• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maken deze GasPods je auto zuiniger?

Auteur: ricardo, gepost 18 november 2012 om 20:06 – 61 Reacties

Afbeelding Maken deze GasPods je auto zuiniger?Afbeelding Maken deze GasPods je auto zuiniger?Afbeelding Maken deze GasPods je auto zuiniger?Afbeelding Maken deze GasPods je auto zuiniger?Afbeelding Maken deze GasPods je auto zuiniger?

Meisje met smug hypermile-lachje naast een Toyota vol GasPods

Je hebt ze misschien wel eens zien zitten op een Mitsubishi Evo. Kleine vinnen boven de achterruit, geplaatst met het doel om luchtweerstand te verminderen. Een Amerikaans bedrijfje is begonnen met de verkoop van dergelijke objecten met de claim dat auto’s er zuiniger van worden. Hoax, of scheelt het je keiharde euro’s aan de pomp?

Het doel van de GasPods, zoals de apparaatjes heten die in de VS verkocht worden, is om de aerodynamica van een auto te verbeteren. Door er een aantal strategisch op een auto te plaatsen – ze zijn magnetisch, vastplakken kan ook – wordt het oppervlakte waar lucht langs stroomt vergroot: het vortex generator-principe. Een glad oppervlakte vullen met deze ‘bobbels’ kan in theorie de luchtweerstand naar beneden halen, in plaats van vergroten, wat je in eerste instantie misschien zou denken bij een rijtje steenpuisten op iemands dak.

AeroHance, het bedrijf dat ze uitbaat, claimt dat een auto er gemiddeld 5% zuiniger van wordt. Omdat uiteraard niemand brandstofbesparende tovermiddelen meteen gelooft publiceren ze de testresultaten van automobilisten die al met een dak, kofferklep of zelfs motorkap vol GasPods rijden. Dergelijke cijfers kunnen we natuurlijk niet natrekken, maar in theorie werkt dit principe, dus waarom niet.

GasPod

Mooier wordt je auto niet van een rits druppelvormige GasPods, maar dat zal de hypermilende Prius- danwel Leaf-rijder waarschijnlijk niet deren. Prijzen van deze apparaatjes beginnen bij $29,95 voor drie stuks, en lopen op tot $124,95 voor een setje van negen in de kleur van je carrosserie.

In de gallery zie je hoe GasPods een auto in ieder geval minder aantrekkelijk maken, maar in theorie ook zuiniger. Meer weten over het werkingsprincipe van vortex generators in het algemeen? Check dan deze technical review (PDF) van een paar Mitsubishi-bollebozen.

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, ei-van-columbus, Techniek

Vorig bericht: « Neerlands’ rijken helpen ons de crisis door [Ghost, FF]
Volgend bericht: McLaren P1: de supercar mag buitenspelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercedesclk350 zegt

    18 november 2012 om 20:07

    Huh, door bobbeltjes op het dak te plaatsen gestroomlijnder? Lijkt me eerder zonder bobbeltjes dan…

    Login om te reageren
    • themsdosnerd zegt

      18 november 2012 om 20:31

      @mercedesclk350: Deze bobbeltjes maken je auto wel degelijk airodynamischer. Ook verminderen ze overstuur (daar gebruikt de evo ze voor). Echter het werkt beter als er strips, zoals je ook op schaatskleding vindt, achter op je dak plakt.

      Login om te reageren
      • audicoupe84 zegt

        18 november 2012 om 21:00

        @themsdosnerd: In de praktijk is gebleken dat een turbulente laag door zijn snelheidsverdeling waarbij maar weinig echt heel langzaan gaat, de stroming beter blijft aanliggen.
        Voor de drukweerstand is een turbulente grenslaag daardoor beter als een laminaire grenslaag.
        Vandaar dat bij top schaatsers strippen op de pakken worden geplakt om ervoor te zorgen dat de stroming turbulent wordt, en daardoor de schaatser een een lagere drukweerstand krijgt. Hetzelfde trucje verklaart de putjes van de golfbal.

        Dit zijn leuke truuken, maar helaas niet toepasbaar op een scheepsromp, daar is de stroming na ca. een meter toch al turbulent. Strippen opplakken maakt de grenslaag dan alleen maar dikker, en dus een snellere loslating en dus de drukweerstand hoger. De romp moet dus gewoon zo gestroomlijnd mogelijk zijn.
        Opvallend is dat bij veel schepen de drukweerstand lager is als ze achteruitvaren, of onder een grote helling lager is. Dit zie je ook vaak bij autos terug.
        Meest gehoorde verklaring hiervoor is dat er voor een groot gedeelte op gevoel wordt ontworpen, en het gevoel zegt toch dat een driehoek met de punt naar voren minder druk opmaakt als andersom. Terwijl de werkelijkheid andersom zegt.
        Ook bij druk weerstand geld net zoals bij een zeil dat de achterkant het belangrijkst is omdat daar onderdruk heerst en daar dus de hoogste snelheden zijn

        Login om te reageren
        • audicoupe84 zegt

          18 november 2012 om 21:01

          @audicoupe84: En ik begrijp het zelf niet eens!! Ha-ha

          Login om te reageren
        • mercedesclk350 zegt

          18 november 2012 om 21:09

          @audicoupe84: +1 voor de moeite om zo’n lang bericht te maken.

          Login om te reageren
        • super zegt

          18 november 2012 om 22:09

          @audicoupe84:
          Achter het balletje (en er voor) is de druk hoger dan op de zijden. Een turbulente grenslaag heeft meer kinetische energie en is daardoor beter in staat om “tegen” de hogere druk achter het balletje in te stromen.

          Login om te reageren
          • audicoupe84 zegt

            19 november 2012 om 00:00

            @super: De enigste flow van dit product, is niet de airflow, maar de cashflow naar AeroHance.

            Login om te reageren
        • Robert zegt

          18 november 2012 om 22:48

          @audicoupe84:

          Dat ‘bobbeltjesoppervlak’ van die golfballetjes hebben ze dacht ik ook al eens in de racerij uitgetest; het effect is te verwaarlozen, zo bleek uit windtunneltesten. Zulke vinnetjes zullen allicht ‘iets’ van effect sorteren, maar 5% brandstofbesparing…

          by the way: sommige leaserijders rijden al voor lul:

          Login om te reageren
        • Darahan zegt

          19 november 2012 om 11:34

          @audicoupe84: in het geval van de dame met de 206? zal het niet werken, omdat de spoiler of lip vlak achter de vortex generators de stroming toch los zal doen laten. Dit trucje werkt alleen op auto’s met een gladde overgang van dak naar achterruit, mits de achteruit relatief steil is. Dus het werkt niet op een Leaf, noch op een Prius aangezien deze een erg vlakke achteruit heeft.

          Login om te reageren
        • hobbelweg zegt

          19 november 2012 om 17:45

          @audicoupe84: volgens mij bedoel je juist dat de stroming meer laminair wordt. turbulentie achter een voertuig zorgt voor meer weerstand, je wordt als het ware naar achter gezogen. net als dat je als bij een snel voorbij gaande trein of vrachtwagen iets mee gezogen kan worden.

          Login om te reageren
  2. sacha zegt

    18 november 2012 om 20:09

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    18 november 2012 om 20:10

    Alleen jammer dat het naar de winkel toe rijden nooit ingespaard zal worden.Dan de prijs waar je nog een paar liter peut voor kan kopen.Maar ik voorzie een gouden toekomst op de petjes auto J/D…

    Login om te reageren
  4. johanw zegt

    18 november 2012 om 20:13

    leuk zoiets maar duurt een tijd voordat je je investering eruit hebt en je zal toch echt meer op de snelweg etc meoten zitten, want door de stad met lage snelheden ga je geen voordeel behalen…

    Login om te reageren
  5. Jokkebrok zegt

    18 november 2012 om 20:13

    Rraaarrr… Ach, de perfecte auto zal nog wel even op zich laten wachten…

    Login om te reageren
    • 4poorte zegt

      18 november 2012 om 22:52

      @Jokkebrok: de perfecte auto bestaat al: Mercedes CL63 AMG ;)

      Login om te reageren
      • pier zegt

        19 november 2012 om 09:29

        @4poorte: *kuch* CL65 AMG ;)

        Login om te reageren
        • 4poorte zegt

          20 november 2012 om 20:54

          @pier: Bwa, ik hoor liever een brullende V8 dan een V12 maar hij mag er zeker ook zijn!

          Login om te reageren
  6. dakloosinmx5 zegt

    18 november 2012 om 20:22

    En als je nou geen dak hebt om ze op te plakken??

    Op me hoofd??

    Login om te reageren
    • CRX zegt

      18 november 2012 om 20:30

      @dakloosinmx5: Was een aantal jaren geleden een dikke hit onder schaatsers. Allemaal van die plakrandjes op een verder zo glad mogelijk schaatspak.
      Geen idee of dat nog bestaat, eigenlijk.

      Login om te reageren
    • 4991 zegt

      18 november 2012 om 22:14

      @dakloosinmx5: scheer je kaal, dan hoef je niks te kleven.

      Login om te reageren
  7. wjeurs zegt

    18 november 2012 om 20:23

    over rare dingen op auto’s gesproken, weet iemand van jullie wat die zwarte hoezen of doeken zijn die soms over het voorste stuk van de motorkap van een auto zijn getrokken, met aan het einde van die kunstoffen blokken erop? zijn dat steenslag beschermers ofzo?

    Login om te reageren
    • Renesis zegt

      18 november 2012 om 20:25

      @wouterjeuring: “nosebra” en ja dat is om steenslag te voorkomen.

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        18 november 2012 om 21:01

        @Renesis: of om je auto lelijk te maken!!

        Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      18 november 2012 om 20:40

      @wouterjeuring: en het ziet er niet uit;)

      Login om te reageren
    • michelyman zegt

      18 november 2012 om 21:28

      @wouterjeuring: Tja of je rijd t met putjes in je lak of ontiegelijk lelijke hoezen

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    18 november 2012 om 20:30

    Wat een achterlijk Tell Sell product! Autofabrikanten testen uitgebreid de luchtweerstand van hun modellen, en dan zou je deze door het willekeurig plaatsen van een paar plastic prullen deze zoveel kunnen verlagen dat je 5 procent brandstof bespaard ??? Net zo’n onzin als dat apparaatje dat op Marktplaats wordt aangeboden onder de slogan ‘rijden op water’.

    Login om te reageren
    • themsdosnerd zegt

      18 november 2012 om 20:34

      @moveyourmind: Veel auto’s hebben een spoiler die niet voor downforce zorgt, maar hetzelfde effect heeft als deze dingen, maar niet alle auto’s hebben dat

      Login om te reageren
  9. faalhaas zegt

    18 november 2012 om 20:33

    Gelijk 200 bestelt, nooit meer tanken man.
    Als het werkt, dan koop k er 600 bij, mogen jullie goedkoop bij me tanken!

    Login om te reageren
  10. freezzr zegt

    18 november 2012 om 20:34

    Werkt ook op de fiets. Dan moeten ze op het voorhoofd. Die versie van het product heet de ‘Klingon’.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      18 november 2012 om 20:45

      @freezzr: ik dacht “puist”.

      OT: zoals gezegd heeft de Mitsubishi EVO dit al. En de haaienvin van BMW heeft in zekere zin hetzelfde effect, dus…

      Login om te reageren
  11. wimbers zegt

    18 november 2012 om 20:41

    dit had urbanus toch al heel lang geleden bedacht..

    Login om te reageren
  12. boomhauwer zegt

    18 november 2012 om 21:03

    Ingenieurs van Mitsubishi bereken precies hoe ze moeten geplaatst worden en welke afmetingen precies….en dan zou huismoeder miep ze zomaar kopen voor op haar ford ka te plakken ofzo….

    Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    18 november 2012 om 21:08

    Login om te reageren
  14. bofkont zegt

    18 november 2012 om 21:11

    Tja wellicht kan het een beetje helpen, maar hoe bepaal je waar je ze plakt?? elke auto is anders dus willekeurig ergens plakken lijkt me niet aan de orde.
    Elk type auto zal eerst getest moeten worden in een windtunnel om te bepalen wat de beste plek is om ze te plakken. Maar wat een kolder eigenlijk, wil je zuinig rijden koop dan een cuore 1.0!!

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    18 november 2012 om 21:15

    1 zwarte bestellen en achterop het dak van je 316i zetten, denkt de buurman dat je fabrieksnavigatie hebt!
    Of een hele rij in het midden achter elkaar over de hele lengte van je auto, dinosaurier stijl.

    Login om te reageren
  16. MAB zegt

    18 november 2012 om 21:20

    plak je ze magnetisch vast, worden ze de volgende dag gejat haha.

    Login om te reageren
    • 4poorte zegt

      18 november 2012 om 22:54

      @MAB: alles wordt gestolen deze tijd..

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      19 november 2012 om 00:04

      @MAB: Denk het niet, niemand wil als “schraper” in de hood bekend staan.

      Login om te reageren
  17. Reaver zegt

    18 november 2012 om 21:24

    Ik heb ze al! De RS heeft standaard deze bollingen in de spoiler – en dus niet lelijk…zoals deze gedrochten. Maar of het verbruik afneemt? daar is me voet te zwaar voor ;-).

    Login om te reageren
  18. robbie zegt

    18 november 2012 om 21:25

    Voor lul rijden of wat meer benzine verbruik. Ik zou het wel weten.

    Login om te reageren
  19. avsdesign zegt

    18 november 2012 om 21:35

    @robbie: Met zo’n mentaliteit ben jij het probleem.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      18 november 2012 om 21:42

      @avsdesign: jij weet wat ik kies? Dat is knap!

      Login om te reageren
      • norge zegt

        18 november 2012 om 22:14

        @robbie: Maakt niet uit wat je kiest hier, je bent toch het probleem :)

        Login om te reageren
  20. CL65 zegt

    18 november 2012 om 22:05

    No thanks!

    Login om te reageren
  21. joostlab zegt

    18 november 2012 om 22:06

    En op een cabrio?

    Login om te reageren
  22. wantthegreen zegt

    18 november 2012 om 22:19

    Foto 3, je prachtig rode Nissan 300zx verpesten met van die groene puisten. Zo’n auto heb je toch al niet om zuinig te rijden.

    Login om te reageren
  23. w211 zegt

    18 november 2012 om 22:44

    en dat plaatsen ze op en V8 facepalm.gif

    Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    18 november 2012 om 23:05

    Ik blijf sceptisch, ik ben nu niet echt een aërodynamica expert, verre van maar ik ben niet overtuigd.

    5% is een vrij hoge claim. Dat zou ik kunnen geloven in het geval van een wrap die het volledige oppervlak van de wagen veranderd. Of een toevoeging die de vorm veranderd.
    Maar enkele bultjes op wat een heel klein deel van de wagen is, dat kan ik maar moeilijk geloven.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      19 november 2012 om 00:10

      @Hupke: Inderdaad, 5% in niet reëel daar Mitsubishi ingenieurs komen tot 6 promille luchtweerstands-reductie. Merk bijna je niks van in verbruik, dus. Ook werkt deze vinding het best bij een sedan met een 45 graden achterruit.

      Login om te reageren
  25. TimoBac zegt

    18 november 2012 om 23:24

    Lekkere snor op die vrouw.

    Login om te reageren
  26. knalfa zegt

    18 november 2012 om 23:47

    Net zo’n grote zogenaamd energiezuinige grap als de hybride en electrische auto’s

    Login om te reageren
  27. toroloco zegt

    19 november 2012 om 00:21

    Waste of money! Schakel eerst de tractiecontrole uit, dan worden de wielen al minder afgeremd door elektronica. Indien aanwezig schakel sport knop in, dan begint de fun pas.

    Login om te reageren
  28. stanlee zegt

    19 november 2012 om 00:30

    En opeens begrijp ik waarom die al thani zijn auto groen heeft gespoten; kon ie de goedkope groene variant van de gaspods kopen XD

    Login om te reageren
  29. BananaMan zegt

    19 november 2012 om 08:47

    Denken deze eco’s nou echt dat ze slimmer zijn dan teams vol aërodynamica experts??? Dit is al oude kennis en is al lang geprobeerd in vele windtunnels.
    Het werkt slechts in uitzonderlijke gevallen (windsnelheid en rotatie). BMW heeft het eens toegepast in het spleetje tussen de buitenspiegel en de zijruit. Bij BMW hebben ze ook een akoestische ruimte in een windtunnel namelijk. Door de bobbeltjes op de spiegel kregen ze het voor elkaar om een beetje minder herrie in de auto te krijgen.
    Verder ken ik geen automotive toepassingen. Ik weet dat ook f1 teams ernaar gekeken hebben, maar die hebben op geen enkele plek op de auto’s een voordeel gevonden.

    Login om te reageren
  30. BananaMan zegt

    19 november 2012 om 08:54

    Het is trouwens wel mogelijk om met kleine dingen de aërodynamica van je auto te verbeteren. Bij een Mercedes is een 5% verbetering haalbaar van je weerstandscoefficient door alleen de staande ster door een logo te vervangen. Verder kan je alle naden aftapen e.d.

    of je koopt gewoon een andere auto…

    Login om te reageren
  31. 72bug zegt

    19 november 2012 om 09:14

    No way dat je een brandstofbesparing van 5% kan halen met deze dingen. Principe komt van vliegtuigvleugels:

    Wordt gebruikt om de stroming de vorm van de vleugel beter te laten volgen. In het geval van de Evo is dit dus om een beter neerwaartse druk te genereren op de achterzijde van de auto, zo wordt de vleugel effectiever gebruikt.

    Daarbij zijn deze Vortex generators ook niet goed vormgegeven. Ze zijn te aerodynamisch.

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 november 2012 om 09:45

      @72bug:
      wat is dat voor een vliegtuig?

      Login om te reageren
  32. barrrry zegt

    19 november 2012 om 11:15

    Ziet er naar uit dat de voodoo praktijk figuren van de audiofiele martkt de auto markt ook hebben ontdekt.

    Login om te reageren
  33. bozewolf zegt

    19 november 2012 om 15:48

    Ik moet ook al meteen aan een golfbal denken.

    Aero/hydrodynamica is gewoon lekker vaag en niet huis-, tuin- en keukenlogisch.

    Login om te reageren
  34. nielsjesauto zegt

    19 november 2012 om 22:18

    Nou…het is maar wat je wil.

    Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    20 november 2012 om 12:58

    Verdomd duur voor twijfelachtige resultaten. Ik zou passen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North