KTM en Reiter bouwen samen een raceversie van de X-Bow

Auteur: , 3 Reacties

Het Oostenrijkse merk werkte al samen met het Duitse Reiter, maar de twee gaan in de toekomst nog nauwer samenwerken.

KTM Reiter X-Bow

Reiter is vooral bekend van het nog sneller maken van Lamborghini’s voor verschillende raceklassen. Zo heeft landgenoot Peter Kox nog een tijdje met een Murciélago R-GT rondgeblaft in het FIA GT-kampioenschap en zijn de Duitsers beroemd en berucht om hun Gallardo GT3.

Met deze nieuwe X-Bow gaat Reiter een stapje verder, want de tuner zou de bouw, verkoop en reparatie van het racewagentje voor z’n rekening nemen. Voor zover bekend komt er geen straatversie van deze nieuwe auto die gebaseerd is op de huidige Kruisboog, maar wordt hij verkocht aan klanten om in verschillende raceklassen deel te nemen.

De bestaande X-Bow deed het ook al niet onverdienstelijk in de internationale racerij. Zo ging Christopher Haase er in 2008 nog met het Europese GT4 Kampioenschap vandoor in een KTM die was geprepareerd door, jawel, Reiter. We zijn dan ook benieuwd wat deze nog verdergaande samenwerking tussen de twee ons in de toekomst gaat brengen.

UPDATE met commentaar van Reiter:

The fundamental difference is clearly visible in the press release: the car has a closed cockpit and the outer skin of a super sportscar. The car will be similar in form to a Lamborghini Countach, which means a very flat and wide car. The design is, however, typical KTM: angular, chiselled, aggressive, and simply cool.

It’s certain that the new GT car will set new benchmarks on its class regarding safety and technology. It will possess all the traits of a state-of-the-art GT3 racecar and fulfills all the safety standards of an LMP car. As you see, we have combined the best of both worlds. If you look at the car purely from the technical aspect, then you could almost believe it us a downsized McLaren MP4-12C. Like the McLaren, the car is built around an extremely safe carbon monocoque. In our case even with a front crash structure made of carbon-fibre. This is unique to date in the road legal sportscar segment. For the GT homologation, the monocoque will be fitted with a rollover cage and ensure greater safety as a result. The seat position with integrated FIA removable rescue seat also complies with the latest FIA standards.

Other GT3 standard such as a motorsport ABS system or a Holinger 6-speed sequential race gearbox with steering wheel mounted shift system is also part of the basic configuration. As a result, the racing driver does not need to use the clutch or blip the throttle when shifting down and can concentrate entirely on steering and braking. The engine is a 2.0 litre, 4-cylinder turbo, ….you could say half a McLaren V8 Motor, as mentioned: downsizing is the motto.



3 reacties

Gaaf
Ziet er goed uit, ik wil er wel 1.
Overigens is Reiter door Lamborghini aan de kant geschoven voor het Huracan project. Die GT3 gaan ze zelf doen, Reiter is nu ook druk met een indrukwekkende Camaro GT3.
De GT klasse. Mooie auto´s die tegen elkaar strijden met ditto geluid. Mag van mij vaker op tv.

Pas 1 keer (in jawel Oostenrijk) een X-bow gezien. Je ziet echt iedereen omdraaien als zo´n ding voorbij rijdt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).