En jij dacht dat een auto zonder opties kaal was. De MINI Strip gaat nog een stapje verder en heeft niet eens lak.
Wat zou een auto moeten kosten als een fabrikant het nieuw aflevert in een extreem kale configuratie? We zullen het nooit weten, maar de MINI Strip is een auto die er het dichtst bij in de buurt komt. Het betreft hier een one-off waarbij alles wat kaal kon blijven kaal is gebleven.
De basis is een elektrische MINI en het ding is gemaakt om duurzaamheid binnen de autoindustrie onder de aandacht te krijgen. De autofabrikant heeft de one-off bedacht in samenwerking met de Britse modeontwerper Paul Smith. Het voertuig was gisteren voor het eerst in het echt te zien tijdens zijn première in Londen.
MINI Strip exterieur
Het begint al met het uiterlijk van de MINI Strip. Er is geen metallic lak gespoten op de body van de elektrische auto. In plaats daarvan is gekozen voor een soort grondverf om toch nog het materiaal enigszins te beschermen. De zwarte sieromrandingen komen uit een 3D printer en zijn gemaakt van gerecycled plastic. Daarnaast is gekozen voor wieldoppen, waarbij de wielen zijn gemaakt van gerecycled perspex (plexiglas). Dat materiaal komt ook weer terug in het panoramadak.
Interieur
In het interieur zijn geen sierdelen meer te vinden, met uitzondering van het dashboard en de toplaag van de hoedenplank. Om het toch nog wat flair te geven is het interieur voor een gedeelte blauw geverfd. Op de plaats waar normaal gesproken het centrale display is te vinden, bevindt zich nu een smartphone. Deze staat in verbinding met de auto om alle noodzakelijke informatie weer te geven. Er zijn maar een paar knoppen te vinden in de auto, onder andere de start/stop knop en schakelaars voor de elektrische ramen. Een groot deel van het interieur is gemaakt van gerecycled kurk. Ja boeie, kurk is kurk!
Het blijft bij deze one-off, mocht je om wat voor reden dan ook interesse hebben. Het is weer eens wat anders.
MrHyde zegt
Jammer dat het een one-off is, ik houd wel van deze aanpak. Dit is zoals de nakeds onder de motoren: alle poespas eraf, daardoor wat minder comfort (zonder in te leveren op de essentiële comfort zaken), maar wel meer lol en leuker design ervoor terug. Als het net als bij motoren ook significant minder kost: sta ik vooraan in de rij voor dit type auto.
mundus zegt
De grootste marges voor fabrikanten zitten op nutteloze extra’s, dus het zal helaas bij een one-off blijven. Gelukkig bestaat er nog altijd tesla als je van een karige auto’s houdt *duikt weg*.
sonnybonds zegt
yeah erg geinig auto. Enige wat ik mis is een airco. Denk niet dat die er in zit.
mattr zegt
Stoeltjes a la 2CV zouden leuk zijn geweest.
Hoeveel gewicht is er bespaard?
rogerzz zegt
Als mensen in een kale Dacia zonder airco en geluidsisolatie willen rijden vanwege de lage aanschafprijs.. dan zullen er vast ook mensen zijn die een goedkope elektrische auto willen die potentieel nog goedkoper is qua onderhoud.
Stel dat zo’n ding 20k zou kosten dan zouden ze er theoretisch denk ik best wel wat kunnen verkopen. Maar een lage marge in combinatie met zo geen terugkomende inkomsten van onderhoud (gaat niks aan stuk want er zit niks op + elektra faalt niet snel) -> dat is een slechte business case. Helaas.
geelbarrel zegt
@rogerzz: dat zeggend aan de vooravond dat Dacia een baanbrekende EV op de markt gaat brengen…. mark my words: die gaat prima omzet genereren en zozeer dat veel stuk gaat (eens… aftersales moet bijsturen..)
pindakoning zegt
Wat ontzettend geinig gedaan, erg leuk idee. Jammer dat het er maar bij eentje blijft
rutgerg zegt
Nou weten we meteen hoe die activisten naar de IAA komen volgende maand…
sportabgasanlage zegt
Elektrische ramen? Doe ’t dan goed en monteer mechanische raamslingers.
rulefollower zegt
Electrische ramen?
Waarom er zelf geen slinger aan kunnen geven?
screamer zegt
Ik vind vooral de bumpers en het dashboard wel lekker clean
ttr6 zegt
Net zo kaal als een Kadett uit de jaren 70…….
potver7 zegt
Bij ‘kaal’ moet ik altijd denken aan een Kadett E in basisuitvoering, met grijze plastic bumpers (die na een paar jaar een hele andere kleur grijs hadden), idem buitenspiegelkap (enkelvoud!), non-metallic lak in vale primaire kleuren, lelijke wieldoppen (mooiere kocht je maar bij de Halfords) en optionele hoofdsteunen.
Het idee achter deze Mini is best wel grappig, maar of je er qua duurzaamheid nou zoveel mee opschiet om alle kunststof exterieurdelen te 3D-printen vraag ik me af. De gebruikte printer is vast iets groter en sneller dan het ding wat ik hier heb staan, maar je bent daar toch al gauw een paar dagen mee bezig. En al die tijd wordt die printkop verhit tot 175-190 graden, met draaiende fans om de rest te koelen en draaiende motortjes die de printkop (of het onderwerp) naar de juiste plek bewegen. Voor een eenmalig project als dit is dat misschien de efficiëntste optie, maar voor serieproductie zeer zeker niet.
flyerbunch zegt
Less is more..
allesmetturbo zegt
Dit zou prima verkopen als dacia dit ging doen! Al die onnodige frustels hoeft niet iedereen
joki zegt
Mooi, deze zou ik wel willen. Voor mij veruit de mooiste elektrische wagen, in deze configuratie toch!
mashell zegt
Het is een one-off, dit is dus niks meer dan een MINI Strip-tease…
ar156sw zegt
Mooi concept! Vooral gewoon de smartphone voor alles wat die toch kan, dat lijkt me eigenlijk ook wel de toekomst… misschien nog wel met een gekoppeld (groter) scherm… gerecyclede marerialen en niet te veel poespas is ook een no-brainer, duurzaam en licht.
kevertje zegt
Ik zal wel een nostalgicus zijn zeker? De jaren ’70 stond bol van zeer eenvoudige autootjes, die zeer gemakkelijk te fabriceren waren, zeer betaalbaar waren voor de massa en grotendeels zelf of in kleine garages te onderhouden waren. De hele mechaniek was mechaniek, de enige elektromotoren waren de ruitenwissers en de aanjager. Geen complexe chips en vrijwel alles was naar hedendaagse normen te recycleren. In Frankrijk kom je nog massa’s R4’tjes tegen, 2CV’s, Mehari’s of zelfs 304’s. Zelfs de echte Mini beantwoordde aan dat profiel. Sommige mensen hebben een heel leven met zo’n autootje gereden, geeft toe: elke volgeling van Elon Musk heeft een voetafdruk die duizend keer zo’n concept overtreft. De vraag is: waarom is zo’n ‘less is more’ benadering vandaag niet meer mogelijk? Wat heeft ons uiteindelijk zo’n afkeer doen krijgen van mechanica, zoals simpele draaihendels in de deuren, of nog gemakkelijker, klapraampjes? Ik begrijp dat crashtests ons in andere hoeken geduwd heeft, maar de honger naar gadgets en electronica, bergen vol chique-ogend plastiek én multi-zone airco’s hebben ons niet echt meer ecologisch gemaakt. Designers zouden de ‘less is more’ benadering van de 70’s eens terug serieuzer moeten nemen ;-).
vaakbenjetebang zegt
Voor een auto die in deze geest gebouwd wordt zou ik wel in de markt zijn, voor dat onvermijdelijke moment dat er iets elektrisch zal moeten komen. Het zou sowieso denk ik geen kwaad kunnen als er eens wat merken zich gaan herbezinnen op waar de auto anno 2021 als geheel is aanbeland. Nog even los van elektrische aandrijflijnen in welke vorm dan ook zijn de meeste auto’s toch wel erg lomp, groot en overdadig uitgerust geworden. Zoals hierboven al aangegeven: less is more en rijdt als bonus vaak verrassend leuk. Een basis-205-je (om maar eens wat te noemen) was gewoon dikke lol. Ja, het was langzaam, en ja, als je er een paardebloem mee raakte was je dood. Maar toch, van het rijden van zo’n ding werd je vrolijk. En van zijn achterkleinkind, de 208 word ik dat alvast niet. Lijkt verdomme wel een bankkluis met een vluchtsimulator aan boord – en dat geldt natuurlijk voor alle andere auto’s evengoed.
fanboy zegt
Jammer dat het een one-off is.
Wel een goede manier om te laten zien hoe de autoindustrie nog verder kan verduurzamen. Maar dan hoeft het er heus niet allemaal karig uit te zien.
audicoupe84 zegt
Dat moet een bak herrie geven als je erin zit. Het gegier van de elektromotor zal nauwelijks boven het afrol geluid van de banden uitkomen.
MrHyde zegt
@allesmetturbo precies! De Dacia mindset is best prima, maar zoals deze Mini laat zien, moet het dan wel gecombineerd worden met leuk design, en hier en daar een friviool randje.
Less is more, mits uitgevoerd op de juiste manier.
Dacia van Mini, ben nu al benieuwd.