Hondatuner Mugen heeft in het verleden regelmatig puik werk afgeleverd. Met deze Honda Insight slaan ze de plank helaas mis, om het maar voorzichtig te zeggen. Een getunede hybride is namelijk hetzelfde als een mooie vrouw met een broekrok: het zijn twee dingen die niet samengaan.
De Honda Insight van Mugen wordt geleverd met een bodykit bestaande uit een lipspoiler voor de voorbumper, sideskirts en een andere (sportieve) achterbumper. Dit geheel wordt afgemaakt met een sierlijke doch noodzakelijke spoiler achterop. Door de montage van sportdempers+veren is de auto in totaal 20 mm gezakt en met het Mugen lichtmetaal eronder moet dit garant staan voor een sportief weggedrag. De originele einddemper is vervangen door een sportdemper met een driehoekig sierstuk aan het eind.
Het interieur heeft een bijna net zo’n ingrijpende metamorfose gehad als het exterieur. Denk hierbij aan aluminium pedalen en een sportieve mattenset (echt waar!).
UPDATE: Het blijkt allemaal heel erg mee te vallen, veel van de gebruikte onderdelen (behalve die overheerlijke sportieve mattenset) hebben een functie. De “tuning” moet de airflow van de auto verbeteren en dit noemen ze dus een “zero lift” kit. Hiermee zou het verbruik van de Insight nog verder afnemen, maar we beloven niets…
Een ‘stoere’ prius nog ‘stoerder’ maken.
Very un-Mugen als je het mij vraagt.
Een teken aan de wand?
Tuners zullen wel over moeten gaan naar milieuvriendelijke modellen. Uiteindelijk blijft er namelijk niets anders over…
De voorkant ziet er nog best oké uit. Helaas wordt die okéheid volledig weggevaagd door de uitlaat alleen al…
oke ik heb geen smaak maar iig is mijn mening niet bij voorbaat vastgesteld omdat het een hybride betreft, volgens mij in tegenstelling tot de poster hierboven.
ik vind hem best kunnen, cker de voorkant.
Altijd hetzelfde verhaal: steeds moet ALLES getuned worden!
Jezus wat triest. Maar als de auto 20 millimeter verlaagd wordt komt dat het brandstofverbruik alleen maar ten goede, toch?
(Mits je de lelijke plastic accessoires weglaat)
Jammer jammer, vind dat Mugen er meestal wel iets moois van maakt maar dit is niet echt een mooi doordacht ontwerp :(
Een getunede hybride is namelijk hetzelfde als een mooie vrouw met een broekrok: het zijn twee dingen die niet samengaan.
Normaalgesproken zou ik in die vergelijking stellen dat de vrouw de auto vertegenwoordigt. Maar in dit geval vind ik de auto de broekrok.
Een tuinbroek zou ook kunnen ;)
de voorkant is eig best vet,
en eerlijk jongens,de achterkant kan gewoon niet beter
op het eerste gezicht strak ding!
op het tweede gezicht strak ding! alleen is dat nou typisch een design uitlaat?
voor de rest mag ie er zeker wezen :D
blijkbaar het originele bericht niet gelezen want het doel van deze “zero lift” spoilerset is het volledig elimineren van lift, wat dus wel degelijk het verbruik ten goede komt…
had toch wel enig onderzoek verwacht ipv klakkeloos overnemen van autoblog.com
Het is niet de onderdelen die Mugen erop gezet heeft wat niet kan, het is de auto die is aangepakt.
Nu is het een ricer geworden. Het denkt snel te kunnen, maar is het niet.
Geen standaard Neon?
Vind ‘m best wel ok
Alleen jammer dat dit niet gewoon op tuningblog.nl wordt geplaatst…
@ smeck
Als ik de site van Mugen zo bekijk, heb je gelijk. Het gaat om de ‘Zero Lift’.
Dan is het geen ricer, maar over de auto en de gebruikte onderdelen valt over te discussiëren.
Omg, dit zijn tog geen auto’s meer =\
Laten we maar hopen dat de ‘benzine’ motor over 10 jaar nog bestaat
Nu is het losertuning, maar waar is de tijd dat iedereen dieseltuning ook losertuning vond?En kijk nu?
haha, die uitlaat (driehoek)
wat ’n losers
En hoe zit het met het verbruik is dat wel beter geworden door deze tunig of staat deze bij de verkeerde topic ?
ik dacht dat hij hier hoorde te staan :
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/08/top-10-nutteloze-bijdragen-aa-je-auto
Auto omlaag, spoilerts om de luchtweerstand te verminderen, de tuning van de toekomst :)
Waarom moet er hier zo vreselijk gehaat worden op zuinige auto’s? Ik hou best van dikke wagens, maar als het zuiniger kan, waarom niet?
@Smeck
Helemaal gelijk.
Heb het gevoel alsof autoblog.nl een slechte blog aan het worden is(of is als je het vergelijkt met een jaar geleden ofzo). Alles word neergehaald en moet worden af gekraakt (tuners,ricers,rijke mensen ect)
Als mensen dit of dat met hun auto willen goed voor hun.hun keuze hoef je niet gelijk af te kraken.kan je tenminste nog wat interesse tonen
@on topic.
ik vind dit trouwens een leuke auto,beter dan de oude prius(alhoewel die ook heel leuk is) en vind auto`s die hybride zijn toch best fascinerend vanwege de technologie maar hoef dus kennelijk niet meer naar autoblog.nl te komen voor de techniek in de auto maar voor alleen voor de foto`s (die ook half missen)
Vind het zeer stom om het losertuning te noemen! vanwege het feit dat alles voor de airflow van de auto is en niet een geval van bodykit op de auto zetten en dat je het kan vergelijken met een jonge tiener.
Als jullie (ab.nl en/of in dit geval ricardo) wat research had gedaan of tenminste de moeite had genomen om de tekst op autoblog.com of jalopnik goed te kopiëren,kon je weten dat dit inderdaad de “zero lift” kit is (vandaar dat 3 hoekige uitlaat(voor de airflow van de achterdiffuser))
BTW:je kan naar jalopnik gaan en de foto`s daar bekijken van de airflow (teveel moeite voor Ricardo te kopiëren want kennelijk zijn er geen mensen geïnteresseerd in de rest van de verhaal want het is “tjoening”)
De link naar de airflow foto`s eb zoals je kan zien niet dergelijk “Losertuning”:http://jalopnik.com/5148770/2010-mugen-zero+lift-honda-insight-photos-video-and-no-lift
Om eerlijk te zijn vind ik dat de Insight wel degelijk wat tuning kan gebruiken, vooral die ‘milkbottoltops’ van wielen.
edit: brrr wat vroeg: milkbottletops bedoel ik uiteraard
@Simonmc, dat is het toch nog steeds?
Diesel is voor schepen, niet voor auto´s.
@supersix: Gelijk heb je man, trouwens een hybride tuning niet gaan ?? Zou ze graag eens zien kijken als hier een Lexus G 450h met spoilers komt binnen gerold….
sloeg Honda de plank niet eerder mis?
@smeck & supersix: helemaal gelijk, heb een update bij het artikel geplaatst!
@supersix: je mening over dit blog is uiteraard persoonlijk, ik ben het daar uiteraard niet mee eens. Wij claimen nooit meer te weten dan de bezoekers, maar we geven graag onze eigen mening over het nieuws. Ik hoop dat je dat zo nu en dan kunt waarderen;)
Geeft mij die mooie vrouw met broekrok dan maar. Daar is snel wat aan te doen tenminste….
zero lift betekent dat de auto minder zweverig aanvoelt op hoge snelheid en dat is prima, alleen wie kiest deze auto om er hoge snelheid mee te rijden ? De luchtweerstand wordt niet lager door de spoilers. Wat moet ik hier nou van vinden … functionele tuning op een auto waarop het eigenlijk geen zin heeft .
De automotive industie is dynamisch en een gezond bedrijf is innovatief, puik werk.
Ik zie voor beide problemen een simpele oplossing:
1. Deze lelijke auto niet kopen
2. Broekrok uit!
:D
@ supersix,
Die luchtstroom is alleen een beetje te positief getekend. Ik vraag me af of het wel het brandstof verbruik terugbrengt. Je frontaal oppervlak is een stukje groter, zonder dat op het orginele deel aanpassingen zijn gedaan. Wat dus betekend dat er meer luchtweerstand is. Verder zie je helemaal geen turbulentie of vortexjes bij de spoiler (mits die eerste foto echt is)
Dit valt nog mee… Er rijdt in Nederland een gast rond met een Civic IMA, overgespoten in Championship White en de bijbehorende spoilerkit en wielen van de JDM Civic Type R… :|:|:|:|:|:|:|
Ik vind m gewoon vet, alleen wanneer komt er nou een hybride met een handbak van Honda, van die CVT word je gewoon helemaal gek
Zolang het echt de “zerolift” functie vervult is er niets aan de hand en is het misschien wel een heel goed product. Het verleden heeft namelijk al uitgewezen dat mensen een afschuwelijke auto ter harte nemen als hij maar weinig verbruikt en hybride is.
Gelukkig zijn er af en toe ook nog mensen die wel echte auto’s kopen in plaats van die hybride hokken.
ik denk persoonlijk dat het nog best leuk kan gaan worden met stoplichtsprintjes als ze die elektro motoren een boost knop geven.
Op de een of andere manier krijg ik het gevoel van de CRX hierbij.
@ Benjamin
Ik vind ‘m ook vet(niet zozeer de auto, eerder het initiatief) en ik vind het ook belangrijk dat er iets van tuning gedaan wordt voor een hybride auto, als de prestaties ook nog eens beter zouden worden zou ik de auto ook nog echt vet vinden.
Vet chille bak man!
Zoek een leven…
beetje appart, niks mis mee, hybride auto’s zullen vanzelf wel mooier worden
Er zijn geruchten op het web dat de volgende generatie Civic Type R een hybride wordt. Ik ben benieuwd :)
Vindt het toch wel weer jammer dat al die hybride auto’s best gaaf zijn totdat je naar de achterkant kijkt :s.
@fenir
Daar heb je zeker een punt. Moet volgens mij te verbeteren zijn.
Overigens zijn er ook niet hybride auto’s lelijk van achteren.
Mijn lijstje; BMW 3, Peugeot 407 (vooral de SW), Focus, Porsche Cayenne.
Smeck slaat de spijker op zijn kop. Zeker weer zo’n stukkie geschreven door dezelfde Honda afkraker als altijd. Lees je eerst eens goed in en probeer een stukkie eens objectief te schrijven…
Objectiviteit is saai.
Ik vind hem wel mooie,had ik geld zou ik hem direct kopen,kwaliteit,betrouwbaarheid,op het aller hoogste niveau ,wat moet men nog meer hebben….
maar ja ,wie ben ik …..
Ziet er vet uit, ik geef het gewoon toe.. (;
een mooie vrouw met een broek-rok kan prima als ze mooie genoeg is blijft ze mooi zeker met een een mooie broek rok.
je kunt als vergelijking beter stellen dat een lelijke vrouw met string een lelijke vrouw zal blijven. Het gaat immers om de basis.
Zuinige autos hebben nou eenmaal beperkingen op de tekentafel waardoor ze op elkaar gaan lijken. Maar met de huidige crisis is het goed dat fabrikanten daar op inspelen, het blijken succes nrs kijk naar de prius en straks ook de lexus h450. het grote publiek zal dit de komende tijd gaan inzien en dan zullen de berijders waardering krijgen en zullen meer mensen de stap wagen.
Nu voor je portomonee -lage bijtelling minder belasting zuinig rijden-
straks als motto voor het milieu
thumbs up voor de funtionele spoilers, hierdoor toch wat meer onderscheid.
Ik verwacht straks een trend in lichtmetalen designvelgen die niet breed zijn en dus wel design met behoudt van functionaliteit.