MAX VERSTAPPEN WINT DE GP VAN SPANJE 2016!!!
Max wint

Ja, het wonder is zojuist geschied!
Nog nooit hebben we mid-season zoveel geschreven over de Formule 1 als de afgelopen twee weken en niet zonder reden. Max Verstappen was wereldnieuws toen hij na vier races voor Toro Rosso gepromoveerd werd naar het team van Red Bull Racing. Daniil Kvyat was de schlemiel en moest zijn plekje afstaan aan Max en op zijn beurt instappen in de Toro Rosso.
Waar iedereen dacht dat Max nog moest wennen aan zijn nieuwe bolide, liet zijn uitstekende kwalificatie zien dat hij een snelle leerling is: hij start vierde en moet alleen Hamilton (pole), Rosberg (2) en teamgenoot Ricciardo (3) voor zich dulden. Beide Ferrari's was hij te snel af, als ook de rest van het veld. Maar weet hij zijn plekje tijdens de race vast te houden of zelfs te behouden?
14.00: de lichten gaan uit en het veld is weg. Iedereen lijkt goed weg, Max inclusief. Wel heeft Vettel hem meteen te pakken, maar dat zet Max snel recht. Maar dan! DE BEIDE MERCEDESSEN RIJDEN ELKAAR ERAF! Je leest het goed, de absolute topfavorieten rijden elkaar eraf in een lullig raceincident. Wat een uitgangspositie voor Max en Daniel, die nu op de eerste twee plekken rijden!
Na een korte safetycar is het veld weer onderweg. Ricciardo op één, Max daar meteen achter, gevolgd door zijn oud-teamgenoot Carlos Sainz. Wat een droompodium zou dat zijn, maar er zijn slechts vijf van de 66 ronden gereden en de Ferrari's zijn hongerig... Gelukkig vecht Sainz in zijn Toro Rosso met hand en tand om Vettel achter zich te houden, terwijl de twee Red Bulls langzaam maar zeker een solide voorsprong opbouwen.
In ronde acht lukt het Vettel helaas om Carlos in de langzamere Toro Rosso te verschalken op het rechte stuk. Voordeel is dat Carlos, als hij het tempo van Vettel een beetje kan bijhouden, zelf ook zijn DRS kan open zetten. Kvyat kent een mindere start, hij moet zijn plek teruggeven aan Hulkenberg en Magnussen omdat hij beiden ingehaald zou hebben tijdens de safety car. Helaas is Kimi twee rondjes later ook gelukt om voorbij Sainz te komen, de twee Ferrari's gaan als een dolle achter de twee Red Bulls aan. Op dat moment zit er een gat van vier seconden tussen Max en Vettel, maar laatst genoemde weet wel de betere rondetijden neer te zetten.
Ricciardo komt in de 12e ronde binnen en dat betekent dat Max Verstappen voor het eerst aan de leiding gaat van een Grand Prix. Een Nederlands record! Het feest duurt maar één rondje, want ook Verstappen komt binnen voor een setje verse banden. De stop verloopt probleemloos en hij komt als vierde weer de baan op. De racebeelden worden zo nu en dan afgewisseld met beelden van verdrietig kijkende Mercedes-mannen, die al zijn begonnen aan het opruimen van hun spullen...
In ronde vijftien komt Vettel binnen, de stop is perfect, maar waar komt hij terug? Op drie, want Ricciardo en Verstappen nemen de eerste twee plekken weer terug! Maar wat zijn die Ferrari's opeens snel, ze rijgen de snelste ronden aan elkaar en zetten de druk er bij de mannen van RBR behoorlijk op.
'Pull over by a fire marshal.' Dat is de enigszins verontrustende boodschap die Nico Hulkenberg in de 22e ronde over de radio te horen krijg. Vlammen komen uit de uitlaat aan de rechter zijde en het is einde race voor de Force India-coureur.
Ondertussen zit Vettel niet alleen op de staart van Verstappen, maar rijdt onze Max ook dicht achter raceleider Ricciardo. Verstappen is dus niet alleen het wild, maar tegelijkertijd ook de jager. Een inhaalactie voor de eerste plek lijkt niet eens ondenkbaar, al moet een 'Mercedesje' te allen tijde voorkomen worden.

Al in de 29e ronde komt Ricciardo binnen, waarmee het duidelijk is dat hij voor een drie stopper gaat. Max rijdt dus weer aan de leiding, met Vettel in zijn kielzog. Zouden beide RBR-coureurs op dezelfde strategie zitten? Vettel in ieder geval wel, want die komt een ronde later naar binnen, maar komt ook pas na Ricciardo de baan op. Kimi en Max blijven voorlopig rondjes rijden en lijken dus beiden op een andere strategie te zitten dan hun teamgenoten.
In ronde 34 is het tijd voor vers rubber voor Max. Zijn mediumbanden worden verwisseld voor een tweede setje Mediums en dus lijkt onze held definitief op een tweestopper te zitten. Dat betekent dat hij 29 rondjes zal moeten rijden op deze set banden, dus voorzichtigheid is geboden. De race heeft ook een nieuwe leider: Kimi Raikkonen, die een rondje na Max de pits in duikt en de eerste stek weer afgeeft aan Ricciardo.
En dan zet Max even een 1:28.816 neer en is daarmee sneller dan Vettel en Ricciardo op de softs! Oude softs, want twee rondes later komt Vettel naar binnen voor een nieuw setje rubber. Ook hij gaat voor mediums en dat betekent dat hij met dezelfde banden en dezelfde vervolgstrategie achter de beide RBR's zit. Ricciardo kan echter nog even door op zijn softs en heeft dus straks een setje aanzienlijk frissere banden dan Max, Kimi en Sebastian, maar behoudt hij dan ook zijn eerste plek?
In ronde 43 duikt Ricciardo dan eindelijk naar binnen voor een setje mediums en daarmee kan hij sowieso naar de finish rijden. Maar kunnen de drie auto's voor hem -met Verstappen voorop- dat ook? Wellicht worden ze geholpen door Fernando Alonso, want zijn McLaren gaat in de 47e ronde stuk en de vraag is of er een safetycar de baan op zal komen. Het lijkt er niet op, want de Spanjaard kent zijn thuis-Grand Prix op zijn broekzak een heeft z'n McLaren behoorlijk slim geparkeerd, waardoor het bij geel kan blijven. Verstappen heeft Kimi ondertussen behoorlijk in zijn nek hijgen, maar maakt geen fouten en blijft ijskoud. Daar hoef je dus geen Fin voor te zijn...

De laatste vijftien ronden gaan in, met Max op 1, Kimi daarachter en Vettel en Ricciardo vechtend om de derde plek. Ronde na ronde houdt onze Max de Ferrari van Raikkonen achter zich, zonder fouten te maken, zonder zich te verremmen of het uiterste te vergen van zijn banden. Zou het...
Ronde 59 begint met een inhaalactie van Ricciardo op Vettel. Hij komt binnendoor, maar remt net té laat, schiet door en moet Vettel weer voor laten. Maar, het kan dus wel! Tot ongenoegen van Vettel, die dat over de radio duidelijk laat blijken. En Verstappen blijft maar foutloos rijden... Miljoenen Nederlandse racefans zitten op dit moment met klotsende oksels en een hartslag van 130+ achter de tv!
Ricciardo gaat voorbij aan Vettel in de voorlaatste ronde, maar zijn band gaat daarbij kapot en dus moet hij naar binnen. Maar Max rijdt nog steeds aan de leiding en lijkt op weg om de zijn allereerste race voor Red Bull te winnen en de jongste coureur ooit te worden die een race wint en de eerste hollander die wint. Ja, zal het? Kan het? Ik durf amper nog te kijken en ja!
HIJ WINT!!!!!!!!!!
Ik heb de tranen in mijn ogen... Wauw

VIDEO TIME!
Zo ging Max Verstappen als eerste over de finish, terwijl Olav Mol com-pleet uit zijn dak gaat:
Dit vonden Jos Verstappen en Christian Horner van de race:
En natuurlijk Max Verstappen, op de hoogste trede van het podium, luisterend naar het Wilhemus. En wat is Nederland trots! Check de video:
Max DOLBLIJ over de pitradio, na de finish!
Lewis Hamilton over de crash én over de overwinning van Max:
Het verslag van de Duitse/Oostenrijkse TV, ze verstoren Jos tijdens het Wilhelmus:











