
Eind deze maand (zondag 31 augustus) zal op het Concours d’Elégance bij Paleis Het Loo een interessante auto geveild worden. Het gaat om de Ferrari 212 Inter met Berlinetta coachwork door Pininfarina. Deze klassieker uit 1955 was eigendom van Prins Bernhard en moet € 430.000 tot € 500.000 Euro op gaan leveren!
Er zijn slechts vijf exemplaren van deze auto, het exemplaar van Bernhard heeft het kenteken AA13. De AA wordt gebruikt ivm het Koninklijk huis, nummer 13 was het geluksgetal van de Prins.
Toen Enzo Ferrari destijds hoorde dat Prins Bernhard de auto had gekocht, schijnt hij direct twee monteurs naar Nederland te hebben gestuurd om de auto extra te checken. Hij vond het erg belangrijk dat de Prins een tevreden klant was. Bernhard hield de auto tot de winter van 1957, daarna behoorde de Ferrari ongeveer 50 jaar tot een privé-collectie in Californië. Sinds kort is de auto weer terug in Nederland.
De Ferrari 212 Inter van de overleden Prins (2004) is één van de topstukken op de door Royal Dutch Car Auctions georganiseerde veiling. Er zullen diverse auto’s worden verkocht, waaronder ook een Bugatti Atalante uit 1938. De opbrengst voor de Bugatti wordt het hoogst geschat: € 675.000 tot € 700.000 Euro.
Met dank aan Michiel voor de tip!
de oude ferrai’s zijn veel mooier dan de nieuwe of ben ik al een ouwe L** aan het worden dat zal het zijn denk ;)
Weer een mooi juweeltje dat geveild wordt. Een tijdje geleden stond hier ook al een bericht van een Ferrari 250 California, die geveild was. Zeer mooie auto’s die oude Ferrari’s. De nieuwe lijken vaak wat gekunsteld oid, niet meer het tijdloze.
Vraag me af of je hiermee op de openbare weg mag (met dat kenteken) ;).
@ Tim: Nee, dat mag niet.
Je moet met nieuwe gewone ‘burgerplaten’ rijden, maar ik zou in ieder geval de koninklijke platen wel mooi inlijsten en aan de muur hangen.
Ligt het nu aan mij of worden er maar 4 auto’s geveild? Deze, de Bugatti, nog een 456 en een AM Lagonda? :P
De Alfa 8C 2900B van Prins Bernard komt ook weer op de markt daar verwachtten ze een een bedrag van rond de 10 miljoen pond voor.
Ik zie verschillende bumpers op de foto’s. Zijn dit wel dezelfde auto’s?
Staat er in de huidige Koninklijke garage nog een Ferrari naast de Gouden koets? Of is het een Spyker geworden?
Welke auto’s rijden de Nederlandse prinsen en prinsessen eigenlijk?
@ R18A1: Lees het originele artikel maar eens: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=1
Daar wordt melding gemaakt van de verschillende bumpers, evenals het discutabele chassisnummer.
De bumpers lijken mij afkomstig van een Lancia Aurelia.
Had deze man een goedlopend bedrijf ….gezien de auto”s .
Of een iets te hoge staatsbijdrage , of….
Schit-te-rende auto!
In al zijn eenvoud gewoon geweldig!
Waar op coachbuild.com staat dat het over twee mechaniekers ging? En van waar haalt autoblogger die info dan?
Dat staat in de image-gallery behorende bij het artikel.
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=19397
Had daar niet gekeken…
Bernhard deed “goed” zaken( zie bijv lockhead affaire…), heeft dus weinig van de staat getrokken en veel zelf ” verdiend” ;)
Hmmm, vreemd… ik heb deze een tijdje geleden al getipt…
Is hij bewaard voor de komkommertijd? :?
@Michiel van den Brink, leuk reclame platform voor jezelf. ’t Valt net teveel op ;)
Wel leuke artikelen dat wel!
Specs?
Het Concours d’Elegance bij Paleis het Loo belooft dit jaar geweldig te worden. De hoofdsponsor (een Nederlandse bandenfabrikant) bestaat 100 jaar en gaat dat uitgebreid vieren met verschillende modellen. Ik mag nog niets zeggen maar er zullen fantastische auto’s te zien zijn.
Mooi eh?
deed die Bernard toch best aardig .. voor een steuntrekkende zwartwerker ..
@ Michiel: bumpers lijken inderdaad verdomd veel op die van de Aurelia Spider. Ik vind ze net even te veel aandacht naar de grill sturen. Maar da’s mijn persoonlijke smaak…
@ JPM: ‘een Nederlandse bandenfabrikant’… euh… Vredestein? ;)
vredenstein is inmiddels toch al zwaar russisch ??
@Wim
Is dit geen artikeltje waard op je site? ;)
Ik hou van oldtimers, maar dit is me te oud.
@ dekster: dan moet ik Michiel heel lief aankijken… ;)
Heb trouwens even probleempjes met de afbeeldingen op m’n site… :(
@ Majinstar: wat is in jouw ogen dan een oldtimer???
Een Mercedes 190 of zo? ;)
@ Klassiekerrally: Niet nodig. Die site is niet van mij, ik draag er slechts zo nu en dan aan bij.
OK… Eerst maar even verder sleutelen aan m’n real-life auto’s voor ik weer met de cyber-auto’s verder ga.
Wellicht schrijf ik er deze week nog een stukje over. Hoewel ik dan wel erg achter de muziek aan hobbel…
Echt een wagen voor een dandy a la P.B. Wat zijn die oude Ferrari’s toch mooi. Zie ‘m al helemaal staan op Soestdijk. Maar ja, ik houd van oldtimers.
@Wim
“Hoewel ik dan wel erg achter de muziek aan hobbel…”
Een auto van 1957, dat artikeltje kan heus wel een paar dagen wachten dan. ;)
off-topic
Aan wat werk je nu nog alemaal van projecten?
@ dekster: twee auto’s waar ik aan werk… De Morris en de MG.
De motor van de Morris is zo goed als overleden. Bij 80 km/u is de rookpluim achter de auto dusdanig, dat een Trabant ineens milieuvriendelijk lijkt. Let wel: de motor loopt nog best aardig! Ik denk er over om ‘m een tijdje te stallen om genoeg geld te kunnen sparen voor een grote revisie.
De MG wacht nog steeds op de andere deuren. Daar hoop ik deze week mee verder te kunnen.
Hoe cool, krijg je deze oude Ray Ban van Bernard himself er ook bij?? 8)
laten we hopen dat hij in NL komt. Lijkt me een stukje NL-autogeschiedenis.
@ Jan C. 1 na laatste alinea,
“sinds kort is de auto weer terug in Nederland”