Man sloopt klassieke Rolls twee kilometer na aankoop

Auteur: , 60 Reacties

In het Noord-Brabantse Leende had een Zwitser geen leuke middag.

krakend-staal

En het had juist zo’n mooie dag moeten worden voor de verzamelaar uit het bergland. In Valkenswaard. kocht de man een rijklare Rolls-Royce uit 1935 met de bedoeling die in Zwitserland ten toon te stellen. Voor de lange reis terug naar de Alpen besloot hij de klassieke Brit toch maar niet op eigen kracht terug te laten reizen, maar deze achter zijn evenzo Britse Range-Rover te hangen. Dat is weer eens wat anders dan een snowboard aan zo’n Range vastknopen. De lange reis werd echter een kort tripje: na twee kilometer eindigde deze door een onbekende oorzaak namelijk in de berm van N396 bij Leende.

De ravage die dit opleverde is duidelijk te zien op de foto. De Range Rover ligt op zijn dak, maar ongetwijfeld veel kostbaarder is de schade aan de Rolls. Autohandelaar Henny Kennis voelt mee met de kopende partij:

“Dit doet zeer.”

De handelaar neemt de auto voorlopig mee terug naar de stalling, zodat de nieuwe eigenaar kan besluiten wat hij nu met het gevaarte wil gaan doen. Van de koets is weinig over, maar met de motor en het chassis kan er wellicht een nieuwe Rolls opgebouwd worden. Vroeger was het per slot van rekening de normaalste zaak van de wereld om een coachbuilder aan te schieten die een ‘bespoke’ koetswerk voor je kon maken. Misschien is dit voorlopige einde van de Rolls daarmee wel het begin van een mooi project.



60 reacties

Zelfs ik kan geen sarcastische of cynische meuk hier over schrijven ..

Te pijnlijk ..
@lincoln: beetje ziekjes vandaag?
@lincoln: ik sta perplex!
@lincoln: Gematigd kan wel;) Ik zou zeggen dat dit zo’n typisch gevalletje is van even Apeldoorn bellen….
@lincoln: he Rolls the Land Rover ;)
@lincoln: die Zwitser was Pokemons aan het vangen én aan het sturen…… Dat gaat niet samen.
vooruit dan maar .. JETCARS ..

Kan het niet uitstaan dat er nog geen 159mongool is geweest die em moest maken ..

Het houdt niet op niet vanzelf ..
Vet bommetje ..
Kill it with fire ..
@lincoln: JETCARS is cult!
@josvanrey: ik wil geen taaln*** zijn maar dat woord schrijf je met een k en zonder l.
Tjezus wat zonde. Wat zou die gekost hebben?
@rolov:

Maakt toch geen reet uit ..
Het was een zeer wel overwogen beslissing om zo een end te rijden voor een uniek object ..
@lincoln: Toch nog gelukt ..
Aiii, pijnlijk. Zonde van zo’n mooie oude klassieke Rolls. Zeker als je hem net letterijk twee kilometer op de trailer hebt. Ben benieuwd waardoor het ongeluk heeft plaatsgevonden.
@viezefreddyw: eerder hoé het heeft plaatsgevonden…
@davelepeef: Ook goed.
@viezefreddyw: waarschijnlijk een trailer die vergeten is goed nagekeken te worden voordat je er een ander voertuig mee verplaatst..
@viezefreddyw:

Plotseling remmen .. Geblokkeerde rem .. Kan nix anders bedenken ..
Die foto van de Range zo op z’n kop doet mij denken aan toen ik in Moskou was in 2001. In het centrum van Moskou lag er een Range Rover net zoals deze Zwitserse, alleen dan met lichamen naast de auto bedekt onder een laken.
@e550: leuk
@e550: waarom gingen die mensen daar dan liggen onder dat laken, midden in het centrum van Moskou?
@thefuelofsatan: wat denk jezelf? Rusland is hartstikke koud!
Ai ai ai, wat pijnlijk…
Hoe is de beste man er van af gekomen?
Gewicht van zo’n rolls met een auto aanhanger zal waarschijnlijk hoger zijn dan dat range mag trekken…
@boomhauwer: zal niet veel schelen denk ik, auto ambu zal rond de 750kg zijn, heb je 2750 over voor de auto, zou zo’n ding zo zwaar zijn?
@undifined1: Ja. Die gigantische auto’s uit de jaren dertig wogen vaak wel meer dan drieduizend kilo.
@boomhauwer: dan heb je het ook over een formaliteit. Een Amerikaanse pick-up krijgt hier ook 3500 kilo als trekgewicht maar die slepen een veelvoud daarvan weg in hun thuisland.
Wel zielig voor die P38, iedereen heeft het over die Rolls en niemand kijkt om naar die arme range rover, die al een beetje een verdreven kind van de rr familie is (onterecht overigens). OT: erg zuur voor de nieuwe eigenaar, gelukkig geen letsel
In plaats van met je Rolls naar Bern, met alles in de berm…
Meeste S.U.V.’s zijn dan ook watjes als trekvoertuig, de trekhaak zit vaak te hoog door de 4wd configuratie.
De fijnste trek ezeltjes zijn de aloude Sprinter en de Daily van Iveco, RWD en gebouwd voor dit soort werk.
@desjonnies:

Dodge Ram pick-ups zijn vandaag de ideale rukkers .. Geven werkelijk geen krimp ..
@lincoln:
Ja horen er ook bij, heb er zelf geen ervaring mee, maar geef me een Daily en een goeie trailer en ik ruk hem naar alle uithoeken toe!
@lincoln: Enigzins eens, maar beter met schamels als met tandemassers. Hebben eigenlijk te weinig gewicht op de achteras. Ze hebben gewoon de amerikaanse kogeldruk nodig, waarvoor ze zijn ontworpen. Uit ruime ervaring kan ik vertellen dat de kont van een 1500ram met minder als 300kg gaat zweven. Een collega van me kreeg het met zijn 2500 diesel voor elkaar dit zelfde truukje te doen, maar dan met een Ifor williams ct170, zo’n beetje de beste keuze in de betere aanhangers… op een Fitzel na dan
@desjonnies: ik heb heel wat kilometers gereden met een Nissan Pathfinder en zware tandemasser met marktkramen en die gaf geen krimp.
@desjonnies: ik weet dat je geen Mercedes fan bent. Maar heb je ooit een zware kar getrokken met een w124 stationwagen? Door hydraulische slimmigheid op de achteras staat dat ding altijd recht voor je kar. Dat geeft een ongekende stabiliteit.
@lekbak:
Geloof ik zo heb wel honderd diizenden kilometers er aring met de ouwe trouwe 504 station, net zoiets als je geliefde Benz
Ja dat is niet leuk.
Ongetwijfeld vlak voor vertrek nog een grapje gemaakt in de trant van: heb je de spanbanden wel goed vast gemaakt moehaha! En dan gebeurt je dit.
AB heeft wel een simpele oplossing zeg haha. Als verzamelaar heb je hoop tijd en moeite gestoken om ‘m te vinden en te halen, maar och: je bouwt er toch gewoon ff iets anders op?
@stfu: dat is toch wel de positieve gedachtegang, altijd vooruit denken en niet jammeren om het verleden.
Het zal ook geen lichtgewicht zijn geweest… Ding had op een vrachtwagen moeten staan!! Stukken veiliger
Meestal is de oorzaak een onbalans qua belading zeker een Range Rover is daar gevoelig voor, teveel wicht achter of teveel kogeldruk voor maken het verschil.
En dan gaat de trailer er met de trejwagen vandoor, een combinatie van snelheid, balans en gewicht.
Verder als tip : Zet altijd de wielen vast, op een zo laag mogelijk punt en trek de achterwielen naar voren toe aan, en de voorwielen naar achteren toe.
Op die manier zet je de wagen vast, de carrosserie mag best dansen, als de assen maar vast staan.
En stop na een kwartiertje om de boel na te spannen, rijd niet te gek hard en vooral soepeltjes, zo min mogelijk remmen.
Tunnels moet je langzaam naar beneden gaan, gelijk in het naderen van de tunnel, zachtjes bijremmen indien nodig en kort voor het laagste punt, gas erop zodat het span weed gaat trekken (of rukken op zijn @lincoln‘s)
Cruise control is hier voor uitgevonden, zodat je het zootje niet heel de tijd belast maar
Continu je eigen gangetje van 95 – 100 doen, kom je er ook !
En zit je niet heel de tijd met zweet in je handen!
@desjonnies: en zorg dat de “rukker” zelf recht op z’n poten staat!
@desjonnies: goed verhaal.

Enigste punt vergeet je aangaande de trailer.
Slecht afgestelde remmen knallen bij volle belading (zoiets als dit op foto) meestal vol geblokkeerd aan de wielen.
Waarom? Die remslag komt pas zo laat, wanneer de oplooprem ingaat. Vervolgens is je remkracht van de auto maal 10, blokkeren de remmen volledig door het gewicht; met als gevolg scharen.

ABS heeft dit segment niet. Automatische nastelling in de 99% vd gevallen ook niet. Geen enkele trailer die een km-stand kan vertalen. Beetje eigenaar kent de onderhoudsinterval ook zelfs niet. Laat staan als je zo’n ding ergens huurt.
Misschien ter overvloede; maar als je een Rolls budget hebt, laat je zulke ritten doen door een vrachtwagen.
@desjonnies: Ik zie geen trailer op de foto en ook wordt er in de tekst niet geschreven over een trailer.
Dus misschien gewoon met sleepkabels?
@csx3000: in reacties bij andere nieuwsartikelen werd gesproken over een dolly. Je ziet ook geen trailer op de foto’s maar wel iets wat voor een dolly door zou kunnen gaan
@csx3000: als je goed kijkt zie je een één asser staan. Zeg maar in het verlengde van de voorwielen
@desjonnies: Compleet gelijk, en als ik het zo zie is de aanhanger ook wat aan de korte kant. Misschien wel te kort om genoeg voorop te staan voor de betere gewichtsverdeling.
Ellende is tevens dat standaard kogeldruk zo laag word gehouden in europa. Iedereen denkt dat 75 of 100kg genoeg is. Maar als je zoals hier met 3500kg aan de haak rijdt, moet je gewoon minimaal 200kg kogeldruk hebben. Dat kan die Range overigens makkelijk hebben.
Ongelofelijk zonde. Kan me niet indenken hoe die man zich moet voelen. Wat het ook heeft veroorzaakt, daar ligt je trots. Ik zou weken van slag zijn denk ik.
Ik denk dat die meneer nog wel een paar weken ziek is van dit ongeluk. Het zal je maar gebeuren zeg, je nieuwe pronkstuk stuk voordat je ermee hebt kunnen pronken. Ik zeg: enkeltje hietbrink. Als je dan toch in de buurt bent…
“Dit doet zeer”

hoi Spuit Elf
Zeer spijtig…

Weliswaar een exemplaar met een redelijk generieke carrosserie van Barker, maar dat maakt dit ongeval niet minder pijnlijk. Hier is een link naar de betreffende auto: http://retrolegends.nl/stock/rolls-royce-phantom-iii-v12-barker-1936/
De Rolls zal wel niet goed vastgezet zijn. Ongelofelijk hoe mensen hun nieuwe aanwinst vast zetten. Vaak omdat ze te bang zijn iets te beschadigen.
Tja, het is nu een Rolls ‘met wat werk’
Wie sleept er nu ook zo’n kostbare auto met een aftandse Range Rover? Zal vast iets met de technische staat van de trekauto of de aanhangwagen te maken hebben gehad..
@mcshine: die afstandse range rover heeft een stijf ladderchassis, dus de betere keuze. Bovendien weegt het ding zelf meer als 2000kg en heeft een korte overhang na de achteras. Ben bang dat de aanhanger ofwel de balans er van niet goed was en dus te weinig kogeldruk. Daar kan de Range weinig aan doen.
Weet iemand het type Rolls?
‘Misschien is dit voorlopige einde van de Rolls daarmee wel het begin van een mooi project.’ Doet me denken aan wanneer iemand ontslagen wordt met een gezin of net voor kerst: U bent nu uw baan kwijt maar dit biedt ook nieuwe kansen!
@meridian: je gezin is privé, daar heeft een werkgever niets mee te maken. En een werkgever kan er ook niks aan doen dat mensen heel sentimenteel worden met kerst, maar nuchter beschouwd is het gewoon een datum aan het eind van een boekjaar.
Yep, ik ben al weer helemaal ingeleefd in mijn rol als Scrooge in de kerstmusical op kantoor…
Het lijkt Telfort wel: van een klassieker in Bern naar een wrak in de berm.
Dat is zijn straf. Een auto dient om te rijden en niet om vervoerd te worden en tentoon te stellen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).