Kaplow! Auto’s vaker total loss dankzij veiligheidsfeatures

Auteur: , 29 Reacties

Het klinkt in eerste instantie wellicht tegenstrijdig, maar dat is het eigenlijk niet.

Cayenne-schade

Sterker nog: het is eigenlijk nieuws in dezelfde categorie als het ‘baanbrekende onderzoek‘ over vieze leasebakken van afgelopen week.

Moderne veiligheidstechnologie kan namelijk ongelukken voorkomen of je behoeden van ernstig letsel als het toch fout gaat, maar kost ook een bom duiten om te fixen als het stuk is. Volgens Bob Tschippert, medewerker van het bedrijf Risk Theory, zorgt dit ervoor dat de hoeveelheid auto’s die total-loss worden verklaard stijgt.

Het vervangen van een airbag nadat die ontploft is kost al gauw duizend Ekkermannen. Bij meerdere airbags praat je dus vrij snel over een bedrag van enkele duizenden Euro’s. Daarbij komen met name bij een frontale botsing tegenwoordig nog reparatiekosten voor allerlei sensoren van de moderne veiligheidssystemen in de neus.

Naarmate meer auto’s met dit soort technologie ouder en dus minder waard worden, zal bij gelijkblijvende prijzen voor vervangende onderdelen er een extra reden bijkomen om auto’s economisch total loss te verklaren. Voor verzekeringsmijen is dat ongetwijfeld een goed excuus om de premies nog een stukje op te voeren (via Automotive News).



29 reacties

En dan nog de enorme kreukelzones waardoor bij een kleine aanrijding een auto al de helft korter is.

@marc94: Kreukelzone lijkt me onbespreekbaar, ik heb liever dat m’n auto in de kreukels zit dan dat alles wat mijn eten scheidt en ontleedt en verwerkt tot poep van binnen afscheurt.
@granlusso: waar ik op doel is wat @lekbak hier onder ook zegt over het winkelkarretje.

Ik reed ooit met een renault kangoo en toen reed er een nieuwe passat achterin. Dat was zo zacht dat het meer weg had van over een stoeprand heen rijden maar dan net iets te hard.
Toen ik uitstapje was bij de VW de koplamp naar binnen geknald, het hele zijscherm als een accordeon ingeklapt en de motorkap stond omhoog.
Voor een miezerig tikje.

Natuurlijk liever de auto als jjj zelf maar ze kunnen overdrijven.
Ook die kreukelzone’s niet vergeten. Om de kracht zoveel mogelijk op te vangen plooit een auto al bijna aan de voorkant als je het winkelkarretje tegen de bumper laat komen.
Om het betaalbaar te houden moet je je airbags ook niet bij de dealer kopen, maar uit de kofferbak van een Roemeen op de Beverwijkse automarkt.
@smiley70: feitelijk koop je dan dus je eigen gejatte airbag terug…
@smiley70: precies.
@dutchdriftking: weet je wel zeker dat ie past
Begrijpelijk. Al die electronica en sensoren… kostbare grap. Toen er een keer een 1e serie Ka uit de bocht was gevlogen (het was glad) tegen mijn geparkeerde Audi leek er op het oog weinig schade. De Ka nog minder… die kon nog rijden. De Audi had zo bleek rond de 12k schade omdat er heel veel sensoren (pre sense, airbag, adaptive cruise etc.) vervangen moesten worden. Die ook weer getest moesten worden etc.
@eaudi: ik wist niet dat airbags klappen als de auto gewoon geparkeerd staat….
@rufctr01: de airbags waren er niet uit, maar er schijnen sensoren te zitten achter de bumper, dus ook voor de airbag, heb ik me laten vertellen. En ook op andere plekken.
@eaudi: Die sensoren zorgen dus ervoor dat de airbags ploffen als je in de auto zit.
@eaudi: had hetzelfde met een Mercedes E W212, ik had hem over een betonpaaltje gereden, airbags geklapt gordelspanners aangespannen. Dashboard, stuur en gordels vervangen koste €16k terwijl de zichtbare schade aan de buitenkant 1,5K koste.
Goeie ouwe tijd, toen je een oude Peugeot crashte en ‘m zo goed als helemaal kon repareren met een eind hout en een vuistje, tywraps en zelftappers…
Hoe blij ik ook ben met mijn Tesla, ik ben ontzettend bang voor schades. Een spatbordje kan al zo 2.500 euro kosten.
@stfu: pas op voor een hoge stoep. De onder dorpel repareren is heel duur. De accu’s zitten daar.
@xiran: accu’s zijn goed beschermd maar heb gelukkig ook luchtvering.
@stfu: klopt maar ze durven bijna niet dorpels uit te deuken.
Het is allemaal de schuld van de regering. Alles moet veiliger en minder gewonden/verkeersdoden. Dat roept om meerdere veiligheidsmaatregelen in auto’s. Maakt auto’s duurder, zwaarder en de regering wint (BMP/MRB). De verzekeringen winnen ook (premies omhoog) en de fabrikanten winnen ook (hogere prijzen/winstmarges). Ik ken maar één verliezer: de automobilist.

Kunnen we weer allemaal normaal rijden en met respect, hebben we al deze elektronische zooi niet nodig en maakt dit het autorijden weer betaalbaar.

En toen werd ik wakker ………………
@erik2907: Je punt is: De regering wil minder doden en gewonden in het verkeer, en wij als verkeersdeelnemers zijn “de verliezers”? Tja, zo kun je het ook zien…
@pomoek: de regering wil minder verkeersdoden en laat zich verleiden door de industrie om dat te zoeken bij de auto’s. Er is maar één goede manier om de doden te beperken en dat is handhaving. Niet nog veiligere auto’s, niet extra regels maar doodgewone handhaving. Maar dat kost geld èn maakt de politici niet populairder bij de grote bedrijven (lees: geeft ze minder kans op een lucratief baantje als ze klaar zijn met liegen en bedriegen).
@lekbak: Jouw argumentatie lijkt verdacht veel op het verhaal van “the integrated approach”, enige jaren geleden verzonnen door de autolobby om juist te voorkomen dat er méér veiligheidseisen aan auto’s zouden worden gesteld. Een leuke documentaire hierover vind je hier: https://www.npo.nl/de-slag-om-brussel/01-04-2010/VPRO_1139539.
@lekbak: lijkt mij dat handhaving toch ruimschoots kostendekkend kan zijn..
@phevtreb: alleen de makkelijkste handhaving. Dus met een kastje langs de weg zitten enzo. Maar blijkbaar is onze overheid zo groot en log dat een paar agenten die €500 aan boetes uitdelen per uur niet rendabel zijn.
En ook “goed nieuws” voor de fabrikanten. Die zijn immers alleen geintereseerd in het verkopen van nieuwe auto’s. Vandaar de vaak werkelijk schandalige prijzen voor onderdelen.
Enige tijd geleden mee gemaakt dat een Nissan Leaf total gegaan is omdat de navi gestolen werd en daarmee de kabelboom beschadigd raakte.
Yo daarom worden dus al die airbags en gordelspanners gestolen want die total loss waggies die gaan uiteindelijk wel weer de weg op maar dan met de onderdelen van een soortgelijk gestolen model.

Oh ja, “Ekkermannen” is echt een Diederickwoord. Zeg gewoon doekoe of floes of kapot veel barkies of zo want ik hoor gewoon die Gooische R als ik “Ekkermannen” lees!
Dit maakt mij zenuwachtig voor schades. Als iemand bij mij achterin parkeert is de auto total-loss en krijg ik van de verzekering een bedrag waar ik geen soortgelijke auto van kan kopen. Ik heb dan liever dat de schade gerepareerd kan worden.
@smulders: je kunt altijd de schade uitbetaald krijgen met behoudt van het wrak. Laat je hem repareren bij beun om de hoek met onderdelen van Beverwijk en daarna keuring bij de RDW. En rijden maar weer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).