Kies maar: Nissan 300ZX (Z32) of Mitsubishi 3000GT VR-4

Auteur: , 52 Reacties

Twee fantastische Japanse iconen uit de jaren negentig. Welke kies jij?

300ZX of 3000GT VR-4?

Beide auto’s werden gedurende de negentiger jaren geproduceerd en verkocht. Beide auto’s verkregen veel lof voor het sportieve rijgedrag en vooruitstrevende techniek. Allebei een zescilinder en allebei (verkrijgbaar met) een bijzondere vorm van vierwielaandrijving. Keuzes, keuzes.

Nissan 300ZX

De 300ZX Z32 had een V6 Twinturbo aan boord en leverde in een Amerikaanse uitvoering 304 pk. 0-96 km/u ging in 5,5 seconden en de turboturbo 300ZX had een topsnelheid van 250 km/u. De Jap had standaard achterwielaandrijving, maar optioneel kon je kiezen voor het (toen) revolutionaire Super HICAS systeem die alle vier de wielen kon aansturen. Deze techniek maakte gebruik van zijn eigen computer in plaats van de reguliere snelheidssensoren in de auto. De Z32 werd geproduceerd van 1989 tot 2000.

3000GT VR-4

De Mitsubishi werd tussen 1990 en 2001 geproduceerd in tal van smaakjes en uitvoeringen. Zo werd de vierwieler tevens uitgebracht als Dodge Stealth. In Japan ging het sportmodel gebukt onder de naam ‘GTO’. De auto kreeg naast positieve reviews van journalisten ook nog credit door zijn aanwezigheid in de eerste Fast & Furious film. Tevens was je een baas als je een GTO had in Granturismo op de PlayStation 1. Voor deze vergelijking pakken we een ’99 3000GT VR-4 met die lekkere aanwezige spoiler. De V6 Twinturbo leverde 324 pk en de auto had een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Een sprintje naar de honderd nam iets meer dan vijf tellen in beslag. Het model had standaard vierwielaandrijving die net als de 300ZX beschikte over four wheel steering.

Concurrentie
Concurrenten van de twee waren de Toyota Supra, Honda NSX, Nissan Skyline en de Mazda RX-7. Zowel de 300ZX en de 3000GT, als bovengenoemde modellen zijn heet geworden op de import markt. Een exemplaar in een spik en span origineel jasje kan een lange zoekopdracht opleveren. De zescilinders zijn relatief eenvoudig op te fokken en aftermarket onderdelen zijn tot de horizon verkrijgbaar. Qua looks kiest ondergetekende voor de 3000GT. Als kleine jongen was dit voor mij de Ferrari uit Japan. Stiekem nu nog steeds.



52 reacties

Dodge Stealth natuurlijk ..

Ziet er nog steeds stoer uit ..
@lincoln: mooie spoiler ook.
@humpyourdog: Die spoiler doet ’t hem.
@humpyourdog:

+ Achterlichten zijn zooooo eenvoudig chique ..
De Nissan aub! Altijd al een gaaf ding gevonden!
@suheyl: vooral die achterkant
Neither. Honda NSX!
@gp19: ik ook!
De 3000 GT. Ik vind hem nog steeds erg mooi. En goede herinneringen aan deze auto in NFSU.
Dan maar die 300zx maar ik vind ze eigenlijk allebei niet zo mooi
Doe maar allebei want ik vindt het super auto’s
Dit zijn echte droomauto,s ..
Ondanks dat ze geen roggel kosten koopt niemand zo een ding ..
Metzondersubsidie svp.
De 300zx voor mij. Heb er een paar keer mee gereden en dat reed fantastisch. Ik vind trouwens de concurrentie die genoemd wordt wel wat vaag. Die auto’s zaten in een heel andere (prijs) categorie.
Tering, wat maak je me het moeilijk

Het zijn imo allebei wagens die ik maar al te graag wil hebben!

Ik kan gewoon niet kiezen. Allebei geweldige wagens.
Doe mij maar een RX-7! :D
De Nissan 300ZX. Mooier, en het rijdt beter. 3000GT is niet bijster goed qua rijden.
@gtwillem: ik vond hem heel strak rijden, vooral de vierwielbesturing was een belevenis…Vind de Nissan wel veel mooier…
@norge: ik heb een paar weken een 3000GT tot mijn beschikking gehad, en het was geen onverdeeld genoegen. Ja: indrukwekkende techniek. Maar als totaalpakket niet een fijne rijdersauto. Motor is ‘laggy’, zonder karakter. Vierwielbesturing is leuk maar niet echt merkbaar en de 3000GT was zwáár. En de besturing vaag. En het onderstel zompig, niet precies en hard tegelijk. Geen goede combi. De R33 Skyline is zo veel beter.

De Z32 is dan de betere optie. Mooier, sowieso. De 300ZX was en is een mooie auto. De balans veel beter. Alleen iets aan de zware kant gezien het vermogen, koppel was prima. De Z33 350z liet zien hoe het beter kon.

Maar de 3000GT heeft mij nooit kunnen bekoren. Zeker als je er mee gaat trappen: onderstuur en overstuur wanneer je het niet wilt. Vage besturing en een hakerige bak. Ik kan hem aan niemand aan raden. De Smart Roadster daarentegen…
@gtwillem:
Is die laatste het nieuwe standaard advies ipv de 159?
@oldv: Absoluut :-D
Sorry, ik vind het allebei helemaal niks
De 300ZX, in het wit met donkere BBS LM’s en een tikje lager als standaard.
3000GT, alleen al omdat die in Fast and Furious meedeed xd
@jordy14: welke dan , welke scene?
@johanhummer9: deel 1, die groene wagen toch van P. Walker? Die door die Chinese kerels naar de klote wordt geholpen.
@jordy14: ja dat is een eclipse….
300ZX graag! Heb een keer mee mogen rijden met een flink gekieteld exemplaar! Wat een ervaring!
3000 gt
Doe maar de Dodge Stealth.Alleen maar door de Maserati Shamalachtige spoiler onder in dit geval de achterruit.
De Mitsubischi 3000GT als ik tussen deze 2 moet kiezen. Er zijn best wat Japanse auto’s die ik wil (veel meer dan de standaard 4 die al genoemd werden) maar daar horen deze twee niet bij.
De Dodge aangezien het waarschijnlijk de enige is met het stuur aan de juiste kant die jappen kennende.
@shiva: 300ZX was er ook met het stuur aan de goede kant ;-).
De Nissan graag. Dik ding!!
Zonder twijfel 3000 gt. Echt een van de iconen van de jaren 90.
De vergelijking moest zijn 300ZX en de Supra. Dat waren de twee toonzettende Japanners uit de jaren ’90. De 3000GT was gewoon een voetnoot.

De NSX was weer van een hele andere orde. De RX-7 was een leuke auto maar niet 300ZX en Supra klasse.
Leuke autos maar je moet gek zijn om er in BE zo eentje te hebben, de taxen eroo zijn nog steeds te hoog en tenzij he een hoogbejaarde vrouw bent valt de verzekering erop ook niet mee tov de aankoopprijs.
Altijd een zwak gehad voor de 3000gt, uiteraard door gran turismo. Ik vind de laatste versie echter het minst, liever een met klapkoplampen en anders de tweede versie.
Ik heb een grote haat aan stalen klapdaken maar deze creatie uit 1994 mag er nog steeds zijn.

http://www.nicoclub.com/wp-content/uploads/2011/08/300ZX_Spyder-2.jpg
Er staat wel een vrij grote fout in het artikel. De 300zx is nooit met 4 wielaandrijving geleverd.
Hicas is Nissans 4 wiel sturing systeem.
http://i48.tinypic.com/2jd105l.jpg
1jz, achterwielaandrijving en een echte wolf in schaapskleren (zonder optische tuning ;) )
De mitsu
De 3000GT in ‘The Fast and The Furious’?? Bij mijn weten niet. Er wordt echter wel een Dodge Stealth gebruikt in de prequel van ‘2 Fast 2 Furious’; gereden door Paul Walker en later in deze kortfilm ingeruild voor de Nissan Skyline GT-R met dewelke hij in de 1ste race van deze film opduikt.

Voorts zijn deze beide wagens natuurlijk pareltjes van Japanse technologie. Moeilijke keuze tussen beide… Doe ze maar allebei! Voor de huidige gezamenlijke kostprijs heb je namelijk met moeite een deftige Toyota Supra, Honda NSX of Nissan Skyline…
@ronin1130: dat groene hok bedoel je?
@dutchdriftking: ik neem aan dat je met dat groene hok de wagen bedoelt waarmee Walker in ‘The Fast and The Furious’ voor de eerste maal tegen Diesel racet?
Dat is een Mitsubishi Eclipse…
Lijkt op de 3000GT inderdaad, maar is veel kleiner en enkel met 4-cilinders geleverd…
@ronin1130: oeps, my bad, veel te lang geleden dat ik die film gezien heb.
Ik laat ze staan. Verschrikkelijk lelijke wagens.
Nissan S15 Sylvia 😎
Ik weet nog dat ik het foldertje van de 3000gt had toen mijn ouders een L300 gekocht hadden… kleine jongensdroom die 3000… Die wordt het dus…
Alfa 159 natuurlijk!
Ik gaa voor de 3000gt omdat active aerodynamics
Nissan Z32, maar het liefst een Supra!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).