Let op: vanmorgen in deze provincies kans op gladheid

Auteur: , 50 Reacties

Het is inmiddels maart maar dat betekent nog niet dat de winter exit is.

BMW M3 sedan

Voorzover je kunt spreken van een winter natuurlijk. Ook dit jaar geen extreem heftige taferelen op het gebied van sneeuw, of dichtgevroren meren met epische schaatstochten. Een beetje driften met de achterwielaandrijver is daarentegen prima mogelijk. Het KNMI knalt voor vanmorgen een code geel de deur uit.

Volgens het weerinstituut kunnen de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Noord-Brabant, Zeeland en Limburg te maken krijgen met verraderlijke gladheid op de Neerlandsche wegen. De zoutstrooiers zijn de afgelopen nacht druk in de weer geweest. Limburgers hebben vandaag het meeste kans op een sneeuwbuitje.

Voor diegene die op weg naar de baas achteraan aansluiten in de maandagochtendspits: good luck!

Foto: dwars met de M3 sedan



50 reacties

Precies op mijn vrije dag, de timing kon niet beter.
Zo maar even in de sneeuw spelen met de rwd.
@talladega: Waarom in de sneeuw? Trekt ie het anders niet?
@asmulders: Neem jij altijd azijn bij jouw ontbijt?
@mikkeloentje: Haha, nou nee. Havermout, zonder melk dan he
Ja zeg, mijn achterwielaandrijver komt komende week pas.
Voor ons met winterbanden…Kijk uit voor glijende beterweters..
via Android app
@norge: whaha met de twee reacties hierboven is komt deze mooi uit :)
@norge: haha scherp
@norge: Als jij gewoon lekker op de rechter baan blijft heb ik nergens last van. En jij ook niet.
@dutchcourage86: Welke rechterbaan?
@norge: Heb jij meerdere pc’s staan ofzo? Valt me op dat jouw comments verdacht snel een groot aantal plusjes krijgt, keer-op-keer…
Nu heb je natuurlijk altijd super scherpe opmerkingen ;-) , maar dit is wel opvallend!
@reactief: Nope, een oude beschadigde werk laptop, en af en toe (als ik hem uit mijn dochters handen krijg) op een i pad. Maar ik heb veel vrienden :)

-edit: lekker bezig, proost!-
@norge: waartegen je elke keer zegt “hé, kunnen jullie mijn reactie liken en delen?”.
@reactief: jaloers? door jouw reactie krijgt hij er nog 1 van mij :-))))
@cirkic: Heel jaloers!
Altijd leuk om een opmerking weg te wuiven met een ‘jaloers?’ -opmerking, is het niet?
@norge: jaaaa, gelukkig valt er nog wat sneeuw voor degene met winterbanden. Kunnen ze zichzelf tenminste nog wijs maken dat het zin heeft gehad dit jaar!

Want ik weet zeker dat degene met winterbanden dit jaar gemiddeld onveiliger gereden hebben, dan degene zonder!
@norge: je weet dat je op autoblog.NL zit? Een klein landje wat voor het overgrote deel plat is. Dus gèèn Noorwegen met meters sneeuw en bergweggetjes. Dit is een land waar je met zomerbanden prima kunt rijden als je anticipeert. Winterbanden zijn echt niet noodzakelijk in Nederland.

Eigenlijk belachelijk dat ik dat er zo duidelijk bij moet zetten bij jou. Dat je te dom bent om te snappen dat als mensen het hier over het nut of onnut van winterbanden hebben, dat ze dan de Nederlandse omstandigheden bedoelen. Dat jij toevallig in de hel op aarde woont wat winter betreft is totaal niet van belang hier op autoblog.NL
@lekbak: En in NL gebeuren dus geen ongelukken door winterse omstandigheden?
@norge: uiteraard wel, ook als mensen wel winterbanden hebben. Net zoals er ook ongelukken door laag hangende zon gebeuren, of door regen, of door haast, of door mobiele telefoons, of door…

Je kunt nog altijd prima op zomerbanden rijden in (het platte gebied van) Nederland in de winter.
@lekbak: Dus jij heb geen ABS nodig en geen ESP want dat is in NL dan ook niet nodig…Verder zet ik een zonnebril op als de zon schijnt (jij niet) en heb ik handsfree voor het bellen in mijn auto’s..Ohja, de lamellen zijn er om de sneeuw vast te grijpen..Niet om weg te werken, door het vast grijpen van de sneeuw krijg je de natuurlijke grip van sneeuw op sneeuw..Verder is het rubber zachter en voorzien van zand of noten korrels om meer grip te krijgen op ijs. De auto lijkt door het zachte rubber minder strak te sturen maar het tegenovergestelde is waar..Je moet alleen door het losse gevoel heen denken..
@norge: ja, jij vind jezelf helemaal geweldig. Dat is nu wel bekend.

Verder heb ik het dus niet over mezelf als ik de oorzaken van ongelukken benoem. Winterbanden werken bij winterse omstandigheden, maar zijn echt niet noodzakelijk en het grootste deel van de Nederlandse winters zelfs minder optimaal dan zomerbanden.
@lekbak: Misschien dat als je het met allemaal HOOFDLETTERS typt dat jouw mening wel wordt aangenomen als de waarheid. Het is gewoon een feit dat je meer grip hebt in sneeuw. Kan mij nog heel goed herinneren dat een paar jaar geleden een aantal buren de straat niet uit kwamen door de sneeuw op de verkeersdrempels, terwijl ik vrolijk voorbij tufte. Ja we hebben nu een zachte winter gehad, ik heb mijn banden ook niet gewisseld. Maar het is bullshit om jouw mening te verkondigen als waarheid en daarbij mensen dom te noemen.
@mikkeloentje: Ik zeg negens dat winterbanden onzin zijn. Ik zeg dat ze niet noodzakelijk zijn. @norge loopt elke keer sterke verhalen te vertellen over hoe het in Noorwegen gaat. Allemaal heel leuk en aardig maar we zijn hier op een Nederlandse site.

Ik heb trouwens een aantal jaar geleden (toen we een paar maand echte winter hebben gehad) met mijn achterwiel aangedreven oldtimer op zomerbanden mensen met winterbanden uit de berm getrokken. Als ik de mensen hier op autoblog mag geloven had ik al dood moeten zijn voor de ik oprit af was, want abs en esp zat er natuurlijk ook niet op. Smalle banden met hoog gewicht doet nog altijd het meest. Ik had 1500 kilo wagengewicht op 175 banden staan.
@lekbak: heerlijk, de eerste winterbanden-bitchfight van maart is een feit, ik geniet, dank 😬
@norge: heb je er weer 1 die denkt dat ie met winterbanden net zo kan rijden als in de zomer
@johanhummer9: niet echt, doe het in de winter rustiger aan dan de zomer, winterbanden zijn effectief maar geen wondermiddel natuurlijk :)
Onder de 7 gradenwerken winterbanden beter.Zachter rubber he.Mijn zomerbanden hebben geen slijtage gehad de afgelopen maanden.Die gaan ook een paar jaar langer mee dan die van jou Norge.
@Alfarobert: onzin, op droog wegdek is je remweg óók onder de 7 graden ruim 10 meter langer dan met zomerbanden. Iedereen kakelt de bandenindustrie maar vrolijk na, maar alle tests bewijzen keer op keer dat je op een droge ondergrond fors in het nadeel bent op winterbanden, ongeacht de temperatuur. Kan ook niet anders: om sneeuw weg te kunnen werken heb je ruimte nodig tussen de lamellen. Op een zomerband is het vlak dat contact maakt veel groter en dus sta je sneller stil op een droge weg.
@parker: onzin wat je zegt
@hoonigan247: want?
Zie de recente vergelijkende tests van vierseizoenenbanden waarin ook een A-merk winter en zomerband is meegetest van o.a. l’Argus, Auto Express, Autobild: uit allen rolt dezelfde conclusie: op droog wegdek is de remweg van een winterband compleet ruk vergeleken met een zomerband..
Ik heb nog nooit met winterbanden gereden en nergens ooit last van gehad. Vind het een beetje geld weggooierij.
@pinut187: winterbanden zijn zeker nuttig. Maar absoluut niet noodzakelijk in de platte gebieden van Nederland.

Rij je genoeg kilometer met dezelfde auto om ze op te rijden (uiteraard is dat dus niet 1.6mm zoals zomerbanden) dan zou ik ze absoluut aanraden.
Ik daarentegen rij ofwel te weinig km’s om überhaupt een band op te rijden (<5000 per jaar) of wissel te vaak van auto. Dan is het opeens wel een erg dure hobby…
@lekbak: daarom heb ik er ook goede allseasons eronder. Heb ik toch nog fatsoenlijke grip bij een laagje sneeuw/lage temperaturen.
@e1000bmw523i: die presteren op elk vlak slechter dan de gem. Zomer/winterband, gwn lekker zomerbanden er onder
@alex1589: Ooit met Nokians onder je auto gereden…? Dan weet je dat dat wel losloopt. Tenzij je rijdt als een malloot natuurlijk…
@e1000bmw523i: heb je het nieuws niet gevolgd? Jij hebt sjoemelgrip gevoeld!
@lekbak: Haha, ik verwachtte die reactie al min of meer. Het gesjoemel had toch niet zozeer betrekking op de grip, maar meer op verbruik, nietwaar…? ;)
@e1000bmw523i: je hebt gelijk, behalve wat je remweg op droog wegdek betreft, dan is jouw remweg op Nokian allseasons aanmerkelijk langer. Op sneeuw presteren ze vrijwel even goed..
@parker: True, maar weet je wanneer ze echt uitblinken? Op NAT wegdek. Iedereen loopt in DL op die betonnen platen dan te kloten met aquaplaning en ik raas er gewoon koersvast overheen alsof het niks is.
@e1000bmw523i: mwoah, op nat wegdek scoren allseasons en winterbanden gelijk of maar marginaal beter met zomerbanden.
@e1000bmw523i: dat is ook een manier, hoewel je dan het hele jaar rond niet optimale grip hebt. Ik kies daar bewust niet voor omdat ik nog wel eens een lekker bochtje wil pakken. Vooral met de 190 is het erg leuk om veel krachtigere auto’s op de reet te zitten in de bochten, maar daar heb ik wel goede zomerbanden voor nodig.
@lekbak: Het hoeft voor mij dan ook niet 100% te zijn. Ik zoek de grenzen toch niet (al te vaak) op op de openbare weg…
-edit: nutteloze bijdrage-
Kijk, een mooi plaatje van m`n concurrent Paul!
Wat jammer, heb een rwd maar heb nog nooit van mijn leven in de sneeuw kunnen rijden.
@caterpie: winterbanden een idee ! Die fwd hokken rij je de heel makkelijk mee uit
@hoonigan247: probleem is meer dat ik altijd in de zomermaanden in Nederland ben. Kan nooit ff lekker glijden, misschien een keer naar Noorwegen gaan;)
Onder mijn werkbus zitten sneeuwbanden, kans dat ik met een aanhanger niet wegkom bij sneeuw is aanwezig. Dat is de enige reden dat ze er onder zitten.
Onder mijn privé auto liggen Dunlop zomerbanden
Ik heb met al mn keiharde stuiterauto’s erg veel profijt gehad van mn winterbanden. Voor mij zeker geen onzin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).