
De combinaties van een V12 met handbak zijn schaars in autoland, maar bij BMW kon je het krijgen.
In de periode van 1989 tot en met 1999, vér voordat FWD en geriatrievriendelijkheid verkoopargumenten bij de Duitsers waren, verrijkte BMW de wereld met 30.621 stuks van de 8 Serie. Bruutcoupés met een sportieve inborst die het topklasse segment kwamen opschudden. Als wapen zette BMW daar een 5.0 V12 voor in, 300 pk sterk, en desgewenst met een handbak met zes versnellingen te krijgen. Moet je je dat anno 2015 eens voorstellen. Inderdaad, niet te doen.
Nu is deze combinatie van motor + manueelbak al redelijk zeldzaam – er zijn 3.666 8 Series met deze configuratie gebouwd – maar wat ons opviel aan deze Roemeense 850i is de kilometerstand. Deze 8 Serie in Granitsilber heeft namelijk slechts 1.790km op de teller staan. U wilt bewijs van dit lage kilometrage? U krijgt bewijs.
Een schoon onderkantje met de originele tectyl:

Bakolie die rechtstreeks uit ’t vat lijkt te komen:

Ziet u die corrosie bij de minpool van de accu? Precies. Die zit er niet:

Het nadeel van zo’n welhaast ongereden icoon is dat de verkopende partij weet dat de vraag naar dergelijke garage queens groot is. Dus of u even 100.000 euro wilt achterlaten voor deze Beierse krachtpatsers in nieuwstaat.













Heerlijk!
Als we nou met 100 man 1k+ neertikken voor de aanschaf + stalling etc. Zou je over 10 jaar een hoog rendement hebben? Of gaat de bubbel barsten?
Heb sowieso geen idee hoe reeel de vraagprijs van 100k is…
@opgooier: redelijke prijs hoor.
@opgooier: goed idee..ik doe mee! Mooi ding.
Moeten we wel even J*****s bellen of ze nog een setje BBSen hebben zitten voor 50 euro…want die moeten er wel onder. Dit is geen gezicht zo imo.
@cpp1: ik doe ook mee, maar ik hou de sleutel in mijn bezit…vertrouw jullie allemaal de moeder!
@cpp1: hahaha. Mooie kromme imitatie natuurlijk he!
@opgooier: met wat km’s erop zijn degene met handbak zo’n 20 a 25k .
Wat mij verbaast is dat er een nieuwe AGM accu in staat .
@bohica: onzin, als je er 5 tot 8 mille voor krijgt mag je blij zijn, die dingen staan overal de banden plat.
@parker: 8 tot 10 voor een automaat .
20 a 25k voor handbak want die zijn zeldzamer .
@bohica: keep on dreaming
@parker: Weet er nog wel een te staan, een 850 met platte bandjes.
@parker: ik weet het niet maar wie heeft jou tot de expert benoemd .
Dikke BMW!
geweld
ig
Heerlijk maar voor dat geld liever een 850csi die al ingereden is.
@dirkiii: Betaal je nog steeds een flink bedrag voor…
@dirkiii: of dit exemplaar http://m.mobile.de/auto-inserat/bmw-850ci-original-koenig-specials-ks8-1-hand-bensheim/217141530.html
Heerlijk fout vooral de spoiler doet me denken aan 3.0csl
@dirkiii: @gtwillem voor meer info
@dirkiii: U vraagt wij draaien. De BMW 8-serie was populair bij de tuners, want echt snel is ie nooit geweest. De BMW V12 had 100pk minder dan de Mercedes-Benz V12. Sterker nog, de 5.0 V8 van Mercedes had meer vermogen. De enige reden om 850 te kopen was de zijdezachte loop, eigenlijk.
Dus waren de tuners er als de kippen bij om het vermogen op te krikken. Het recept was over het algemeen hetzelfde: uitgeboorde V12, grote wielen, straffer onderstel, grotere wielen, dikke bumpers en grote bumpers. Google maar even naar de Alpina B12 Coupe 5.7/6.0, Racing Dynamics K55, Dinan 850i en nog een paar andere van Hartge, AC Schnitzer en dergelijke.
De enige die het anders deed waren onze vrienden van Koenig Specials. In plaats van uitboren kozen zij voor een mechanische compressor. Je kon hem krijgen in verschillende vermogens, maar de 500 was het absolute topmodel. Haalde dik 300 km/h.
@gtwillem: Bedankt voor dit soort informatie. Dit zijn leuke dingen om te lezen. Ik mis het een beetje dat Autoblog dat soort artikelen amper nog plaatst.
@dirkiii: idd liever deze dan.. Heb je ook wat speciaals voor de shows ?
Naar mijn mening, een van de mooiste BMW’s ooit gemaakt.
@exotic: helemaal mee eens!
De eerste auto die ik van mijn opa kreeg, helaas in schaal 1/18.. Geweldige auto!
Nice, maar ik zou toch doorzoeken naar een goed onderhouden 850csi met (veel) meer kilometers. Ook met handbak en een aanzienlijk competentere uitvoering.
Mijn persoonlijke ervaring is dat die atmosferische BMW blokken moeiteloos hoge kilometerstanden (>350k) kunnen hebben en de rest van de staat is vrij goed te controleren.
Waarom zo weinig pk’s uit een 5.0L V12?
@petrolhead4life: t is BMW he, meestal meer vermogen dan opgegeven. Met 12 Suzuki hayabusa injectoren en een remapping is 750pk haalbaar en nog steeds betrouwbaar. De handbak kan het schijnbaar nog handelen ook, de automaat niet…
@petrolhead4life: Hebben ze expres gedaan zodat jij in 2015 deze vraag kan stellen. ?
Dat moet je een beetje in perspectief zien. Tegenwoordig stelt 300 pk geen bal meer voor, maar toen deze auto en motor ontwikkeld werden waren dat hele grote cijfers.
@Rick-dos: vroeger was je al de man in een gti’tje met 100pk
@petrolhead4life: gaat bij deze motoren ook meer om de heerlijke soepele loop en vermogensafgifte dan om piekvermogen
Vind de prijs nog enigszins meevallen als je nagaat wat deze auto zou kosten als BMW nu een dergelijke model als deze zou produceren.
@bmwe81: los van het feit dat deze eigenlijk nog hagelnieuw is en deze km-stand ultra zeldzaam is…
Wow!
Ik vraag mij altijd af, HOE GOED is een auto van die leeftijd met die KM stand ? Bij ons staat een Mini uit 2000 met 14 km, die start niet eens meer, die moet eerst volledig worden nagekeken ?
@timd: Mwa, kleine beurt en apk en je bent good to go.
Deze 850i heeft ook een handbak en 91dkm gereden. Zal ongetwijfeld een klap minder kosten.
http://veiling.catawiki.nl/kavels/3454165-bmw-850i-1991
Voor degene die deze auto koopt:
Ik heb nog het setje velgen te koop staan dat deze auto afmaakt: 17″ Throwings Stars breedset. Styling 21 dus.
Roemenië?!? Hoe is dat ding daar terecht gekomen en hoe kan het dat ie na al die jaren er zo bij staat? Vragen, vragen, vragen…
@kaeser: Nou, niet heel Roemenië is platteland en 1% van de bevolking rijdt maar met huifkar. Genoeg rijke Roemenen hoor. Groetjes van een Roemeen
Ehm, waarom zijn er geen foto’s van het interieur? Zitten daar donkere vlekken en ronde gaatjes in, misschien?
@mout: nee witte vlekken
Een echte Winston Bogarde editie!
Oehh, hier word ik toch een partij hebberig van!!
100k. Daar koop je 4 goeie voor. Of 8 iets minder goeie. Kan je de helft als spares gebruiken. Ik vind het een prachtige auto. Maar ook een totaal belachelijke prijs. Op mobile.de staat een low miles Alpina 850i. Die kost een stuk minder.
Geweldige auto’s die 850’s.
Voor het onderhoud kun je misschien beter een knappe 840 scoren.
Of het spookverhalen zijn weet ik niet maar er zijn wel veel verhalen te vinden van onverklaarbare electrische problemen bij 850’s. Luxeprobleem :)
+€50 voor de velgen
De motor was gebaseerd op de M20 zescilinder, gekend uit de E30 en E34.
Door de 2,5 liter versie te “verdubbelen” kwam je aan een 5,0 V12.
BMW nam dat “verdubbelen” nogal letterlijk, want de M70 liep dan ook op 2 Motronic motorsturingen, voor elke cilinderbank ééntje!
Verder had deze motor slechts 2 kleppen per cilinder, wat deels het lagere vermogen verklaart.
Een vriend van me heeft een tijdje een 850i gehad. Deze had idd soms elektronische “gremlins”.
Zo kon het wel eens voorkomen dat 1 van de sturingen uitviel, waardoor je opeens met een 2,5 6-cilinder aan het cruisen was…
Verder had deze motor slechts 2 kleppen per cilinder, wat deels het lagere vermogen verklaart.
@bmwtouring: Dat met vermogen hebben ze goed gemaakt met de 850CSI (381pk) en het team van Paul Rosche ging helemaal los met de 6.1 versie van die V12: 627pk.
Maar de 5.0 V12 was vooral een boterzacht lopend blok. Alleen voor dat extra comfort is zo’n V12 de extra kosten waard ;-)
Waar zit die “edit” knop hier?
@bmwtouring: die is er dus niet
@amnesia: Wist ik wel, maar ik wou dat ik er effe 1tje had om mijn post aan te passen…
Herriner me ook een youtube filmpje met een muntstukje dat op de V12 bleef staan tijdens het starten :)
Ik haal hem nu op, heb nog een oude sok met wat geld erin