• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klein aandeel diesels NL rijdt meeste kilometers

Auteur: Alwood, gepost 26 december 2012 om 21:00 – 66 Reacties

Meer dieselPOWERRR!


Gemiddeld aantal diesels in Europa: 55,4%. Nederland heeft vervolgens in verhouding het kleinste aandeel diesels: 28,7%. Toch rijdt dat ‘kleine beetje’ diesels ruim 30% meer brandstof op.

Met zijn allen verbruiken we per jaar ongeveer 5,5 miljard liter benzine tegenover 7,5 miljard liter diesel. Dat is een flinke slok voor het kleine aantal diesel personenauto’s dat ons land rijk is. Zeker als je meerekent dat auto’s met zelfontbrander over het algemeen minder verbruiken dan benzine-equivalenten. Eén verklaring zit hem natuurlijk in het vrachtverkeer. Dat vrachtverkeer werkt tegenwoordig zeer effiënt maar lust alsnog een flinke slok. Net geen 3 miljard liter.

Er zit een miljard tussen in verbruik. Toch lusten de 1,4 miljoen diesels die ons land rijk is een flinke slok. Bijna net zo veel als de 6,5 miljoen benzine-auto’s die in Nederland rijden.

Puur naar de personenauto’s kijkend rijden diesels jaarlijks ongeveer 2x zo ver als benzine-auto’s. Rijdt de gemiddelde particulier met zijn of haar benzine 10.000 km, dan rijdt een vergelijkbare diesel bijna 20.000 km. Voor bedrijven geldt hetzelfde. Benzine-auto’s van de zaak rijden jaarlijks gemiddeld 19.500 km, diesels 31,500.

Diesels zijn lange afstand specialisten. Diesels (1300 kg) zijn gemiddeld 300 kg zwaarder (dus groter) dan auto’s met benzinemotor (1000 kg) en natuurlijk, de belangrijkste reden: op diesel zit veel minder belasting. Diesel is duurder vóór belasting maar de accijns is lager. Daarbij zijn diesels ook anno 2012 nog net wat zuiniger. Ze verbruiken gemiddeld 4,1 l/100 km, tegenover een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100km voor ‘onze’ 50 best verkochte benzine-auto’s.

Hoewel bijtelling- en belastingvoordelen in 2012 de verhouding diesels iets opkrikt blijven de aantallen laag. Terecht, of is het tijd dat Nederland eindelijk accijnzen en wegenbelasting voor de brandstoffen gelijk trekt en mag de markt het echt zelf uitzoeken? (bron: BOVAG, foto: autojunk.nl)

Ook interessant!

  • Video: pick-up rijdt auto aan, rijdt door
  • Video: volidioot rijdt voetganger aan op zebrapad
  • Video: BMW bestuurder rijdt fietser aan, rijdt door
  • Video: auto rijdt door gebouw

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Verkeer

Vorig bericht: « Video: het beste geluid van de Nurburgring 2012
Volgend bericht: Video: zo driften de Polen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    26 december 2012 om 21:04

    Er zit een miljard tussen in verbruik. Toch lusten de 1,4 miljard diesels die ons land rijk is een flinke slok. Bijna net zo veel als de 6,5 miljard benzine-auto’s die in Nederland rijden.
    Ik neem aan dat de miljarden in deze passage miljoenen moeten zijn.

    Leuk maar weinig verrassend, een diesel koop je nu eenmaal om kilometers te vreten.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      26 december 2012 om 21:18

      @jrk68: de aantallen auto’s inderdaad, thanks ;)

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        26 december 2012 om 21:35

        Beste @Alwood:
        Ik wil graag mijn complimenten uiten aan de manier waarop jij omgaat met autobloggers. Als menig blogger een reactie geeft op de door jou geschreven stukken teksten, dank jij ze voor hun alertheid. In tegenstelling tot andere collega’s zoals bijvoorbeeld @robbie die massaal de reactie verwijdert, de tekst aanpast en klaar is kees.

        Bij deze dus mijn waardering voor je aanpak Alwood, nicely done!

        Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          26 december 2012 om 21:39

          @bigcar:

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            26 december 2012 om 21:42

            @autogedrocht: Hij mag toch best een complimentje uitdelen? Autoblog doet genoeg fout, we mogen ook wel eens vermelden dat ze iets goed doen :)

            Login om te reageren
            • bigcar zegt

              26 december 2012 om 21:45

              @bozewolf: vat het niet verkeerd op! :)
              het was positief bedoeld! #kerstgedachte

              Login om te reageren
              • autogedrocht zegt

                26 december 2012 om 21:51

                @bigcar: Sorry, kerst is niet mijn ding ;-)

                Gelukkig kan er morgen weer gehakt worden :-)

            • xilver zegt

              26 december 2012 om 22:09

              @bozewolf: En wat zoal? Op een dislike button na is alles hier prima wat mij betreft…

              Login om te reageren
              • gijsso zegt

                26 december 2012 om 23:58

                @xilver: Dat was er wel een tijdje toen het kudosysteem net werd ingevoerd, alleen zijn er zo veel negatieve azijnpissers hier op AB dat de redactie de thumbs down snel hebben afgeschaft, bijna elk reaguursel kreeg alleen maar een -1 omdat men elkaar nagenoeg niet kan uitstaan.

            • bigcar zegt

              26 december 2012 om 22:56

              @bozewolf: ik denk dat ik moet gaan leren lezen. ik dacht dat je reactie voor mij bedoeld was… maar dat was kennelijk niet het geval..

              Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            26 december 2012 om 22:52

            @autogedrocht: Erg grappig, als je gevat uit de hoek wilt komen kies dan tenminste de juiste afbeelding ;) Deze vrouw is aan het hyperventileren. Dus….

            Login om te reageren
            • autogedrocht zegt

              26 december 2012 om 23:15

              @moveyourmind: think again, dan mag ze het wel beter vasthouden…

              Login om te reageren
              • autogedrocht zegt

                26 december 2012 om 23:16

                @autogedrocht:

              • moveyourmind zegt

                27 december 2012 om 00:36

                @autogedrocht: Nice try, maar bij een aanval van hyperventilatie sluit je de zak om de mond en om de neus waardoor het ontstane tekort aan koolzuurgas weer aangevuld kan worden. Dus….

              • moveyourmind zegt

                27 december 2012 om 00:50

                @autogedrocht: Nice try, maar als je hyperventileert ontstaat een koolzuurtekort. Door met een zak de mond en de neusgaten te omsluiten en in de zak te ademen kan je het koolzuurgehalte weer langzaam op peil krijgen. Dus…

              • gj8003 zegt

                28 december 2012 om 19:43

                @moveyourmind: boeiend!!

                Ook al niet goed??

        • bozewolf zegt

          26 december 2012 om 21:39

          @bigcar: Aye, Alwood is eigenlijk best lief. Komt door het omgaan met al die Volvo’s.

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            26 december 2012 om 23:27

            @bozewolf: klopt, vroeger was alles beter: de auto’s gingen niet stuk en mensen waren aardig tegen elkaar :)

            Login om te reageren
        • dragspert zegt

          27 december 2012 om 08:10

          @bigcar: faith in humanity restored!

          Login om te reageren
  2. norge zegt

    26 december 2012 om 21:07

    Grote SUfjes gebruiken nou eenmaal veul diesel.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      26 december 2012 om 21:30

      @norge: Grote sufferds, ja..

      Login om te reageren
  3. KEV9 zegt

    26 december 2012 om 21:09

    hangt ook van de rechtervoet af. rij ik snel ,lekker doortrappen in de versnellingen dan rij ik snel 1 op 6 met de diesel , rij ik gewoon normaal, dan is 1 op 12 makkelijk haalbaar.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 december 2012 om 21:48

      @Soulmaster:

      bus of vrachtwagen chauffeur ??

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        26 december 2012 om 21:52

        @lincoln: Audi A8 4.2TDI Abt

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 december 2012 om 21:59

          @Soulmaster:

          uit 1929 ofzo ??
          of heb je een lekke tank ..

          dat zijn toch geen waardes anno 2012 ..

          Login om te reageren
          • leandro zegt

            26 december 2012 om 22:18

            @lincoln: onze 1.9 diesel doet precies hetzelfde. 1 op 12, 8 jaar oud. 1900 kg ;)

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              26 december 2012 om 22:27

              @leandro:

              mijn 1,9jtd 10 jaar oude barrel doet 1 op 22 ..

              maak je wel gebruik van je versnellingen ??

              Login om te reageren
              • gerard1710 zegt

                26 december 2012 om 22:44

                @lincoln: Inderdaad, 12 jaar oud, 2.2CDI loopt gemakkelijk 1:18

              • leandro zegt

                27 december 2012 om 10:14

                @lincoln: jaja er zit zelfs een 6 op. Maar hij is niet zo gestroomlijnd en 1900 kg. Maar als ik er 120 mee rijd staat er ongeveer 7/8 L op 100 km maar het stadsverbruik is vele malen hoger.

          • bigcar zegt

            27 december 2012 om 00:21

            @lincoln: @leandro: @gerard1710:
            heren, de wagen van @Soulmaster betreft een 4.2 liter grote V8
            de grootte is dus ongeveer het dubbele van jullie dieselmotoren, iets wat een groot verschil maakt.

            Login om te reageren
          • KEV9 zegt

            27 december 2012 om 06:58

            @lincoln: LOL kan jij zuiniger rijden met een 4.2L V8 Diesel van ruim 400pk die ook bij regelmaat even met accelereren de stal mogen verlaten

            Login om te reageren
  4. fconderkantlat zegt

    26 december 2012 om 21:14

    vind ik niet gek ook! je moet toch aardig wat extra kilometers maken wanneer je met diesel financieel voordeliger wilt uitkomen dan benzine ( belasting & aanschafprijs e.d. )

    Login om te reageren
  5. technopatat zegt

    26 december 2012 om 21:18

    Zijn er bijna 8 miljard auto’s in Nederland? Dus de nederlandse bevolking heeft genoeg auto’s om de hele wereldbevolking van vervoer te voorzien?

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      26 december 2012 om 21:20

      @technopatat: al gefixt, nvm!

      Login om te reageren
    • bordeaux zegt

      26 december 2012 om 23:33

      @technopatat: scherp!

      Login om te reageren
  6. fortuna zegt

    26 december 2012 om 21:19

    miljarden auto’s in Nederland, geen plaats meer voor bewoners.

    Ik diesel toch lekker 50.000 km/jaar op de openbare weg, de circuitkilometers kan ik niet bijhouden wegens teveel verschillende wagens.

    Login om te reageren
    • jonkie zegt

      26 december 2012 om 22:58

      @fortuna: puur uit jeugdige nieuwsgierigheid; welke wagens heeft u, en wat zijn uw ervaringen ermee? Heeft u nog leuke verhalen/anekdotes? Alvast bedankt!

      Login om te reageren
      • fortuna zegt

        27 december 2012 om 10:40

        @jonkie: de diesel is een 2.0 uit de BMW stal, de andere wagens zijn allemaal prototypes van de bedrijven waarvoor ik werk – van boodschappenwagens tot sportwagens.

        Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    26 december 2012 om 21:26

    Erger nog…je zou een auto van de zaak moeten rijden, en dan een dieselaar…en dan ‘centjes centjes centjes’ ophalen voor je baasje :)
    Verstand komt met de jaren, maar het kan niet vroeg genoeg komen ^^

    Login om te reageren
  8. dennisr zegt

    26 december 2012 om 21:31

    Klopt het trouwens dat de diesel prijs stijgt terwijl benzine momenteel daalt?

    Of heb ik een tijdje geen diesel getankt toen het voor 1.50 ging..

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      26 december 2012 om 21:53

      @dennisr: hier bij ons 1.39.9 elders snel 12 cent duurder

      Login om te reageren
      • mar10us zegt

        27 december 2012 om 11:47

        @Soulmaster: €1,464 in Zwolle

        Login om te reageren
      • dennisr zegt

        27 december 2012 om 19:39

        @Soulmaster: ok, toch duur.. ik heb tijdje terug ergens voor 1.36 getankt en moest vorige week vrijdag ineens 1.46 betalen.. schrok er van aangezien Benzine 10 cent goedkoper is geworden..

        Login om te reageren
  9. faalhaas zegt

    26 december 2012 om 21:33

    Neem aan dat al die Caddy’s/Transporters en overige busjes-troep ook binnen de categorie personenwagens vallen – Dat zijn ook zuipschuiten over het algemeen.

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      26 december 2012 om 22:48

      @faalhaas: Die TDI caddy’s verbruiken geen kut!

      Login om te reageren
      • jonkie zegt

        26 december 2012 om 23:00

        @TimoBac: klopt, die verbruiken diesel.

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          26 december 2012 om 23:28

          @jonkie: nee, voornamelijk olie ;)

          Login om te reageren
  10. sjamp zegt

    26 december 2012 om 21:35

    Best verkochte 50 auto’s staat natuurlijk niet in verhouding tot de daadwerkelijke samenstelling van het Nederlands wagenpark. Zeker niet sinds het gros van de vrijkomende lease diesels met BPM teruggave de grens over gaan.

    Maar toch: speur eens naar het aandeel diesels bij onze zuiderburen. Daar is het nationaal wagenpark extreem anders: Diesel is daar dé standaard. Gek landje zijn wij toch?

    Login om te reageren
  11. Joopieboy zegt

    26 december 2012 om 21:38

    Ghehe, 45dkm prive met een 1350 kilo zware diesel, waar gaat het mis :+

    Login om te reageren
  12. bozewolf zegt

    26 december 2012 om 21:41

    Hebben wij zoveel benzine auto’s vergelen met diesels of lees ik de cijfers verkeerd (goeie mogelijkheid :) )?

    Zijn 3 van de 4 auto’s in het Neerlands wagenpark benzine? Verbaast me!

    Al verbaast het me weinig dat diesels de meeste peut verstoken en kilometers draaien. Daar zijn ze voor. Vooral de leasers natuurlijk, dat zijn auto’s zoals auto’s ooit bedoeld waren: als vervoermiddel. En helaas niet als pleziermiddel zoals wij petrolheads graag willen :)

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    26 december 2012 om 21:56

    13 miljard liter brandstof ..
    waarvan een dikke 10 miljard van mensen die hun cadaver zo doods mogelijk willen verplaatsen !!

    tis nogal wat ..

    Login om te reageren
  14. dennishuijbers zegt

    26 december 2012 om 22:55

    En zitten daar de vrachtwagens en bussen niet stiekem bij?

    Login om te reageren
    • jonkie zegt

      26 december 2012 om 23:02

      @dennishuijbers: lezen mijn vriend, lezen…

      Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    26 december 2012 om 22:57

    Benzineauto’s een gemiddeld verbruik van 5,1l/100km? Op papier zal dat misschien wel kloppen, in de praktijk zal het verbruik snel 30% hoger liggen.

    Login om te reageren
  16. flippert zegt

    26 december 2012 om 23:14

    Dit zal toch ook wel de schuld van al die 190d’s zijn??

    Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      27 december 2012 om 16:14

      @flippert: dat is maar een heel klein aandeel… Daarom ook de ophef over de afschaffing van de 100% MRB korting voor oldtimers, het zijn maar een aantal auto’s.

      Login om te reageren
  17. bordeaux zegt

    26 december 2012 om 23:31

    En wat als we niet naar het theoretisch verbruik kijken? Den Haag, weg met die oogkleppen!

    Login om te reageren
  18. MetalLaires zegt

    26 december 2012 om 23:35

    Dus wij sponsoren 13 miljard euro per jaar? (ex bpm/wegenbelasting).
    Maakt mij trots dat ik aan zo een grote kei bijdraag :)

    Login om te reageren
  19. brennie-1994 zegt

    27 december 2012 om 01:08

    Ik vind het knap als je 5,1L/100km haalt met een “gemiddelde” benzine auto.. vorige week een leen autotje gehad omdat onze santa fe voor een beurt moes en ik kreeg een hyundai i10 en bij normaal gebruik slokte dat klein ding een 9,4L/100Km…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      27 december 2012 om 05:31

      @brennie-1994:
      Ik zou volgende keer de handrem eraf halen, doe wonderen voor je verbruik….

      Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      27 december 2012 om 08:36

      @brennie-1994: ik geloof er ook geen zak van… Vriend met een A1 1.2, die auto loopt ook eerder 1:12 dan 1:20…

      OT: iemand gaat hier ook voorbij aan de gigantische wegenbelasting die wordt binnen geharkt op diesels.. Wat nou accijnzen gelijk trekken pff

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        28 december 2012 om 00:48

        @audir8v10: ik weet niet wat jullie doen hoor, maar wij rijden hier zonder problemen 1 op 13 met een 2.0 benzine met 180 pk en dik 1300 kg gewicht. Misschien niet overal volgas wegrijden?

        Login om te reageren
  20. dvt093 zegt

    27 december 2012 om 01:08

    Ja laatst reed ik nog een diesel C-klasse Kombi uit ’97 met 555.000 km op de teller. Die dingen gaan verrekte lang mee.

    Login om te reageren
  21. KEV9 zegt

    27 december 2012 om 13:22

    gaat nog wat worden, ga zo richting dieselhatend frankrijk waar een litertje toch behoorlijk duurder is dan bij ons.

    Login om te reageren
  22. E320cdi zegt

    27 december 2012 om 16:18

    Reden hier het afgelopen jaar zo’n 35-40.000 km totaal. Helaas met een Benzine. Gemiddeld zo’n 9 liter op de 100 gereden. Nu is de C-klasse ingeruild voor een S320 CDI, stukken zuiniger met afstandsritten! Kan gewoon onder de 6,0/100 duiken met zo’n apparaat.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      27 december 2012 om 20:55

      @E320cdi: laatste model S, of die van ‘ervoor’ ?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North