• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Volvo PV444

Auteur: JordyS, gepost 1 september 2014 om 09:06 – 10 Reacties

Afbeelding Klassieker: Volvo PV444Afbeelding Klassieker: Volvo PV444Afbeelding Klassieker: Volvo PV444Afbeelding Klassieker: Volvo PV444Afbeelding Klassieker: Volvo PV444Afbeelding Klassieker: Volvo PV444Afbeelding Klassieker: Volvo PV444

Volvo PV444
Volvo verwachtte zijn PV444 8.000 keer te verkopen. Het werden er 200.000. Wat maakte deze Zweed uit 1944 zo bijzonder?

Volvo presenteerde de PV444 in een periode waarin veel mensen andere dingen aan hun hoofd hadden. De eerste plannen voor de kleinere auto ontstonden namelijk in de jaren veertig, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De fabrikant liet op 1 september 1944 (vandaag exact 70 jaar geleden) in de Royal Tennis Hall in Stockholm een prototype van zijn nieuwe model zien en verkocht er diezelfde dag al 2.300.

Die kopers bleken overigens een PV444 te hebben aangeschaft op basis van een prototype dat nooit in productie ging. Het duurde namelijk nog tot en met 3 februari 1947 voor de eerste PV444 uit de fabriek rolde. Volvo sleutelde namelijk nog een paar jaar door aan het ontwerp en wachtte het juiste moment af voor de lancering van de auto.

Dat gaf de Zweedse ontwerpers de ruimte om allerlei nieuwe technieken te ontwikkelen en toe te passen op de PV444. Zo kreeg de PV444 een speciaal voor deze auto gemaakte viercilinder kopklepmotor en werd het de eerste Volvo met een monocoque. Volvo hoopte er 8.000 te verkopen. Je zou het voorzichtig kunnen noemen, maar dat was het zeker niet voor een mer kdat nog nooit eerder 2.000 auto’s van hetzelfde type had verkocht.

Dat de teller bij het staken van de productie in 1958 op 200.000 PV444’s stond was deels te danken aan het Amerikaanse succes van de Volvo. De PV444 was de eerste auto van het merk die in de Verenigde Staten in de verkoop ging en was een jaar later de op een na populairste importauto van Californië.

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Volvo V70 met 850.000 km heeft toepasselijke naam
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Specials, Volvo

Vorig bericht: « Invoeren tol kost Duitse economie 1 miljard euro
Volgend bericht: Dit is wat je deze zomervakantie gemist hebt [2014] »

Lees Interacties

Reacties

  1. osmo zegt

    1 september 2014 om 09:10

    Prachtige auto, ik vind de voorkant iets “Amerikaans” hebben. Vandaar waarschijnlijk dat het daar zo’n succes was.

    Login om te reageren
  2. estoque zegt

    1 september 2014 om 09:23

    Leuk stukje, kunnen we elke maandag zo’n stukje geschiedenis verwachten?

    Maakt de maandagen toch wat dragelijk er.. En is natuurlijk interessant.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      1 september 2014 om 10:00

      @estoque: misschien moet je es op zoek gaan naar een leuke baan. Dan wordt de maandag ineens wel leuk!

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        1 september 2014 om 10:09

        @roppp: ik sluit me aan bij @estoque . En ik ben nog elke dag op zoek naar een leuke baan. Tis niet zo makkelijk tegenwoordig.

        Login om te reageren
      • estoque zegt

        1 september 2014 om 11:14

        @roppp: Ik studeer nog.. dus nog even geen leuke baan (op een maandag) voor mij..

        Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    1 september 2014 om 09:30

    200.000 gemaakt en er rijden er zeker nog 100.000 van? Zal mij niet verbazen,zijn oerdegelijke auto’s.

    Login om te reageren
  4. sydney zegt

    1 september 2014 om 09:59

    Die ouwe van ons heeft er een gehad,naast zijn Amazone en een Traction Avant.Leuk, maar niet meer dan dat.

    Login om te reageren
  5. tomnomnom zegt

    1 september 2014 om 10:11

    Leuke post, interessant!

    Login om te reageren
  6. mr240 zegt

    1 september 2014 om 11:35

    En als we de PV544 (die grotendeels hetzelfde is) erbij gaan tellen komen we op een aantal van 440.000. En dat voor een tijd met veel minder auto’s op de weg dan nu!

    Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    1 september 2014 om 17:51

    Blijft een tijdloze schoonheid.
    Helaas worden dit soort auto’s nooit meer gemaakt en dankzij Wiebes gaan wij ze steeds minder zien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North