• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland krijgt primeur met eerste écht rechte weg

Auteur: Dizono, gepost 23 januari 2017 om 10:58 – 64 Reacties

Echt rechte weg


Jij vindt de A2 tussen Amsterdam en Utrecht al slaapverwekkend recht?

Dan kun je binnenkort beter niet naar Noord-Groningen, want daar is John Körmeling begonnen aan de eerste écht rechte weg ter wereld. Een weg die niet alleen recht is omdat hij geen bochten heeft, maar die ook niet beïnvloed wordt door de kromming van het aardoppervlak.

Körmeling bouwt de weg niet om infrastructurele redenen, maar als kunst welke de kromming van de aarde zichtbaar moet maken. Hij wil ons ‘laten beseffen dat we niet op vlak terrein staan’ aldus de kunstenaar tegenover het AD. De zes kilometer lange weg komt te liggen op een ‘kaarsrechte’ dijk in Noord-Groningen, ter hoogte van Hornhuizen.

Grote vraag is natuurlijk: als het midden gelijk ligt met het oppervlak, hoe hoog moeten beide uiteinden na drie kilometer dan liggen? Een magere 70 centimeter, dus voor een écht imposant effect mag de weg nog wel een paar kilometer worden doorgetrokken. Een beetje zoals op mijn Photoshopje hierboven eigenlijk.

Het Groningse kunstwerk luistert naar de naam Hollandweg en moet later dit jaar af zijn. Je zou John Körmeling overigens kunnen kennen van eerdere kunstwerken, zoals een reuzenrad voor auto’s, een draaiend huis op een rotonde in Tilburg of een zelfgebouwde auto die toentertijd de laagste ter wereld was.

Ook interessant!

  • Krijgt Max concurrentie uit Nederland?
    Krijgt Max concurrentie uit Nederland?
  • BREEK: echt geen mens wil deelvervoer in Nederland
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

groningen, kunst, snelweg

Vorig bericht: « Van deze getunede Dawn word je een beetje down
Volgend bericht: Koop de snaarstrakke F40 van een bekende gitarist »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    23 januari 2017 om 11:03

    Een écht rechte weg. Ik voorzie mogelijkheden voor leuke testen, races en topsnelheden! Dit is nou kunst.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      23 januari 2017 om 11:43

      @viezefreddyw: oftewel, nieuwe geldmachine voor de overheid

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        23 januari 2017 om 12:53

        @banaan7: Dank voor uw zure reactie.

        Login om te reageren
        • banaan7 zegt

          23 januari 2017 om 15:02

          @pomoek: no problemo!

          Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      23 januari 2017 om 12:25

      @viezefreddyw: uitlaat mogelijkheid voor u trappelende paard?

      Login om te reageren
    • guusboum zegt

      23 januari 2017 om 12:34

      @viezefreddyw: en als de overheid er nou geld voor vraagt om een keer heen en weer te gaan, zonder limieten. Of hem verhuren hebben ze hem er zo weer uit. En heeft Nederland er een internationale autosport locatie bij!

      Login om te reageren
    • wotskie zegt

      23 januari 2017 om 12:34

      @viezefreddyw: racen op topsnelheid zal nooit kunnen doordat je je verder verwijdert van het zwaartepunt van de aarde wanneer je vanaf het midden wegrijdt, je rijdt dus een heuvel op. Naar het midden ga je wel (een onmeetbaar beetje) harder

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        23 januari 2017 om 13:01

        @wotskie: In drie dimensies neemt de dichtheid van de zwaartekracht met het kwadraat van de afstand af. Dus hoe verder van de aarde af, hoe lager de g.

        Het is wat de zwaartekracht betreft, sowieso niet echt een gelukkig gekozen locatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Valversnelling_in_Nederland.svg

        Login om te reageren
        • wotskie zegt

          23 januari 2017 om 13:17

          @pomoek: het is inderdaad correct dat de zwaartekracht afneemt wanneer je een heuvel oprijdt maar deze zwaartekracht zorgt nog steeds voor een krachtcomponent tegengesteld aan de rijrichting wanneer deze niet loodrecht is op het aardoppervlak (dus de kromming van de aarde volgt). Dit houdt dus in dat de voertuigweerstand hoger is wanneer op de raaklijn van het oppervlak wordt gereden en de maximumsnelheid niet bereikt zal worden. Als tegenargument is uiteraard te zeggen dat de afname van de zwaartekracht voor een lagere normaalkracht op de banden en dus lagere rolweerstand zorgt. Of dit elkaar opheft zal uitgerekend moeten worden maar daar heb ik helaas nu de motivatie niet voor

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      23 januari 2017 om 12:37

      @viezefreddyw: hahaha zwaartekracht is bepalend voor snelheid dus zal alleen maae negatief effect hebben.

      Login om te reageren
  2. TimoBac zegt

    23 januari 2017 om 11:06

    Heftig hoor. Zolang de beste man hier nog subsidie voor los krijgt wil ik niemand in de kunst/cultuur sector horen klagen over te weinig geld. Dit is kunst waar niemand iets aan gaat hebben/van gaat merken/van kan vinden, en zelf dit krijgt nog geld.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      23 januari 2017 om 13:30

      @TimoBac: als de weg toch aangelegd dient te worden, waarom dan kunst niet combineren met het praktische. Scheelt juist veel geld aan kunst. En die verhoging van 70 cm aan beide kanten, hmmm, grond moet toch verzet worden bij iedere weg die aangelegd wordt.

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        23 januari 2017 om 13:45

        @erik2907: “Körmeling bouwt de weg niet om infrastructurele redenen”. Ik neem aan dat die reden dan ook niet bestaat, wat afgaand op zijn vorige kunstwerken zomaar het geval zou kunnen zijn.

        Login om te reageren
  3. dare2think zegt

    23 januari 2017 om 11:07

    De beste man en de redactie hadden hun wiskunde beter mogen doen. Loodrecht op een bol is toch echt een kromming. Het is wel een echt vlakke weg, maar geen rechte weg.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      23 januari 2017 om 11:30

      @dare2think: probeer je nu krom te praten wat recht is?

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        23 januari 2017 om 11:46

        @dizono: Ik denk dat je was afgeleid, net als de oneindig rechte raaklijn. Kun je dit even in je artikel integreren?

        ;)

        Login om te reageren
  4. realracing3 zegt

    23 januari 2017 om 11:09

    John Krömeling

    Login om te reageren
  5. pesu zegt

    23 januari 2017 om 11:11

    Vind 70 cm voor 3 km nog aardig wat. Wel een grappig idee. Heb totaal niet door dat mijn effectieve y-verplaatsing door de kromming van Nijmegen naar Rotterdam ongeveer 30 meter bedraagt.

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      23 januari 2017 om 12:47

      @pesu: ligt eraan wat jij als referentie punt pakt? De kern van de aarde, of het midden tussen je begin en eindpunt?

      Login om te reageren
      • pesu zegt

        23 januari 2017 om 13:05

        @draadloos: Dat lijkt mij niet uit te maken. Als ik een y-vlak door de kern leg die Nijmegen-Rotterdam snijdt, kom je effectief uit op hetzelfde als dat ik enkel naar Nijmegen-Rotterdam kijk.

        Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        23 januari 2017 om 13:18

        @draadloos: ja referentiepunt, daar zeg je wat. Voor het effect had de kunstenaar beter het raakpunt als het ene uiteinde van de weg genomen en het andere uiteinde op 6 km er vandaan zodat het dan 140 cm hoger liggen.

        Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    23 januari 2017 om 11:18

    En wie betaalt dit allemaal?

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      23 januari 2017 om 11:40

      @lekbak: uuhh jij… onderhandelde. 70cm twee kanten op is niet echt heul spannend hoor. Deze kosten zijn marginaal op een weg (die er toch al had moeten komen denk ik) zie het als een leuke gimmick. De publiciteit die het op brengt denkt de kosten lang en breed.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        23 januari 2017 om 11:40

        @kvgorp: onder andere

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 januari 2017 om 11:46

        @kvgorp: wtf. Gewoon wtf.

        Ik betaal belasting aan de overheid. Sinds wanneer heeft die overheid publiciteit nodig? Het is geen commercieel bedrijf! Sorry hoor, maar die opmerking vind ik wel zo stom. Alsof mensen meer belasting gaan betalen als ze publiciteit krijgen.

        Login om te reageren
        • Kvgorp zegt

          23 januari 2017 om 11:53

          @lekbak: ik zou zeggen ga daar de lokale politiek in stel je verkiesbaar en ga lekker overal tegen aan schoppen.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            23 januari 2017 om 11:55

            @kvgorp: wellicht ga ik dat ook wel doen. Nadat ik op autoblog heb gelezen waarom publiciteit geld oplevert voor de overheid.

            Login om te reageren
            • Kvgorp zegt

              23 januari 2017 om 11:59

              @lekbak: op AD staat dat het het langste stuk rechte dijk is met één eigenaar. Ik weet niet wie de eigenaar is. Zal vast niet particulier eigendom zijn volgens mij gaat dit om een waterschap dus ja ook de overheid. Verder gaat het over een kleischelpjes pad van 1,20m breed boven op de dijk. De publiciteit is er nu al want wij hebben het er al over.

              Login om te reageren
  7. tuuff zegt

    23 januari 2017 om 11:19

    1 Aardbeving en hij is weer krom….

    Login om te reageren
  8. flabbertje zegt

    23 januari 2017 om 11:20

    Met of zonder flitspalen ?

    Login om te reageren
  9. naamloos3 zegt

    23 januari 2017 om 11:21

    70 cm ik vind dat nog best wel veel

    Login om te reageren
  10. dedokter zegt

    23 januari 2017 om 11:24

    @Dizono
    * Photoshop-kunstwerk? Paint bedoel je toch ?

    Login om te reageren
  11. thomthamofo zegt

    23 januari 2017 om 11:33

    Eerst dus berg afwaarts en daarna berg opwaarts.

    Login om te reageren
  12. pinut187 zegt

    23 januari 2017 om 11:35

    Groot stuk kunstwerk.. Je zal het met 70cm alleen niet veel van zien zo..

    Login om te reageren
  13. subaru4ever zegt

    23 januari 2017 om 11:43

    Voor de wiskundige onder ons.
    Het is 70,62299217 cm.
    Dit met een benaderde aarddiameter van 12742 KM.

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      23 januari 2017 om 12:12

      @subaru4ever: 3000m*1,20m*0.7062299217m=2542m3 aan extra kleischelpjes.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        23 januari 2017 om 12:56

        @kvgorp: Zijn toch twee wiggen? Dus ongeveer de helft van wat je berekende…

        Login om te reageren
        • Kvgorp zegt

          23 januari 2017 om 13:00

          @Esprit_de_Flandre: twee wiggen is het zelfde als een vierkant blok. De weg wordt 6km lang. Vandaar twee wiggen van 3km.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            25 januari 2017 om 16:44

            @kvgorp: Aha, had niet op gelet dat je de afstand al gedeeld had. My bad…

            Login om te reageren
    • sjaakjwt zegt

      23 januari 2017 om 14:18

      @subaru4ever:
      Maar dan moet ie ‘m in dezelfde richting als een lengtegraad neerleggen.
      Stel hij volgt een breedtegraad, dan meer dan 70cm, och? Want kleinere diameter?

      Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    23 januari 2017 om 11:48

    Ow die John van het lege rond draaiende huis op de rotonde in Tilburg… nooit zo’n nutteloos project gezien als dat. Nou ja daar past die weg ook prima bij.

    Login om te reageren
    • dennisjuh95 zegt

      23 januari 2017 om 12:30

      @thomasthomas: Past heel de stad ook wel bij

      Login om te reageren
  15. jack_abarth zegt

    23 januari 2017 om 11:54

    En dan laten asfalteren door het bedrijf dat ook de A16 rondom Zwijndrecht heeft gelegd destijds, is het effect ook meteen weg.

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      23 januari 2017 om 11:55

      @jack_abarth: hoe dichter bij dort. Hoe rotter het wordt.

      Login om te reageren
  16. oranje123456789 zegt

    23 januari 2017 om 11:55

    Wat is kunst!? Wat is kunst!? Dit is kunst.

    Login om te reageren
  17. sjaakjwt zegt

    23 januari 2017 om 12:01

    Ik had Noord-Groningen niet op mijn bucket-list staan, maar dat gaat nu zeker veranderen!
    Stonehenge is er niks bij.
    Het idee alleen al dat je aan het begin een trapje op loopt en slechte 6 kilometer verder weer het trapje af: historisch!!

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      23 januari 2017 om 13:15

      @sjaakjwt: Je begint vlak en je loopt als het ware naar beneden. In het midden van de weg sta je dus 70 onder de grond. Het is niet bij de start en finish 70cm hoger gemaakt. ;)

      Login om te reageren
      • Luckylen zegt

        23 januari 2017 om 19:04

        @kliko: je loopt naar ‘ boven’ aan het eind trapje af

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 januari 2017 om 15:13

      @sjaakjwt:FF serieus, Boutange is echt ontzettend veel leuker dan Stongehenge. Maar dat is ook niet zo moeilijk, op Hoog Catharijne na, is Stongehenge de meest teleurstellende plaats ter wereld.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        23 januari 2017 om 18:13

        @mashell: Ik ben nooit bij Stonehenge geweest, maar ik vermoed dat Carhenge, in Alliance, Nebraska, nog wel iets teleurstellender is. En ja, daar ben ik (helaas ;) ) wel geweest…

        http://carhenge.com/

        Login om te reageren
  18. baasbas zegt

    23 januari 2017 om 12:01

    Dat moet bonuspunten opleveren in onze toch al weergaloze score:
    https://www.gislounge.com/how-bendy-are-the-worlds-roads/

    #1 van Europa

    Login om te reageren
  19. DAT zegt

    23 januari 2017 om 15:16

    Super idee dit.
    Ook Genius gezien van Stephen Hawking bij Discovery over de kromming van de aarde?
    Best krom dus!

    Login om te reageren
  20. DAT zegt

    23 januari 2017 om 15:22

    Waarom bij kunstprojecten altijd reacties als:
    “wie betaalt dit allemaal?”
    “noem je dit kunst?”
    “en dat van mijn belastingcenten”
    “dat kan mijn dochter van 6 ook”

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      23 januari 2017 om 18:23

      @dat: Tja, omdat kunst per definitie een linkse hobby is, en hobby’s mogen geen geld kosten. En omdat wanneer iets geen direct aantoonbaar nut heeft, het ook automatisch onzinnig is. En natuurlijk omdat iedereen zijn eigen dochter (of zoon) briljanter vindt dan alle andere kinderen. Zoiets kortzichtigs zal het wel zijn…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 januari 2017 om 19:56

        @henrie: typsiche rechtse hobbies zoals belastingvoordelenuitdelen aan mensen die zich ondernemer noemen of de multinationals die amper belasting hoeven te betalen. En dat eeeuwige geroep om en zwaarder straffen, niks taakstraf, gevangenisstraf! Dat zijn bepaald geen goedkope hobbies.

        Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      23 januari 2017 om 19:04

      @dat: Nederland rendementsland!

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 januari 2017 om 20:51

      @DAT: omdat dit soort kunst onzinnig is. Mensen willen graag iets moois zien van hun geld. Of iets begrijpelijks. Dit is beide niet. De enige die dit begrijpt is de kunstenaar.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        24 januari 2017 om 00:02

        @lekbak: En jij bepaalt of iets onzinnig, mooi of (on)begrijpelijk is? Ga jij dan ook bepalen welke muziek, welke films, welke schilderijen, enz. ik mooi moet vinden? Dan heet jij zeker stiekem Kim Jong-lekbak…

        Login om te reageren
  21. fapfap zegt

    23 januari 2017 om 17:03

    Leuk, maar als de aarde een paar graden verder draait, en je er dus niet meer loodrecht op kijkt, dan is de weg alsnog niet meer recht.

    Login om te reageren
  22. leaper035t zegt

    23 januari 2017 om 17:12

    Prachtige photoshop!

    Login om te reageren
  23. Luckylen zegt

    23 januari 2017 om 19:02

    Maar je gaat dus eigenlijk bult op, dus deze weg is ‘ langzamer ‘ dan de a2

    Login om te reageren
  24. sr20det zegt

    23 januari 2017 om 20:42

    1 aardbevinkje daar en hij is krom.

    Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    23 januari 2017 om 21:45

    Jammer dat het dan weer op een dijk is. Dan zie je toch nog niet echt dat hij recht is.

    Login om te reageren
  26. gerhardgrun89 zegt

    23 januari 2017 om 21:53

    Zo’n weg moesten ze door de hele “biblebelt” leggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North