• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Bugatti Type 41 aka Royale

Auteur: robbie, gepost 10 mei 2011 om 18:58 – 24 Reacties

Bugatti Type 41 Royale


Een auto waar slechts 6 exemplaren van gebouwd zijn. Is dat wel genoeg reden voor een heel artikel? Wel als het om zoiets bijzonders, groots en exclusiefs gaat als de Bugatti Type 41 aka ‘Royale’. Een auto die maar liefst 25% zwaarder en 20% groter is dan een moderne Rolls-Royce Phantom.

Om definitief te bewijzen dat Bugatti wel degelijk in staat was om te concurreren met Bentley en Rolls-Royce besloot Ettore Bugatti eind jaren ’20 om een auto te ontwerpen die eigenlijk alleen maar goed genoeg zou zijn voor mensen van koninklijke huize, het is idee voor de Royale was geboren. De Bugatti Type 41, zoals dit model officieel heet, werd in 1927 aangekondigd, maar het duurde tot 1929 voordat het eerste productie exemplaar gereed was. Door de grote depressie was er echter geen enkele koning of andere royal te vinden die het aandurfde om een Bugatti Type 41 te kopen. Van de oorspronkelijk geplande 25 exemplaren werden uiteindelijk slechts 6 exemplaren gebouwd. En daarvan wist Ettore er maar 3 te verkopen.

Onder de motorkap van dit bijna 3.200 kilo zware monster ligt een achtcilinder lijn-motor met een inhoud van 12,7 liter die er een vermogen van tussen de 280 en 300 pk uitperst. En het allereerste exemplaar van de Royale (de zogenaamde Coupe Napoleon) heeft zelfs een 14,7 liter grote motor. Op de radiator van elke Type 41 is een sculptuur van een olifant te vinden die ontworpen is door Ettore’s broer, Rembrandt Bugatti.

Door de grote armoede die er heerste in het interbellum duurde het tot 1932 voordat de eerste Royale werd afgeleverd aan een klant. Bijzonder is dat alle 6 de exemplaren voorzien zijn van een andere body en sommige exemplaren zijn zelfs meerdere malen van een andere body voorzien. Tegenwoordig kijken we daar nogal vreemd van op, maar vroeger was het de normaalste zaak van de wereld om je auto van een unieke body te voorzien.

Bijzonder is verder dat er maar liefst 2 exemplaren in 1 collectie te bewonderen zijn, namelijk de Schlumpf collectie in Cité de l’Automobile, Musée national de l’automobile in Mullhouse. De 6 exemplaren zijn:

– Kellner car, eigenaar is onbekend
– Berline de Voyage, Blackhawk Collection.
– Coupe de Ville Binder, nu in handen van VW (gekocht in 1999 voor $20 miljoen).
– Cabriolet Weinberger, sinds 1957 in het Henry Ford museum:

– Coupe Napoleon, was van Ettore Bugatti nu in Schlumpf Collectie:
Bugatti Type 41 Coupe Napoleon - Foto: Jim Appelmelk

– Limousine Park-Ward, ook onderdeel van de Schlumpf collectie:
Bugatti Park Ward - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Coupe Napoleon - Foto: Jim Appelmelk

PS: De motoren die Bugatti overhield (en een heleboel extra motoren) zijn later nog jarenlang gebruikt door de Franse spoorwegen om treinen aan te drijven. Hoe luxe is dat? Een trein met een Bugatti motor!

Ook interessant!

  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, Klassiekers, royale

Vorig bericht: « Nieuw: accu’s opladen door te schreeuwen
Volgend bericht: Voor snelle doktoren: Mercedes SLS AMG Notarzt »

Lees Interacties

Reacties

  1. ACCOBRA zegt

    10 mei 2011 om 19:02

    volgens http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=10214 is de kellner car van een japans bedrijf

    Login om te reageren
    • ACCOBRA zegt

      10 mei 2011 om 19:04

      @ACCOBRA: srry verkeerde code voor link Link

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        10 mei 2011 om 19:45

        @ACCOBRA: die Japanners hebben de auto verkocht in 2001.

        Thulin sold the car in 1990 for a reported $15.7 million to Japanese conglomerate the Meitec Corporation, and it resided in their modern building basement before being offered for sale for £10million by Bonhams & Brooks by private treaty in 2001.
        Ownership is presently unknown, but it has been shown in recent years by Swiss broker Lukas Huni.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Royale#41.141_-_Kellner_car

        Login om te reageren
  2. turtle zegt

    10 mei 2011 om 19:06

    Hé daar ben ik vorige week nog geweest!
    Hele mooie collectie.
    Die bugatti’s ook gezien maar wist niet dat ze zo speciaal waren!

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    10 mei 2011 om 19:14

    Je zou ook een Daf vrachtwagen van een leuke coupe body kunnen voorzien ,heb je een modern variantje .
    Echt mooie wagens deze collossen

    Login om te reageren
  4. Raptor zegt

    10 mei 2011 om 19:17

    Bij de Schlumpfcollectie staat ook nog het zevende exemplaar die is later gebouwd met originele onderdelen.

    Er staat er ook nog een in het Auto en Technik Museum Sinsheim.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 mei 2011 om 19:46

      @Raptor: dat is toch een replica?

      Login om te reageren
      • Raptor zegt

        10 mei 2011 om 20:08

        @robbie: Ja, maar wel met originele onderdelen.

        Login om te reageren
  5. doewap zegt

    10 mei 2011 om 19:36

    Voorwaar De Quarter Pounder onder de automobielen.

    Login om te reageren
  6. tom307 zegt

    10 mei 2011 om 19:49

    Er komt een nieuwe royale he, van bugatti

    Login om te reageren
  7. Xiphos zegt

    10 mei 2011 om 19:52

    In het Technisch museum Siensheim Duitsland staat ook een Royale, ben daar tijdje terug geweest auto is werkelijk gigantisch moet je in het echt zien om er een indruk van te krijgen mooi topstuk van automotive engineering :D

    Login om te reageren
  8. super zegt

    10 mei 2011 om 20:16

    kun je een mooie hotrod van maken.

    Login om te reageren
  9. Ties zegt

    10 mei 2011 om 20:34

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  10. raphael zegt

    10 mei 2011 om 20:46

    Ik dacht toch bijna zeker dat Koning Leopold van Belgie een Royale had gekocht. Dus wel degelijk iemand van koninklijke bloede.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 mei 2011 om 21:30

      @raphael: niet nieuw in ieder geval. En ook geen van deze exemplaren. Kom maar eens met bewijs zou ik zeggen :D

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 mei 2011 om 21:33

      @raphael: heb je het zoekwerk even bespaard. Koning Leopold had een Bugatti Type 59/57 “Grand-Mère”. Dat is dus iets compleet anders.

      After serving duty with Bugatti as a Grand Prix car, this Type 59 was modified and sold to Leopold III of Belgium. By the time it reached the King, the car had already raced at the 1934 SPA GP and was converted by the factory for sports car racing. As such, this was one of the few road cars built from a used Grand Prix (GP) donor.

      http://www.supercars.net/cars/1727.html

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        10 mei 2011 om 22:48

        @robbie: En toch ben ik bijna helemaal zeker. Ik heb via familie wat boeken over DeDietrich gekregen waarin het een en ander in stond over Ettore en zijn latere loopbaan na zijn werk voor DeDietrich. Ik zal het nog eens opzoeken in het oude vergeelde boek ;-)

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          11 mei 2011 om 00:48

          @raphael: succes moet uitzoeken! Hoor graag wat het resultaat is ;)

          Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    10 mei 2011 om 21:14

    Weet niet zeker of het klopt maar ik heb ergens nog een boek met bijzondere automerken en daarin staat dat de wielen/banden samen een doorsnee hebben van een meter! meen ik…. ha dacht die rappert dat ie stoer was met 26inch rims… amateurtje, dit is 34inch of zoiets!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 mei 2011 om 21:28

      @w0o0dy: Die rapper is stoerder hoor ;)

      The car’s cast “Roue Royale” wheels measured 610 mm (24 inches) in diameter.

      Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    10 mei 2011 om 21:35

    Jaren geleden ook bij de Schlumpf collectie geweest, erg indrukwekkende auto’s…

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    10 mei 2011 om 21:44

    Alle 6 bij elkaar

    Login om te reageren
  14. Delorean zegt

    11 mei 2011 om 08:35

    Dit komt uit mijn persoonlijke ‘documentie’ betreffende de Types 41 van Bugatti:

    – Type 41110 ‘Napoléon Coupé’ ‘Packard’ Royale Sedanca-de-Ville 4 – deurs (14726cc – achtcilinder) (#41110 kreeg 2 versch. carrosserieën !) –> bestaat dus niet meer!
    – Type 41110 ‘Napoleon Coupé’ ‘Weymann’ Royale 2 – deurs (14726cc – achtcilinder) –> staat in de Schlumph collectie
    – Type 41111 ‘Esders’ Roadster Royale 2 – deurs (12763cc – achtcilinder) (#41111 kreeg 2 verschillende carrosseriën !) –> bestaat dus niet meer!
    – Type 41111 ‘Binder’ Royale 4 – deurs (12763cc – achtcilinder)
    – Type 41121 ‘Weinberger’ Royale 4 – deurs (12763cc – achtcilinder)
    – Type 41131 ‘Park Ward’ Royale 4 – deurs (12763cc – achtcilinder) –> staat in de Schlumph collectie
    – Type 41141 ‘Kellner’ Royale 2 – deurs (12763cc – achtcilinder)
    – Type 41 ‘Esders’ Roadster Royale 2 – deurs (12763cc – achtcilinder) (REPLICA) –> staat in de Schlumph collectie

    Login om te reageren
  15. corniche zegt

    4 maart 2012 om 08:38

    Is het nou 41100 of 41110 als chassisnummer voor de eerste royale van 1926-1931?
    zijn er nu 6 originelen, of toch 7 plus 3 replica’s of 6 en 4 replica’s.. ?

    Wie weet het nu nog en wie bepaald nu eigenlijk het verschil in waarde van een origineel en een replica?Er wordt tegenwoordig voor een replica ook veel betaald… De beste investering van het moment: zoek uit welke exemplaren er zoek zijn, bouw hem geheel of gedeeltelijk na met evt een paar originele onderdelen en je hebt de beste belegging aller tijden.. :-)..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North