
Een normale G-Klasse is stoer, een G55 AMG is übercool en de bijzondere G-Klasse legervoertuigen die Australie heeft gekocht zijn sub-zero cool. Check die variant met maar liefst 6 wielen!
Alle 1.600(!) G-Klasses die het Australische leger heeft besteld krijgen onder de motorkap een 3.0 liter diesel V6 die 224 pk en 540 Nm levert. De eerste exemplaren zullen worden geleverd in 2011 en de laatste exemplaren komen in 2012. De G-Klasse blijft overigens tot minimaal 2015 in productie. (via: diariomotor.com)
PS: Het Nederlandse leger heeft ook de nodige G-Klasses tot zijn beschikking.





Ik mis een groot kanon op het dak.
Doe mij toch maar een G55 AMG. Desalniettemin leuk om te zien dat het Australische leger G-Klasse fan is.
Niet gelijk bij de Performance Studio besteld? Wtf, gemiste kans :P
En jasper heeft een punt, it needs guns.
Alle G-klasses zijn cool, maar de Brabus G V12 is echt de non plus ultra!
’t is in ieder geval goed voor mercedes, vor de financiën dan toch, mischien blijft onze G dan nog wel veel langer, niet?
wat blijft hij toch zo mooi
dit valt onder de categorie “tijdloos”
capish Audi?
simpel van uiterlijk, keihard innerlijk
maw, kwaliteit :)
waarom is dit dan zo extreem cool?
@super: Omdat 6 beter is dan 4.
Keep the G-Class alive !! :D
Vraag me af wat het in totaal mag kosten 1600 stuks :| Het is en blijft een geweldige wagen.
Superduperübermegasub-zerofackingcool.
Vét! Die 3.0 V6 diesel is ook vrij krachtig, dus die zal wel lekkerder rijden dan de 290D van NL. ;)
PS- subzero
komt dat wel vooruit met deze motor?
Een vrachtauto is niet cool
De dichte versie blijft nog steeds super, vind de bullbar die naar de zijkant doorloopt erg stoer.
@BMW über alles
Wat heeft Audi te maken met een levering van G-klasses aan Austalië? Als je bedoelt dat Audi niet tijdloos is moet je voor de grap eens bij BMW kijken….
Altijd leuk zo’n G klasse.. een auto voor echte mannen.. Hey, bekende zin! ;)
@toyotaprius: Bekende zin! :D
Beetje oudbakken nieuws….. de G 6×6 is al weer zo’n 2 jaar geleden gepresenteerd….voor het Australische leger.
Het is wel een erg gave wagen.
Zou er best 1 willen als onderstel voor een camper. :)
Weet iemand er hoeveel exemplaren Nederland er eigenlijk heeft? Volgens mij hebben we echter niet zoveel van die moderne nee.. allemaal van die oude dieseltjes :P
Wat de **** moeten die Aussies met 1600 G-klasses? Antarctica binnenvallen? Schapen drijven? Soldaatje spelen?
Gave bakken hoor en prima voor de Duitse en Oostenrijkse economie (worden volgens mij in Graz gebouwd) maar kan iemand mij uitleggen wat Australie met 1600 van die dingen moet?
@RijNouNsDoor!: Waarom zijn er überhaupt militaire strijdkrachten in de wereld?;)
@RijNouNsDoor!: als je weet dat alleen Nederland al zo’n 18000 operationele voertuigen had in 1990 (ten tijde van de dienstplicht) en anno nu nog steeds zo’n 8400 operationele voertuigen (dat is dus exclusief de voertuigen die in “de motteballen staan bij de domeinen e.d.”) dan is jouw vraag ook wel beantwoord denk ik.
@406_v6: Materieel dat in de mottenballen staat, staat doorgaans niet bij de domeinen: daar verkopen ze juist alles. Reserve materieel staat in zgn. MOB-complexen.
Ik weet niet hoeveel van die MB’s daar staan, maar gezien de grootte van de meeste van die complexen (meestal meerdere grote loodsen en een aantal kleinere) zullen ze er nog wel een aantal hebben staan. Ze worden ook om de zoveel tijd omgewisseld, zodat de reserves niet jarenlang ongebruikt blijven. Als je op zoek bent naar een leuke MB met weinig kilometers moet je dus niet bij de domeinen zoeken ;)
@_Eend_: You’re right! De aantallen kloppen wel, komen uit stukken van het mindef aan de 2e kamer. ;)
Stoerste Mercedesen die er zijn:D Je kunt veel negatieve dingen zeggen over Mercedes, en ik kan me ook niet voorstellen dat ik er ooit een zou kopen… Maar wat ze ook zeggen, in bedrijfswagens zijn ze onwijs goed!
mooi, maar ik mis de rakketen
De Australian Defense Force heeft heel lang Land Rovers gehad (dus ook 6×6) Land Rovers. In 2008 had men al voor de G-Wagen gekozen.
http://www.allisons.org/ll/4/LandRover/Perentie/
rond 1995 zijn de 290d ingestroomd bij onze defensie
en ze zijn bezig met een moderne versie maar door bezuinigen is dat opgeschort
Nederland gaat ze allemaal vervangen.
hier wat meer info over de militaire G:
http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/defensie/g_280_cdi_4x4_-_2.object-Single-MEDIA.download.tmp/Design%2006_08_Brochure_GWagon.pdf
ook nog een stukje leger G-Geschiedenis. Heb altijd dit gehoord: Nederland vond de standaard motor te slap op de G. Duitse leger heeft minder power dan die van NL. NL heeft opdracht gegeven om de 2.9 te laten ontwikkelen.
@shampoo: de 2.9 was al ontwikkeld door MB, deze motor werd nl. al toegepast in de Sprinter.
Ik blijf mij verbazen over die aantallen en uberhaupt het geld dat Defensie kost, maar aan de andere kant, je zal het maar ineens écht nodig hebben als de pleuris uitbreekt. Volgens mij doet Australie ook mee aan vredesmissies/UN baretten. Als ze er dan nog ff wat 20 inch spinners onderschroeven zijn die Aussies wel de coolste gasten op het Battlefield.
Voor het leger maken ze G’s met korte cabine. Waarom dan geen pickup daarvan maken voor de gewone klanten? Zal wel een markt voor zijn denk ik.
@MrZap76
verkeerde bronnen maatje:
http://www.defensie.nl/landmacht/materieel/voertuigen/ongepantserde_voertuigen/mercedes_benz_g280_cdi
rijd al een geruime tijd rond hoor
nee die jij laat zien zijn aparte voor missie’s in het buitenland en aparte doeleindes. zoals vermeld in je link
die ik bedoel, zijn de vervangers voor de normale versie’s
algemene doeleindes
Volgens mij niet eens zo heel lang geleden is defensie begonnen met het vernieuwen van haar wagenpark. Kan het kloppen dat ‘onze’ G-klasses de 2,7 CDI motor hebben?
http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/solutions/0/nieuwss/0.html
@Stijnson:
dat is wat thunderstruck al liet zien
die rijden al rond in het missiegebied
Ik blijf dit model een van de meest tijdloze modellen vinden naast de defender, en ze kunnen alles. Ben laats eens wezen kijken in duitsland en zwitserland, je kunt een oudere G redelijk goedkoop nog aankomen…!
Mooi design icm geweldig goede offroad-eigenschappen..
Toch maar eentje aanschaffen maybe :)
wtf, wat moeten de aussies met zoveel G?? maar toch een goeie keuze vind ik!
voor de liefhebbers:
Nederland heeft in totaal ruim 4.500 G’s gekocht voor landmacht, Luchtmacht en Marechaussee. Het preciese aantal ben ik ff kwijt (4508 of 4538, zou ik op moeten zoeken).
Even de proto’s niet meegerekend zijn ze besteld in 1990 en geleverd vanaf eind 1991 (KLu). De eerste serieauto’s voor de landmacht zijn in 1992 geleverd. De laatsten zijn eind 1998 afgeleverd. Recent is een serie 280’s geleverd, maar die zijn echt anders.
De 290 in de G i.p.v. de 250 is een beetje kip-ei. Wie knippert er het eerst, want MB wilde er meer geld voor en de landmacht wil natuurlijk niks extra betalen. Uiteindelijk is een goede deal gemaakt. En ja, de motor was op dat moment niet nieuw, maar wel voor de G. Maar in de 250 blijf je schakelen, wordt je errug moe van. Echt wegrijden doet een 290 overigens niet van een 250, maar het rijdt een stuk meer ontspannen.
Wie er een wil: ze moeten nog jaren mee.
the best is IVECO VTLM !!!