Een lekker smeuige V8, maar ook al ruim twee ton op de teller en niet het hoogste uitrustingsniveua.
Zijn oude Range Rovers de nieuwe Porsches? Daar lijkt het wel op want dit exemplaar uit 1994 en met 212.443 kilometer op de teller staat voor 49.900 euro op Marktplaats en daarmee is het met afstand de duurste Classic Range Rover die in ons land te koop staat.
Nu lijkt de markt voor de klassieke Range Rover in de lift te zitten, terwijl Land Rover zelf klassieke exemplaren restaureert en voor enorme bedragen verkoopt. Wat niet meehelpt is dat omwille van belastingregels met veel exemplaren geknoeid is. Zo kom je met regelmaat exemplaren tegen uit de jaren ’70 of vroege jaren ’80 met het door liefhebbers ‘softdash’ genoemde dashboard dat tussen 1994 en 1996 leverbaar was. Vaak wijst dat op een modernere body, terwijl doorgaans ook de aandrijflijn niet uit de jaren ’70 stamt. Dat kan wijzen op een omgekat exemplaar in plaats van een legale conversie of je kunt problemen krijgen met de 1/3-2/3-regel. Her en der heb ik al eens gelezen over Range Rovers waarvan het kenteken door de RDW is ingenomen, dus ik zou mijn handen niet branden aan een niet origineel exemplaar.
De aangeboden Range Rover komt uit 1994 en vertoont ook alle details van een Vogue uit dat jaar, dus daarmee lijkt het wel goed te zitten. Helaas heeft het exemplaar wel nog het oude jaren ’80 dashboard en is ook de kleurstelling niet de mooiste die ik ooit op een Classic Range Rover heb gezien. Verder is het evenmin een LSE, de meest luxe uitvoering die je midden jaren ’90 kon krijgen en is de auto door zijn leeftijd evenmin tegen het kwarttarief te rijden. Wel krijg je die lekker smeuige 3.9 V8 met welgeteld 172 hele pk’s en een auto waar qua uitstraling geen enkele nieuwe Range Rover tegenop kan.
Onder aan de streep is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom dit exemplaar zo’n riante vraagprijs kent, is er een kenner in de zaal die het antwoord weet?
Oude Land Rovers zijn de laatste tijd echt bizar gestegen. Ik keek laatst naar de prijzen voor een Defender, en de tijd dat je een redelijk exemplaar voor een redelijke prijs kon vinden ligt ver achter ons.
Ik gok 2x de helft.
Ik vond de Range Rover die hier na kwam echt veel mooier. Dit lijkt echt op een oubollige auto.
@e550: grappig. Ik vind deze juist nog echt karakter hebben en z’n opvolger juist een slap aftreksel zijn. Inmiddels heeft Range Rover het model ontwikkeld naar een absurd grote luxe rollende zeecontainer en daarmee weer een eigen karakter gecreeërd maar de tussenpaus die hierna kwam, die was het voor mij juist niet niet.
Volgens mij was iedere uitloop Range Rover Vogue gedoopt, mijne was marineschip verruf grijs ‘Pembroke grey’ met grijze stoffen bekleding -overigens wel van velours d’Utrecht kwaliteit- een elektrisch schuifdak naar geen airco.
Voordeel was wel dat men in Den Helder de slagboom onmiddellijk opendeed als ik aankwam, ze dachten vast dat ik een Britse admiraal was of Schout bij nacht ofzo.
Eerlijk gezegd heb ik bij deze generatie: Hoe kaler hoe beter. Met die treeplanken, spoiler en verstralers wordt het een beetje een opgedirkte tante. En sorry, ik weet niet waarom ie zoveel moet kosten.
@pomoek: voor bepaalde dingen geef ik sowieso de voorkeur aan: “Hoe kaler, hoe beter.”
@str8six:
Onder het motto: “Op een gladde baan kun je een snellere tijd zetten”.
Komt dat die yuppen met teveel geld zo’n ding willen. Hebben niet veel verstand van autos maar wel van een bepaalde ‘status’. Een Mercedes G klasse komt in die kringen niet voor. In mijn dorp wonen er ook 2 met zon dure classic range rover. Dus vandaar die 50k.
In een grijs verleden heb ik een stuk proza geschreven over de Range Rover, het hoe, wie en waarom :
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-range-rover/
@desjonnies: heerlijk stuk leesvoer!
Waarom ie zoveel kost? Door ‘experts’ zoals Leitner en Premium Classics. Nou denkt iedereen en zn moeder dat een auto die er niet uitziet alsof ie dik 2ton gelopen heeft gelijk 500.000,- waard is.
Het blijven super onbetrouwbare rijdende containers. Je kunt ze ook krijgen met Chevrolet V-8, hopeloos slecht.
@sracert:
Zegt de kenner op AB.
Eerlijk gezegd een uitstekende wagen, ik had een 3.9 met lucas Hot Fuel injectie en het enige wat ooit kapot is gegaan is de kachelradiateur . Aznavour begon Frans te zingen alsof’ie lazarus was, maar de Range en Charles hebben me gewoon netjes thuis gebracht
Zoals u als kenner ongetwijfeld zult weten, zat de kachelradiateur boven de autoradio gemonteerd en was de ruimte van de autoradio van onderen gesloten zodat Aznavour en de Sony beiden verzopen in de koelvloeistof
@desjonnies: zou wel een gave 3-deurs willen hebben; in zo’n lekkere 70-er jaren gele kleur.
Omdat Land Rover zelf 150K vraagt voor een gerestaureerde en ze moeilijk te vinden zijn in niet-rotte staat. Daarom 50k.
(Aannemende dat dit een niet rot exemplaar is)
Was me al opgevallen dat de 1e generatie RR opnieuw in het straatbeeld opdook. Lijkt de nieuwe trend te zijn onder de (kapitaalkrachtige) jeugd.
prive situatie tussen de eigenaar en zijn vrouw: Of die je verkoopt die auto of ik vertrek! Dus hij dacht: ik houd ze allebei
Die even heel snel normaal
In geen 49900 jaar…
volgens mij is het een typefout. Prijs is 4.990
Jullie moeten wel goed lezen. In de advertentie staat dat de gevraagde € 49.900 voor de overname van de dealerschap land rover Jaguar Serry uit het Gooi gaat. Best een mooie prijs eigenlijk :)