Gisteren nog het bericht dat Tesla Henrik Fisker aanklaagt omdat hij technische kennis van Tesla in zijn Fisker Karma zou hebben gebruikt. Ditmaal mag Tesla zelf plaatsnemen in het beklaagde bankje. Het bedrijf Magna Powertraint klaagt Tesla aan omdat er nog een rekening van een slordige 5,6 miljoen dollar open zou staan, voor de ontwikkeling van versnellingsbakken.
Magna had met Tesla afgesproken om in het eerste productiejaar van de Roadster 800 elektrische versnellingsbakken te leveren, 1.500 in het tweede jaar en 2.000 in het derde jaar. Daarnaast had Tesla met Magna een contract gesloten voor het ontwerp en levering van 40.000 vernellingsbakken voor de Tesla White Star die voor 2009/2010 op de agenda staat. Dit model zal verschijnen in twee versies: een volledig elektrische variant en een REV versie (Range-Extended Vehicle) met een benzinemotor om de accu’s bij te laden.
Zover is het allemaal niet gekomen, want Tesla en Magna zijn geen goede vriendjes meer en de samenwerking is stopgezet. Magna wil echter nog wel eventjes 5,6 miljoen dollar cashen voor de kosten die het bedrijf gemaakt heeft bij de ontwikkeling van de dual-speed vernsnellingsbak die in de eerste batch Roadsters gebruikt zal worden. Tesla heeft recent besloten dat de Roadsters na de eerste batch zullen worden voorzien van een single-speed versnellingsbak, die in eigen beheer is ontwikkeld.
Tesla realiseert zich dat klanten die al een bestelling hebben uitstaan, wellicht onaangenaam verrast zullen zijn door deze plotselinge verandering. Het bedrijf is dan ook bereid om bestellingen te annuleren wanneer bij klanten het gevoel zou ontstaan dat men niet krijgt wat men heeft besteld.
Als dat maar goed afloopt, want we zien het bedrijf niet graag failliet gaan. Tesla had de Europeanen immers ook een portie rappe Roadsters beloofd. (via: motorauthority)
lincoln zegt
laat ze nog maar effe aanklooien zo ..
ze komen op een gegeven moment bij Phillips terecht .. die dan weer aangeklaagd gaat worden door mij .. want ik heb elektriciteit uitgevonden ..
zat gewoon bij mij in het stopcontact ..
koen zegt
en we wachten op de fabrikant/leverancier die magna aanklaagt
hendrik zegt
wat is dat toch met dat klagen, om een stel versnellingsbakken…
Jesper zegt
@ lincoln: Die moet jij dan op jou beurt van mij gejat hebben, want ik heb’t al zolang ik me herriner… See you in court! :twisted:
mattie zegt
Bij Tesla hebben ze wel heel erg veel vertrouwen in hun product. Al afspraken maken over hoeveel versnellingsbakken een bedrijf gaat leveren terwijl de eerste auto nog verkocht moet worden.
RenesisHP zegt
Nu weet je meteen waarom Tesla die aanklacht naar Fisker heeft gedaan. Ze wisten dit al en hadden geld nodig. ;)
The Godfather zegt
Tesla maakt al een paar vijanden. als dat maar goed afloopt…
En de kerels die denken dat zijn de elektriciteit hebben uitgevonden zijn fout want in mijn stopcontact zit elektriciteit en dat is verbonden met de elektriciteitstation die dan op zijn beurt naar jullie stopcontacten. En hoe ik dat weet? euh…..
w0o0dy zegt
@mx5/rx8owner: of Magna blijkt straks samen “in bed te liggen” met Fisker….en de versnellingsbakken voor de Karma te leveren…. alles kan tegenwoordig, lol.
Zou erg jammer zijn als Tesla het niet redt… eindelijk een stel mensen met ballen die ook nog eens iets leuks doen “op het groene vlak”.
Tombnolz zegt
Weet iemand waarom de samenwerking is afgesprongen?
Alec zegt
@Tombnolz
De tesla white star kwam niet op tijd uit EN de roadster is jarenlang uitgesteld geweest.
Door het uitstellen van het bouwen van de roadster kwam Magna ook in de problemen omdat ze hadden gerekend op een afzet van zoveel duizend versnellingsbakken per jaar (wat dus niet doorging) ….. om die te maken zijn er investeringen door magna gedaan, en die moeten natuurlijk wel terugbetaald worden.
Het is natuurlijk jammer voor Tesla, maar zaken zijn zaken……
ELB zegt
Het rommelt wel lekker bij Tesla zeg. Misschien wat te ambitieus?
Chrizzzie zegt
@ mattie: Dit is niet meer als normaal. Magna kan geen offerte opstellen voor Tesla als ze niet weten wat de verwachte aantallen zijn. Magna moet echter wel rekening houden dat Tesla een beginnend merk is en dat deze aantallen dus niet al te strikt genomen moet worden.
Als de ontwikkelingskosten contractueel is vast gelegd is er geen probleem en zal Tesla moeten betalen. Echter vaker zijn de ontwikkelingskosten gekoppeld aan de productiekosten.
Jan C. zegt
had ik al niet iets gezegd van afleidingsmanouevre?
The Honda Spirit zegt
ja…dus eigenlijk komt het veelbelovende beestje nooit aan want tegen die tijd is al het geld van de aanbetalingen in rook op gegaan en hebben de grote fabrikanten precies zoals ze het hebben willen. Al het vertrouwen in elektrische auto’s is weer weg en kunnen ze zelf ons weer afhankelijk maken van “een” brandstof