• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pk

Auteur: ricardo, gepost 26 juni 2015 om 13:51 – 33 Reacties

Afbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pkAfbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pkAfbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pkAfbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pkAfbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pkAfbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pkAfbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pkAfbeelding Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pk

Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pk
Maak kennis met de snelste auto die Lotus ooit geproduceerd heeft. Verkrijgbaar in zowel straat- als racetrim.

900 kg voor de circuitversie

“Zaag het dak van de Exige S en injecteer hem met asociaal veel vermogen.” We denken dat Lotus ceo Gales zoiets tegen zijn team heeft geroepen, waarna ze met deze epische opvolger van de 2-Eleven op de proppen kwamen. Met de Exige als basis konden ze gebruik maken van de in het midden gemonteerde 3.5 V6 van Toyota, die er met hulp van een supercharger 450 pk bij 7.000 tpm uitgooit. Daar staat een wagengewicht van slechts 900 kg tegenover. Een bijzonder aangename pk/gewichtsverhouding die ervoor zorgt dat de voorruitloze racer binnen 3 seconden op de 100 km/u zit en 290 km/u op de teller aantikt. De circuitversie loopt door tot 280 km/u.

Schakelen in de straatversie gaat met een conventionele zesbak met racekopeling, in de circuitvariant is een sequentiële zesbak van Xtrac gemonteerd. De auto is gebaseerd op een aluminium monocoque, omgeven door een composiet materiaal dat 40% lichter is dan fiberglas.

Lotus 3-Eleven: Brits racemonster met 450 pk

Spoiler alert

Wellicht ietwat overbodig om te melden, maar de auto is altijd dakloos. De enige bescherming komt van een ‘aerodynamisch vormgegeven’ rollover balk boven de hoofdsteunen. Wie de grote spoiler achterop wil, goed voor 215 kg downforce, moet de circuitversie nemen. vooraan rolt de Lotus op 18 inch lichtgewicht velgen, achteraan meten ze 19-inch. Het gebruikte rubber is Michelin Pilot Super Sport voor op straat, en Michelin Cup 2-banden voor circuitgebruik.

De cockpit blinkt uit in minimalisme. Achter het quick-release sportstuur zien we een TFT-scherm met rechts ervan enkele fysieke knoppen. Zitten doe je in een smal kuipje. In de circuitversie heb je één stoel, de straatversie biedt wel de mogelijkheid om een passagier mee te nemen. In februari 2016 moet de productie beginnen, die gelimiteerd is tot een toepasselijke 311 stuks. Aan de andere kant van de Noordzee betaal je 82.000 pond voor de straatversie, terwijl de 3-Eleven in circuittrim je 115.200 pond terugzet.

UPDATE: video van de onthulling op Goodwood op Autojunk.nl. Weet je meteen hoe ‘ie klinkt.

Ook interessant!

  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

3-eleven, goodwood-2015, Lotus

Vorig bericht: « Opel Corsa 1.3 CDTI nu ook als vijfdeurs met 14% bijtelling
Volgend bericht: Zaagblad valt van vrachtwagen, dit is het resultaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. bouwvakkert zegt

    26 juni 2015 om 13:56

    Ohhh wat een heerlijk speeltje.

    Login om te reageren
  2. lotuselises2 zegt

    26 juni 2015 om 14:02

    Ik wil hem

    Login om te reageren
    • Lotus zegt

      26 juni 2015 om 16:31

      @lotuselises2: Ik ook! Waar kan ik tekenen? Heerlijk zo’n compromisloze auto!

      Login om te reageren
  3. agera zegt

    26 juni 2015 om 14:07

    Een soort caterham maar dan minder ouderwets, leuk!

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    26 juni 2015 om 14:11

    Kijk, mooi speeltje!

    Login om te reageren
  5. clarkson zegt

    26 juni 2015 om 14:15

    Ik voel een nieuwe raceklasse aankomen

    Login om te reageren
  6. crainn zegt

    26 juni 2015 om 14:16

    Die spoiler is HUUGE

    Login om te reageren
  7. p0wn3d zegt

    26 juni 2015 om 14:26

    Doe dan gele remklauwen..

    Login om te reageren
  8. Sir_Vmax zegt

    26 juni 2015 om 14:36

    Ik begin een hebberig gevoel te krijgen

    Login om te reageren
  9. risl zegt

    26 juni 2015 om 14:37

    Een paar generaties verder komen we bij de Lotus Seven-Eleven…klinkt toch niet.

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      26 juni 2015 om 14:50

      @risl: Er worden er dan gelukkig wel 711 van gebouwd

      Login om te reageren
      • risl zegt

        26 juni 2015 om 15:08

        @lotuselises2: Misschien dan ook wel te koop bij de 7-11? https://www.7-eleven.com/

        Login om te reageren
    • agera zegt

      26 juni 2015 om 14:59

      @risl: beter dan eleven-eleven!

      Login om te reageren
    • henrie zegt

      26 juni 2015 om 21:16

      @risl: En weer even later de nine-eleven. Die gaat vast als de brandweer…

      Login om te reageren
      • pikkie zegt

        27 juni 2015 om 09:35

        @henrie: dat wordt tegengehouden door Porsche

        Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      29 juni 2015 om 11:53

      @risl: wacht maar bij 9-eleven.

      Login om te reageren
  10. kroelkip zegt

    26 juni 2015 om 14:51

    Leuke skelter

    Login om te reageren
  11. scottishcarspotter2000 zegt

    26 juni 2015 om 15:01

    Dat is volgens mij echt een specialiteit van de Britten, idiote en volkomen onpraktische auto’s bouwen, er een absurd hoog prijskaartje aanhangen en ze goed verkopen ook nog. Ik ben fan ?

    Login om te reageren
  12. jaapiyo zegt

    26 juni 2015 om 15:03

    “Weet je meteen hoe ‘ie klinkt.”

    Niet heel bijzonder dus.

    Maar alsnog…h3bb0n!

    Login om te reageren
  13. gash zegt

    26 juni 2015 om 15:04

    De 9-eleven schijnt pas écht een bommetje te zijn.

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      26 juni 2015 om 15:27

      @gash: en gaat als de brandweer…

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      26 juni 2015 om 15:51

      @gash: Ik denk dat Porsche daar wel een stokje voor steekt ;)

      Login om te reageren
    • Svensson zegt

      26 juni 2015 om 20:05

      @gash: Ik wacht zelf nog even op de 7-Eleven.

      Login om te reageren
  14. keeper1 zegt

    26 juni 2015 om 15:43

    De circuit versie gaat 10 km/h langzamer..?

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      26 juni 2015 om 16:39

      @keeper1: ik gok op kortere verhoudingen van de versnellingsbak net als bij de GT3 RS, die is ook iets langzamer dan de GT3, maar door de bakverhoudingen zijn de tussenacceleraties n stuk gretiger en vlotter

      Login om te reageren
    • mrB zegt

      26 juni 2015 om 17:02

      @keeper1: En de downforce krijg je ook niet gratis. Een vleugel heeft ongeveer 1:10 drag-downforce, dus dan kun je wel raden wat dat doet op topsnelheid. Snelle rekensom is dat de circuit versie
      (215/10)*9.81*(270/3.6) ~= 16.4 kW extra nodig heeft, zo’n 22 pk.
      En dat dus alleen voor de downforce. Daarbij is 1:10 vrij positief, het is met zo’n aspect ratio, turbulence level, etc eerder 1:5.

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        26 juni 2015 om 18:12

        @mrB: merci :)

        Login om te reageren
  15. philipf zegt

    26 juni 2015 om 16:06

    Wat een wagen!

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    26 juni 2015 om 16:19

    Lekker autootje voor op het circuit! Maar zal wel Alleen voor de rijke op aarde betaalbaar zinn

    Login om te reageren
  17. adyton zegt

    26 juni 2015 om 22:59

    Waarom zetten ze eigenlijk de stoel niet in het midden als er toch maar 1 is?
    Vind het wel echt een leuk ding. En de nieuwe designtrekjes zijn wel geslaagd!

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    27 juni 2015 om 20:49

    Kan het chassis dat wel deftig aan?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      27 juni 2015 om 21:45

      @Hupke: het chassis is behoorlijk verstevigd maar is standaard met 350pk ook al sterk genoeg. De Elise/Exige S ( V6) zij niet wezenlijk anders dan de basis voor deze. Maar er is zoals gezegd nog het nodige toegevoegd voor nog meer stevigheid.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        28 juni 2015 om 11:36

        @w0o0dy:

        Ik besef net dat wat ik zeg geen steek houdt. Ik was eigenlijk aan het denken in termen van vermoeing. Maar eigenlijk maakt het niet uit of je met 150pk en 900kg 1,5G trekt in een bocht ofdat je dat met 350pk, 900kg doet.

        Lotus heeft er wel iets van om lang door te gaan met hun chassis’s (zie backbone chassis dat van de elan tot aan de esprit V8 is moeten meegaan) en dat is wel een beetje saai.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North