Het merk is net als concerngenoot Jaguar druk bezig met het onderstrepen van de eigen heritage. Helaas voor de liefhebber hangt daar wel een stevig prijskaartje aan.
Onder het Reborn-label gaan de Britten tot het gaatje om oude 4×4’s er weer tiptop bij te laten staan. Deze Range Rover Classic in Bahama Gold is daar een voorproefje van. De 3.5 V8 onder de kap is met zo’n 140 pk geen bonnenpakker, maar dit ding moet excelleren in de modder. En dat doet ‘ie.
Klassiekers restaureren kost geld en liefhebbers zijn kennelijk bereid om het ervoor neer te tellen. Het merk wil in elk geval een batch van 10 auto’s restaureren en verkopen tegen prijzen vanaf 135.000 pond, oftewel zo’n 160.000 euro! Dat je voor dat geld ook een splinternieuwe RR kunt kopen had je zelf ook al uitgerekend, maar zo’n oudje is dan wel weer erg cool.
Zoals gezegd is ook Jaguar bezig met het opknappen/bouwen van klassiekers. We schreven al over een splinternieuwe XKSS, ook bouwde het merk alsnog een serie E-Type Lightweights.
Leveren ze dan ook weer nieuwe achterkleppen? De laatste roestarme originele exemplaren zijn inmiddels ook onbetaalbaar geworden.
@850t5restate: nee je krijgt er een verroeste achterklep op voor dat geld..
@pinut187: voor de trage begrijpers onder ons: losse achterkleppen voor particuliere klanten.
@850t5restate: Land Rover gaat een hoop originele onderdelen weer in productie nemen onder het Heritage label. Wellicht ook weer plaatdelen zoals de beruchte achterkleppen.
@sketcher: Maar ook in serie, of enkel voor die exemplaren die bij hun gerestaureerd worden?
@edge: Nee in serie: http://www.landrover.com/experiences/news/land-rover-heritage.html
Voor dat geld kan je zelf ook wel heel wat laten restaureren en tegelijkertijd er wat meer pk’s in laten gooien, betere remmen enz. Ik zou er niet aan beginnen en gewoon een nieuwe kopen.
En dat waren slechte auto’s destijds Hhahaha
Restaureren houd niet in dat ze het origineel verbeteren he?
@3246cm252kw: moet je de onderkant van het scherm rechtsvoor zien (foto 1 en 7) t.o.v. van de deur en de dorpel, ziet er niet uit. Waarschijnlijk was het origineel ook al zo…..
@launchcontrol: klopt kijk überhaupt maar hoe de deuren erin zitten. 160k K ga wel jong gebruikt shoppen en kom met een 3tal hele leuke autos thuis, misschien wel meer :-)
@launchcontrol: klopt, je moet het wel in de juiste tijdsgeest zien. Toendertijd golden er hele andere regels en standaarden voor het bouwen van auto’s
@3246cm252kw: nou wij zijn daar jaren lang probleemloos mee naar oostenrijk gereden eind jaren ’70 en begin 80’s , nooit geen problemen en de ene na de andere duitser (inlcusief bussen) naar boven getrokken, toen er nog veel sneeuw lag en amper hollanders kwamen
goeie ouwe tijd
Deze RR Classic doet mij altijd denken aan een Ford Bronco. Ook zo’n heerlijke 3-deurs SUV. Top wagens!
@timobac: Ik ben benieuwd wat daarvan overblijft als we in 2020 een nieuwe Bronco krijgen. Zou het in de stijl van de Mustang “revival” een toffe retromobiel worden, of een moderne wagen die behalve de naam totaal niet op de oude Bronco lijkt?
@Edge: als je het concept van 2004 erbij pakt word het een revival: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Bronco#/media/File%3AFord_bronco_concept.jpg en ik denk dat Ford daar verstandig aan zal doen.
@TimoBac: even shoppen bij ICON. Die maken ook nieuwe oude Bronco’s zoals Singer dat doet. http://silodrome.com/icon-br-ford-bronco/
In GB vind je tientallen site’s met onderdelen voor LR en RR’s. Zelfs nieuwe zeildaken voor oudere Def’s en 90’s.
Dus achterkleppen en bodemplaten voor kofferbakken (groot gat in onze Disco 1 momenteel) kan je op het web vinden.
Maar ik zou geen 160 000 euro willen betalen voor een “make-over” van onze Disco. Voor die prijs vind je een leuke 2’hands MacLaren 12C als je brits wil blijven rijden.
Mm voor £40-60k koop je ook 3 deurs die compleet gerestaureerd zijn door specialisten, vraag me dan toch af waar de 100k meerwaarde dan in zit. Ik denk het chrome plaatje dat je in de foto’s zag.
Het blijft wel een prachtig model dat ik ooit nog eens hoop te bezitten. Het liefst als originele Camel Trophy 3 deurs.
Voor zulke bedragen zou ik het toch overwegen om naar professionele herstellers te brengen in lagelonenlanden. En dan zoals @ericc het zegt zelf de onderdelen rondneuzen op het net.
Ik vind het wel een enorm geslaagde wagen, zo in puntgave staat en in deze kleur. Of het dit enorme bedrag waard is weet ik niet, maar tof is het zeker wel.
Overigens, jongens als Eagle, Alfaholics en Singer maken werkelijk de prachtigste restomods op basis van E-types, Alfa’s en 911’s. Het verbaast me dat er nog geen bedrijf voorbij is gekomen dat dat met klassieke Range Rovers en Series I, II en III doet.
@Edge: ken je Icon? Amerikaans bedrijf wat ook restomods maakt van verschillende 4x4s en andere moderne en jonge klassiekers.
Ik zit nu trouwens letterlijk 5km bij Jaguar Land Rover Engineering vandaan en ga er vanavond nog even langs lopen tijdens mijn hardloop/marathontraining. Kijken of daar nog wat te zien is ;)
@stephane8200: ja, er is zat te zien. Ben er vandaag nog binnen geweest ;)
@hzr: dat is ook toevallig. Voor werk of privé? Ik was er net. Rondje van 14km gelopen ;)
@stephane8200: voor m’n werk. Ik werk in Coventry.
@hzr: OK. Ik werk ook in Coventry. Kleine wereld.
Gaaf hoor. Zou VAG ook moeten doen. Perfecte golf 2 G60, Corrado VR6, Audi S2 coupe, en ga zo nog maar even door!
@dutchdriftking:
Kunnen de amateurs in de VW scene veeeeeeel beter ..
@lincoln: Jawel, maar als je op deze manier een gloednieuwe Corrado VR6 met fabrieksgarantie kan aanschaffen, dat zou toch geweldig zijn?
@dutchdriftking:
Zoals met Amerikaanse crate-engine fabrikanten ??
Zal je toch ook wel bij VW hebben zeker ..
@lincoln: Je zal een eind komen. Jammer dat het zo`n dure hobby is.
Liever dit dan een nieuwe, ook voor t geld. Oudere wagens kunnen zo fantastisch zijn!
Ik zou dan inderdaad voor een soort Restomod gaan voor een dergelijk bedrag. Luxe en techniek van nu in een klassiek jasje. Erg tof overigens zo’n hyper kale versie!
Dat lijkt me wel erg gaaf om in bezit te hebben en te mogen rijden! En dit is uiteraard echt voor de liefhebber met vermogen, dus die leggen dat wel neer.
Enige waar ik altijd mee zit met dit soort classics, is dat ze niet over een hoofdsteun beschikken. In mijn vriendenkring zijn er een aantal met een oudere auto zonder hoofdsteun. Merk dan toch dat als we aansluiten bij het stoplicht, ik het verkeer achter ons (als passagier wel te verstaan) beter in de gaten hou dan normaal. Als ik het geld zou hebben, zou ik toch even zeggen ”boor ff twee gaten in die stoelen”…
Zonde van het geld
Ik zou hem dan liever wegbrengen naar een bedrijf die de auto restaureert en alles aanpakt (modificeert) . Betere remmen, onderstel, ophanging, afwerking enz enz. Want dat was vroeger allemaal niet top bij deze RR.
Voor dat geld mag je toch verwachten dat *beide* lampjes van de kentekenplaatverlichting het doen…
@potver7:
Clever ..
“Maakt diepe buiging” ..
Wel mooi hoor maar is vrij veel geld