• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Londen voert ‘low emission zones’ in

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 februari 2008 om 08:25 – 19 Reacties

Cough it up buster!

Met ingang van gisteren (4 februari) doet Londen nog een schepje bovenop het verbeteren van haar luchtkwaliteit. Door de invoering van Low Emission Zones (LEZ) moeten de meest vervuilende trucks voortaan 200 pond (267 euro) betalen om Londen in te mogen rijden.

Met behulp van een camerasysteem wordt ervoor gezorgd dat de vuile trucks netjes hun extra belasting betalen. Het gaat hier om voertuigen zwaarder dan 12 ton, die niet voldoen aan de Euro 3-norm.

Op latere tijdstippen worden ook bussen, kleine vrachtwagens en busjes bij het systeem betrokken. Auto’s en motoren blijven gelukkig uitgezonderd. De LEZ beslaat in totaal 1.580 km² en ligt als een tweede ring om het gebied heen waar de zgn. ‘congestion charge‘ wordt geheven.

Low Emission Zone

Een tijdje geleden kondigde ook Brussel aan zich scherper te weren tegen vervuilende trucks. In Londen gaan ze daar niet op wachten, de luchtkwaliteit schijnt er tot de slechtste van Europa te behoren. Check hier het nieuwsitem.

Waarschijnlijk kan de burgemeester van Londen, Ken Livingstone, weer een flinke sneer verwachten van Clarkson cum suis wanneer het nieuwe seizoen van Top Gear van start gaat. Nog niet zo lang geleden kreeg hij drie nominaties aan zijn broek voor de ‘Top Gear Lifetime Achievement Award’, en dat was geen compliment! (via BBC)

Ook interessant!

  • Een Grand Prix van Londen is zo gek nog niet?
    Een Grand Prix van Londen is zo gek nog niet?
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Video: peperdure Lambo Sian in Londen zorgt voor gekte op straat
    Video: peperdure Lambo Sian in Londen zorgt voor gekte op straat
  • Naar de Noordpool en terug met de nieuwste Arctic Trucks

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, londen, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « The Saunaab, it’s hot!
Volgend bericht: DC Ambierod concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Guido zegt

    5 februari 2008 om 08:57

    De milieu maffia slaat weer eens door :(

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    5 februari 2008 om 09:11

    Ach, je zou d’r maar wonen en van die stinkende dieselrook de hele dag moeten inademen.
    Nu wordt er gedwongen te zoeken naar alternatieven.
    Bijvoorbeeld goederen over de metrolijnen vervoeren ofzo.

    Login om te reageren
  3. Oul@ zegt

    5 februari 2008 om 09:17

    Dat bedrag is no joke.
    Ik snap het wel hoor. Volgens mij wordt de keuze voor de transportsector alleen maar gemakkelijker hierdoor om schonere trucks te kopen.
    Want om nu elke dag dit bedrag te moeten betalen gaat aardig wat kosten.
    Kan per jaar op 50000 pond komen per vrachtwagen (natuurlijk als zo’n vrachtwagen elke dag in zo’n zone moet zijn. (denk aan de vrachtwagens voor de supermarkten. MaccieD’s etc….)
    Londen is groot, dus er zullen ongetwijfeld meerdere trucks daar rijden van een firma….
    Voor Londen makkelijker “rijk” worden.

    Login om te reageren
  4. mart(w)in zegt

    5 februari 2008 om 09:18

    Hubert schrijft,

    5 February 2008 om 9:11

    Nu wordt er gedwongen te zoeken naar alternatieven.
    Bijvoorbeeld goederen over de metrolijnen vervoeren ofzo.

    wel eens met de subway geweest daar ? je kan je reet niet keren zo druk..laat staan dat er pallets met goederen bij kunnen tussen de normale diensten door,metro treinen laten uitvallen voor goederen zal niet zo goed vallen denk ik bij de bevolking…en wie gaat die goederen dan naar de winkels sjouwen ?

    Login om te reageren
  5. Hubert zegt

    5 februari 2008 om 09:32

    @ Mart(W),

    Dus we slapen maar verder en laten de stad verstikken in dieselrook van oude aftandse vrachtwagens???
    Nu wordt er tenminste gedwongen naar oplossingen te zoeken.

    Login om te reageren
  6. Ejay zegt

    5 februari 2008 om 09:49

    @ Hubert, het betreft hiet vrachtwagen, die vervoeren over het algemeen geen mensen. In dat geval heten ze bussen of zijn ze illegaal bezig.

    Voor beide kanten valt wat te zeggen. London is smerig qua roet e.d. en daar moet wat aan gedaan worden. Anderzijds betreft het hier de bevoorading voor winkels e.d. dat wellicht duurder word en doorberekend word aan de consument.

    Login om te reageren
  7. HondaGirl zegt

    5 februari 2008 om 09:53

    Daar zal wel ruzie van komen, niet iedereen kan 200 Pond betalen…

    Login om te reageren
  8. IanH zegt

    5 februari 2008 om 09:57

    @MartW:
    De metro is helemaal niet zo druk in london. Enkel de ochtendpiek (7.30/9.00) is druk en rond 6/7 uur. Neem om half tien de tube en hij is bijna leeg. Maar het is toch niet de bedoeling om de metro te gebruiken, alleen groenere vrachtwagens.

    Ik woon in Londen, als ik ga joggen en mijn neus erna snuit is het letterlijk zwart spul. Dat had ik in België niet! Een beetje verbetering van de lucht zou me niet storen.

    Login om te reageren
  9. Zoef zegt

    5 februari 2008 om 10:10

    Ach, je zou d’r maar wonen en van die stinkende dieselrook de hele dag moeten inademen.

    Ik ben dikwijls in Londen geweest, vanaf twintig jaar geleden bijna ieder jaar.
    Het valt en viel allemaal reuze mee, die luchtvervuiling.
    Alleen krijgt de milieumaffia steeds meer macht en toont die zich nu onverdraagzamer tegen niet-maagdelijke lucht.

    Want wat die jongens willen is niet ernstig: dat is geen milieubekommernis maar smetvrees, ze willen kraakpropere lucht zoals een miljoen jaar geleden van voor de mens het vuur uitvond.

    Login om te reageren
  10. Sorcerer zegt

    5 februari 2008 om 12:21

    We hebben het wel over Euro 3 he mensen, en ontzettend zware ongefilterde dieselbrommers. Ik vind dat wel prima, zo lang het niet doorslaat (risico wel aanwezig, maarja).

    De Congestion Charge zone lijkt wel goed te werken, redelijk rustig daarbinnen :)

    Login om te reageren
  11. IanH zegt

    5 februari 2008 om 12:36

    @Zoef: ik weet echt niet waar jij die onzin over ‘het valt allemaal wel mee’ haalt!
    Je blijft waarschijnlijk niet lang genoeg in London. Ga maar eens via mile end road naar canary wharf, eens kijken of je de lucht dan nog zo vind meevallen. London stopt niet in south kensington in het westen en tower hill in het oosten (zo ongeveer congestion charge zone), daar rijden ondertussen idd minder auto’s en valt de lucht wel mee.
    Het is zeker niet zo erg als Beijing maar vergeleken met de europese norm is het zeker niet goed.

    Ik vind de aanpak van vervuilende vrachtwagens een stuk beter dan het uitbreiden van de congestion charge (zijn ze ook aan het plannen).

    Login om te reageren
  12. sacha zegt

    5 februari 2008 om 12:58

    Duitsland kent ook al een tijdje een “Feinstaub Plakette”: http://cms.dekra-services.de/nl/nl/index.php?id=49

    Hier heb je zo’n sticker nodig: http://www.env-it.de/luftdaten/download/public/html/Umweltzonen/index.htm

    Login om te reageren
  13. Jan C. zegt

    5 februari 2008 om 13:19

    Hoe gaan ze dat doen met die dubbeldekkers? Goed ze hebben al een tijdje niet meer Routemasters, maar alsof die Alexander-Dennis bussen niet roeten.

    Login om te reageren
  14. ZOEF zegt

    5 februari 2008 om 14:39

    Die dubbeldekbussen zouden ze kunnen voorzien van LPG-bijvoeding. Een klein percentage toevoeging in de aangezogen lucht van LPG, onvoldoende om een brandbaar mengsel te maken, verbrandt al het roet of toch het merendeel. Schitterende vinding en toepasbaar op veel autobussen en vrachtwagens.

    @IanH: ik spreek inderdaad over de binnenstad alleen en mijn verblijven beperken zich tot maximum een week. Dieselvrachtwagens zijn inderdaad roetkachels waar iets aan gedaan mag worden.

    Login om te reageren
  15. ZOEF zegt

    5 februari 2008 om 14:40

    Maar feit blijft dat greenies de neiging hebben om STERK te overdrijven.

    Login om te reageren
  16. Giuliettalover zegt

    5 februari 2008 om 15:22

    Wat me opvalt is dat de M25 (de ringweg ROND London) er gedeeltelijk in valt.
    Dat zou betekenen dat zelfs als het vrachtverkeer om London heen rijdt een extra tax van £200 betaald moet worden. Dus dit is mi een onvermijdelijkheid voor eenieder die van zuidoost naar noordoost moet.
    Omrijden dan maar?? Is zeker goedkoper, maar beter voor het milieu??
    Vreemde gedachtengangen daar in London City; recentelijk te veel zuivere zuurstof in het brein gekregen misschien?

    Login om te reageren
  17. Bas zegt

    5 februari 2008 om 16:42

    Omrijden dan maar?? Is zeker goedkoper, maar beter voor het milieu??

    Ja …de Engelse een beetje kennende die rijden ook om. Het is ook helemaal niet bedoeld om het milieu te sparen. Anders zou je maatregelen treffen om de ontwikkeling van alternativen te stimuleren / versnellen. Dit is weer een duidelijke Fill my wallet -actie.

    Login om te reageren
  18. Cooper S zegt

    5 februari 2008 om 22:35

    Die talloze oude Ford Transit busjes en taxi’s zouden ze eens moeten aanpakken. Daar wemelt het van in de binnenstad, niet van 12t+ vrachtwagens. Red Ken is de grootste auto-hatende schijnheil. Hulde aan Top Gear voor het openlijk aan de schandpaal rijgen van Red Ken.

    Sinds de invoering van de Congestion Charge zone mijdt veel verkeer de binnenstad. Raad eens waar dat verkeer nu rijdt? Juist, door woonwijken die tegen het centrum aanliggen. Twee banen verkeer voor je deur langs razend, de hele dag lang. Kinderen binnen houden, witte gevels die verkleuren. Met dank aan Red Ken, die letterlijk het probleem bij de mensen in omringende buurten op de stoep legt. En, doordat de wegen die de Congestion Charge Zone omsluiten nu tijdens en rond de spits pottdicht zitten met stinkende auto’s die in een kudde optrekken-remmen-optrekken-remmen, zitten uiteindelijk ook de binnen-randen van de Zone pottdicht, waar het hele verkeer ook fijn aan het optrekken-remmen-optrekken is.

    Wat er met al dat geld gebeurt? Nou, dat wordt in ieder geval niet aan het wegdek besteed. Al die potholes, kuilen en ingestorte rioolputten zijn levensgevaarlijk voor verkeersdeelemers op 2 wielen. http://www.fillthathole.org.uk/list?h=24&t=&s%5B%5D=6&s%5B%5D=8&s%5B%5D=2&s%5B%5D=3

    Login om te reageren
  19. Pim Brussee zegt

    10 februari 2008 om 11:27

    Ik wordt moedeloos van dat ge o h over stinkende diesels. Zolang wij op oudejaarsavond met vuurwerk een ongekende hoeveelheid fijnstof produceren, dat mijlen ver boven de norm ligt, heeft de milieu mafia boter op zijn hoofd. Als bijv. alle transportbedrijven hun vrachtwagens stilzetten voor 3 dagen, staat onze hele economie stil. Kijk maar naar de acties in Italie.
    De transportsector heeft een marge van slechts enkel procenten. Toch worden er nieuwe vrachtwagens aangeschaft, met Euro 5. Punt is dat de levertijd van vrachtwagens tegenwoordig al rond 1 jaar zit. Er kan dus niet op korte termijn aan de milieunorm voldaan worden. Daarnaast blijkt dat de roetfilters niet afdoende zijn. Dat OV bussen niet aan de norm voldoen komt doodeenvoudig door de aanbestedingspolitiek, waardoor busbedrijven tegen minimumprijzen moeten leveren. gevolg is dat er geen ruimte is voor investeringen en voldoende onderhoud.

    Politiek en mileubewegingen zetten een zware wissel op het beroepsgoederen- en openbaar vervoer. Op termijn wordt daarvoor de rekening gepresenteerd, maar….. dan is het te laat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North