• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Knutselwerkje: Auto starten met een oud mobieltje

Auteur: Dennis, gepost 21 januari 2010 om 16:26 – 35 Reacties

Mobile remote starter


Niet zo lang geleden lieten we je weten dat het mogelijk is om via je iPhone op afstand je auto te starten. Daarvoor moest er dan wel een speciaal alarmsysteem in je auto ingebouwd zijn. Een knutselaar heeft een eenvoudigere en goedkopere manier gevonden om je auto op afstand te starten.

Je kunt je afvragen of het een hele waardevolle toevoeging is. De enige situatie die ik kan bedenken is in de winter wanneer je auto bedekt is onder een laagje ijs. Het scheelt dan wanneer je ‘m een paar minuten van tevoren alvast warm kunt laten draaien. Warmdraaien op het moment dat je ijs staat te krabben wordt vaak afgeraden. De verbranding van een koude motor is niet optimaal en de uitlaatgassen zijn daardoor extra schadelijk voor de gezondheid. Maar als je de auto alvast aan kunt zetten zonder dat je ernaast staat, dan heb je daar natuurlijk geen last van.

Maar goed, nu naar de kern van het verhaal en dat is het knutselwerkje dat dit alles mogelijk moet maken. Even kort samenvatten: Men neme een oud en/of goedkoop (prepaid) mobieltje en verwijdert daaruit het trilmechanisme. Op de plek waar het vibratortje z’n stroom kreeg soldeer je twee draadjes die je naar een ontstekingskastje trekt. Zet de mobiel op de trilstand en wanneer je dan naar het mobieltje belt, zal de auto starten.

Klinkt simpel, maar ik vraag mij af af of dit ook werkt met hedendaagse alarmsystemen en startonderbrekers. Enkel starten met de sleutel lukt immers in veel gevallen al niet meer. Middels de afstandbedining (al dan niet verwerkt in de sleutel) moet eerst het alarm en/of startonderbreker worden uitgeschakeld. Bovendien moet je er dan ook voor zorgen dat het mobieltje opgeladen blijft. (via: engadget)

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

alarm, Techniek

Vorig bericht: « Opel Antwerpen gaat dicht
Volgend bericht: Wasstraat dekt zich in voor General Motors troep »

Lees Interacties

Reacties

  1. SLR zegt

    21 januari 2010 om 16:26

    haha geinig

    Login om te reageren
  2. DennisM6 zegt

    21 januari 2010 om 16:28

    Erg gaaf als het kan, nutteloos waarschijnlijk maar toch :D

    Login om te reageren
  3. John zegt

    21 januari 2010 om 16:29

    Dat mobieltje opgeladen houden is natuurlijk het laatste probleem wat je gaat krijgen… Lastiger wordt het als je vrienden dat nummer te pakken krijgen ;) Of iemand draait een verkeerd nummer :)
    Leuk geknutseld dat dan weer wel..

    Login om te reageren
  4. tom zegt

    21 januari 2010 om 16:30

    bij veel nieuwe auto’s werkt deze manier niet aangezien je de koppeling moet indrukken wil je de motor starten, zelfs als hij niet in een versnelling staat…

    Login om te reageren
  5. bram zegt

    21 januari 2010 om 16:32

    kunt ook gewoon dicht doosje nemen en een LDR. wanneer de telefoon gaat licht het display op en kun je dat registreren via de LDR. Dan hoef je niks te solderen.

    Login om te reageren
  6. Stefanvds zegt

    21 januari 2010 om 16:32

    zou bij mij niet werken, want je moet eerst de ontkoppeling induwen alvorens die wil starten.

    Login om te reageren
  7. Bob zegt

    21 januari 2010 om 16:33

    Afgedragen?

    Login om te reageren
  8. Bart_V zegt

    21 januari 2010 om 16:34

    haha geniaal bedacht maar dat is de beunhaas manier

    als je het goed wilt doen moet je een PLC er tussen gooien en zelf iets programmeren

    Login om te reageren
  9. John zegt

    21 januari 2010 om 16:37

    Die chip in de sleutel maakt het lastig maar met een HFG ertussen is dat probleem ook uit de lucht.

    Login om te reageren
  10. onzin zegt

    21 januari 2010 om 16:39

    gast, lees jij je eigen berichten wel is terug?

    Dit bericht zit vol met spelfouten :S

    Login om te reageren
  11. 911GT2 zegt

    21 januari 2010 om 16:40

    “Warmdraaien op het moment dat je ijs staat te krabben wordt vaak afgedragen.”

    Afgedragen of Afgeraden ;)

    Login om te reageren
  12. jamesBROWN zegt

    21 januari 2010 om 16:42

    En op dezelfde manier bouwen de heren in de woestijn hun IEDs…

    Login om te reageren
  13. CowboyHenk zegt

    21 januari 2010 om 16:54

    En als je er een KCH en een AFQ tussen hangt, dan is het gelijk kermis. Al moet je dan niet vergeten om die FVB te verwijderen.

    Login om te reageren
  14. RDS zegt

    21 januari 2010 om 16:55

    Enige probleem is dat ik mijn auto altijd in de versnelling heb staan. Wordt dus tsjoef tsjoef BAM. maar verder een leuk idee.

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    21 januari 2010 om 17:05

    Nu ja zijn ook simpelere mogenlijkheden. Zoals afstandsbesturing van een oudere wagen gebruiken en zelf een systeem bouwen maar dan moet je wel al 1 die op het auto kerkhof gaan halen (of nieuwkopen als je gek bent) en zelf een systeem kunnen ontwikkelen maar het zou wel handiger zijn.

    En CPU zijn er om mismeestert te worden. Alleen lastig met die garantie of het fouten opsporen in de garage.

    Thuis hebben we een motor met aangepaste CPU en die word zelf onderhouden normaal maar toen die eenmaal in een garage kwam om eens te testen kon de eigenaar die er niets van snapt en alleen de codes die in de boek staan kon er helemaal niet meer aan uit.

    Login om te reageren
  16. Yeelen zegt

    21 januari 2010 om 17:06

    Beter zou zijn om je auto die niet meer start door de koude te doen starten met je telefoon via de batterij of zo :)

    Login om te reageren
  17. Escudo zegt

    21 januari 2010 om 17:08

    “Je kunt je afvragen of het een hele waardevolle toevoeging.” is?

    Verder lijkt t me erg nutteloos….maar leuk dat ’t ‘kan’.

    Login om te reageren
  18. Camaro zegt

    21 januari 2010 om 17:22

    Leuk idee, tot dat iemand per ongeluk het verkeerde nummer belt!

    Login om te reageren
  19. Camaro zegt

    21 januari 2010 om 17:23

    Je kan ook je wekker zetten!

    Login om te reageren
  20. mrB zegt

    21 januari 2010 om 17:25

    lekker als vrienden/collega’s/boze ex dat nummer weet. Sta je dan zonder benzine voor je huis… Beetje nutteloos dus dit

    Login om te reageren
  21. mo zegt

    21 januari 2010 om 17:41

    Lekker nutteloos commentaar ook. “lekker als vrienden/collega’s/boze ex dat nummer kennen”
    Het is ook een telefoonnummer dat op je visitekaartje staat,

    enne, het is _geen_ serieus bericht, cheer up

    Login om te reageren
  22. XXOODD zegt

    21 januari 2010 om 18:01

    Serieus Hupke, ga nederlands leren..

    Login om te reageren
  23. GOD zegt

    21 januari 2010 om 18:29

    Ik zou een PIK verbinden met een KUT en dan bellen.
    werkt heel goed.

    Login om te reageren
    • Ikke_ferrari zegt

      21 januari 2010 om 19:41

      @GOD: Koos kansloos :P

      Login om te reageren
  24. M-lover zegt

    21 januari 2010 om 19:07

    waaw, wat is het nieuws? er zijn al auto’s die bijna zelfstandig een circuitje kunnen driften…

    Qua elektronica ook niets speciaals…

    Login om te reageren
  25. Arnoud zegt

    21 januari 2010 om 20:54

    En toen had je ‘m een keer in de versnelling laten staan na het parkeren… Boem! -> Krak! :|

    Login om te reageren
  26. six-trey zegt

    21 januari 2010 om 20:59

    op mijn 5 jaar oude Dodge Ram zit dit systeem ook al in mijn sleutel ingebouwd niets nieuws

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    21 januari 2010 om 21:11

    Bah. Alles op de minst elegante manier gedaan. Netjes was vanaf de communicatiepoort van het mobieltje een startopdracht op de CAN bus van je auto zetten.

    Login om te reageren
  28. AutomotivePassionNL zegt

    22 januari 2010 om 10:47

    De uitlaatgassen bij een draaiende koude motor zijn het probleem nog niet eens. Wat te denken van de olie die niet lekker bovenin komt op dat lage toerental. Als je van je auto houdt, leg je er een dekentje overheen in de winter. Krabben geeft ook krassen op de ruit. Dekentje eraf, starten en gaan.

    Login om te reageren
  29. dotternetta zegt

    22 januari 2010 om 14:37

    hm..zo hebben ze die b.mmen in Spanje toen ook af laten gaan (zag ik op tv!)

    Login om te reageren
  30. Lotus-Omega zegt

    22 januari 2010 om 16:17

    genius!
    echt geniaal! heeft geen toegevoegde waarde maar is leuk voor de heb!:P

    Login om te reageren
  31. jack_abarth zegt

    22 januari 2010 om 17:25

    Dus om maar even ontopic te blijven.

    Door te bellen zal het mobieltje mijn start motor rondgooien. Ik hang op want hij is gestart, wie zorgt ervoor dat m’n auto op “on” blijft staan zodat de motor daadwerkelijk blijft draaien.

    Wss kan het bovenstaande bericht, maar niet zoals het hier omschreven staat.

    Login om te reageren
  32. Hupke zegt

    22 januari 2010 om 18:27

    @ XXOODD

    Het valt toch nog mee vind ik.

    Login om te reageren
  33. pshyto zegt

    22 januari 2010 om 23:06

    als je het goed wil doen pak je geen plc maar maak je gewoon een printje met een (wavecom) modem en een microcontroller die bijv. een (zelfgekozen) code ontcijferd en alleen dan de motor start.

    of iets doen met DTMF tonen…
    dan kan je er nog meer opties aan hangen, codes voor ramen open/dicht
    cpv open/dicht
    claxon…
    radio…
    etc

    Login om te reageren
  34. Cantago zegt

    24 januari 2010 om 16:05

    Erg omslachtig systeem voor iets erg simpels…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North