![Man koopt Lexus LFA. Laat drempel verwijderen](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/lexus-lfa-drempel.jpg)
Een gemeente die meewerkt met de wens van supercareigenaren om hinderlijke drempels te verwijderen. Waar ligt deze hemel op aarde precies?
Wel, deze meewerkende ambtenaren zetelen in Noorwegen. In de stad Stavanger om precies te zijn. Eén van hun inwoners (foto boven) kocht een Lexus LFA en mocht na een wachttijd van enkele jaren zijn V10-powered superspeeltje met 560 pk komen ophalen in Oslo, om hem vervolgens zelf naar huis te rijden. Een tripje van zo’n zeven uur, als je de snelheidsbeperking een beetje respecteert.
Thuis aangekomen liep hij, hopelijk niet letterlijk, tegen de beperking van één drempel aan waar zijn LFA met 11 cm grondspeling ietwat moeite mee had. Eén telefoontje naar de gemeente was echter genoeg om hem te laten verwijderen. Wel zo fijn, want de Noor zegt zijn LFA dagelijks te gebruiken. Compleet verhaal HIER.
UPDATE: Tour hieronder een stukje met deze Noorse baard en zijn LFA.
Nee, dan deze knullen uit Rusland, die hun verlaagde brikkies bij elke drempel over planken moeten laten rijden. Kan iemand ze doorverbinden met de plaatselijke drempelambtenaar? VIDEOSKI.
dat moesten ze eens proberen in de benelux … good luck
@bmw-m: In principe is het nog steeds zo, dat je gemeentes in ons land juridisch kunt dwingen om drempels te verlagen als jij daar met je RDW-goedgekeurde auto niet overheen kunt…
@lemans96: Drempels mochten toch 12cm hoog zijn in NL?
@civicfk3:
Het gaat niet zozeer om de hoogte van de drempels, maar de steilheid. Een drempel kan gerust 50cm hoog zijn, zolang hij maar niet te steil is.
@civicfk3: Dat klopt, maar er is hier in ons land zo’n achterlijke wildgroei qua drempels dat het meer dan vaak voorkomt dat ze hoger zijn dan dat. Daarbij heb je in elk dorp een andere aannemert die via een bevriend raadslid zo’n drempelklusje krijgt toegeschoven en dus ook ontelbaar veel verschillende soorten, vormen en hoogtes…
@civicfk3:
http://www.veiligverkeernederland.nl/hoe_hoog_mag_een_drempel_zijn
@lemans96: Klopt, vriend van mij heeft dat jaren geleden voor lekaar gekregen hier in Ede omdat zijn Golf met een RDW goedgekeurde verlagingsset (NIet eens extreem laag) niet over een drempel heen kon. Even geprobeerd met een ambtenaar aan boord en daarna werdt de drempel keurig aangepast.
@lemans96:
Ik kan mij herinneren dat dat ook gebeurd is in NL, ik weet niet meer of het de 80’s of 90’s was maar ik herinner mij dat het iemand uit Hilversum betrof en ik dacht met een de Tomaso Pantera die de gemeente aanklaagde omdat zijn RDW gekeurde auto niet over de drempels kon,en heeft dat ook gewonnen. Misschien zijn d’r meer oudere jongeren ( ; hier die het zich kunnen herinneren
@lemans96: die vlieger gaat niet overal op. Hier woont iemand die een standaard TVR had/heeft en die kwam geen drempel over. Bezwaar gemaakt en het resultaat was dat hij zijn zo routes zo moest plannen dat hij geen drempel over zou hoeven. Oftewel: er werd helemaal NIETS aangepast.
PS. Bij mij in de straat liggen twee drempels waar je zelfs met een normale auto nauwelijks overheen komt.
@ropbp:
Gewoon een advocaat erop zetten, er is genoeg jurisprudentie om de gemeente te verplichten om die drempels aan te passen.
Het ligt in dat geval gewoon aan de arrogantie van die gemeente.
@jrk68: nee hoor, die man heeft van alles geprobeerd. Heeft allemaal in de krant gestaan. Zonder resultaat. De drempels zijn nu nog hoger :-(
@ropbp: Ik vermoed dat als je je poot als burger maar stijf genoeg houd(lees: genoeg geld hebt om de juridische procedures door te zetten) je hen toch uiteindelijk kunt dwingen het boeltje aan te passen…
@lemans96: nou, dan mogen ze heel Amsterdam wel gaan verbouwen voor mijn CLK BS. Er is bijna geen drempel waar ik normaal overheen kan…
@sacha: Zoals gezegd, volgens de wet(dus de RDW) mag jou auto geen schadelijke hinder ondervinden van snelheidsverlagende wegobstakels. Als dat wel het geval is, kun je ze ten allen tijde juridisch aanpakken. Ook die arrogante autohaters daar in het vuurrode A’dam.
@bmw-m:
Onzin, ook hier moeten drempels aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Het is een gedoe om door de bureaucratie heen te worstelen maar zelfs in Nederland ken ik gevallen waar de drempels zijn aangepast omdat je er met sommige auto’s niet normaal overheen komt. Dit gaat natuurlijk niet op als je auto belachelijk verlaagd is.
Het zijn vaak de klagende burgers die wel roepen maar te bedondert zijn om het bij de juiste instanties aan te kaarten, en dan gebeurt er inderdaad niks.
@jrk68: Een brief naar de gemeente Breda wordt anders niet beantwoord, kan je er weer een dure advocaat bij halen…… Gelukkig zit ik de helft van de tijd in het buitenland, met die drempels hier moet het niet gekker worden!!!
@mensenmonteur: zat er wel een postzegel op?
Blijft toch een prachtig apparaat! Zoveel anders/mooier dan de concurrentie.
@jeffreym3: Mee eens. Als je het nu over goede smaak en exclusiviteit hebt, dan inderdaad zo’n kick ass LFA. Goeie kleur ook trouwens.
@jeffreym3:
Dat geluid alleen al. Als ik het geld had zou ik het wel weten.
Stavanger.
Als dat zo makkelijk gaat dan moet je je afvragen waarom die drempel daar überhaupt is geplaatst. M.a.w. i.p.v. “meewerkende ambtenaren” zijn het dan geen incompetente ambtenaren (laat de open deuren voor wat het is graag!)? En als dat het niet is, kun je je afvragen of die ambtenaren (of hun bazen) niet omgekocht zijn gezien het feit dat meneer blijkbaar genoeg geld heeft.
Norge??
Echt zalig die noorderlijke landen! In Zweden is 1 telefoontje genoeg om ’s anderendaags je nummerplaat naar wens in je brievenbus te hebben! Hoezo bureaucratie in ons Belgen/Nederlandje?
Wat eeen baas! En dat voor zo’n mooie supercar: De LFA!
Toch fijn even dat Noorse verhaal erbij. Het is altijd weer even schakelen maar dan leest het altijd lekker weg.
@ferrari250gto: Dan heb je ook gelezen waarom hij Lexus rijdt?
@norge: Iemand die teleurgesteld is in de kwaliteit van VW, lees ik.
Arme jij – nog altijd vast aan de Caddy?
@mout: Jammer genoeg wel. maar las je ook om de arrogantie die hij bij de BMW,Mercedes,Audi dealer tegenkwam?
@norge: Kunnen ze maken gezien de enorme verkoop cijfers.
Maar jammer is het wel die arrogantie, de MB dealer waar ik zo nu en dan kom (wensink) valt me wel mee, doen vrij normaal.
@bofkont:
Voor arrogantie is geen excuus mogelijk.
Ik ben het met je eens dat het bij Mercedes best meevalt. Ik heb goede ervaringen met Rogam. Die staan gewoon voor je klaar ongeacht wat je te besteden hebt.
@jrk68: je hebt absoluut gelijk hoor, maar zolang ze nog zoveel verkopen zal het nooit anders worden. Ze hebben een lesje bescheidenheid nodig :)
@norge: Jazekerz. Je vraagt je af wat er minder nieuws is: Brakke Passat of arrogante dealers :-)
Het fijne aan arrogante dealers is, dat dat probleem zich op den duur vanzelf oplost.
Verder rijd ik altijd ouwe meuk, dus heb ik weinig last van dealers. De keren dat ik bij een dealer was (Citroën, Fiat, Mitsubishi, Renault) ben ik geen enkele keer goed geholpen.
Ik hoop echt dat hij hem gebruikt als daily driver!
Wat een fantastische auto is dat, zo een LF-A in deze kleuren :)
BTW: hij weet wel veel sympathie op te wekken met zijn “gewone” kleren. Beetje Steve Jobs-style. Miljonair zijn maar je niet willen onderscheiden van de rest door betere kleren. Enkel koop hij leukere dingen om mee te rijden ;)
@vale46: en dat in de auto stappen met een race overall en handschoentjes aan. Is in mijn ogen beetje overdreven als je op straat rijd en niet het circuit.
@sjaakk: Ik denk dat hij wel naar het circuit onderweg was hoor ;)
Die man lijkt op een oudere Avicii :’)
Maar respect; ben blij voor ‘m. Vette bak ook die LFA, precies goed in deze kleur met velgen zoals boven al gezegd.
@norge heeft een LFA gekocht? :D
Naar aanleiding van klachten uit de straat hebben we in Groningen geëxperimenteerd met een minidrempel (een zgn. ‘kattenrug’) van 10 cm hoog in plaats van de standaard 8 cm. Dat was niet zo’n succes. Zie filmpje:
http://youtu.be/3zkCq8QMLIE
Inmiddels is de drempel weer verlaagd naar de standaard 8 cm.
Ik kan ook niet over sommige drempels hier in de buurt. Maar met een spoiler, sideskirts en een flinke verlaging is dat niet gek. Lekker zigzaggen dus. Alleen die verschrikkelijke korte hobbeltjes, soort van biggenruggen zijn echt onmogelijk!
Hier geldt het gezegde “wie laag wil zijn moet omrijden” dus totaal niet. Wel hulde aan de gemeente!
Ach als je weet wat meneer aan belasting betaald heeft voor deze auto hadden ze een goud laagje op zijn oprit mogen leggen.
@norge: Daar weet jij alles van.
En hier in Nederland gaat een gemeente janken om een hek die bescherming biedt tegen kampers(molotov cocktail incident).
On topic :
Erg mooi voor die LFA bezitter! Wat een bazenactie!
Iemand bij ons in dorp, heeft verlaagde sjonnie audi 80. Hij rijdt altijd zo irritant, tot die bij een hobbel dan gaat iedereen zich nog meer irriteren. Lees: geen grondspelling
Leuk om te lezen. Noorwegen. Bedenk dan ook dat men zelden agressief reageert als iemand even niet direct opzij gaat of niet onmiddellijk reageert op een groen licht.
Waarschijnlijk waren die drempels dan ook helemaal niet nodig omdat er meestal heel rustig gereden wordt.
Vind je het gek dat het in Nederland dus anders gaat?
In Rotterdam is er om de 50m een drempel
Hier een filmpje om deze auto @ricardo
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BfroZwpeJAY
@norge: Dank! Video erbij gezet.
Prachtige bak.
Ik heb begrepen dat deze V10 in samenwerking met Yamaha is gemaakt.
Ze wilden een kleine(compacte) sterke V10 in de LFA hebben,vandaar deze samenwerking.
@bayernmunchen: Niet persé vanwege het klein en compact hoor. Yamaha is al vele jaren een vertrouwde partner in de ontwikkeling van high performance motoren voor Toyota.
@lemans96,
Ok,maar ik dacht ook voor een gewichtsbesparing,dat dit ook één van een factor was,dat deze V10 ‘klein’moest zijn en krachtig.
Yamaha heeft toch ook mee ontwikkeld aan de motor van de Toyota-MR2,voor zover ik weet?
@bayernmunchen:
MR2 weet ik niet zeker maar bij de Toyota 2000 GT heeft Yamaha wel meegeholpen.
@redbeams: de mr2 en celica blokken zijn allemaal door yamaha ontwikkeld. Staat ook yamaha op :-)
@celica89: Exact. Dat zijn de ‘S’ motoren. In de mijne zit een 3S-GTE(Celica ST185), net als in de mark II MR2 turbo’s. ;-)
Ik heb de lfa eigenlijk alleen nog maar in het wit en rood gezien. Dit is 10 X bruter
Na mijn klacht in mijn stad kreeg ik als antwoord dat ze wisten dat de drempels niet gehomologeerd zijn en dat ze alle 65 opnieuw aangelegd moeten worden. Dat is al 3 jaar geleden.
Zoveel tech, zoveel geld en dan geen liftkitje? Nee, goed in de spullen, zo’n Toyota….