• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lexus krijgt géén dieselmotoren van BMW

Auteur: ricardo, gepost 19 december 2011 om 08:51 – 27 Reacties

Dit is niet jouw dieselblok, vriend

Voor wie zich afvroeg of Toyota-dochter Lexus ook zal profiteren van de dieseltechniek die BMW met de Japanners gaat delen: driewerf neen!

Toyota en BMW kondigde onlangs een verdere versterking van hun liefdesverklaring aan. BMW gaat vanaf 2014 de 1.6- en 2.0-liter dieselblokjes beschikbaar stellen voor de autogigant uit Japan, terwijl Toyota op zijn beurt know how van hybrides richting München schuift. Het deed de vraag rijzen; mag dan ook Lexus de oliestokers uit Duitsland onder de kap stoppen? Een Toyota-woordvoerder wist het volgende te melden over de deal:

“The agreement with BMW does not include any supply of BMW engines to Lexus.”

Simpel & logisch. BMW heeft geen zin om directe concurrent Lexus in het zadel te helpen met dieseltechniek. Voor de VS-afdeling zou het weinig uitmaken, waar Lexus nu nog het grootse premium automerk is (een positie waarvan BMW onlangs nog heeft aangegeven dat ze die wel willen overnemen). In Europa is dit anders. Op dit continent -waar 52% van alle nieuwe auto’s op de duivelsbrandstof rijden- heeft BMW vorige maand 590.453 auto’s verkocht. Lexus kwam niet verder 24.623 units.

Het is dus maar de vraag of Lexus ooit met dikke diesels onder de kap gaat komen, of dat ze zich blijven profileren als vooruitstrevend merk met hybridetechniek. Waarschijnlijk het laatste.

Ook interessant!

  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Gespot - Lexus RC F steelt de show tussen de BMW's
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Heet! BMW i7 krijgt het warm
    Heet! BMW i7 krijgt het warm

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, Lexus, Toyota

Vorig bericht: « Officieel: Jos Verstappen kan niet rijden
Volgend bericht: Brekend: Saab vraagt faillissement aan! »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    19 december 2011 om 09:01

    heeft BMW vorige maand 590.453 auto’s verkocht. Lexus kwam niet verder 24.623 units.

    Bij Lexus toevallig een getalletje vergeten, of verkopen die dingen echt zo slecht?

    Login om te reageren
    • wouteraerox zegt

      19 december 2011 om 09:16

      @jack_abarth:
      Ja is echt zo ben ik bang. Kijk maar eens op de weg. Ongeveer om de 20 bmw’s zie je een lexus rijden!

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      19 december 2011 om 09:19

      @jack_abarth: Ik vind het sowieso opvallend veel voor maandcijfers. Denk eerder dat het jaarcijfers zijn?

      In 2010 verkochten ze over het gehele jaar tot en met november 1.1 miljoen units bij BMW. Lijkt mij realistisch als hier de helft van diesel zijn, maar dan wel over het gehele jaar.

      Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      19 december 2011 om 11:07

      @jack_abarth: Ik dacht dat Lexus dit jaar een beetje tegen viel eigenlijk, en dat ze niet zo goed verkocht hebben. Maar dat kan aan mij liggen.

      Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      19 december 2011 om 12:07

      @jack_abarth: Lexus is wel exclusiever dan een BMW hier he… Lexus heeft een grotere verkoopcijfers in USA. Daar zijn BMW/Merc/Audi niet zo ”premium”, maar daar is Lexus de leider!

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        19 december 2011 om 13:32

        @G-Ammo: In Amerika zijn europese auto’s juist “premium” alles wat europa komt is in de ogen van amerikanen goed. Zelfs een wasmachine van Miele is voor amerikanen een pronkstukje. Een lexus is een de ogen van amerikanen gewoon een luxe wagen met goede prijs/kwaliteit verhouding. Een BMW Audi en Mercedes koop je in Amerika om te laten zien dat je goed geboerd hebt.

        Je zou kunnen zeggen dat Lexus in europa juist “premium” is. Mede omdat veel BMW’s hier als 1 en 3-serie instappers rondrijden. Een Lexus koop je hier om jezelf te onderscheiden van de grijze massa.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          19 december 2011 om 13:37

          @desoper: Ook bijvoorbeeld de CT200h?? Heb gehoord dat deze onderhuids vrijwel ’tzelfde als ’n Prius is. Sorry maar dat verpest ’t “premium” gevoel voor mij al.. Ik wil toch Lexus rijden, geen Toyota? Het is toch het “luxemerk” van Toyota??

          Login om te reageren
          • xtrastrange zegt

            19 december 2011 om 15:08

            @kaasboerin: de A3 is onderhuids ook een Golf, de A6 heeft zelfs (deels) nog dezelfde motoren als de golf. Toch is dat geaccepteerd. Het argument dat de ct200h daarmee niet exclusiever kan zijn, geldt dus net zo goed voor de Audi A3. Zelfs Bentley heeft platforms gedeeld met VW…

            Login om te reageren
  2. StijnB zegt

    19 december 2011 om 09:12

    Is al langer duidelijk, over de 2,2-liter diesel in de huidige IS werd al langer gemeld dat het de eerste en meteen laatste diesel in een Lexus is/wordt. Diesel is niet premium jongens :p

    Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    19 december 2011 om 09:21

    PSA
    FIAT Auto

    Perfecte Diesels (het zijn eigenlijk geen Diesels meer) terwijl hij nu ff naar Denemarken tuft op 1 tankje.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      19 december 2011 om 10:37

      @desjonnies: Van het weekend nog in een 508 met 1.6 diesel gereden, heerlijk stille motor. Helaas dat de beruchte semi-automaat aan hing, verpest meteen de hele auto.

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        19 december 2011 om 10:41

        @RoT___: Klopt, motoren maken kunnen ze bij PSA wel. In tegenstelling tot versnellingsbakken… Zelfs de hsndbakken schakelen verschrikkelijk.

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          19 december 2011 om 10:42

          @RRenault: -moet handbakken zijn natuurlijk.

          Login om te reageren
      • jzaero zegt

        19 december 2011 om 11:02

        @RoT___: De volledige automaat met een benzine in de 508 is heerlijk, past het karakter wel.

        Login om te reageren
  4. md89 zegt

    19 december 2011 om 11:04

    Rij zelf is220d, zag op http://www.lexus.nl dat de diesel niet meer onder de IS serie staat, zou dit voortkomen uit bovenstaand bericht?

    Login om te reageren
    • SVDM92 zegt

      19 december 2011 om 12:15

      @md89: Nee, de Lexus is220d werd al langer niet meer geleverd.

      Login om te reageren
      • md89 zegt

        19 december 2011 om 12:21

        @lexusisf: En ik dacht dat ze juist de 200d haddden geintroduceerd om meer diesels te verkopen, of is dat enkel in belgie? Diesel van is is / was helaas niet de meest zuinige, als ik een beetje doorduw zit ik gemiddeld zo boven de 10l / 100 verbruik.

        Login om te reageren
        • SVDM92 zegt

          19 december 2011 om 12:39

          @md89: Ik geloof inderdaad dat Nederland als 1 van de weinigen de 200d niet heeft, zo is de 200d inderdaad te krijgen in o.a. België en Engeland als zuinigere “opvolger” van de 220d. Maar zoals vaker bij Lexus snap ik persoonlijk niet zoveel van sommige keuzes die zij maken. Zo zijn de Diesel varianten nooit verkrijgbaar geweest met een automaat zoals u ongetwijfeld weet. Een gemiste kans in dit segment naar mijn inziens.

          Login om te reageren
          • md89 zegt

            19 december 2011 om 12:47

            @lexusisf:
            Helemaal mee eens, de IS250 automaat rijdt een stuk aangenamer, natuurlijk mede door de V6. Wil je een beetje sportief rijden dien je veel te schakelen in de 220d, de 1 is sowieso bijna onbruikbaar.

            Login om te reageren
  5. xdoctorx zegt

    19 december 2011 om 11:17

    Ik snap echt niet waarom Toyota dit zou willen doen, volgens mij zit niemand te wachten op een Toyota met een dieselmotor. En waarom zou je je die voorsprong die ze hebben op BMW qua hybride techniek geven terwijl je de dieselmotoren niet eens voor Lexus kan gebruiken die deze dieselmotoren juist goed zou kunnen gebruiken.

    Login om te reageren
  6. mercedesfan zegt

    19 december 2011 om 11:30

    Zeer logische en slimme beslissing. In tegenstelling tot de beslissing Mercedes, dat onderstellen voor Infiniti levert.

    Login om te reageren
  7. SVDM92 zegt

    19 december 2011 om 12:13

    Naar mijn inzien gaat Lexus never nooit meer een diesel leveren. Deze post is ook een beetje non-nieuws, niemand had verwacht dat Lexus met diesel motoren zou komen, laat staan van Bmw. De enige diesel die we bij Lexus hadden was de Is220d en die leveren we ook al niet meer. En om terug te komen @Drivingpleasure: Dit was juist een enorm goed jaar voor Lexus met de Ct200h. Echter nog steeds niet te vergelijken qua aantallen met Bmw, Mercedes etc.

    Login om te reageren
  8. fit4fun zegt

    19 december 2011 om 12:13

    Ricardo bedoelt idd dat BMW tot of tot en met vorige maand ruim 590.000 auto’s heeft verkocht in Europa. (En idd niet per maand).

    Login om te reageren
  9. masterstig zegt

    19 december 2011 om 16:27

    Lexus kan zich ook maar beter focussen op hun hybride techniek, dan op de benzinemotoren (dus speciale van BMW).

    Login om te reageren
  10. ericp zegt

    19 december 2011 om 21:06

    Volgens mij is BMW 1 van de beste Motoren / Diesel bouwers van de wereld . . . Als Lexus zou je dus zo’n diesel wel willen hebben.
    Als BMW zijnde zou je ze niet aan Lexus willen leveren.Nu even niet !

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    19 december 2011 om 21:58

    Oef gelukkig, want Lexus moet natuurlijk wel premium blijven.

    Login om te reageren
  12. kwaliteituitturijn zegt

    19 december 2011 om 22:54

    Mercedes Benz is veel beter

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North