
Alsof je een begrafenis zit te bekijken. Houd jij genoeg van je auto om er een begrafenis voor te geven?
De Honda Civic in kwestie luisterde naar de naam Bluey. Bluey was een Honda Civic uit New York die 30 jaar geleden vlak na de aanschaf al bij een ongeluk betrokken raakte en daarbij total-loss verklaard werd. De eigenaar Harry Ettling liet het er echter niet bij zitten en repareerde Bluey zodat hij er weer mee kon rijden. In 1992 werd Bluey tijdens de Washington Heights rellen op zijn dak gelegd, maar wederom werd Huey terug gebracht op straat, ook al kostte het 1500 dollar.
Het ding werd een icoon in de buurt en legde ondanks alle tegenslagen toch nog 170.000 mijl af in 30 jaar tijd. De roest was echter Bluey’s grote vijand en toen Harry bang was dat hij door de vloerpanelen zou zakken besloot hij toch afscheid te nemen. Er werd een auto-ambulance gebeld en de Civic werd opgeladen.
Niks vreemds zou je denken maar Harry stuurde zijn vriend niet zonder waardig eerbetoon richting de eeuwige jachtvelden. Een Dixie band speelde een afscheidsconcert op straat terwijl Bluey werd afgevoerd en daarna ging Harry met de buurtbewoners de kroeg in om het gezamenlijk verdriet weg te zuipen. Zo neem je afscheid van een auto, schitterend. Wat voor afscheid verdient jouw auto op het moment van overlijden?
Mijn auto verdient bij het afscheid een flinke trap voor zn donder, omdat tegen de tijd dat hij het begeeft, zijn opvolger goedkoper is. Ik ben er erg zuinig op, maar het blijft materiaal.
Zo gaat dat met auto’s. Als je hem net gekocht hebt poets je hem elke dag, zodra je hem in kunt ruilen voor een betere, is de liefde weg.
Hoe was het ook al weer? Men is tevreden met wat je hebt. Totdat je iets beters kunt krijgen….
zo neem je afscheid vanje geliefden!
Wat is dat toch met die Japannertjes?
Er zit eigenlijk geen kraak of smaak aan zo’n ding.
Zeker niet uit die tijd.
Geen GTI, Turbo of zestienklappers.
volkomen neutraal en karakterloos nix geen Alfa of BMW genen.
Maar deze doet me heel errug denken aand Dirrekie, mijn vokomen aangevroten Datsun 120Y.
Dirrekie deej het altijd en eeuwig.
Had never nooit een rothumeur ’s winters.
En vroeg alleen maar een slokje benzine af en toe.
Zelfs geen olie of antievries met water.
En dan ga je toch van zo’n underdog houden.
@desjonnies:
Fiat Regatta .. spuuglelijk ding ..
snap niet dat ik em ooit naar de sloop heb gebracht ..
kreeg er misschien 50 gulden voor ofzo ..
had em gewoon naast me andere meuk moeten zetten waarvan ik spijt heb ze ooit van de hand te hebben gedaan ..
@lincoln:
Een Regatta verdient toch een fatsoenlijk zeemansgraf?
@desjonnies: misschien iets minder stijl. Betrouwbaarder des te meer!
@desjonnies: Wel een elektrisch klokje neem ik aan?; )
@desjonnies: die oude hondaatje zijn om van te houden hoor. Niks geen 16klepper of injectie, des te beter. Simpel, betrouwbaar en nog best snel…
Kansloze typisch Amerikaanse schreeuw om aandacht.. Sinds het internet zoekt iedereen zijn minute of fame…
@mbfanatic: Typisch kansloze reactie uit jaloezie
@mbfanatic:
trek een burka over je laptop .. kneus ..
@mbfanatic: Net zoals jij nu dus.
Na de Ludolfs brengen.
De sloot inrijden en zo hard gas geven dat het kroos uit de uitlaat komt.
Een takelwagen, want rijden doet ie niet meer!
@house: normaal niet nee ;)
Nog lang niet aan de orde. Saab is pas 15 jaar en heeft slechts iets meer dan twee ton gelopen.
Heb alleen maar respect voor iemand die zo afscheid kan nemen van zijn auto. Het is misschien maar materiaal, maar óók met materiaal kun je iets van een band hebben. Die band is weliswaar niet wederzijds, maar wat maakt dat uit? Een band met iets is immers wat je ervan maakt…
Nou heb ik meerdere auto’s, maar:
Als mijn geliefde Citroën BX het veld moet ruimen, zet ik hem in de tuin neer met een lintje er omheen ;)
Ik ga ‘m cremeren
@mmot05: Hoezo, rijd je Ferrari?
Sorry, sorry, ik weet het, het is té makkelijk maar ik kon het niet laten…
@rikkon: haha zo’ reactie had ik al verwacht, nee maar bijna goed
Cremeren zou een optie zijn, alleen dan moet je wel de brandweer uitnodigen voor de koffietafel :-)
Hoop dat het nooit zo ver moet komen *snif snif*
Sorry hoor, maar dat ding ziet er uit alsof hij 20 jaar geleden al op de sloop had moeten liggen, wat een wrak.
Super gave actie!
Mijn eerste auto, een Licoln Continental ’83 had eigenlijk ook wel meer verdiend. Nadat ik bewezen had een beetje schadevrij te kunnen rijden kreeg ik een fatsoenlijke auto en moest ik afscheid nemen van dit battleship. 250$ bracht hij nog op bij een handelaar, die op mijn route naar college zijn handeltje dreef. Wat ik vervelend vond, was dat ik hem daar letterlijk zag weggroeien tussen de andere auto’s.
Wat wel typisch is, dat dit soort auto’s altijd meer mooie verhalen genereren dan een nieuwe leasebak.
@pursuit: Klopt, mijn leaseauto verliest op alle fronten van mijn Alto uit ’82, moge hij rusten in vrede. Zelfs de geur van het interieur staat nog in mijn geheugen gegrift. Een mix van Bison vochtvreter, mos, luchtverfrisser en benzine. Mijn Alto vergaf ik de van de wind afhankelijke topsnelheid. Op mijn leaseauto zit ik alleen maar te schelden…
@baasbas: Die lucht inderdaad! Rij een relatief nieuwe auto, en kreeg laatst een wat oudere leenauto toen hij weg was voor een beurt, en die lucht bracht heel wat herinneringen naar boven :D
Hoe simpeler de auto, hoe meer liefde. Echt hoor…
ach, het is weer een leuk feestje natuurlijk.
Het ligt misschien een beetje aan onszelf maar zo’n verhalen zal iemand van mijn generatie niet meer hebben.
Wij komen sowieso terecht in van die klinische automobielen.
Misschien dat ik als ik m’n eigen autootje heb er wel veel waarde aan zal hechten maar die van m’n ouders zijn gewoon AnaarB mobielen.
Tenzij ik het lef (of de domheid vind) om ergens nog een 190/900/240/75 oid op de kop te tikken.
@Hupke:
@Citrofiel is van jouw generatie ..
dus het ligt idd aan jezelf ..
dus koop gewoon een dikke Saab / Volvo of Alfa (en laat die MB lekker staan) ..
hoe meer werk/onderhoud .. hoe meer liefde ..
@lincoln:
Dan zit ik met m’n guzzi toch al goed.
@Hupke:
welk jaar/type ??
jou kennende 1tje uit een onpopulair tijdperk ..
anyway .. noooooooit wegdoen .. en als ik zeg noooooooit dan bedoel ik nooooooooooooooooooooit ..
@lincoln:
Ik moet je teleur stellen. Voorlopig heb ik me een ’83 california II (nogal mainstream voor een oude guzzi) toegeëigend uit m’n vaders ‘bescheiden’ verzameling. (eigenlijk was het de bedoeling dat ik een 850 breva uit 2011 zou gebruiken maar dat komt er eigenlijk niet van)
Als ik wat meer ervaring heb ga ik de ’98 centauro waarschijnlijk gebruiken maar die is gewoonweg te bruut toch zeker nog de komende paar jaren.
De motor die ik zou kiezen (en vooral omdat ik zo lang ben anders was het een’78 1000sp met kofferset) is de 1000 quota uit de ’90s. Dat ding is betrouwbaar, snel genoeg, geweldig geëngineered (beter dan de GS van BMW uit die tijd) en quasi niet kapot te krijgen. En nog belangrijker die is er nog niet en die zou dan helemaal van mij zijn als ik die zelf koop.
Maar maak je geen zorgen die california en de centauro zijn echt motors die ik nooit zou kunnen wegdoen (voorlopig kan ik dat sowieso al niet omdat ze niet op papier van mij zijn). Daar zit te veel zweet (en ook een beetje bloed en vel) van mij al tussen de bouten in, al de rest heb ik een stuk minder mee en die zijn eigenlijk van m’n vader (of al toegeëigend door m’n broer).
@Hupke:
get your hands on that centauro .. no matter how ..
bruter gaat het niet snel worden ..
want ja .. zo,n California is idd nogal een Guust Flater ding ..
wordt wel een absolute klassieker ..
maar goed te horen dat je wat om handen hebt iig ..
@lincoln: Gisteren nog stilgevallen met de BX (vuil in de carburateur). Heerlijk toch, je bent echt bezig met je auto. En zo krijg je er inderdaad ook een band mee. Modern is saai!
@Hupke:
Ga voor die 75 met zo’n mooie Busso V6.
Dan heb je onder de kap ook nog wat te poetsen.
En met die transaxle rijd het ook nog een fantasties.
@jrk68:
Ik heb me altijd laten wijsmaken dat die 1.8 zeker de laatste de motor was die je wilde in een 75.
Ik weet alleen dat die 75 samen met de 500sec zo’n wagen is die ik ooit wil hebben gehad en die ook nog eens bereikbaar is.