Al binnen afzienbare tijd wil Volkswagen het voor elkaar krijgen om Tesla te verslaan.
Tesla heeft de afgelopen jaren een enorme voorsprong gepakt. Toen de meeste autofabrikanten zaten te slapen kwam Tesla al in 2012 met de Model S. Later volgenden de Model X, Model 3 en sinds dit jaar is er ook de Model Y in Nederland. De rest is geschiedenis.
Volkswagen vs Tesla
Maar hoelang kan Tesla nog die voorsprong behouden? Naast de Model S en Model 3 hebben we nog niet echt wezenlijk andere modellen gezien van de Amerikaanse autofabrikant. De Model X en Model Y zijn immers aanverwanten van die modellen. Ondertussen poepen conventionele autofabrikanten de ene na de andere elektrische auto uit.
Autofabrikanten willen ook Tesla verslaan. Volgens Autonews hoopt de Volkswagen Groep tegen 2025 de grootste autobouwer te zijn van elektrische auto’s. Die kroon zit nu nog op het hoofd van Tesla. Tussen nu en 2030 staat er een hoop te gebeuren. Diverse autofabrikanten gaan in die periode volledig elektrisch, waardoor de markt er steeds meer EV’s bijkrijgt. Dat is uiteindelijk goed voor u en mij, omdat er meer keuze is in allerlei segmenten.
Analisten van LMC Automotive stellen dat de Volkswagen Groep inderdaad op koers is om de kroon van Tesla over te nemen over vier jaar. Het feit dat Tesla de Cybertruck en Roadster heeft moeten uitstellen helpt ook niet mee.
cobana zegt
Tuurlijk…
De service is waarschijnlijk al op hetzelfde slechte niveau.
En Volkswagen zelf met PON ertussen is ook al net zo onbereikbaar als Tesla in Amerika.
Pascal zegt
Verslaan waarin? In aantallen weten we al jaren dat VAG het stokje heus wel gaat overnemen. Is ook niet verrassend als je de grootste autofabrikant bent met diepe zakken. Op gebied van software, autonoom rijden en accutechniek zie ik ze Tesla voorlopig nog niet voorbij gaan.
TheMaster zegt
Gebied van innovatie in produceren van auto’s ook niet. Verdiep je b.v. eens in LK Machinery. Een van de 2 producenten ter wereld die (in ieder geval) komende 3 jaar alleen maar aan Tesla gaat leveren. Nu zeuren over 0,1 mm verschil in uitlijning en niet de innovatie van nu en over 5 jaar kunnen zien, is gewoon erg kortzichtig.
De gepresenteerde planning van VAG (over EV’s) over 5 jaar, is ongeveer 10% wat Tesla over 5 jaar voor ogen heeft.
flutterby zegt
@Pascal: Tesla heeft veel diepere zakken dan Volkswagen.. Vorig jaar hebben ze genoeg kapitaal opgehaald om Mazda op te kopen terwijl Volkswagen nog bergen aan schulden heeft staan en hun volledige ICE productielijn versneld moeten afschrijven.
Pascal zegt
@flutterby Daar heb je een goed punt inderdaad
koeberg zegt
Aantallen uiteraard.
Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wanneer VW Tesla heeft ingehaald, hoe het dan met de winstgevendheid van beide zit. Want zoals je al zegt: diepe zakken.
Overigens heeft Tesla ondertussen ook heel diepe zakken. Misschien gaan beide merken nog wel een keiharde strijd aan om marktaandeel. Een strijd die voor de consument op korte termijn voordelig is. Al denk ik dat niet, ik vermoed dat Tesla heer en meester in Noord-Amerika blijft en dat VW Europa pakt. Azië is denk ik voor beide merken verloren.
Curacars.com zegt
VW heeft niet genoeg batterijen om Tesla in te halen. Tesla heeft alleen al in Berlijn evenveel capaciteit gepland voor 2025 als wat VW in 2030 heeft. Tenzij ze zich nog meer op plug in hybride richten zodat ze met minder batterijen meer auto’s kunnen maken.
De kans is groter dat Tesla meer auto’s verkoopt als VW (inclusief EV, benzine en diesel). Tesla heeft met Berlijn en Austin erbij, al een capaciteit van 6 miljoen per jaar.
Daar komen waarschijnlijk nog wel 2 of 3 fabrieken bij, om de sub 25000 auto met miljoenen tegelijk te maken. Om uiteindelijk in 2030 ongeveer 20 miljoen auto’s te maken per jaar.
En natuurlijk gaat nooit iets geheel volgens plan maar dat is bij VW hetzelfde. O ja, die 300Gwh die VW in 2030 heeft gepland staat tegenover de 3Twh die Tesla wil maken.
Charles Taycan 4S zegt
-edit: Dat is lang en breed bekend bij iedereen. Probeer even iets relevants te melden. –
MarcoM zegt
@Charles Taycan 4S: nee he Charles ;-)
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pietertjep85d zegt
@Charles Taycan 4S: goh vertel eens wat over je auto, daar hoor ik je nooit over.
Dutchdriftking zegt
Tja, geen verrassing toch? Alle automerken willen de grootste zijn.
gregorius zegt
Wat en wanneer is het verslaan?
Heb al wat ID4s , Enyaq’s maar ook al een Model Y gezien.
Waar zo’n ID3 een gedrocht is, vind ik zo’n ID4 en zo’n Enyaq best aardig eigenlijk; zou en Enyaq zelfs overwegen als het zou moeten.
Maar ik stond naast een Model Y in de file. Koste me 3 keer kijken om te zien of het nou een Y of een X was. Toen ik de Mutlipla Gen1 voorkant zag was ik zeker: een Y.
Tesla deed een hoop dingen geweldig en doet nog altijd dingen goed. Ik geloof zelfs mensen die zo Tesla-fanaat zijn dat ze de 4 huidige modellen zelfs mooi vinden en van binnen ook echt vinden dat het net zo duur voelt als het moet zijn. Maar verder heb ik weinig met Tesla. Dus voor mij is VW Tesla al voorbij.
Nog nog het eerst eleatische model dat dat daadwerkelijk groot, mooi en snel is. Ik heb m nog niet gevonden.
tinnemans zegt
@gregorius; ik ben zo blij dat ik niet de enige ben die een Multipla in Tesla’s ziet.. zoooo lelijk.
Pascal zegt
Ik kan het uiterlijk van de Model Y ook écht niet waarderen. Als ik een auto in die categorie zou zoeken, zou ik nu ook puur om die reden uitwijken naar bijv. een Enyaq, ID.4 of de Hyundai. Heb qua techniek, software en gebruiksgemak van het Supercharger netwerk liever de Tesla, maar er zijn toch echt grenzen.
MarcoM zegt
@gregorius: de model S is mooi groot en snel
frank2b zegt
Mooi is een persoonlijke opvatting.
Ze waren wel speciaal destijds, maar hemel, we zijn inmiddels acht jaar verder….
dutchneon zegt
8? hij was er al in 2012, en 13 ook al in NL
bischero zegt
@gregorius: de Enyaq is in alle opzichten de beter afgewerkte auto. Op persoonlijke titel talloze lichtjaren mooier
quincy zegt
Des te meer keuze, des te beter voor iedereen. En elk merk heeft zijn voor- en nadelen. Ik persoonlijk zou op dit moment niet voor de ID serie gaan. Maar ik vind andere modellen van VAG (Enyaq, Q4, e-Tron) wel interessant. Maar ook Polestar en Hyundai vind ik interessant. Dus alleen maar mooi als ik over 3 jaar een nieuwe/andere auto mag/moet kiezen.
lithiumion zegt
Natuurlijk non-nieuws van de bovenste plank. Iets met wet van remmende vooruitgang. Het wordt pas echt interessant als Als een bedrijf duidelijk naar voren brengt het andere bedrijf te willen verslaan, dan is dat namelijk een zwaktebod waar je naar van wordt. Zo Duits als VAG is, zal dat ongetwijfeld niet het geval zijn; stug doorgaan met waar ze goed in zijn en niet te veel aandacht schenken aan de strijd die de fanboys graag willen zien…
Variomatic zegt
@lithiumion: wet van de remmende voorsprong is het, niet ‘vooruitgang’..
Sempiternal zegt
@lithiumion “ niet teveel aandacht schenken aan de strijd die de fanboys graag willen zien”
Haha… say what… mompelt iets met het zijn maar auto’s…
tortuga zegt
Wel grappig dat een merk als VW zich vergelijkt of zelfs bezig is om een merk als Tesla te willen verslaan…🤣
flutterby zegt
@tortuga: logisch, wie brandstofauto’s blijft maken op massaproductie zal over 5 jaar failliet gaan. Niet voor niets dat Toyota nu vol aan het lobbyen is om de transitie te vertragen.
Rick-dos zegt
Daar kunnen we als consument alleen maar blij van worden. Een ontwikkeloorlog is al gaande en die zal alleen maar heviger worden de komende jaren nu dat de traditionele automerken ook over gaan stappen.
Ik denk alleen dat we veel sneller bij het punt zullen komen dat er niet meer veel te ontwikkelen valt in de techniek. We slaan bijvoorbeeld al heel snel de stappen over op het gebied van vermogen ontwikkeling. Waar we bij benzinemotoren er decennia over hebben gedaan om een fatsoenlijke auto met 1000 pk te bouwen, is dat met een ev niet eens een uitdaging meer. De uitdaging zit ‘m meer in bereik en het laden, maar daar worden ook al grote stappen in gemaakt.
Ik denk alleen dat EV’s nooit de beleving van een benzinemotor kunnen evenaren. Het is leuk die sprintjes van 0-100 in 2 seconden maar op een gegeven moment is dat ook niet meer interessant. We zullen het dan normaal vinden.
Ik vraag me af of we met dezelfde passie over auto’s kunnen praten over 10 of 20 jaar. Ik denk dat nieuwere generaties niet eens meer over auto’s zullen praten. Ik weet niet of dat goed of slecht is. Het is gewoon een volgende stap in de ontwikkeling van de mens en maatschappij.
b00st zegt
ICE wordt gewoon een nicheproduct, zoals mensen nog altijd met passie paardrijden, maar niet om boodschappen te gaan doen of woon/werk verkeer. Zal voor toekomstige generaties ook iets zijn dat niet iedereen meer kan.
Pascal zegt
Ik lijk daarnaast ook wel een verschuiving te zien in hoe ‘cool’ de jonge generaties auto’s sowieso nog vinden. Ik was tijdens het opgroeien net als m’n vrienden al bezig hoe snel ik in de auto van m’n pa mocht rijden en wilde er zelf natuurlijk ook meteen eentje. Toen ik m’n eerste leasebak mocht uitzoeken, zat ik direct bij de BMW-dealer. Maar als ik nu sollicitatiegesprekken voer met gasten van rond de 20, dan interesseert een auto ze zeer weinig en kiezen ze vaak vrijwillig een OV-kaart.
frank2b zegt
Auto’s zijn inderdaad niet cool meer. Als je een auto nodig hebt dan pak je even een Greenwheels of een Amber. Scheelt je met name in de stad een enorme bult ellende.
Redrum zegt
Uiteraard als je in een grote stad woont. Tot ze aan kleine kinderen beginnen en “burgerlijk”worden 😂
Sempiternal zegt
@redrum ook dan wordt het een zaaddodende Astra of Skoda Octavia. Niet echt inspirerend . Gewoon een stuk blik van A naar B.
pramm zegt
De behoefte komt tegenwoordig wat later. Zodra er een kinderwens komt, wil men vaak ook een auto om de kinderwagen en maxi Cosi mee te nemen
Pascal zegt
Precies, de grote verandering is dat men de auto vaker alleen nog maar vanuit praktisch oogpunt bekijkt
Redrum zegt
@rick-dos “ Ik denk alleen dat EV’s nooit de beleving van een benzinemotor kunnen evenaren. Het is leuk die sprintjes van 0-100 in 2 seconden maar op een gegeven moment is dat ook niet meer interessant”
Ik moet hier altijd zo om lachen. 90% van ons rijdt in oersaaie trage 3 cylinders, misschien 4 en een litertje of 1,5
Wat valt daar aan te evenaren? Niets dus…..Voor die enkele die met een old-timer of iets exotisch rijden, ja akkoord.
Ik zag net op youtube de nieuwe m3 competition (ofoziets)…..echt knappe wagen en geweldige sound….tot hij de versterking afzette 😂…..en dan denk ik daar sta je dan met een bruut van een machine dat er vlotjes wordt uitgereden door een iets of wat potige EV….en nee niet op het circuit maar ook hier weer…..who the hell zit er elke zaterdag op een circuit te rijden? (Jaja, ze zullen wel bestaan)
Sempiternal zegt
@redrum exact. Spijker op z’n kop. Heel geestig altijd
bernoulli zegt
O, in aantallen.
Ik dacht door een ID.4 GTX onder de 6 minuten over de Nürburgring te jagen. Want dat is wat Tesla belangrijk vindt.
lekkerdwars zegt
Waarom energie steken in Tesla verslaan? Beter met ze samenwerken! VAG moet zich toch juist richten op het winnen van klanten van merken die geen of weinig EVs aanbieden??
MarcoM zegt
@lekkerdwars: volgens mij is dat de beste oplossing, samenwerken. Je kan zo de politiek in.
bischero zegt
@marcomanta: eh. Ja en ook in business. Lijkt me bijzonder verstandig. Weet je professie niet, maar er is voldoende mogelijk met verschillende proposities.
MarcoM zegt
Keep on dreaming. Wacht maar tot de megafactory in Berlijn op volle toeren draait en wat dacht je Hyundai met hun fabriek in Tsjechie. VW zal echt met prijzen moeten stunten, want tot nu toe heb je in die prijsklasse genoeg keuze.
bernoulli zegt
Helaas beginnen te veel zinnen over Tesla met “Wacht maar tot…”. :|
Pascal zegt
Nouja en VW roept op haar beurt nu “wacht maar tot we Tesla verslaan”… beetje zelfde laken een pak. In alle gevallen geldt: eerst zien dan geloven.
flutterby zegt
@bernoulli: wacht maar tot ze 10 jaar lang gemiddeld 50% per jaar groeien.. oh dat doen ze al..?
flutterby zegt
De GF van Tesla in Berlijn en Austin zijn ontworpen op 2 miljoen auto’s per jaar en Shanghai blijft ook maar groeien. Dat Volkswagen de hedendaagse Tesla over 4 jaar gaat verslaan geloof ik wel, maar Tesla zit zeker niet stil en hebben veel meer toegang tot kapitaal om verder te investeren. Daarnaast verdiend Tesla aan de verkoop van EVs waardoor ze nog eenvoudig in prijs kunnen zaken. Dat terwijl de ICE cashcow van Volkswagen alleen maar afneemt en hun schulden ver boven die van Tesla liggen.
bischero zegt
@flutterby: +1
Variomatic zegt
De andere autofabrikanten hebben helemaal niet zitten ‘slapen’, die hadden wel degelijk al de nodige EV’s ontwikkeld tegelijkertijd met Tesla, waarvan oa de I3 en de Leaf een goed voorbeeld is.
De noodzaak (lees: pure chantage door gestoorde milieudrammers in Brussel) echter om het wat grootser aan te pakken was er alleen nog niet, dat zou ook veel teveel kannibaliseren op hun bestaande gemotoriseerde handel. De productielijnen daarvan hadden ze dan ineens versneld moeten afschrijven wat gewoon niet al te handig zou zijn, een debiele vorm van kapitaalvernietiging die ook grof werkgelegenheid zou gaan kosten. Daarom werd oa de range van veel modellen kunstmatig laag gehouden, het moest niet te snel en te hard gaan concurreren met hun modellen met verbrandingsmotor.
De eventuele ‘achterstand’ op Tesla is zó ingelopen, ook al denken de Teslareli-fanboys van niet omdat er zogenaamd software en aandrijflijnen met bovennatuurlijke krachten in die Tesla’s zit.. Dat die dingen verder zo amateuristisch in elkaar zijn geschroefd als maar kan doet er dan weer niet toe volgens hen :-)
flutterby zegt
@variomatic: ik geloof niet dat Tesla bovennatuurlijk te werk gaat maar zie graag een inhoudelijke reactie tegemoet waarom de concurrentie daar zoveel moeite mee heeft. Waarom verbruiken al die andere EVs zoveel (muv Koreanen) en waarom is de infotainment en apps altijd zo ruk? Auto’s assembleren is niet ingewikkeld, dat kunnen ze in China ook en zo lang Tesla elke auto verkoopt (gemiddeld binnen 8 dagen) zullen ze daar geen prioriteit aan geven.
Spoiler alert: ze besteden het uit en hebben er zelf geen verstand van en het lukt ze niet om doormiddel van leveranciers een totaal product neer te zetten. Zie het als Android waar onderdelen ingekocht worden en alles aan elkaar geknoopt worden terwijl Apple (/Tesla) alles dichtbij houd en daardoor veel betere integratie kan bieden. Niet voor niets doen zowel Apple en Tesla meer met dezelfde accu capaciteit.
frank2b zegt
De bediening van het infotainment van menig concurrerend EV lijkt mij beter doordacht dan die Ipad op die plank in het dashboard van een Tesla.
flutterby zegt
@frank2b: waarom hebben die andere merken dan nog geen iPad achtige ervaring? Z’n trage infotainment maar je moet wachten op reactie is bijzonder afleidend van de weg. Om één of andere reden blijven de bestaande fabrikanten vasthouden aan hun Android tablets.
frank2b zegt
Ga eens even in een Volvo rijden en je weet wat een goed doordacht interface is.
Niet per sé van Tesla.
Sempiternal zegt
@frank2b ben er niet zo van onder de indruk. V60 ‘20 model. Sorry
frank2b zegt
Je hoeft je niet te verontschuldigen …
pramm zegt
Heb er veel mogen proberen. T.o.v. de interface van Tesla voelt de rest achterhaald, oudbollig, traag, complex en onlogisch.
Pascal zegt
Ik wilde al zeggen, de user interface in een Tesla is de top in de markt. Dat zal elke UX-expert kunnen bevestigen.
Sempiternal zegt
@frank2b “het isse nettumm enne iPad op een plank he!”.
Ja dat bekt altijd zo lekker hè op verjaardagen met een biertje erbij, schuimbekkend over zo’n Teslaatje en de grote boze EV.
Die iPad zorgt by far voor de beste user experience samen met idrive die ik ooit heb gebruikt. En dan rijdt zo’n ding ook nog eens als een BMW (in het EV segment)
Tsja…. Het is soms lastig.
Variomatic zegt
@flutterby: dat het bij Tesla allemaal zo goed werkt en bij de concurrentie niet: dat zijn allemaal maar meningen en iedereen kakelt elkaar maar een beetje na op dat vlak zodat het lijkt alsof ze er écht verstand hebben..
Variomatic zegt
@variomatic: en ps: het antwoord op je vraag heb ik je al gegeven: het hoeft allemaal nog helemaal niet zo goed te werken voor Vag, BMW etc. omdat de noodzaak daartoe er nog helemaal niet is. Wereldwijd is het EV segment nu nog verwaarloosbaar klein en er moet eerst nog flink wat jaren geld worden verdiend met auto’s met verbrandingsmotor.. voor Tesla als one-trick EV pony ligt dat natuurlijk anders. Helemaal omdat de baas daar de Messias blijkt te zijn..
flutterby zegt
@variomatic: wat heeft de aandrijflijn te maken met een degelijke app of infotainment? Niets! Tesla heeft dat gewoon véél beter op orde.
Overigens ben ik zeker geen “Tesla fan” vanwege het eindproduct maar met name hoe ze tot het eind product komen.
pramm zegt
Ik ben er van overtuigd dat wanneer je een maand in een Tesla zou hebben gereden, je daarna bij iedere andere interface teleurgesteld bent.
flutterby zegt
@pramm: Inderdaad, je had het gezicht van de Volvo verkoper moeten zien toen ik de infotainment van de V90 lomp noemde (net als de rijgedrag). Die had duidelijk nog nooit in een Tesla gezetten.
De XC40 en Polestar schijnt beter te zijn maar nog heen kans gehad om daar wat langer mee te rijden.
clubbtraxx zegt
Hear hear….
clubbtraxx zegt
Die achterstand is helemaal niet zo ingelopen. Tesla loopt voorlopig mijlen ver voor op motor techniek en efficiëntie.
Waarom denk je dat een VW de helft grotere accu capaciteit nodig heeft om +/- dezelfde range te halen als een model 3 SR+? De Koreanen komen eerder dichter in de buurt dan VW.
Ot92 zegt
Met vet cool zijn verslaat VW Tesla nooit. Tesla’s hebben binnenkort lasers als ruitenwissers, ja u hoorde het goed, LASERS!
frank2b zegt
Wel eerst even een lasbrilletje kopen.
cdlop01 zegt
Vag heeft waardeloze EV technologie, zwaar verouderd. Ze zijn goed in uitspugen ene model na andere maar de EV’s zijn op zijn best matig te noemen. Kansloos tegen Hyundai en Kia, Tesla en straks Toyota. De EV vloedgolf van Vag is ook verre van succesvol, verkopen aan eigen lease afzetkanaken, dealers maskeren dit. De ID serie had naar eerdere verwachting van VW al met honderduizenden moeten verkopen, totaal mislukt, eerder artikel over geweest in Autobild.
flutterby zegt
@cdlop01: De ID serie valt tegen net zoals de Golf 8 dat doet. Mijn eGolf (7) bevalt overigens prima, maar blijkbaar moest alles bij Volkswagen naar aanraakgevoelige knopjes.
nemreh zegt
Allemaal leuk hoor de elektrische auto’s… Tegen de tijd dat ICE niet meer verkrijgbaar is zal onze overheid wel een milieubelasting op elektrisch verbruik introduceren .. worden die snelle auto’s een stuk minder interessant 😁
Pascal zegt
Wegenbelasting komt er wel aan ja, al zal de hoogte daarvan uitstoot-gebaseerd zijn. Elektriciteit wordt nu al gruwelijk belast. Maar goed, dat laatste is ook wel weer op te lossen met thuis een paar zonnepanelen op het dak.
flutterby zegt
@Pascal: ik zet mijn geld in op kilometerheffing voor EVs. Wij als consumenten betalen veel energiebelasting maar als je boven de 10.000 kWh per jaar komt daalt het erg snel en boven de 50.000 kWh is het bijna verdwenen.
Met 2 EVs en een warmtepomp ga je thuis makkelijk over de 10.000 kWh heen en bedrijven die hun eigen wagenpark laden zitten al ver boven de 50.000 kWh.
Om het betaalbaar te houden hoop ik op voordeliger openbaar laden dan thuis. Gesubsidieerd op palen die door de netleverancier bij pieken uit te schakelen zijn (a la Slim Laden van VandeBron). Opt-out tegen meerprijs.
auto62 zegt
Ben je liever Samsung of Apple als company?
stekkerkoning zegt
De gemiddelde VW ID biedt evenveel sfeer als een Oost-Duits schaftlokaal, de kwaliteit is bij vlagen beroerd en het is niet direct inspirerend om te rijden. Het kan mijn cynisme zijn, maar dat zal toch zeker niet tot enorme verkoopaantallen leiden? Wel goed dat er vol wordt ingezet op elektrisch en dat ambitie wordt getoond.
mt03 zegt
Volgens mij wil VAG alle merken verslaan in volumes. Is een streven die ik persoonlijk minder goed begrijp. Gaat toch niet alleen daarom. Of mis ik iets?
kees123456789 zegt
Sandy Munro, een autoriteit op het gebied van bouwen van auto’s, kijkt daar iets anders tegenaan. Zij halen hele auto’s uit elkaar en analyseren dan hoe ze gebouwd zijn.
Over de ID4 was hij niet heel enthousiast 🤔
Over Tesla is hij van mening dat zij nog altijd heeel ver voorlopen op de rest:
Motors: 3 jaar
Batterij: 6 jaar
Chips & software: 10 jaar
FSD: 4-6 jaar
Thermal management: 4 jaar
High voltage wirering: 4 jaar
Body construction megacasting: 10 jaar
Operating system: 5 jaar
“Anybody can fix a panel. Anybody can fix paint. Anybody can make gaps in a car better. Nobody can make circuitboards like what Tesla did. Nobody can produce electric motors like they do. They are light-years ahead of everyone. Any engineer that looks at Tesla knows that it has far and away the best designs on the planet.”
Als je daarnaast kijkt wat de accu-productie verwachtingen zijn van VAG tov Tesla, dan kun je dit soort uitspraken van VAG niet serieus nemen.
Fabrikanten die niet binnen 5 jaar voor de volle 100% over zijn geschakeld naar elektrisch, gaan het heeeeeel moeilijk krijgen.
Daarnaast moeten zij heel erg uitkijken voor het “Osborne effect”.