 Reacties

Honda CR-Z

Vorig jaar nam de Toyota Prius in Japan de prijs van Auto van het Jaar mee naar huis, maar dit jaar gaat de award mee met de conculega’s van Honda. De Honda CR-Z mag zich in Japan Auto van het Jaar 2010-2011 noemen.

Honda heeft deze Japanse prijs nu voor de elfde keer gewonnen, iets dat aartsrivaal Toyota nog maar acht keer lukte.

Honda noemt z’n CR-Z de eerste hybride sportcoupé ter wereld. Dat klink natuurlijk leuk en sec genomen is dat niet gelogen, maar ik leg niet direct de associatie met een sportcoupé. Zelfs de opgedrikte SEMA uitvoeringen van de CR-Z doen eerder denken aan een hot hatch, dan een echte sportcoupé, maar ach, what’s in a name. De CR-Z is vooral een hybride die er redelijk normaal uitziet.

Uitgerust met een 1,5 liter i-VTEC vierpitter, bijgestaan door een elektromotor, komt het gecombineerde vermogen uit op 124 pk met 174 Nm koppel. Een sprintje naar 100 km/u duurt hiermee 9,9 seconden en de topsnelheid bereik je bij 200 km/u. Het gemiddelde verbruik ligt op 5,0l/100km met een uitstoot van 118g/km. Vanaf 24.990 euro kun je ‘m ophalen bij de dealer.

Ook interessant!

  • Video: nóg een rare Honda CR-V crash
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Video: boze meneer rijdt zichzelf omver
  • Honda maakt eigen auto's tot hondenhok
    Honda maakt eigen auto's tot hondenhok

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

cr-z, Honda

Vorig bericht: « Het gaat stormen vanavond, zijn we al bang?
Volgend bericht: Is een brandstofcel op diesel wellicht het antwoord? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    11 november 2010 om 09:45

    Dit is dus de verkiezing onder de Japanse auto’s neem ik aan ? Of hebben ze ook andere merken erbij betrokken ?

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      11 november 2010 om 10:03

      @Megakix: Dat vraag ik mij ook af. Waarschijnlijk gewoon het totale aanbod alleen zullen Honda en Toyota daar over-vertegenwoordigd zijn :)

      Login om te reageren
      • Atenza zegt

        11 november 2010 om 10:48

        @gedwongenleaser: altijd leuk die vooroordelen.. zeker als het simpelweg niet klopt.. ;)

        Login om te reageren
        • gedwongenleaser zegt

          11 november 2010 om 11:08

          @Atenza: Geen vooroordeel, gewoon boeren logica. Als het niet klopt hoor ik graag hoe het dan wel is.

          Login om te reageren
  2. gedwongenleaser zegt

    11 november 2010 om 10:07

    “Honda noemt z’n CR-Z de eerste hybride sportcoupé ter wereld.” Met 124pk en 0-100 in 10sec? Jea right… Waarom komen ze niet gewoon met een wat rappere versie, 150pk en 0-100 van rond de 8sec moet toch ook te doen zijn? Dan ben je iig iets sneller dan de gemiddelde persoon op de weg.

    Login om te reageren
    • wouter zegt

      11 november 2010 om 10:47

      @gedwongenleaser:
      Precies wat ik dacht…
      Dat vermogen en koppel is ook nog van de ICE en elektromotor bij elkaar dus ben benieuwd naar de werkelijke prestaties, denk dat er geen sprake meer is van “sport” inderdaad…

      ow trouwens meneer, geen reactie meer in het Pagani Zonda RAK topic? :D

      Login om te reageren
      • gedwongenleaser zegt

        11 november 2010 om 11:03

        @wouter: ik ben niet ingelogged dus zie niet wanneer er ergens op gereageerd wordt, ik zal even kijken :)

        Login om te reageren
  3. johan zegt

    11 november 2010 om 10:11

    @ megakix

    is gewoon met alle merken die daar op de markt verkrijgbaar zijn, dus ook europese merken.

    net zoals hier auto van het jaar wordt verkozen.

    daar hebben europese merken weinig te zeggen, zoals op veel andere continenten japanse merken de baas zijn.

    Login om te reageren
  4. martinusgerhardus zegt

    11 november 2010 om 10:16

    De CR-Z in het echt is ook echt verbazend mooi & apart.

    Login om te reageren
  5. VeniVidiVici zegt

    11 november 2010 om 10:21

    Ik dacht toch echt dat die Jappaners smaak hadden :?

    OT: @Dennis: Nog een nieuwtje om te posten over de Renault Zoé :) -> http://www.rtl.nl/xl/u/e41077e8-bda7-4f95-9c91-86d18fc6f6b7

    Login om te reageren
  6. Atenza zegt

    11 november 2010 om 10:25

    Stuk mooier irl dan op de foto’s. Verkoopt in NL erg slecht trouwens, zonde.. en ik vind de CR-Z meer coupe dan een Megane Coupe ofzo hoor. De CR-Z oogt wel eventjes een stuk lager. Maar ja iets positiefs zeggen over een Jap mag blijkbaar niet..

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      11 november 2010 om 12:28

      @Atenza: jawel hoor….begin dan maar… ;-)

      Login om te reageren
  7. Mairsil zegt

    11 november 2010 om 10:29

    Hij ziet er wel mijlen beter uit dan zijn hybride concurrenten. Helaas is de extreem laffe windtunnel-vorm van de Prius kennelijk niet voor niets. De CR-Z is maar nauwelijks vlotter, terwijl hij wel dik 25% meer brandstof verbruikt.
    Al met al denk ik dat een gewone 1.4 TFSI-achtige hatch/coupe toch interessanter is. Alleen onze wazige belastingregelingen maken dit ding nog een optie.

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      11 november 2010 om 10:33

      @Mairsil: ah zijn we allemaal opeens arm en krenterig geworden? Je kan natuurlijk ook gewoon sparen voor een 1.4 TSI Scirocco of zeg ik nou wat engs?

      Login om te reageren
    • vitorio zegt

      11 november 2010 om 10:54

      @Mairsil:

      De CRZ valt net niet in het 14%/mrb-vrij segment, dus je betaalt als leaser gewoon 20% bijtelling, dan kan je dus ook voor verschillende TSI-tjes kiezen, of bijvoorbeeld een alfa mito QV, 170pk, 0-100 in 7,5 seconden…

      Vandaar dat dat hok hier niet verkoopt, het is een hybride met uitgesproken styling, zonder het belasting-voordeel, met twijfelachtige prestaties.. hoeveel meer redenen heb je nodig om em te laten staan?

      Login om te reageren
  8. Atenza zegt

    11 november 2010 om 10:32

    VW Polo kreeg onderscheiding voor Importauto van het Jaar en de Peugeot RCZ kreeg de Special Award
    .
    BMW 5-serie, Jaguar XJ, Mazda Premacy (aka Mazda5), Mercedes-Benz E-Klasse, Nissan March (aka Micra), Peugeot RCZ, Suzuki Swift, Toyota Mark X en Volkswagen Polo waren de andere kandidaten.

    Login om te reageren
  9. Atenza zegt

    11 november 2010 om 10:49

    Nog maar even een aanvulling (Dennis, is dit niet jouw werk..?)
    .
    1 Honda CR-Z 406 votes,
    2 VW Polo 397,
    3 Suzuki Swift 228,
    4 Peugeot RCZ 190,
    5 Nissan March 67,
    6 BMW 5-series 62,
    7 Jaguar XJ 54,
    8 Mazda Premacy (Mazda 5) 51,
    9 Toyota Mark X 26,
    10 Mercedes E-class 19

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      11 november 2010 om 11:11

      @Atenza: Volgens mij belicht Dennis hier gewoon de Honda CR-Z, dat jij er behoefte aan hebt de hele lijst te behandelen maakt dat niet direct zijn werk :P

      Login om te reageren
      • Atenza zegt

        11 november 2010 om 11:14

        @gedwongenleaser: gewoon extra aanvulling op dit nieuwsbericht. Blijkbaar ook nodig gezien jouw eerste reactie in dit topic…

        Login om te reageren
        • gedwongenleaser zegt

          11 november 2010 om 11:52

          @Atenza: 1) Mijn reactie was gewoon een aanvulling op megakix waarbij ik een verwachting uitspreek, niets meer niets minder 2) Bedankt dat jij dergelijke aanvullende informatie hebt en dat hier deelt, dat wordt zeer gewaardeerd op een autoblog 3) Dat jij deze aanvullende info wel levert wil niet zeggen dat een ander daarom zijn of haar werk niet naar behoren doet.

          Login om te reageren
          • Atenza zegt

            11 november 2010 om 12:06

            @gedwongenleaser: jawel..

            Login om te reageren
          • CSL zegt

            11 november 2010 om 12:11

            @gedwongenleaser:
            Jawel, top 10 is wel van belang..

            Login om te reageren
    • CSL zegt

      11 november 2010 om 12:09

      Waar zijn de Audi’s?

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        11 november 2010 om 12:32

        @CSL: waar ze horen…in de schuur bij de boekhoudertjes ? ;-)

        Login om te reageren
  10. duckje zegt

    11 november 2010 om 14:51

    een goede keuze als eerste auto v.h. jaar in japan!

    Login om te reageren
  11. KaCh1ng zegt

    11 november 2010 om 18:25

    een CR-Z , hoe verassend vd japanners :) ik vind dit de meest nutteloze auto, een mini cooper D is veel beter

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      11 november 2010 om 19:51

      @KaCh1ng: ja want die is wel ruim, goedkoop en extreem zuinig..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North