Niet Captain Slow, maar Slowhand was de eerste eigenaar van deze supercar der supercars.
Je hebt Ferrari-liefhebbers en je hebt mensen die compleet idolaat zijn van het merk met de cavallino rampante. Gitarist Eric Clapton valt in die laatste categorie want onder andere een 250 GT SWB sierde eens zijn oprit. Daarnaast bestelde hij bij Ferrari een one-off op basis van een 458 Italia, misschien wel het mooiste speciaaltje dat Ferrari de laatste decennia heeft gemaakt. Ook de allergaafste auto ooit, deze F40 om precies te zijn, stond ooit bij hem in de garage. Vermoedelijk heeft hij de auto weggedaan omdat de V8 een lekkerdere sound ten gehore bracht dan zijn Fender Stratocaster.
De F40 behoeft geen verdere uitleg. Als ik zeg ‘2.9 V8 met…’, dan roepen jullie al ‘…twee IHI-turbo’s en 479 pk’. De wereld werd gezegend met 1311 exemplaren, al zijn er links en rechts enkele exemplaren platgereden. Wie er eentje wil aanschaffen hoeft dan ook nooit heel lang te zoeken, er staat er altijd wel ergens eentje te koop. Lang sparen kan wel nodig zijn, F40’s schurken tegenwoordig tegen het miljoen.
Dit exemplaar is daar uiteraard geen uitzondering op, sterker nog, dankzij de beroemde eigenaar gaat deze F40 zelfs iets over het miljoen: 1.072.315 euro volgens de huidige wisselkoers. Voor dat geld krijg je een in goede staat verkerende F40 met slechts 11.000 kilometer op de teller. De auto is dus met name gebruikt als life size modelauto en kan naarstig een baasje gebruiken die de potentie van deze auto wel ten volle weet te benutten.
Gele stippen erop, trekhaak eraan en hij is helemaal af.
@mikkeloentje: hahaha!
@mikkeloentje: Blij dat jij hem niet kan betalen ;P
@mikkeloentje: En wimpers op de koplampen!
Gaaf ding is het zeker, maar een miljoen euro is waanzin voor niet eens en zo zeldzame auto, ik zou liever F430 kopen voor een fractie van de prijs , die voor de fun ritjes ook veel beter rijdt, dan zo’n oud circuit monster.
@bofkont: miljoen valt wel mee gaan gemiddeld voor meer weg en dan is hij ook nog van Clapton = god geweest
@goodolddays: Ik weet het, maar eigenlijk is het waanzin, en dat een auto van een beroemdheid is geweest zegt mij helemaal niets.
Maar het drijft wel lekker de prijs op.
@goodolddays: al was die van de paus geweest. Dat interesseert mij totaal helemaal niets. IK WIL ‘M/D’R!!!!!!!!!!
Echt een heerlijke auto! Looks, laag gewicht en een turbomotor zoals het hoort! MET GELUID!! Niet van die met afgetrokken buffelpenisleer beklede neptoerentellers-op-een-schermpje in de huidige BMW’s.
@john4545: Zit je iets dwars? Wil je er over praten?
@john4545:
Ik dacht dat jij anti-turbo was?
@jack_abarth: Nee, meneer is volgens mij tegen downsize-turbomotoren waar geen geluid uitkomt.
@john4545: Je hebt haat aan huidige BMW’s merk ik. Prima. Maar een F40 vergelijken met huidige BMW’s? Huidige Ferrari’s hebben vaak ook een digitale teller bekleed met Oost-Bengaalse miereneterleer… Zo ook de concurrentie van BMW.
@straatzakelijk: Ferarri kan tenminste een v8tt maken met geluid, BMW heeft daar iets meet moeite mee..
@sr20det: waarom ook moeite doen als je clientèle happy is met geluid over het audiosysteem…
@straatzakelijk: Ik vind huidige Mercedessen en Audi’s, net zo erg. Premium vragen voor eenheidsworst, papieren tijgers. Maar BMW is wel een fijn mikpunt, geef ik toe. Ooit was het credo Freude am Fahren en tegenwoordig is dat van hitsige autos met wakkere ogen besturen overgestapt naar je baby met de M3 naar de creche brengen, zoals Wouter laatst treffend gereviewed heeft. En dat ze gezinsbakken maken is nog tot daar aan toe, maar mij als klant of potentiele klant proberen te belazeren door extra nep geluid via de speakers te maken dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Dus, sorry, er zullen wat mij betreft nog vele afkeurende reacties komen. Ik denk erover om BMW Nederland elke week te bellen en flink te vertellen hoe ik erover denk. Gewoon ff normaal doen, en hup, NA motoren maken.
@john4545: Dat is toch helemaal goed. Nagebootst motor geluid is alleen bij de F10 M5 en ze proberen je niet te belazeren want het wordt gewoon vermeld als producteigenschap in de handleiding. Dat daar je voorkeur niet naar uit gaat als potentiële klant is spijtig voor BMW. Ik zit wekelijks in een F10 M5 en ondanks dat ik verknocht ben aan motorgeluid kom ik in de F10 M5 niet te kort. Zeker niet met M Performance package. Mijn mening…
@john4545: Dat je een hekel hebt aan downsized motoren is inmiddels wel bekend en dat hoef je het niet in iedere topic kenbaar te maken, je begint nu een beetje vervelend te worden.
@rhellema: Zeg, kunnen we ff normaal doen? Mijn reactie is dat ik een hekel heb aan downsize turbomotoren, en in dit geval de F40 een verademing vind. Als je daar moeite mee hebt kun je verhuizen naar Noord-Korea, waar iedereen 1 mening heeft. Volgens mijn minister president moeten we ff normaal doen en elkaar laten. Laat mij!
@john4545: zoals je inmiddels zelf al hebt kunnen lezen ben ik niet de enige reageerder alhier die het opvalt dat je zo vaak je gal spuwt op down sized motoren. Dat punt heb je al meerdere malen in diverse topics laten blijken echter je blijft er maar over door jammeren en grijpt zelfs topics als dit aan om het maar te moeten melden. Dat je gecharmeerd bent van de V8 biturbo in deze F40 laat je inderdaad blijken, maar dat punt hoef je echt niet nog eens te onderstrepen met het gezever over BMW of welke andere down sized motor.
@rhellema: Het is irrelevant of anderen zich daar aan storen, jij bent degene die me erop aanspreekt met de implicatie dat ik daar mee moet stoppen. Als anderen mij daarop aanspreken krijgen ze overigens exact hetzelfde te horen: het is MIJN mening. Ik dwing niemand om het met me eens te zijn.
@john4545: je dwingt niet maar je legt het wel op!!
@rhellema: Ik heb een kruidige mening, dat is alles. En ik ben echt oprecht kwaad op die downsize troep.
@john4545: Maak je toch druk over andere dingen. Zoals bijvoorbeeld de hoge belastig voor zware auto`s die dikke motoren hebben, dat is pas erg!! Elke keer als ik terug naar NL kom vanuit de VS ziet het wagenpark er weer bedroefder uit.. Wel weer het schoonste wagenpark, dat wel..
man man man…. alsof-ie net van de band is afgereden.. prachtig !
Ik kan gerust zeggen dat de Ferrari F40 mijn droomauto is, mijn échte droomauto. Schitterende auto met vandaag de dag nog steeds zeer indrukwekkende prestaties.
Kan iemand mij uitleggen waarom ze bij de F40 wel voor elkaar hebben gekregen om dat vette geluid er uit te krijgen?
@sjaakjwt: Vraag ik me ook wel eens af. Iemand die er meer over weet?
@sjaakjwt: Ik zou gokken op veranderde milieuwetgeving. Op het gebied van uitstoot en geluidsproductie. Dempers, katalysator, dat soort zaken
@sjaakjwt: misschien omdat de turbo’s er relatief laat inkomen, tegenwoordig spoelen die dingen krap boven de 1000rpm al, waardoor ze dus ook meer het uitlaattraject dempen?? Maar die theorie zou voor meer oldskool turbomotoren moeten gelden… Kort uitlaattraject maybe?
Ah van Eric Clapton, de man die nu helaas niet lang meer op kan treden, omdat zijn zenuwen in zijn hand niet goed meer zijn. Prachtige auto, lekker spartaans.
Altijd al een geniale auto gevonden, die alleen nog maar in waarde gaat stijgen. Kan alleen de prijs niet ophoesten:(
Uitlaat is niet origineel, toch? Dus helemaal origineel is ie niet.
@roel_timmermans: Tubi Style-uitlaat, die zou ik er lekker op laten zitten!
@Dizono: weet jij ook welk model van Tubi? Welk bestelnummer?
Ik wil deze graag op die van mijzelf
Komen vlammen uit nl
Ik was 9 jaar toen de F40 geintroduceerd werd op de Frankfurt Motor Show. Ik herinner mij zelfs het krantenartikel nog. Vond hem meteen helemaal geweldig. Posters en burago modelletjes volgden. Nog altijd heb ik een zwak voor de F40. Hoewel ik een prima carriere heb gemaakt, zit de aanschaf van deze F40 er jammer genoeg niet in. Zoals James May het verwoordde bij het rijden van zijn jeugddroom de Countach, is het wellicht beter die magie te behouden door het rijden in een F40 nog maar even uit te stellen.
Valt nog mee, bij van den Akker vroegen ze 1,3 miljoen zonder bekende eigenaar
Snaar strak staat ie erbij..
Iets gewijzigd uitlaatsysteem? 3 gelijke pijpen, dit was toch niet zo?
@dufornee: klopt, waren 2 gelijke en 1 brede in het midden volgens mij. De buitenste deden de fwwwwooooaaaaaaappp en die ene binnenste de broooooaaaaaaaaaammmmm!
De ultieme gocart voorzien van een fantastisch koetswerk!
Dit blijft toch Porno! Natuurlijk liever een F50 maar toch.
@dutchdriftking: hoezo natuurlijk ?
@thearchitect: om reacties uit te lokken van F40 liefhebbers/F50 haters. ;)
@dutchdriftking: ergens op YouTube zwerft een filmpje rond van een langsblazende f40 en f50. Qua geluid is er maar 1 winnaar in elk geval
@kareljansen: link?
@dutchdriftking: ff zoeken op F40 F50 Reims, dan kom je er wel
@kareljansen: yeh, oude pitstraat van Reims. Uitlaat van F50 niet helemaal/helemaal niet standaard though…
@kareljansen: Chris Harris heeft ook f40 en f50 tegelijkertijd getest; prachtig filmpje. https://youtu.be/3MDTcXGsjuo
@babybenz: die is inderdaad ook heeerlijk, hoewel ik het geluid van het gehele filmpje wat tegen vind vallen.
Zijn 365 GT4 BB staat op de inner sleeve van zijn album Slowhand uit 1977.
Je hebt van die artiesten die heel veel fans hebben, die bakken met geld verdienen. Maar waarvan ik niet begrijp waarom dat eigenlijk zo is. Clapton is er ook zo eentje. Hij speelt echt wel goed gitaar maar heel bijzonder of briljant is het allemaal niet, eerder een beetje saai.
@mashell:
The Yardbirds
John Mayalls Blues Breakers
Delany & Bonnie & friends.
Cream
Derek & the Dominos
(Als je geen verstand hebt van muziek kun je beter je mond houden)
Ok toegegeven, Clapton’s hoogtij dagen waren eigenlijk eind zestiger tot halverwege de zeventiger jaren, heb hem een paar keer zien optreden en ben maar weggegaan, wat een arremoe, maar heb oook optredens meegemaakt waarbij de rook van de man zijn vingers kwam, zo fantastisch dat’ie speelde. Het is eigenlijk geen grote mega optredens artiest,
De lol is dat de meeste jonkies bijvoorbeeld het nummer Layla alleen maar kennen in de unplugged versie, terwijl juist de studio opname op de LP Layla & other assorted love songs gewoon geniaal is (het piano stuk is o.a in de fillem Goodfellas gebruikt)
@desjonnies: Ah dat piano stuk er achteraan heerlijk!
De live versie is hiervan ook geweldig en dan bedoel ik niet the unplugged.
Zogauw hij start met zijn riff zie je de bassist echt kijken van; shit wat kan die gozert spelen!
@desjonnies:
En unplugged ís het me toch een zeiknummer!
Terwijl het origineel briljant is.
@mashell: Welke gitarist vind je wel heel goed dan?
@dieselkameel: er zijn maar heel weinig gitaristen die solo kunnen overtuigen. Als je wilt dat ik er eentje noem: Lindsey Buckingham. Maar veel belangrijker dan een goede gitarist vind ik de melodiën, het samenspel van alle instrumenten.
@mashell: over melodie gesproken: https://www.youtube.com/watch?v=8KriRo9OM5s Als je van samenspel hoort zou ik je eens adviseren om de oude albums van Deep Purple te luisteren, vooral live at the Royal Albert Hall met een orkest is echt geweldig.
A million miles away van Rory Gallagher zul je dan haast ook wel waarderen denk ik.
@mashell: Clapton is eindbaas. Maar als je niet zo van blues houdt kan ik me voorstellen dat het saai klinkt. Ik vind het een fantastische artiest. Meerdere keren live gezien en nooit tegengevallen.
@str8six: wel triest als je er over nadenkt. Clinton kan gewoon nooit meer oprecht de blues spelen. Niemand die je nog gelooft als je een F40 op de oprit hebt staan.
@drdre1: Clinton = Clapton
@mashell:
Yep .. net zoals Phil Collins ..
Zeer matige muzikant (vooral naar huidige maatstaven) ..
Toch zijn meuk altijd goed kunnen verkopen ..
@lincoln: hup jongens, snel weer terug naar jullie kraakpand!
@lincoln: denk dat je je huiswerk even moet doen. Multi-instrumentalist, producer, hitwonder Collins…. Zijn muziek is niet zo mijn smaak, maar als je z’n staat van dienst bekijkt. On topic: Phil heeft geen F40. ?
@lincoln: lol @ vooral naar huidige maatstaven
Wat een geile bak. Laat ons hopen dat ze terug supercars beginnen bouwen met het idee van deze; zo is het en niet anders. Schijt hebben aan luxe en eindeloze opties
@newformula: stom genoeg voldoet een LaFerrari daar aan; state of the art techniek, lichtgewicht… Maar met alle elektronica lijkt het allemaal wat minder puur. Maar het is wél de huidge staat van de techniek…
De prijs valt mee, in NL stond er een voor 1,3 mil
11000 km man man man ga er toch in rijden!