• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kijk, een MINI met een 74-liter V18 & 3.500 PK

Auteur: ricardo, gepost 30 juni 2010 om 18:20 – 68 Reacties

Niet meer zo MINI

Industriële vrachtwagenblokjes die hun weg vinden naar verlengde Britse oldtimers. Waarom ook niet? Binnenkort in het echt te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed.

Truckers die bij het aanzien van deze creatie plots een heel apart gevoel van binnen krijgen moeten we waarschijnlijk teleurstellen. Het is een decoratief stukje engineering, en geen idioot project waarbij deze mega-motor daadwerkelijk iets aandrijft. Dieselblok-fabrikant Cummins heeft de grootst mogelijke oliestoker uit haar magazijn -genaamd QSK78- gepakt, en vervolgens op deze verlengde Austin MINI gedeponeerd.

De specs: 18 cilinders, 74 liter inhoud, 12 turbo’s, 3.500 pk @ 1.900 rpm, 13.771 Nm @ 1.500 rpm en een gewicht van 11 ton. Zeer gaaf, wat het des te jammer maakt dat het hier niet om een werkend exemplaar gaat, hoe onmogelijk dat ook mag zijn.

Diesel-expert Cummins heeft er het volgende over te melden: “We never like to let a challenge go by unanswered so we got to thinking maybe we could fit the QSK78 into an original Austin Mini. It proved to be a bit tricky to fit under the bonnet but our engineers came up with a more creative solution. We’re certain that the Goodwood crowd will have difficulty believing what they are seeing.”

Plaatje HIER in high-res.

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Spectre Type 10
    Spectre Type 10 is Mini met 230 pk en RWD
  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • Mini Urbanaut
    Mini Urbanaut is ruimer dan Utrechtse studentenflat

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, Diesel, MINI

Vorig bericht: « Pagani Zonda R pakt Nürburgring-record (6:47)
Volgend bericht: De vlag kan uit: Chrysler PT Cruiser uit productie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees B zegt

    30 juni 2010 om 18:23

    kan niet echt zijn…

    Login om te reageren
  2. bassaal zegt

    30 juni 2010 om 18:24

    @Kees B: dat staat inderdaad in de tekst: “Het is een decoratief stukje engineering, en geen idioot project waarbij deze mega-motor daadwerkelijk iets aandrijft.”

    Login om te reageren
  3. Brutus zegt

    30 juni 2010 om 18:25

    [stomme vraagstelling-on]
    Waar ligt zo’n unit normaal in dan?
    Een boot neem ik aan..?
    {stomme vraagstelling-off]

    Login om te reageren
  4. Waxweazel zegt

    30 juni 2010 om 18:26

    Spijtig dat die motor niet werkt, zou waanzinnig geweest zijn voor dragraces :D

    Offtopic :
    Ik durf te wedden dat BMW het concept van een verlengde MINI nog ooit in productie zal nemen, want ze willen de MINI totaal uitmelken uiteraard.
    MINI Laadbak ? MINI Badkuip ? MINI Limo .. ?

    Login om te reageren
  5. Harm zegt

    30 juni 2010 om 18:27

    Gaaf!
    CVT’tje eraan hangen en gaan maar!

    Login om te reageren
  6. David zegt

    30 juni 2010 om 18:31

    ik wil de vrachtwagen wel eens zien waar dat ding uitkomt (volgens mij is het een bootmotor)
    er staan precies wel wat turbo’s op

    Login om te reageren
  7. bram89 zegt

    30 juni 2010 om 18:35

    even googlen zegt dat deze motor gebruikt wordt in de mijnbouw

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    30 juni 2010 om 18:35

    de raarste manier van reclame maken ooit ..
    snap er geen reet van iig ..

    Login om te reageren
    • Tostitje zegt

      30 juni 2010 om 21:47

      @lincoln: hoezo zouden ze voor een mini reclame maken die 10 jaar geleden uit productie is genomen?? dit is gewoon een of andere persoon geweest die het leuk vond om een boot motor ergens in te knallen. het had ook net zo goed een peugeot 206 cc kunnen zijn

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        30 juni 2010 om 21:56

        @Tostitje:
        dit maal maakt Cummings de reclame ..
        motorblok + mini-neus + wat plaatwerk erom + wieltjes ..

        zie ook vrachtwagen op de achtergrond ..

        Login om te reageren
  9. Sandor zegt

    30 juni 2010 om 18:36

    Lol, ik denk niet dat er een vrachtwagen rondrijdt met een 74 liter V18 motor met 3500pk 13771 NM koppel :D. Het zwaarste volvo-exemplaar komt aan slechts 700pk.
    Cummins maakt motoren voor de scheepvaart, eerder kleinere boten als dit hun grootste motor is lijkt me…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 juni 2010 om 19:59

      @Sandor: Die Volvo is recentelijk ingehaald door een landgenoot….. Scania heeft nu 730 PK en 3500 Nm in het topmodel. :shock:

      Login om te reageren
  10. Rik3 zegt

    30 juni 2010 om 18:37

    Normaal zit die motor in dit soort wagentjes:

    http://www.autoevolution.com/trucks/terex-mt-6300ac-2007.html

    Login om te reageren
  11. Duppie zegt

    30 juni 2010 om 18:39

    Nu Wartsila… De grootste is 27 meter lang ofzo.

    Login om te reageren
  12. lambo4all zegt

    30 juni 2010 om 18:43

    allemaal leuk enzo maar die motor weegt zo zwaar dat hij als te zwak is om zichzelf hard voor te trekken.

    Login om te reageren
  13. Oli4k zegt

    30 juni 2010 om 18:44

    Met twee van die turbo’s zou ik al heel blij zijn.

    Login om te reageren
  14. AutoInformatief zegt

    30 juni 2010 om 18:44

    Altijd leuk zo’n vage projecten wat vrijwel nergens op slaan!

    Een kennis van mij heeft een Kenworth met dieplader waarop een scheepsmotor ligt. Die drijft daadwerkelijk nog een schroef aan die aan de achterkant uitsteekt.

    Login om te reageren
  15. Zjonnie zegt

    30 juni 2010 om 18:48

    ja tuurlijk.., met 13.771 NM aan koppel..

    Volvo heeft inderdaad de sterkste productie!truckmotor voor op de weg.. bijna verplicht met naafreductie omdat anders de steekassen worden gedraaid als een stel wokkels.. geloof dat dat iets van 3.100 NM aan koppel is, je kunt je dus voorstellen wat voor kracht dit motortje kan leveren :)

    Login om te reageren
    • Bullet zegt

      30 juni 2010 om 19:13

      @Zjonnie:

      Volvo is inmiddels ingehaald door Scanina, die hebben nu een R serie met 730Pk en 3500Nm

      Login om te reageren
  16. GOD zegt

    30 juni 2010 om 18:57

    “It proved to be a bit tricky to fit under the bonnet”
    Understatement van het jaar sinds de oerknal.

    Login om te reageren
  17. CrazyHenkie zegt

    30 juni 2010 om 19:00

    @ lambo4all

    Enkel oordelen wegen zwaar ;)

    Ontopic: ben erg benieuwd hoe hoog deze creatie zal zijn! Wel origineel dat ze zoiets reusachtigs in zo´n klein autootje proppen, ipv in een vrachtwagen ofzo :P

    Login om te reageren
  18. CrazyHenkie zegt

    30 juni 2010 om 19:01

    @ GOD

    Dat kan jij weten ;)

    Login om te reageren
  19. petrolhead zegt

    30 juni 2010 om 19:02

    Heeft ie ook start/stop functie?

    Login om te reageren
  20. GOD zegt

    30 juni 2010 om 19:11

    @ CrazyHenkie

    Precies.. die oerknal was gewoon een harde scheet van mij en de rest is bekend.

    Login om te reageren
  21. jan zegt

    30 juni 2010 om 19:11

    nee maar hij kan wel 17 cilinders uitschakelen mogen deze niet nodig zijn

    Login om te reageren
  22. CrazyHenkie zegt

    30 juni 2010 om 19:20

    @ God

    :lol: de rest van het universem heb je gecreeërd na het eten van bruine bonen? ;)

    Login om te reageren
  23. GOD zegt

    30 juni 2010 om 19:25

    @ CrazyHenkie

    Yup en adam en eva heb ik in me knutselkamertje gemaakt door een slang en een banaan aan elkaar te knuppen en daar een beetje toverpoedere overheen gestrooid.
    En die kregen toen 2 dochters en daar zijn alle mensen uit voort gekomen zonder aan incest te doen want dat mag niet.

    Login om te reageren
  24. phantom zegt

    30 juni 2010 om 19:30

    @ GOD, Als je er niets van weet zeg dan ook niets. ;)

    Login om te reageren
  25. CrazyHenkie zegt

    30 juni 2010 om 19:31

    @ GOD

    Mieters! Hier leer je nog eens wat ;)

    Login om te reageren
  26. midasracer zegt

    30 juni 2010 om 19:31

    “geen idioot project waarbij deze mega-motor daadwerkelijk iets aandrijft”
    Zeker nog nooit trekker trek gezien. Daar zetten ze 4 van deze dingen op een frame en gaat alle aandrijving netjes naar de achterwielen.

    Login om te reageren
  27. GOD zegt

    30 juni 2010 om 19:33

    hahaha :lol:

    Login om te reageren
  28. akif7 zegt

    30 juni 2010 om 19:50

    @ GOD
    Heb je serieus over dat onzin verhaaltje van je zitten na denken =P OMG

    Login om te reageren
  29. Klassiekerrally zegt

    30 juni 2010 om 19:54

    @ GOD: Ik lees vandaag even niet zo nauwkeurig. Maar van wie heeft de knutselaar van deze motor zijn technische aanleg? Van Adam of van Eva? :silly:

    Login om te reageren
  30. the-budel-guy zegt

    30 juni 2010 om 20:02

    zou leuk zijn als hij werkt.
    trekhaakje er aan en hopa op vakantie met de caravan.

    Login om te reageren
  31. AudiQuatro zegt

    30 juni 2010 om 20:06

    toch jammer dan het niet echt werkt!

    Login om te reageren
  32. hobbes zegt

    30 juni 2010 om 20:13

    @midasracer:
    Deze is wat groter dan in tractorpulling gebruikelijk. In de zwaarste klasse wordt gereden met 2x RR Griffon, 37 liter, 3500 pk en rond de 1000 kg per stuk.

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      1 juli 2010 om 00:03

      @hobbes: Ha ha, ja je hebt gelijk. In de trekker trek worden vliegtuigmotoren gebruikt ivm de pk/gewicht verhouding, hoewel ik volgens mij wel eens 4 van die Rolls Royce motoren op een trekker heb gezien. Dit ding is te zwaar en zal wel gebruikt worden voor een supergrote vrachtauto in de mijnbouw of een schip.

      Login om te reageren
  33. GOD zegt

    30 juni 2010 om 20:15

    @ Klassiekerrally

    adam was maria aan het knappen toen eva appels aan het plukken was dus heeft jezus het maar met 1 van de drie wijzen uit het westen gedaan.
    En toen jezus even later niet meer terug kwam van het timmer clubje is het project ook nooit meer voltooid.

    Login om te reageren
  34. The360box zegt

    30 juni 2010 om 20:18

    In wat voor voeruigen vind ik deze motor eigenlijk terug, ken dit soort type niet.

    Login om te reageren
  35. Jezus zegt

    30 juni 2010 om 20:23

    Jammer dat ze geen werkend exemplaar hebben neergezet, want dit loopt fantastisch mooi! (ja uit ervaring) Inderdaad iets, dat in de grote Komatsu dumpers gebruikt wordt. In de binnenvaart worden wel een maatje kleiner gebruikt (QSK50, common rail a 2000 hp) en dan 2 naast elkaar.

    Verder geen grapjes over mijn vader he. Hij heeft zijn best gedaan..

    Login om te reageren
  36. Dog zegt

    30 juni 2010 om 20:24

    13771 NM … Staalkabel eraan en je sleept zo je huis van z’n fundering af ;)

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      30 juni 2010 om 20:57

      @Dog: De Aarde schijnt er ook 8× zo snel van te gaan draaien, misschien even vragen aan een autoriteit zoals GOD.

      Login om te reageren
  37. Larrs zegt

    30 juni 2010 om 20:53

    Ik had eigenlijk een lange motorkap verwacht, maar de achterkant mag ook.
    .
    En stel dat het werkt, dan wil ik wel eens weten wat voor versnellingsbak en aandrijfas je nodig hebt.

    Login om te reageren
  38. SHFT zegt

    30 juni 2010 om 22:17

    Porsche kan maar al schrik gaan krijgen!

    Login om te reageren
  39. toyotaprius zegt

    30 juni 2010 om 22:50

    Onder welke energie label valt deze auto?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      1 juli 2010 om 00:58

      @toyotaprius: laat het ons zo stellen de hoeveelheid diesel die deze op 1 km verbruikt is genoeg om jou prius (in benzine dan) levenslang te rijden :-D

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        1 juli 2010 om 01:19

        @bpc: lol, dat is een g label.. ;)

        Login om te reageren
  40. FieRo zegt

    30 juni 2010 om 23:25

    Ik denk dat die originele mini meer pk’s heeft…!
    Leuk reclame object, al is het een motor op blokken met een mini eromheen gevouwen..Deze motor loopt geen milimeter waarschijnlijk..en zie geen koeling en waarschijnlijk geen krukas, zuigers etc van binnen..puur demo, wel impressive..t zou leuk zijn als ie wel loopt, binnen 10 seconden de achterbandjes opbranden ;)

    Login om te reageren
  41. Ikke zegt

    30 juni 2010 om 23:59

    dit soort motoren drijven normaalgesproken gewoon een generator aan die op zijn beurt in dat soort enorme vrachtwagens electromotoren in de wielen van stroom voorziet.
    Dat is veel efficienter qua energieverbruik, plus dat de vrachtwagens ook hoofdzakelijk remmen met die zelfde electromotoren.

    Login om te reageren
  42. betonstaal zegt

    1 juli 2010 om 00:08

    Gemiste kans door een niet werkende combi te maken.

    Login om te reageren
  43. Pinz_710M zegt

    1 juli 2010 om 00:13

    @Bullet:
    Scania heeft meer vermogen en koppel maar over een kleiner bereik. Daardoor rijd de volvo nog wel beter, alleen bergop merk je het verschil tussen de twee. Met optrekken maakt het niets uit omdat de volvo minder vaak schakelt.

    Login om te reageren
  44. QuattroBoy zegt

    1 juli 2010 om 08:57

    10 kg CO2 / meter?

    Login om te reageren
  45. Tom# zegt

    1 juli 2010 om 11:31

    Wie helpt me even mee met het vervangen van de koppakking?

    Login om te reageren
  46. Dimglor zegt

    1 juli 2010 om 11:42

    Het is zo zwaar dat ze verstevigen onder de mini hebben gestoken… Die Mini staat gewoon verankert aan dat platform…. Ze konden gewoon evengoed deze motor op dat platform zetten.. is dezelfde uitkomst :-)

    Login om te reageren
  47. Rob V zegt

    1 juli 2010 om 19:28

    Ik denk dat de ANWB een nieuwe trekauto van het jaar heeft…

    Login om te reageren
  48. Cantago zegt

    1 juli 2010 om 20:36

    Minder dan 50pk/liter en 3/10pk per kilo? Dat zijn ECHT slechte waarden! En dan reken ik niet mee dat er meer moet zijn om hem te laten rijden, en het verbruik…?

    Login om te reageren
    • Robert.V zegt

      1 juli 2010 om 22:07

      @Cantago: Pk’s per liter is een dikke marketing bullshit.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        3 juli 2010 om 00:22

        @Robert.V: Kun je me ook uitleggen waarom? Ben ik wel benieuwd naar. Slagvolume heeft meestal behoorlijk te maken met gewicht van de motor en hoeveelheid brandstof er effectief verbrand kan worden per slag. Lijkt mij dat het aantal pk’s dat je dan uit één liter kan halen toch wel meer zegt dan “koop deze auto”!

        Login om te reageren
        • Robert.V zegt

          3 juli 2010 om 02:18

          @Cantago: Nou das allemal dikke onzin kijk bijvoorbeeld naar lS7 blok ,,,displacement van 7 liter en toch bijna net zo klein als V6 van 3,6 liter en weegt ook haast net zo veel.

          Benzine verbruik valt ook mee die 7 liter heeft 505 pk’s en dankzij it’s larger displacment hoeft ie minder toeren draaien om deze pk’s er uit de persen dan bijvoorbeeld the 4,3 liter blok van F430 scudaria die bijna net zo veel Pk’s heeft.

          So basically omdat die 4,3 liter blok van Scudaria meer moet werken om bijna net zo veel pk’s the hebben verbruikt ie bijna net zo veel benzine a of zelfs meer dan die 7 liter block.

          And in this example it shows. Die 4,3 liter ferrari block in F430 verbruikt gecombineerd 18,3 liter per 100 km. De corvette z06 met die 7 liter blok maar 14,7 liter per 100 km.

          Login om te reageren
          • Cantago zegt

            3 juli 2010 om 12:45

            @Robert.V: Een LS7 blok is behoorlijk lomp hoor! Wel van aluminium (als ik het goed heb) en dus vrij licht. Die 505pk komt bij 6200rpm vrij uit het 7.0 liter blok. De 490pk van de F430 komt bij 8500rpm vrij uit een 4.3 liter blok. Het scheelt idd wat in de toeren, maar in een 4.3 liter blok lijkt het me dat je een behoorlijke hoeveelheid minder benzine per slag inspuit dan in een 7 liter blok! Dat is tenslotte waarom je meer volume hebt niet? De cijfers van het benzineverbruik zijn dan ook meestal de meest zuinige waarden (waarop het LS7 blok in de Z06 wint), maar ik vraag me af wat je krijgt als je eens een rondje circuit doet? En daarnaast. Je pakt nu 2 V8 motoren van behoorlijke supercars. Over het algemeen worden deze motoren het minste gebruikt! Waarom niet de motor van een simpele BMW tegenover een Amerikaanse auto ofzo? Want met één type kan je niet alles samenvatten.

            Login om te reageren
            • Robert.V zegt

              3 juli 2010 om 19:31

              @Cantago: Lomp ? Check the afmetingen van de LS7 ..het is de kleinste v8 op de markt. Wat ook niet echt verbaaswekend is …het is tenslotte en OHV blok. Meeste blokken zijn tegenwoordige van aluminium.

              En waarom deze vergelijking ? Nou ik ken geen enkele V8 met 4 + liter displacement die in de buurt komt bijna net zo veel Pk’s uit te persen als die LS7 blok. Plus beide auto’s waar die blokken liggen wegen bijna evenveel ..nou ja min of meer.

              En vergelijking tussen de AMG 6, 2 liter blok en de Ferrari blok zou better geweest zijn. Beide zijn DOHC blokken, en beide zijn zwaar opgetunede atmosferische “race” blokken.

              Maar ja ik ken heen auto waar die 6, 2 blok zit die net zo veel weegt als die Ferrari.

              En ik zie dat mij Nederlands echt teering slecht is …sorry about that.

              Login om te reageren
              • Cantago zegt

                3 juli 2010 om 20:56

                @Robert.V: Dus nu probeer je met één motorblok je hele stelling te onderbouwen? Eigenlijk zeg je hier dus dat blokken met een grotere cilinderinhoud veel zwaarder zijn (= minder efficiënt in een auto) voor het aantal pk’s dat ze leveren… En dat betekent dan dat aantal pk’s per liter dus WEL belangrijk is? Aantal pk’s per liter zou beter tot zijn recht komen als het gewicht van het motorblok er in verwerkt zou worden misschien?

  49. Cantago zegt

    3 juli 2010 om 12:47

    Ik zit nog eens na te denken, beter zou een waarde zijn die aangeeft hoeveel liter een blok gebruikt, ZONDER de auto oid mee te rekenen. Gewoon puur verbruik, bij zoveel kracht en zoveel toeren.

    Login om te reageren
  50. Robert.V zegt

    3 juli 2010 om 19:56

    Ik kwam ooit en pdf tegen van Mercedes waar het verbruik van 5.5 liter v8 zonder auto etc er wel in stond.

    Login om te reageren
  51. Zjonnie zegt

    5 augustus 2010 om 19:30

    @ Bullet, mja kan, die maken hun versnellingsbakken ook zelf geloof ik,.. vandaar dat MAN de V8 ook maar met 680 pk heeft uitgerust dat ligt aan de ZF-bak die kon tot 3000 NM aan… anders was de V8 ook met 730 pk leverbaar geweest..

    en trouwens beter gaat Scania zich consentreren op de koelproblemen met hun euro 5 zonder toevoegingen zoals AD-BLUE etc,.. met EGR worden ze dus te warm..

    Login om te reageren
  52. Trucker Rob zegt

    4 september 2010 om 10:28

    Ontopic: Gaaap, zie liever de echte werkende motor in een dumper op de bauma ofzo.

    @Robert V. en Cantago:
    PK’s verkopen auto’s, koppel wint races.

    en voor de snappers:
    Diesel is voor vrachtwagens, gas is om op te koken, en benzine om onderdelen mee te ontvetten.

    Login om te reageren
  53. clooney zegt

    24 september 2010 om 19:09

    da is gwn ne motor vna zo reuze trucks die ze in amerika gebruiken op grote bouwwerken enzo en in zandgroeven die wegen meer dan 1000 ton ofzo en kunne nog meer drage meestal zijn die vna volvo xd

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 september 2010 om 19:15

      @clooney:

      Nee echt?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North